Kommentarer utan databas eller PHP?

Permalänk
Medlem

Kommentarer utan databas eller PHP?

Hej. Jag undrar om man skulle kunna lägga till kommentarer till sin hemsida utan att använda en databas eller PHP? Alltså kanske spara kommentarerna i textfiler eller något.

Någon som kan en bra lösning?

Permalänk

Jaa, bombur är tillbaka.
Du vill alltså inte använda något serverspråk nor databas? Utan en liteuppkoppling mot server mha javascript och på så sätt skapa en textfil?

Varför inte bara använda php+textfil? )():()
Fast eftersom du inte vill ha php kanske asp vore något?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Nja, PHP måste du nog ha men det går absolut att göra utan databas, spara det i en textfil så är det klart...

Permalänk
Medlem

Kommentarer till vad? :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
Kommentarer till vad? :>

Okej tack för svaren.

Till någon hemsida bara.

Permalänk
Medlem

Det går nog att göra med JavaScript men du kan ju då inte kontrollera vad eller hur klienten skriver till filen.

Troligtvis kan klienten även ändra tidigare skrivna sdaker i textfilen genom att modiffiera Javascriptet (jag har sett att det går men inte testat själv). Så du bör nog hålla dig till server side script i den mån du kan.

Permalänk
Medlem

Du måste ha någon form av server-side script för sånna funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det går nog att göra med JavaScript men du kan ju då inte kontrollera vad eller hur klienten skriver till filen.

Javascript kan väl inte skriva till servern? Sjukt stort säkerhetshål skulle det varit...

Permalänk
Medlem

Det har du nog rätt i...
Tänkte inte på att den skulle skriva till servern.

Permalänk
Medlem

Vad du önskar går inte, vad jag vet, att åstakomma utan något slags server-side-script.

Angående frågan i allmänt, är det måntro ett nytt forum på G? BombForum, a clientside forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quas
Vad du önskar går inte, vad jag vet, att åstakomma utan något slags server-side-script.

Angående frågan i allmänt, är det måntro ett nytt forum på G? BombForum, a clientside forum.

Nope tyvärr. Om jag inte var n00b på programmering så skulle jag givetvis hålla på med ett forum, men det betyder inte att jag har inte har planer på att göra det.

Permalänk

Finns det nånstans man kan hitta comments färdiga att ladda ner och lägga till på hemsidan?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Inga problem, Perl + textfiler är en jätteenkel lösning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607