Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Vilken är egentligen den bästa av Samsung 226BW och LG 226WTQ ?
Båda har:
2ms respons
3000:1 kontrast (dynamisk)
upplösning
hdcp-stöd
16,7M färger
blabla...

enda egentliga skillnaden på dem vad jag ser är att LGn drar mindre ström och har 10 graders bättre betraktningsvinkel... strömmen är inte hela världen eftersom min nuvarande CRT antagligen drar minst dubbelt så mkt...

men... vem har bäst bild? trevligast att se på allmänt och har bäst funktioner...
hur viktigt är det med höj och sänkbar fot? väldigt få 22" wide har det...

LGn dyker inte upp förrän i april och Samsungen närsomhelst, men jag sitter inte sjön och väntar gladeligen om det är så...

Jag har en enastånde ångest över vilken jag ska välja eftersom jag lär få leva med den skärmen några år innan det blir aktuellt med en ny...

Länkar:
LG L226WTQ
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105317
och Samsung 226BW
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105384

Hilfe!

Visa signatur

Abit AV8 / Athlon64 3500+ / 1024Mb / Radeon 9800Pro / Viewsonic P95f+

Permalänk
Medlem

Tror att det är samma panel på båda. Så det är nog jämnt upp sånär som på utseende, anslutningar osv.

Betraktningsvinkeln är nog även den samma, bara att de har uppgett olika "papervalues"

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hej,
nyaste medlemen just nu.. har precis beställt en L226WTQ-SF, kunde inte smälta LG´s L226WTQ-WF Och den VITA foten.... annars hade denna skärm vart väldigt intressant, kommer att få min L226WTQ-SF (silver) den 25/4-07.

Har ringt både Webhallen som i stället för att använda rätt produktbeskrivning i stället "plaggat" infon från L226WTQ-WF så efter min påringning ser tyvärr infon något tråkig ut hos webbhallen.com på denna skärm, sorry, fick även info om varför LG "valt" en VIT fot av säljare på ej namngiven köpkedja.. det har dom inte, utan Microsoft har tydligen haft detta som krav för att LG skulle få kalla skärmen för VISTA Certifierad, verkar något märkligt eller hur?

Ringde även LG sverige och undrade varför info om L226WTQ-SF ej finns på deras hemsida, fick ingen hjälp, utan bara beskedet att vi borde få denna information snart..? har även i dag mailat LG och påtalat bristen på information på deras produkter,

Hela denna dag den 23/4-07 har jag spenderat på bilresor runt i Stockholm för att Fysiskt kunna känna och klämma på olika produkter, men gud vad besviken man kan bli på den bristfälliga setupen hos, Media Markt, Expert, City stormarknad, Siba, Pc city, har fått en del information men skärmen jag till sist beställde är beställd helt i blindo, och endast på en magkänsla..

Hade först tänkt att införskaffa en samsung syncmaster 226BW som många lovordat... men är själv tveksam efter alla fakta jag gått igenom, (S och A, TN och BTN etc..) är i och för sig ingen "dålig" skärm rent bildmässig men jag har valt att släppa denna av flera skäl som tco99, fotstöd nästintill ojusterbart, betraktningsvinklarna riktigt USLA, avsaknad av S- skärm i Stockholm.. har ringt alla ONOFF som också nyligen sänkt priset, och ALLA Skärmar är av modell A i Stockholms trakten, verkar som Samsung tjänar en hel del extra på denna AOU-modell, eftersom 226BW (R) S ej längre går att finna i Stockholm

ha det gott

Peter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
Hade först tänkt att införskaffa en samsung syncmaster 226BW som många lovordat... men är själv tveksam efter alla fakta jag gått igenom, (S och A, TN och BTN etc..) är i och för sig ingen "dålig" skärm rent bildmässig men jag har valt att släppa denna av flera skäl som tco99, fotstöd nästintill ojusterbart, betraktningsvinklarna riktigt USLA, avsaknad av S- skärm i Stockholm.. har ringt alla ONOFF som också nyligen sänkt priset, och ALLA Skärmar är av modell A i Stockholms trakten, verkar som Samsung tjänar en hel del extra på denna AOU-modell, eftersom 226BW (R) S ej längre går att finna i Stockholm.

Vad menas med A- resp S-skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Finns en hel del information i ämnet, handlar i grunden om att Samsung valt att tillverka två relativt olika skärmar under samma namn,
(Själva "duken" är tillverkad av två olika fabriker och har lite olika egenskaper, S anses vara bättre) mest sannolikt för att tjäna några kronor extra på en billigare produkt, dom har i och för sig möjlighet att "bete" sig på detta vis, men jag tycker personligen att dom skjuter sig själva i foten.
Var i dag och hämtade min nya skärm, blev
LG 22" Wide TFT L226WTQ-SF med TCO 03 "branding" vilket i mitt tycke är en kanon skärm, bättre än Samsung Syncmaster 226BW, har pratat med ett antal säljare i branschen som är av samma uppfattning.

Samsung Syncmaster har en bra design till det yttre, men det är ju också en smaksak, tycker att min L226WTQ-SF var betydligt snyggare i verkligheten än på bild, inga döda pixlar, i och för sig är pixelgarantin bättre än Samsungens så jag hade inte förväntat mig några döda pixlar.
Har haft mailkontakt med Fredrik Lundqvist på LG Electronics Nordic AB och han låter hälsa att en skärm med samma specs kommer att komma i höst som helsvart, låter intressant som option till samsungen, om man nu hänger upp sig på färgen till det yttre, som sagt, jag är nöjd på alla sätt.

// Peter

Permalänk
Medlem

Har precis beställt LG:n, även om Samsungen var lite snyggare. Blev dock grymt irriterad på den blålysande ringen runt avstängningsknappen på 226BW.

Verkar också som om fler har haft problem med backlight bleeding på 226BW än på LG:n. Jag hoppas Kompletts leveransdatum stämmer, isf får jag den i slutet av nästa vecka.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

LG:n är som jänkarna säger, mer "bang for the buck" med ett lägre pris, bättre pixelgaranti, TCO 03, 10W lägre strömförbrukning, samma prestanda på pappret som 226 BW....

Tror att denna skärm kommer att bli ganska populär framöver.

PS. Skärmen finns i lager hos webbhallen.se köpte min där. (3369:-)

// Peter

Permalänk
Medlem

Jo jag köpte LGn... lite neg på backlight bleed i underkanten på skärmen.
Irriterande när man kollar på mörkt material men i windows så märks det inte... ettdera vänjer jag mig eller så får jag ta nåt kort å maila å fråga LG om det är meningen att det ska vara så...

annars har jag inget negativt att säga om skärmen

Visa signatur

Abit AV8 / Athlon64 3500+ / 1024Mb / Radeon 9800Pro / Viewsonic P95f+

Permalänk
Medlem

Uppgard: Tyvärr kan/vill Webhallen inte skicka den till mig, jag bor i Norge...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pagan
Jo jag köpte LGn... lite neg på backlight bleed i underkanten på skärmen.
Irriterande när man kollar på mörkt material men i windows så märks det inte... ettdera vänjer jag mig eller så får jag ta nåt kort å maila å fråga LG om det är meningen att det ska vara så...

annars har jag inget negativt att säga om skärmen

Inte för att verka dryg men säg mig den "TN" "BTN" skärm som är befriad från backlight bleed, jag vet i alla fall inte vilken det är utifrån min egen "research"?

Jag envisas med att jämföra denna LG med Samsung´s 226BW och tycker själv att LG´n har "bättre" bild, och jag är 100% Subjektiv

// Peter

Permalänk
Medlem

För min del blidde det en Samsung SyncMaster 226BW, min bror har en sån och den är supernice Hoppas att inte få några pixelfel då detta är kritiskt vid 3D-modellering och grafikprogrammering...

Totalt 3724 på Komplett

Permalänk

Tjo boys.

Jag köpte en 226bw från onoff för 3790 kr här om dagen och har inte haft några problem med backlight bleed. Denna skärmen är underbar och har allt. ett plus är att dom skickar med 2 olika skärmsladdar. En dvi och en vanlig (kommer inte i håg vad den heter). Skärmen är snygg som fanken och jag är supernöjd.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Tjo boys.

Jag köpte en 226bw från onoff för 3790 kr här om dagen och har inte haft några problem med backlight bleed. Denna skärmen är underbar och har allt. ett plus är att dom skickar med 2 olika skärmsladdar. En dvi och en vanlig (kommer inte i håg vad den heter). Skärmen är snygg som fanken och jag är supernöjd.

Låter fint, läste ett drös trådar om denna skärm och bestämmde mig att en sån vill jag ha

Ska till onoff imorn hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Vad menas med A- resp S-skärm?

Somliga personer har fått för sig att det ska vara nån slags skillnad, trots att det inte finns något annat än enskilda personer som fått för sig att deras defekter kunnat härledas till A- eller S-skärm.

Sålunda samma tomtar som tror utomjordingar stjäl deras tankar som går på denna myt/bluff.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min 226BW har grymt ojämn backlight. När bilden visar mörka färger, samt något mörkt i rummet så ser man ljusare fläckar utspritt över skärmen. Betraktnings vinkeln är hopplös, spelar ingen roll hur jag sitter så blir färgerna mörkare uppifrån och ljusare neråt. Ska ringa på måndag och försöka få min utbytt mot en ny.

Skärmen har hur som helst potential, bra färger och snygg design. Hoppas på ett bättre ex nästa gång bara... annars

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dauwid
Min 226BW har grymt ojämn backlight. När bilden visar mörka färger, samt något mörkt i rummet så ser man ljusare fläckar utspritt över skärmen. Betraktnings vinkeln är hopplös, spelar ingen roll hur jag sitter så blir färgerna mörkare uppifrån och ljusare neråt. Ska ringa på måndag och försöka få min utbytt mot en ny.

Skärmen har hur som helst potential, bra färger och snygg design. Hoppas på ett bättre ex nästa gång bara... annars

Hur gammal är din skärm och när är den tillverkad? Skulle isf tro att det är en av dom första. Jag upplever inga av dom problemen du upplever. Om jag hade samma problem som du skulle jag ochså byta in min mot en nyare isf

Gl

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk

Är det ingen som har denna LG 226WTQ då? Ska köpa nån av dem men kan inte hitta en enda recension med LG:n!! Är de ingen som har den som kan säga mig om den är nåt å ha?

Visa signatur

||AMD Athlon 64 x2 6000+||HIS X800XL Ice-Q Turbo||Crucial DDR2 PC5300 2048MB||Western Digital Caviar 500GB + Hitachi Deskstar 160 gb||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrari_89
Är det ingen som har denna LG 226WTQ då? Ska köpa nån av dem men kan inte hitta en enda recension med LG:n!! Är de ingen som har den som kan säga mig om den är nåt å ha?

Hej Ferrari_89

Kan Varmt rekommendera L226WTQ-SF som är minst lika bra men troligen snäppet vassare än Samsungs 226BW, har själv också noterat avsaknaden av recensioner på "LG´n" på Webben (lobbying?) Och valde att "köpa grisen i säcken" hellre en lax, och gå mot strömmen, än strömming som simmar i stim

Backlight bleeding vid Svart bakgrund förekommer även på denna skärm men då mycket lite i underkant, Samsung 226BW har mer problem med detta då främst i överkant.

Ångrar inte en sekund mitt val, LG´n Är en Kanonskärm, köpte denna för att jag inte kunde med den dåliga betraktningsvinkeln hos Samsung 226BW, som jag från början tänkt köpa.

Har kollat in ett antal Samsung 226BW i olika affärer och ej blivit särskilt imponerad av vad jag sett avseende bildkvalitén

LG kör med bättre garanti och lägre pris och prioriterar man Bildkvalitén före MODE är denna skärm ett lätt val, i alla fall för min egen del! Har man tålamod kan man få denna L226WTQ-SF skärm skickad från Tyskland för under 2800:- Men talar själv för dålig tyska för detta alternativ.. L226WTQ-SF är TCO-03 till skillnad från sin kusin L226WTQ-WF med VITA foten som saknar TCO märkning enligt Fredrik Lundqvist på LG Sverige, märkligt men sant(?)..

// Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Hur gammal är din skärm och när är den tillverkad? Skulle isf tro att det är en av dom första. Jag upplever inga av dom problemen du upplever. Om jag hade samma problem som du skulle jag ochså byta in min mot en nyare isf

Gl

Kollade på det precis, April 2007 är vad som står. Skönt endå att höra att det finns problemfria exemplar, då finns det ju alltid en chans att man får en sådan själv :).

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dauwid
Kollade på det precis, April 2007 är vad som står. Skönt endå att höra att det finns problemfria exemplar, då finns det ju alltid en chans att man får en sådan själv :).

jezz Samsung har precis skickat ett stort parti till Sverige nu i dagarna så du har stor changs att få en ny

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
Hej Ferrari_89

Kan Varmt rekommendera L226WTQ-SF som är minst lika bra men troligen snäppet vassare än Samsungs 226BW, har själv också noterat avsaknaden av recensioner på "LG´n" på Webben (lobbying?) Och valde att "köpa grisen i säcken" hellre en lax, och gå mot strömmen, än strömming som simmar i stim

Backlight bleeding vid Svart bakgrund förekommer även på denna skärm men då mycket lite i underkant, Samsung 226BW har mer problem med detta då främst i överkant.

Ångrar inte en sekund mitt val, LG´n Är en Kanonskärm, köpte denna för att jag inte kunde med den dåliga betraktningsvinkeln hos Samsung 226BW, som jag från början tänkt köpa.

Har kollat in ett antal Samsung 226BW i olika affärer och ej blivit särskilt imponerad av vad jag sett avseende bildkvalitén

LG kör med bättre garanti och lägre pris och prioriterar man Bildkvalitén före MODE är denna skärm ett lätt val, i alla fall för min egen del! Har man tålamod kan man få denna L226WTQ-SF skärm skickad från Tyskland för under 2800:- Men talar själv för dålig tyska för detta alternativ.. L226WTQ-SF är TCO-03 till skillnad från sin kusin L226WTQ-WF med VITA foten som saknar TCO märkning enligt Fredrik Lundqvist på LG Sverige, märkligt men sant(?)..

// Peter

Ok, tackar för de fina svaret! De låter som om de kanske bör bli ett köp av LG:n då Jag fotar en del så vill gärna ha bästa möjliga skärm för det ändamålet (som är en 22" TN-skärm och som max kostar 3500 kr). 226BW:n har fått bra kritik för sin färgåtergivning men kan LG matcha den i det fallet?

Visa signatur

||AMD Athlon 64 x2 6000+||HIS X800XL Ice-Q Turbo||Crucial DDR2 PC5300 2048MB||Western Digital Caviar 500GB + Hitachi Deskstar 160 gb||

Permalänk
Medlem

Köpte en 226BW igår, helt klart nöjd !
Fick A panel men tycker den duger bra.

Spela i Wide är inte överskattat, bra mycket skönare
Man lär inte vilja gå tillbax till 4:3 nån gång hehe.

Färgerna är fina, gillade dock inte "magicColor" som inte såg speciellt naturligt ut varken i spel eller film. Så den stängde jag av direkt.

Gjorde lite inställningar.

Brightness 57
Kontrast 65
Sharpness 12

Bilden stack något åt det blåa hållet så jag justera lite på känn.

Red 55
Green 45
Blue 40

Får göra det mer nogrannt senare, man vill jue leka av sig först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrari_89
Ok, tackar för de fina svaret! De låter som om de kanske bör bli ett köp av LG:n då Jag fotar en del så vill gärna ha bästa möjliga skärm för det ändamålet (som är en 22" TN-skärm och som max kostar 3500 kr). 226BW:n har fått bra kritik för sin färgåtergivning men kan LG matcha den i det fallet?

Tror personligen att Lg´n matchar Samsungen i bildkvalité utan några som helst problem, men naturligtvis skulle det vart intressant om man kunde ställt 226WTQ-SF bredvid 226BW´n och jämfört båda i realtid.

FAKTACITAT.. från 226WTQ-SF
"Om bilden som visas på monitorn är tagen med RGB-standard så kommer färgerna att återges identiskt i monitorn"

(LG har i dag ett mycket gott rykte gällande kvalitén på sina skärmar, alla som jag talat med i branchen verkar i dag gilla LG, men för några år tillbaka fanns det vissa kvalitétsproblem som vissa långsinta ännu ej kommit över..)

Med din Budgetbegränsing är denna skärm ett klipp som jag ser det! Vissa verkar ej bry sig om att jämföra skärmar på faktabasis TCO 03 är bättre än TCO99 på många sätt, LG´s Garanti är bättre än Samsung gällande döda pixlar!

3369:- är ett lägre pris än du kan hitta en BW226 för.

Alla får naturligtvis göra som jag gjort och bilda sig sin egen uppfattning, jag försöker bara få fler att förstå att denna skärm faktiskt är mer prisvärd än BW226!

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uppgard
Tror personligen att Lg´n matchar Samsungen i bildkvalité utan några som helst problem, men naturligtvis skulle det vart intressant om man kunde ställt 226WTQ-SF bredvid 226BW´n och jämfört båda i realtid.

FAKTACITAT.. från 226WTQ-SF
"Om bilden som visas på monitorn är tagen med RGB-standard så kommer färgerna att återges identiskt i monitorn"

(LG har i dag ett mycket gott rykte gällande kvalitén på sina skärmar, alla som jag talat med i branchen verkar i dag gilla LG, men för några år tillbaka fanns det vissa kvalitétsproblem som vissa långsinta ännu ej kommit över..)

Med din Budgetbegränsing är denna skärm ett klipp som jag ser det! Vissa verkar ej bry sig om att jämföra skärmar på faktabasis TCO 03 är bättre än TCO99 på många sätt, LG´s Garanti är bättre än Samsung gällande döda pixlar!

3369:- är ett lägre pris än du kan hitta en BW226 för.

Alla får naturligtvis göra som jag gjort och bilda sig sin egen uppfattning, jag försöker bara få fler att förstå att denna skärm faktiskt är mer prisvärd än BW226!

//Peter

Vad är Samsung's respektive LG's pixepolicy på dessa skärmar?

Är även intresserad vad skillnaderna i TCO-standarderna är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad är Samsung's respektive LG's pixepolicy på dessa skärmar?

Är även intresserad vad skillnaderna i TCO-standarderna är.

Totala antal defekta pixlar på Samsung max 10 ST http://www.webhallen.com/pixeldocs/Samsung%20PixelPolicy.pdf

Totala antal defekta pixlar på LG max 4 ST http://www.webhallen.com/pixeldocs/lg_pixelpolicy.pdf

TCO märknings fakta enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/TCO-m%C3%A4rkning

// Peter

Permalänk
Medlem

Pixelgarantin är bättre, det är bra, själv har jag inte tittat på LG och jag blir säkert nöjd med en 226BW. TCO bryr jag mig inte så mycket om.

Min skärm skickas från Norge :D, beställd på komplett.se

Permalänk
Medlem

Det blir nog en L226WTQ-WF för mig. Någon som är intresserad av en vit Samsung 970P med 3 års pixelgaranti "Zero dead pixels" (1,5 år kvar)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sååå...

Ska man välja Samsungen eller Lg:n? Priset spelar ingen roll.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Ska man välja Samsungen eller Lg:n? Priset spelar ingen roll.

Allt annat lika så har LGn bättre pixelpolicy (läs mer på DustinHome t.ex.). Jag väljer LGn, även om Samsungen är aningen snyggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har då haft en mängd samsung skärmar förut, 20,1" och 22". Men när ja beställde min för 1 vecka sen så tänkte jag få prova LG iställe denna gång. Jag tycker att Lg:n var en aning skarpare och bättre bild. När jag jämförde Samsung med min nya LG så var de inte så mycket skillnad förutom att LG var en aning skarpare, men de e så en magkänsla. Tycker om LG.

Visa signatur

l Antec P182 l Corsair 620W l Gigabyte GA-EP35-DS4 l Intel C2D E8400 3,0 GHz @ 3,8 GHz l Corsair Dominator DDR2 PC8500/1066MHz CL5 4x1GB l Gainward 8800GT Golden Sample 512MB l WD Raptor 150GB l 4x Seagate 500GB l 2x ViewSonic VX2025WM ,Dell 2007WPF och Samsung 205BW.