Permalänk
Medlem

Wolff har ju val att välja nästan vilken förare han vill

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Verstappen och Ham i samma team, det är liksom vad de flesta önskar sig(!?). Två relativt jämlika starka bilar, i olika team, lär de nog aldrig få.

2022 reg. må vända upp och ner på saker men men... Enda som kan bryta Mercedes dominans (som det känns för mig i dagsläget) — är nog att de bryts sönder och samman inombords. Många race är det kvar innan årets säsong är över iaf. Finns ingen klar vinnare av mästerskapet i dagsläget. Hoppas själv på att Mercedes och Redbull gnagar på varann ända fram till slutet. Verstappen lär då se till att det blir jämnt.

F.ö. Bottas hoppas jag byts ut. Han är v6.3 av sig själv nu, utan större förbättring. I och med att Perez nu börjat prestera i axelhöjd med Verstappen, så kan Redbull åka hem med VM i bakfickan som konstruktör detta året.

Permalänk
Medlem

Lando har uppenbarligen vuxit färdigt kommit ur puberteten. Kör man-mode! Många hjälteinsatser ute på banan idag!
McLaren och Aston Martin förarna är alla hjältar!
Tapprast av de alla är Max

Permalänk
Medlem

Vilket race.

merc verkar uppenbart ha bättre pace, om man ser på hur bra båda hängde på Ver.

Men Merc under lite press gör att de kanske tar lite fel strategiska beslut. Men på slutet känns det som när Ham bromsade på sig var det som gjorde att hans pace tog slut.

Dold text
Permalänk
Medlem

Vilket race.

Äntligen har Verstappen en andra-förare som kan hjälpa till honom uppe i toppen.

Känns även som att Hamilton börjar bli nervös nu, det är inte riktigt samma självförtroende när han kör, även om han gjorde ett bra race.

Dold text
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vilket race.

Äntligen har Verstappen en andra-förare som kan hjälpa till honom uppe i toppen.

Känns även som att Hamilton börjar bli nervös nu, det är inte riktigt samma självförtroende när han kör, även om han gjorde ett bra race.

Dold text

Om man kollar på Hamiltons kroppsspråk och minspel kan man se att han inte är det minsta bekväm med situationen. Han spelar viadre för kamerorna, men man kan verkligen se att han inte vill vara kvar på plats.

Detta måste påverka honom på banan också. Jag känner inte riktigt igen körstilen

Dold text
Permalänk
Medlem

Merca blev avklädda inne i båset idag i alla fall. Äntligen är det en säsong med fler än ett lag som kan vinna totalt. Skulle helst ha dom röda där uppe också, men kanske med nya bilarna nästa säsong.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Merca blev avklädda inne i båset idag i alla fall. Äntligen är det en säsong med fler än ett lag som kan vinna totalt. Skulle helst ha dom röda där uppe också, men kanske med nya bilarna nästa säsong.

Just nu känns det ju nästan lite synd att skaka om allt inför nästa säsong. Det finns ju en påtaglig risk att det blir mindre jämnt i början med det nya reglementet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu tror jag ett lag som RB har större fördel an nästa reglemente då det inte blir någon stor skillnad på PU's. 2022 verkar handla om bodywork fullständigt. Blir väl något mindre oktan i soppan då man måste använda minst 10% från "sustainably sourced ethanol", upp från ca 5% idag. Vem som blir mest lidande av det kan man ju bara gissa på, men för dom med egentillverkade motorer känns det som om de kan ha en fördel. Självklart spekulationer från min sida dock.
Det som däremot är klart är att kostnaderna skall ned, för att flera lag skall ha en möjlighet att kämpa om pallen.

Jag tror bilarna kommer gå fortare rakt fram, men det blir värre i snabba svängar då de kommer ha mindre downforce. Våra kära betalförare kommer få det rätt så jobbigt tror jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Riktigt spännande race. Kul att se att RB’s gamble med strategin gick vägen 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Väldigt bra lopp idag. Inte bara i fronten men det var mycket omkörning överlag. Det är första gången jag ser ett lopp på Paul Ricard och jag har hört så mycket negativt om denna bana men jag förstår inte varför efter detta lopp, det kan nog vara det roligaste hittils på säsongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu tror jag ett lag som RB har större fördel an nästa reglemente då det inte blir någon stor skillnad på PU's. 2022 verkar handla om bodywork fullständigt. Blir väl något mindre oktan i soppan då man måste använda minst 10% från "sustainably sourced ethanol", upp från ca 5% idag. Vem som blir mest lidande av det kan man ju bara gissa på, men för dom med egentillverkade motorer känns det som om de kan ha en fördel. Självklart spekulationer från min sida dock.
Det som däremot är klart är att kostnaderna skall ned, för att flera lag skall ha en möjlighet att kämpa om pallen.

Jag tror bilarna kommer gå fortare rakt fram, men det blir värre i snabba svängar då de kommer ha mindre downforce. Våra kära betalförare kommer få det rätt så jobbigt tror jag.

Ah, betalförare ... du menar sådana som Lauda, Schumacher, Perez, Alonso, bara för att ta några namn ur en gigantisk hatt av förare som betalat för sin väg in i F1 genom åren? Eller är du ute efter förare som specifikt råkar få sin ekonomiska backning från ett visst håll? Givetvis en rent retorisk fråga.

"[De] med egentillverkade motorer"? Varför skulle specifikt stallen som tillverkar motorerna ha fördel när det kommer till en justering av bränslet tänker du, när reglementet tydligt säger att motorerna skall vara identiska mellan konstruktörsteam och customerteams, samt att motorerna skall köras i identiska "modes" hos alla team för en given helg?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Han skulle ju segla förbi ännu enklare om bottas gjorde som du tänkt. Max med sina däck hade inte haft några problem att försvara insidan som han får gratis. Tanken var ju att Bottas skulle ta kortare väg in i kurvan vilket var enda sättet hålla sig före. Sen va toklångsam i apex där Max inte kan köra om och se till så att han själv får en bättre utgång så Max inte hinner om på nästa raka. Nu lyckades inte Bottas med det men det är den bästa strategi han kunde applicera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hamilton lyckades ju inte speciellt mycket bättre än Bottas att hålla Max bakom sig, bägge höll honom bakom sig i ca 1 varv.
I efterhand så kan man konstatera att Merca tappade segern i samma stund som Max gick in i depå, efter det så fanns ingen chans att komna vinnandes ur striden. Bäst chans var det som de gjorde, ligga kvar och hoppas att Max/Perez inte skulle hinna ifatt alternativt att det blev säkerhetsbil eller liknande.

Permalänk
Medlem

från https://old.reddit.com/r/formuladank/

Dold text
Permalänk
Medlem

Helt underbart med detta tronskifte, så klart för tidigt att ropa hej dock men hoppas nu verkligen Verstappen håller i.

"The Next One"

Tog lite längre tid än vad jag spekulerat om men kanske sker det den här säsongen.

Permalänk

Känns väl tämligen meningslöst att spekulera ihjäl sig om hur det eventuellt kunde eller inte kunde gått om Bottas eller nån annan hade gjort si eller så i situationen? Nu blev det som det blev.

Jag gissar att det är väldigt få i det här gänget som nånsin satt sin fot i en formel 1-bil, än mindre fått köra under race-conditions. Det är nog lätt att från soffan ha åsikter om hur förare skulle gjort i vissa lägen men sanningen är nog den att vi har ingen susning om vilken mental press, fysisk påfrestning mm som de går igenom när de fattar sina beslut under loppet av en millisekund 😄

Max vann välförtjänt och gjorde det pga lyckad strategi. Utan extra däckbyte hade han förmodligen inte lyckats vinna (japp nu spekulerade jag själv 😛). My 2 cents

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

"Du sa, jag sa" och liknande pajkastning borttaget. Saklig diskussion eller ingen diskussion!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt underbart med detta tronskifte, så klart för tidigt att ropa hej dock men hoppas nu verkligen Verstappen håller i.

"The Next One"

Tog lite längre tid än vad jag spekulerat om men kanske sker det den här säsongen.

Alldeles på tok för tidigt. Historien upprepar sig Honda drar sig ur sen vinner de VM. Fast de anses väl fortfarande va motorförseare i år

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alldeles på tok för tidigt. Historien upprepar sig Honda drar sig ur sen vinner de VM. Fast de anses väl fortfarande va motorförseare i år

Ja, detta är Hondas sista säsong. Så om de passar på att vinna nu i år så vore det ju bra för dem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad att få se ett lopp där det är jämnt ända till dom sista varven. Förra säsongen när Hamilton är så långt före att han kan gå i depå med fem varv kvar bara för att ta snabbaste varvet är ingen bra underhållning. Även om mittfältet var intressant förra året så är det mycket roligare med en toppstrid. Jag hoppas att ingen kommer dominera för mycket utan att det ännu är spännande i Abu Dhabi.

Permalänk
Medlem

Kollar ni alla träningar och kval och sen racet för varje racing helg? eller bara kval/race? eller nån annan kombo.

Jag brukar se Kval och Race men ibland även träningarna om tid finns.

Permalänk
Skrivet av crash:

Kollar ni alla träningar och kval och sen racet för varje racing helg? eller bara kval/race? eller nån annan kombo.

Jag brukar se Kval och Race men ibland även träningarna om tid finns.

Jag brukar se på sammandragen av träningarna och sen hela kvalet och racet så klart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Kollar ni alla träningar och kval och sen racet för varje racing helg? eller bara kval/race? eller nån annan kombo.

Jag brukar se Kval och Race men ibland även träningarna om tid finns.

Jag ser allt, dock blir det ganska ofta att jag tittar i efterhand på kvällen eller så beroende vad jag har att göra på dagarna och vad som händer på helgen. Undviker alla sociala medier och forum jag hänger på tills jag tittat ikapp.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Kollar ni alla träningar och kval och sen racet för varje racing helg? eller bara kval/race? eller nån annan kombo.

Jag brukar se Kval och Race men ibland även träningarna om tid finns.

Träningar må man ha öppet i en ström, som vitt brus nu och då. Annars så enbart kval och race.
Finns som inget som står på spel under de där träningspassen. Mer än att Mazepin gör oss besvikna dårå, om han inte spinner.

Permalänk
Medlem

Kollar på träningarna mest för att kommentatorerna (och hela paddocken ibland) är lite mer avslappnade då och svävar ut i intressanta diskussioner.
Kollar såklart bara på SkyF1.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Träningar må man ha öppet i en ström, som vitt brus nu och då. Annars så enbart kval och race.
Finns som inget som står på spel under de där träningspassen. Mer än att Mazepin gör oss besvikna dårå, om han inte spinner.

Har det hänt än?? Att han inte spunnit på en träning alltså 😂

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Har det hänt än?? Att han inte spunnit på en träning alltså 😂

I Monaco blev det ingen snurr, annars har han spunnit på alla besökta banor: http://mazesp.in/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av p.lindblom:

I Monaco blev det ingen snurr, annars har han spunnit på alla besökta banor: http://mazesp.in/

https://i.imgur.com/pkti6vO.png

Lite imponerande att han inte snurrade i Monaco av alla banor. Samtidigt så finns det knappt plats att snurra någonstans heller

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

I Monaco blev det ingen snurr, annars har han spunnit på alla besökta banor: http://mazesp.in/

https://i.imgur.com/pkti6vO.png

Haha. Underbart, det går föra statistik över allt tydligen 😂

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO