Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

måste börja powerwalka igen det är gött innan ett styrke passa då får man uppvärmning o allt brukar köra på en timme dock vart sjulkt mycket regn dom senast dagarna :/... börjat köra lite färre pass i veckan med styrke träning o lite mer vila gett resultat det senaste får variera liet ibland :P...

sen bara kötta på gymmet står dock utan gym den 25 maj :/ slutar skolan då men kikat in lite gym i hemstaden nu en del går på ungefär under en tusen lapp per kvartal (3 månader). iaf innan sommaren vanligt gym får se en månad till kanske sen mycket bada o simma o cykla sen! så försöka gå ner så mkt som möjligt! nu :P...

och tar nog ett gym till hösten med både styrke träning o simträning typ en simhall med gym 1400 per kvartal för både och hyffsat billigt...

Permalänk
Medlem

Min första riktiga powerwalk idag. Var ute ungefär 90 minuter och skulle gissa på att jag hann med lite drygt en mil såhär på kvällskvisten. Hade gärna gått längre om solen stannat kvar och om jag hade haft bättre kläder. Blev en spontan promenad, då tanken var att bara gå ner på byn och hämta cykeln vilket bara borde tagit en kvart på sin höjd

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

ok låter riktigt gött :). här bara regnar det :P...

en sak till jag söker multi vitamin i någon form vet inte riktigt vilken jag skall köpa det är mitt problem har ni något tips. får vara någorlunda fördelaktigt pris också...

vet att det ej kan ersätta riktiga grönsaker och mat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

ok låter riktigt gött :). här bara regnar det :P...

en sak till jag söker multi vitamin i någon form vet inte riktigt vilken jag skall köpa det är mitt problem har ni något tips. får vara någorlunda fördelaktigt pris också...

vet att det ej kan ersätta riktiga grönsaker och mat...

Mivitotal är bra, så länge du inte köper den svart/silvriga för den smakar rävgift. Den svart/blå är bra dock.
Inte den billigaste, men den är bra antar jag. Anders Graneheim rekommenderade den till mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

7-8år sedan man gymmade men nu är det dax att börja igen tillsammans med min sambo är whey 80 fortfarande de billigast vasslet proteinet på marknaden eller har det hänt massor? har en gymgrossisten butik här på hörnan så de vore smidigt om de fortfarande har bra grejor.

ska sätta mig och googla men vore toppen om ni som är inne i det kan rekommendera de mest prisvärda idag.

har det hänt nåt på kostillskottsfronten man behöver känna till?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

7-8år sedan man gymmade men nu är det dax att börja igen tillsammans med min sambo är whey 80 fortfarande de billigast vasslet proteinet på marknaden eller har det hänt massor? har en gymgrossisten butik här på hörnan så de vore smidigt om de fortfarande har bra grejor.

Verkar vara det som folk beställer mest från GG, osäker på om det går att få tag på bättre (och/eller billigare) på annat håll. 1kg kostar för närvarande 159kr. Vet man att man ska köpa många kilo i framtiden kan man känna lite på att använda sig av de s.k. storköpserbjudandena, dvs 4, 8 eller 16kg när det gäller Whey 80. Köper man 16kg får man ner kilopriset till strax över en hundring har jag för mig.

Skrivet av toker!!!:

har det hänt nåt på kostillskottsfronten man behöver känna till?

1,3 DMAA (centralstimulant som tex koffein) är bannlyst.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

finns billigare sidor än GG, gymvaruhuset tex, bra priser på bra produkter.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

finns billigare sidor än GG, gymvaruhuset tex, bra priser på bra produkter.

finns även mmsports.

Permalänk
Skrivet av donic1989:

finns även mmsports.

jo de också,deras märke har också hyfsade priser och sortimentet är stort.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toker!!!:

7-8år sedan man gymmade men nu är det dax att börja igen tillsammans med min sambo är whey 80 fortfarande de billigast vasslet proteinet på marknaden eller har det hänt massor? har en gymgrossisten butik här på hörnan så de vore smidigt om de fortfarande har bra grejor.

ska sätta mig och googla men vore toppen om ni som är inne i det kan rekommendera de mest prisvärda idag.

har det hänt nåt på kostillskottsfronten man behöver känna till?

Gymvaruhuset har billigt och "bra" proteinpulver.

Skrivet av adde_mufc:

1,3 DMAA (centralstimulant som tex koffein) är bannlyst.

Knappast? Exempelvis finns jack3D å köpa ifrån flera ställen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Knappast? Exempelvis finns jack3D å köpa ifrån flera ställen.

My bad (min kompis fel )
http://www.jack3d.se/nyheter/saljforbud-for-40-kosttillskott-...
Bara,i Stockholmsområdet tydligen. Småskumt att inte Mutant Mayhem är med, kanske för låg halt DMAA i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av smacked:

My bad (min kompis fel )
http://www.jack3d.se/nyheter/saljforbud-for-40-kosttillskott-...
Bara,i Stockholmsområdet tydligen. Småskumt att inte Mutant Mayhem är med, kanske för låg halt DMAA i?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så farligt så hade de ju förbjudit dem i hela landet. Låter konstigt att bara förbjuda det i huvudstaden, eller är det för att vi är viktigare och man skiter i resten av befolkningen?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

det är inte förbjudet eller banlyst...ÄN.
det finns goda chanser till att det kan bli det, men än så länge så är det helt ok att säljas.
varför det har slutat säljas i just stockholm(om man nu ska gå efter länken) det låter väldigt konstigt och skumt.
på nätet så kan man få tag i det i någon form på så gott som alla sidor som säljer kosttillskott, förutom på överkänsliga sidor som tex kolozzeums shop.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Mjo, ska ha varit uppe som förslag redan för några år sedan. Får man tro diverse rykten på Kolozzeum så är det inte kroppsbyggarna som är problemet utan att det används som någon sorts partydrog (<- ganska tveksamt :s) samt den där incidenten med soldaterna som ligger bakom eventuellt förbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

jack3d är förbjudet för oss som tävlar i mma.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

jack3d är förbjudet för oss som tävlar i mma.

ja självklart.
på tävlingar är det olagligt och har varit det ett bra tag, men inte för försäljning eller att använda utanför tävlingar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hjälp mig här nu...
Marklyft... Maxade idag. 127.5kg stannade jag på för 130kg orkade jag inte lyfta från golvet. Problemet på 130kg är att jag inte orkar första 5cm från golvet. På 127.5kg som jag kan få upp från golvet så skulle jag nog orka två reps på men 130kg tar det dödstopp för jag får inte stången att lätta från golvet. Vilken/vilka muskler är jag då för svag i? Benen? Ländryggen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Om det är så farligt så hade de ju förbjudit dem i hela landet. Låter konstigt att bara förbjuda det i huvudstaden, eller är det för att vi är viktigare och man skiter i resten av befolkningen?

Tydligen ligger sådana här frågor på kommunnivå och inte riksnivå, så det lokala förbudet i sig är inte konstigt. Varför just Stockholms kommun förbjuder och inga andra kan man dock fråga sig.

Skrivet av astrob0y:

jack3d är förbjudet för oss som tävlar i mma.

Ja det kan upprepas att ämnet som finns i jack3d (DMAA) är dopingklassat av WADA under tävling, dock inte träning.

På de sidor jag har sett har alla informerat om det och jag kan tänka mig att fysiska butiker gör detsamma så att man som konsument skulle missa den informationen känns minimal.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Hjälp mig här nu...
Marklyft... Maxade idag. 127.5kg stannade jag på för 130kg orkade jag inte lyfta från golvet. Problemet på 130kg är att jag inte orkar första 5cm från golvet. På 127.5kg som jag kan få upp från golvet så skulle jag nog orka två reps på men 130kg tar det dödstopp för jag får inte stången att lätta från golvet. Vilken/vilka muskler är jag då för svag i? Benen? Ländryggen?

Skulle sätta mina pengar på benen. Vad tar du i knäböj? Starkare i böj leder oftast till starkare i marklyft, så det är bara att nöta knäböj.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Skulle sätta mina pengar på benen. Vad tar du i knäböj? Starkare i böj leder oftast till starkare i marklyft, så det är bara att nöta knäböj.

Det var ett tag sedan jag maxade knäböj, ungefär samtidigt som sist jag maxade marklyft då jag bara tog 120kg i marklyft. Men då tog jag 105kg i knäböj med bälte. Vet inte hur djupt jag gick men det var ingen ATG-böj iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Det var ett tag sedan jag maxade knäböj, ungefär samtidigt som sist jag maxade marklyft då jag bara tog 120kg i marklyft. Men då tog jag 105kg i knäböj med bälte. Vet inte hur djupt jag gick men det var ingen ATG-böj iaf.

Kontrollera när du kör marklyft att du inte lyfter höften fortare än vad du lyfter stången. Det är ett väldigt vanligt fel som många gör. Annars skulle jag som sagt rekommendera att nöta i böjjen. Att låta pungen skrapa i marken kanske inte är nödvändigt men ett bra djup som du kan hålla tekniken på är önskvärt.

Tänk även på att verkligen arbeta med låren. Mark är lika mycket benövning som för ryggen, och det ska fan kännas i benen när man kör annars gör man fel!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kontrollera när du kör marklyft att du inte lyfter höften fortare än vad du lyfter stången. Det är ett väldigt vanligt fel som många gör. Annars skulle jag som sagt rekommendera att nöta i böjjen. Att låta pungen skrapa i marken kanske inte är nödvändigt men ett bra djup som du kan hålla tekniken på är önskvärt.

Tänk även på att verkligen arbeta med låren. Mark är lika mycket benövning som för ryggen, och det ska fan kännas i benen när man kör annars gör man fel!

Ska be någon polare filma nästa gång jag kör marklyft. Lite svårt att kontrollera sin egen form samtidigt som man kör tungt
Jag vet att jag kan gå ATG-djupt med 80kg utan större problem. Brukar träna på 3x8 80kg och gå då nästan ATG-djupt.

När jag maxade marklyftet igår så kändes det som att någon slet i mina muskler på baksida lår samt rumpa med full kraft. Så jo, benen använder jag också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Behöver tips på bra magövningar, vanliga situps (med extra vikt) börjar bli alldeles för enformigt. Kör även i en maskin där jag maxar. Så har ni några bra magövningar som gör en starkare där?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk

Vad tycker ni om kettlebells? Jag ska nämligen snart på semester och har ej tillgång till gymmet under denna tid, nu har jag såklart lite billig gymutrustning, såsom en billig träningsbänk http://www.harald-nyborg.se/p6140/traeningsbaenk-kilberry (jag skulle aldrig ha köpt denna idag), hantlar, motioncykel m..

Jag funderar på att komplettera med en 16kg kettlebells för lite rörlighet skull, frågan är bara är det värt 700kr eller är det mer en modefluga och man kan lika väl leka med vad som helst? Som en stock i skogen...

Ett annat problem är hur jag ska träna magmusklerna på ett billigt sätt? Träningsbänken ovanför finns inte så många övningar för det. Men vanlig situps är kanske det som jag får göra?

*edit*
Efter lite mer fundering tror jag kettlebels blir dyrt, då man väl som med annat snabbt vill ha större vikt. Och sedan så har jag övriga året tillgång till ett gym.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad tycker ni om kettlebells? Jag ska nämligen snart på semester och har ej tillgång till gymmet under denna tid, nu har jag såklart lite billig gymutrustning, såsom en billig träningsbänk http://www.harald-nyborg.se/p6140/traeningsbaenk-kilberry (jag skulle aldrig ha köpt denna idag), hantlar, motioncykel m..

Jag funderar på att komplettera med en 16kg kettlebells för lite rörlighet skull, frågan är bara är det värt 700kr eller är det mer en modefluga och man kan lika väl leka med vad som helst? Som en stock i skogen...

Ett annat problem är hur jag ska träna magmusklerna på ett billigt sätt? Träningsbänken ovanför finns inte så många övningar för det. Men vanlig situps är kanske det som jag får göra?

*edit*
Efter lite mer fundering tror jag kettlebels blir dyrt, då man väl som med annat snabbt vill ha större vikt. Och sedan så har jag övriga året tillgång till ett gym.

spara pengarna och kör lite vanliga armhävningar, situps mm för att hålla igång kroppen. Du kan använda olika möbler mm. Hittade en gång i tiden en bra sida med just sådana övningar

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Ett annat problem är hur jag ska träna magmusklerna på ett billigt sätt? Träningsbänken ovanför finns inte så många övningar för det. Men vanlig situps är kanske det som jag får göra?

Vanliga situps tycker iaf jag är bland de sämre mag övningarna.

Har du en chins stång? Går iof bra med lite vad som helst att hänga i, väl hängande lyfter du benen och har du tillräckligt stark bål kommer du orka hålla ut benen rakt ut från kroppen, om så är fallet börjar du göra små sparkar upp och ner med benen, om du däremot inte orkar hålla uppe benen tar du ner de till rakt hängande läge och lyfter därefter upp de så högt upp du kan och upprepar detta tills du känner för att spy. Hela rörelsen ska ske i ett relativt långsamt tempo.

Det är min favorit övning näst efter knäböj/marklyft för att stärka bål muskulaturen.

Finns en uppsjö av youtube klipp där man tränar bålen utan situps.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Vad tycker ni om kettlebells? Jag ska nämligen snart på semester och har ej tillgång till gymmet under denna tid, nu har jag såklart lite billig gymutrustning, såsom en billig träningsbänk http://www.harald-nyborg.se/p6140/traeningsbaenk-kilberry (jag skulle aldrig ha köpt denna idag), hantlar, motioncykel m..

Jag funderar på att komplettera med en 16kg kettlebells för lite rörlighet skull, frågan är bara är det värt 700kr eller är det mer en modefluga och man kan lika väl leka med vad som helst? Som en stock i skogen...

Ett annat problem är hur jag ska träna magmusklerna på ett billigt sätt? Träningsbänken ovanför finns inte så många övningar för det. Men vanlig situps är kanske det som jag får göra?

*edit*
Efter lite mer fundering tror jag kettlebels blir dyrt, då man väl som med annat snabbt vill ha större vikt. Och sedan så har jag övriga året tillgång till ett gym.

Jo kettlebell är dyrt. Jag själv kör det 2 ggr i veckan och jag älskar det. Jätte bra träning för benen och bålen. Och nej man kan inte riktigt leka med vad som helst som t.ex med en stock i skogen.

Annars kan du ju alltid köra TRX.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=OEI-LdU8YkU @ 7:00 och en bit framåt.

Vart kan jag hitta ett liknande "band" för att göra denna övning? Vill inte direkt köra med med rep att ha armarna på, på grund av vissa skäl(hemma träning)

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan dela med sig av lite erfarenheter om StrongLifts 5x5? Jag hörde talas om det för ett tag sedan, och har varit lite nyfiken fram tills dess. Jag har kört på gym 6 gånger i veckan, med 4 olika pass, nu fram till sommaren. Under sommaren blir det lite varierad träning, eftersom jag inte har tillgång till gym. Däremot funderade jag på att testa Stronglifts efter sommaren.

Vad har ni att säga om metoden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IsseBisse:

Är det någon här som kan dela med sig av lite erfarenheter om StrongLifts 5x5? Jag hörde talas om det för ett tag sedan, och har varit lite nyfiken fram tills dess. Jag har kört på gym 6 gånger i veckan, med 4 olika pass, nu fram till sommaren. Under sommaren blir det lite varierad träning, eftersom jag inte har tillgång till gym. Däremot funderade jag på att testa Stronglifts efter sommaren.

Vad har ni att säga om metoden?

Ett program som fungerar att öka i de tre stora + militärpress. Stort fokus ligger på benträningen. Mindre bra om man inte vet hur man ska göra övningarna korrekt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W