Permalänk
Skrivet av Hejss:

Jag tror inte att Red Bull har så mycket alternativ till Checo. Gasly känns föga troligt att han kommer att ta Checos plats och den enda andra som skulle kunna komma på fråga är George Russel men jag tror inte att han kommer lämna Mercedes familjen.

Skrivet av benonikenobi:

Return of Albon kanske 😉

Snacket har ju varit att Albon har stort stöd av ägarna. Är RB "ohotade" 1:a så finns det kanske utrymme att köra Albon i den andra bilen rent PR-mässigt. Vi alla vet att sportsliga prestationer inte betyder allt. Därför menar jag att RB kommer nog vänta in i sista minuten att ge besked om 2022. Perez vet att han behöver nog en 5st 2:a platser för att de sportsliga prestationerna ska vara svåra att argumentera emot och därför tar han risker, risker som kan kosta många VM-poäng.

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Snacket har ju varit att Albon har stort stöd av ägarna. Är RB "ohotade" 1:a så finns det kanske utrymme att köra Albon i den andra bilen rent PR-mässigt. Vi alla vet att sportsliga prestationer inte betyder allt. Därför menar jag att RB kommer nog vänta in i sista minuten att ge besked om 2022. Perez vet att han behöver nog en 5st 2:a platser för att de sportsliga prestationerna ska vara svåra att argumentera emot och därför tar han risker, risker som kan kosta många VM-poäng.

I ärlighetens namn tror jag inte Albon har nån chans att komma igen i RB. Men jag hade gärna sett honom köra för nåt lag iallafall.

Jag förstår att RB tog in Checo istället för Alex. Checo har lång erfarenhet och hade en hel del bra race förra året. De kunde nog inte låta bli att testa och se hur det skulle gå. I RB har han gjort helt ok ifrån sig faktiskt, bättre än jag trodde. Samtidigt så har både Alex och Max uttryckt hur årets bil är betydligt lättare att köra än de föregående åren när både Gasly och Alex fick sina chanser och inte riktigt fick det att funka.

Jag kan inte låta bli att tänka ”hur skulle Checo ha klarat av RB’s bil om den var som föregående år, hade han gjort ungefär som Gasly och Alex?” och ”hur bra hade Alex gjort det om han hade fått chansen i årets bil som är lättare att köra?”. Frågor som aldrig kommer besvaras, men ändå tänkvärt 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

I ärlighetens namn tror jag inte Albon har nån chans att komma igen i RB. Men jag hade gärna sett honom köra för nåt lag iallafall.

Jag förstår att RB tog in Checo istället för Alex. Checo har lång erfarenhet och hade en hel del bra race förra året. De kunde nog inte låta bli att testa och se hur det skulle gå. I RB har han gjort helt ok ifrån sig faktiskt, bättre än jag trodde. Samtidigt så har både Alex och Max uttryckt hur årets bil är betydligt lättare att köra än de föregående åren när både Gasly och Alex fick sina chanser och inte riktigt fick det att funka.

Jag kan inte låta bli att tänka ”hur skulle Checo ha klarat av RB’s bil om den var som föregående år, hade han gjort ungefär som Gasly och Alex?” och ”hur bra hade Alex gjort det om han hade fått chansen i årets bil som är lättare att köra?”. Frågor som aldrig kommer besvaras, men ändå tänkvärt 😊

Njae, jag är inte riktigt säker på att Albon är helt ute är diskussionen. Jag tror dock Gasly inte är aktuell längre, tyvärr. Sen finns ju Tsunoda men jag vet inte riktigt om hans uppförande är i linje med RB.

Nu hade det varit perfekt med 3 bilar i varje team... Russel till Mercedes, Mick till Ferrari och Albon i RB.

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Njae, jag är inte riktigt säker på att Albon är helt ute är diskussionen. Jag tror dock Gasly inte är aktuell längre, tyvärr. Sen finns ju Tsunoda men jag vet inte riktigt om hans uppförande är i linje med RB.

Nu hade det varit perfekt med 3 bilar i varje team... Russel till Mercedes, Mick till Ferrari och Albon i RB.

Vi får väl så hur det artar sig under säsongen. Mycket kan hända än. Men som Tsunoda kört och betett sig hittills känns han inte som RB-material.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vi får väl så hur det artar sig under säsongen. Mycket kan hända än. Men som Tsunoda kört och betett sig hittills känns han inte som RB-material.

Det kommer ett skede när han ska skärpa upp, annars är han inte F1 material överhuvudtaget

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Det kommer ett skede när han ska skärpa upp, annars är han inte F1 material överhuvudtaget

Lite så ja. Kanske blir så att Albon får göra retur till AT istället och bli ”kompis” med Gasly 😄 skulle bli en intressant kombo. Klubben för RB’s rejects.

Ska bli intressant att se vad som händer hos Mercedes också. Om nu merca tar in Russell, var tar Bottas vägen? Återvända till Williams, från topplag till bottenlag? Eller om Kimi slutar kanske det finns en öppning hos Alfa Romeo?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vi får väl så hur det artar sig under säsongen. Mycket kan hända än. Men som Tsunoda kört och betett sig hittills känns han inte som RB-material.

Skrivet av Wyver:

Det kommer ett skede när han ska skärpa upp, annars är han inte F1 material överhuvudtaget

En fara för honom är väl att Honda lämnar efter den här säsongen... Inte som att han är rökt per automatik eller något, men tror det vore läge att "skärpa upp" innan dess, för där förlorar han ju en stark röst till sin fördel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

En fara för honom är väl att Honda lämnar efter den här säsongen... Inte som att han är rökt per automatik eller något, men tror det vore läge att "skärpa upp" innan dess, för där förlorar han ju en stark röst till sin fördel.

Skumt att han började så bra men sen har det bara gått utför känns det som. Väldigt många onödiga slarvfel, som i helgen, två likadana slarvfel som han borde klarat sig från. Onehit-racer kanske??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Klart det går bara sänka farten. Men det ger ju inte samma fördel som att preja ut den yttre bilen i gruset. Saken är ju att hen kan då hålla högre kurvhastighet pga vidare radie

Hur bär man sig åt för att sänka hastigheten om man ligger på däckens maxgrepp i en kurva? Släppa gasen går inte, då motorbromsar man bort greppet på bakhjulet. Bromsa är inte att tänka på heller av samma skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur bär man sig åt för att sänka hastigheten om man ligger på däckens maxgrepp i en kurva? Släppa gasen går inte, då motorbromsar man bort greppet på bakhjulet. Bromsa är inte att tänka på heller av samma skäl.

Genom att inte trycka plattan i mattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur bär man sig åt för att sänka hastigheten om man ligger på däckens maxgrepp i en kurva? Släppa gasen går inte, då motorbromsar man bort greppet på bakhjulet. Bromsa är inte att tänka på heller av samma skäl.

Du kan ju inte hålla maxfart om du har en bil utanför dig som du inte får trycka ut i gruset

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det går inte hålla fullgas i det skedet i den svängen ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Genom att inte trycka plattan i mattan?

Jag tror de håller högsta fart de kan genom att bromsa så sent som möjligt innan kurvan. Sen kan de inte hålla sig längre in utan glider ut. Om de bromsat tidigare hade de gett upp kampen och blivit omkörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tror de håller högsta fart de kan genom att bromsa så sent som möjligt innan kurvan. Sen kan de inte hålla sig längre in utan glider ut. Om de bromsat tidigare hade de gett upp kampen och blivit omkörda.

Jo, men då måste de ju anpassa farten in i kurvan om de har någon jämsides på utsidan. Annars hade ju resultatet blivit att man aldrig kan köra om på utsidan, om föraren på insidan alltid har rätt att gå hela vägen ut till bangränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, men då måste de ju anpassa farten in i kurvan om de har någon jämsides på utsidan. Annars hade ju resultatet blivit att man aldrig kan köra om på utsidan, om föraren på insidan alltid har rätt att gå hela vägen ut till bangränsen.

Det är väldigt riskabelt att köra om på utsidan i den här kurvan. Det går utmärkt köra om på utsidan i andra kurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, men då måste de ju anpassa farten in i kurvan om de har någon jämsides på utsidan. Annars hade ju resultatet blivit att man aldrig kan köra om på utsidan, om föraren på insidan alltid har rätt att gå hela vägen ut till bangränsen.

Nu är det ju inte alltid så enkelt. I grunden har ju alla rätt att använda hela banan men har du en bil bredvid dig så ska du göra allt du kan för att det ska finnas utrymme samtidigt som du har rätt att försvara din position, inom vissa gränser.

Ovanpå det så är förare som försöker köra om på utsidan sådär fullt medvetna om risken med att göra det. Det är en risk de väljer att ta.

Varken Norris eller Perez gjorde något avsiktligt. Ur mitt sätt att se är alla tre incidenterna inget att ge bestraffningar för. Det är så kallade "racing incidents" som är en del av sporten. Det blir inte folkrace bara för att man tillåter dem att fightas om positioner. Vill man förstöra och göra sporten ännu tråkigare så ska man fortsätta ge bestraffningar för sånt där. Ingen kommer våga försöka köra om under sådana omständigheter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu är det ju inte alltid så enkelt. I grunden har ju alla rätt att använda hela banan men har du en bil bredvid dig så ska du göra allt du kan för att det ska finnas utrymme samtidigt som du har rätt att försvara din position, inom vissa gränser.

Ovanpå det så är förare som försöker köra om på utsidan sådär fullt medvetna om risken med att göra det. Det är en risk de väljer att ta.

Varken Norris eller Perez gjorde något avsiktligt. Ur mitt sätt att se är alla tre incidenterna inget att ge bestraffningar för. Det är så kallade "racing incidents" som är en del av sporten. Det blir inte folkrace bara för att man tillåter dem att fightas om positioner. Vill man förstöra och göra sporten ännu tråkigare så ska man fortsätta ge bestraffningar för sånt där. Ingen kommer våga försöka köra om under sådana omständigheter.

Nu talar du ju emot dig själv. Du säger att det blir tråkigt om man ger bestraffningar till den som trycker en annan förare av banan, eftersom den bakom inte skulle våga försöka köra om...

Rimligen måste det ju vara tvärtom. Om man skulle kalla detta för en racing incident så kommer ingen våga försöka köra om där, eftersom det inte finns några hinder mot att försvara sig och trycka ut motståndaren i gruset...

Hur långt förbi måste motståndaren vara för att ha rätt att gå på utsidan? Jämsides eller lite före är tydligen inte tillräckligt. Ska det vara en halv billängd eller ännu mer?

Jag kan hålla med om att situationerna var tighta och inte helt uppenbara, men det beror ju bara på att det var gränsfall om de var jämsides eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är väldigt riskabelt att köra om på utsidan i den här kurvan. Det går utmärkt köra om på utsidan i andra kurvor.

Ska du undanta denna kurva från reglerna då? Det är ju ganska uppenbart att du inte kan ta en kurva på samma sätt om du är själv som när du har en annan bil jämsides.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu talar du ju emot dig själv. Du säger att det blir tråkigt om man ger bestraffningar till den som trycker en annan förare av banan, eftersom den bakom inte skulle våga försöka köra om...

Rimligen måste det ju vara tvärtom. Om man skulle kalla detta för en racing incident så kommer ingen våga försöka köra om där, eftersom det inte finns några hinder mot att försvara sig och trycka ut motståndaren i gruset...

Hur långt förbi måste motståndaren vara för att ha rätt att gå på utsidan? Jämsides eller lite före är tydligen inte tillräckligt. Ska det vara en halv billängd eller ännu mer?

Jag kan hålla med om att situationerna var tighta och inte helt uppenbara, men det beror ju bara på att det var gränsfall om de var jämsides eller inte.

Men alltså den som ligger före har ju rätt till racing linjen.
Att preja någon på en raka är ju ett solklart straff, där måste man ju lämna utrymme.
Men i kurvorna så ser det ju annorlunda ut.
Lando's straff var ju felaktigt, och tack vare det beslutet så tvingades ju raceledningen att straffa alla andra som gjorde på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu talar du ju emot dig själv. Du säger att det blir tråkigt om man ger bestraffningar till den som trycker en annan förare av banan, eftersom den bakom inte skulle våga försöka köra om...

Rimligen måste det ju vara tvärtom. Om man skulle kalla detta för en racing incident så kommer ingen våga försöka köra om där, eftersom det inte finns några hinder mot att försvara sig och trycka ut motståndaren i gruset...

Hur långt förbi måste motståndaren vara för att ha rätt att gå på utsidan? Jämsides eller lite före är tydligen inte tillräckligt. Ska det vara en halv billängd eller ännu mer?

Jag kan hålla med om att situationerna var tighta och inte helt uppenbara, men det beror ju bara på att det var gränsfall om de var jämsides eller inte.

Hur säger jag emot mig själv? Jag har aldrig sagt att någon "tryckt" någon av banan, jag sa att ingen av dem gjorde det avsiktligt.

Om det blir praxis med bestraffningar för att någon försvarar sin position så visst, det blir säkert fler omkörningar då ingen kommer våga försvara positionen, hur blir det en mer intressant sport?

Rent historiskt har racing alltid sett ut såhär. Sätter man näsan i kläm så får man vara beredd på att den faktiskt blir klämd också.

Nu gjorde man en felbedömning i första läget, kanske för att stryka RB medhårs, men så var man självklart tvungna att agera likadant för att vara konsekventa och domarna sköt sig själva i fötterna.

Jag vidhåller att ska man beivra sådana incidenter så kommer det bli tråkigare racing.

Tillägg: Ser vad du menade med att jag sa emot mig själv nu. Jag som skrev lite för snabbt och kort, utvecklade det inte lika mycket i skrift som jag tänkte så det försvann en del på vägen.

Tillägg:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Du kan ju inte hålla maxfart om du har en bil utanför dig som du inte får trycka ut i gruset

Blir lite konstig racing om deltagarna saktar ned och släpper förbi konkurrenter som hotar på utsidan.
Bilen innanför i en kurva kan när som helst tappa greppet lite och åka ut mot yttern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Blir lite konstig racing om deltagarna saktar ned och släpper förbi konkurrenter som hotar på utsidan.
Bilen innanför i en kurva kan när som helst tappa greppet lite och åka ut mot yttern.

Just detta är en viktig detalj. Perez kunde mycket väl ha kommit ut för långt även om Norris lämnat mer utrymme just för att han pressade hårt för att ta sig förbi.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Just detta är en viktig detalj. Perez kunde mycket väl ha kommit ut för långt även om Norris lämnat mer utrymme just för att han pressade hårt för att ta sig förbi.

Nej det hade han inte för han hade inget att vinna på att köra ut i gruset. Bara Lando Norris hade något att vinna på detta. Tro det eller ej men de här killarna kan köra bilar det är inte ett misstag att Lando ser till att Perez kör ut i gruset eller när Perez gjorde samma sak på Leclerk de vet ganska exakt vad de gör. Landos teamradio efter detta erkänner ju att han hade full koll men ifrågasatte perez iq för att ligga kvar på utsidan

Sedan så är ju 5 sekunders bestraffning ändå rätt så milt. Racet var inte kört för vare sig lando eller norris för att de åkte på dem. Hade de hållt sig i skinnet hade vi kunnat få se dem tampas i flera kurvor efter så jag vet inte varför det är bra att vi ska låta folk shunta egentligen? Bilen bakom har ju en så stor nackdel ändå i F1 de behöver inte nackdelen att bilen som har lyxen kunna välja innern ska få preja bilen på utsidan av vägen närhelst de passar.

Sedan så kommer man för sent så bilen framför tror sig ha kurvan så blir det ju en bedömningsfråga om hur avsiktligt det var men nu snackar vi om bredsidetacklingar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

"All the time you have to leave a space" - Fernando Alonso, Bahrain 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det hade han inte för han hade inget att vinna på att köra ut i gruset. Bara Lando Norris hade något att vinna på detta. Tro det eller ej men de här killarna kan köra bilar det är inte ett misstag att Lando ser till att Perez kör ut i gruset eller när Perez gjorde samma sak på Leclerk de vet ganska exakt vad de gör. Landos teamradio efter detta erkänner ju att han hade full koll men ifrågasatte perez iq för att ligga kvar på utsidan

Sedan så är ju 5 sekunders bestraffning ändå rätt så milt. Racet var inte kört för vare sig lando eller norris för att de åkte på dem. Hade de hållt sig i skinnet hade vi kunnat få se dem tampas i flera kurvor efter så jag vet inte varför det är bra att vi ska låta folk shunta egentligen? Bilen bakom har ju en så stor nackdel ändå i F1 de behöver inte nackdelen att bilen som har lyxen kunna välja innern ska få preja bilen på utsidan av vägen närhelst de passar.

Sedan så kommer man för sent så bilen framför tror sig ha kurvan så blir det ju en bedömningsfråga om hur avsiktligt det var men nu snackar vi om bredsidetacklingar

Ja, för det händer ju aldrig att någon av dem missbedömer och hamnar utanför banan helt av sig själva?

Egentligen spelar det ingen roll, med tanke på hur utformningen är på kurvan och att alla i princip alltid använder all kerb i utgången av den så är det dumdristigt att försöka sig på en omkörning på utsidan där. Det är det jag menat hela tiden, det är lite som att lägga handen på en het platta trots att man vet att man kommer bränna sig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men alltså den som ligger före har ju rätt till racing linjen.
Att preja någon på en raka är ju ett solklart straff, där måste man ju lämna utrymme.
Men i kurvorna så ser det ju annorlunda ut.
Lando's straff var ju felaktigt, och tack vare det beslutet så tvingades ju raceledningen att straffa alla andra som gjorde på samma sätt.

Om bilarna överlappar måste förarna lämna utrymme. I det här fallet är de jämsides så Lando gjorde fel. Sen kan man tycka det var ett dåligt drag att försöka ta utsidan men faktum är att Lando skulle bromsat mer för att ta ett tightare spår.

Skrivet av FattarNiInte:

Blir lite konstig racing om deltagarna saktar ned och släpper förbi konkurrenter som hotar på utsidan.
Bilen innanför i en kurva kan när som helst tappa greppet lite och åka ut mot yttern.

Fast nu är reglerna sådana att de måste lämna utrymme om bilarna överlappar. Gör den ena bilen en divebomb ska den andra anpassa hastigheten för att lämna utrymme. Lando skulle ha bromsat mer för att kunna ge Perez utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast nu är reglerna sådana att de måste lämna utrymme om bilarna överlappar. Gör den ena bilen en divebomb ska den andra anpassa hastigheten för att lämna utrymme. Lando skulle ha bromsat mer för att kunna ge Perez utrymme.

Nej, en divebomb kan man bara inte förvänta sig att någon ska lämna plats. Det finns många exempel på divebombare som åkt på bestraffningen när det blivit kontakt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast nu är reglerna sådana att de måste lämna utrymme om bilarna överlappar. Gör den ena bilen en divebomb ska den andra anpassa hastigheten för att lämna utrymme. Lando skulle ha bromsat mer för att kunna ge Perez utrymme.

Varför ska Lando ge bort Race linjen när dem är jämsides? Bilen på utsidan och utanför race linjen är den som tar risken med att banan tar slut. Visst kan Perez vara så långt före att han kan gå in och stjäla race linjen så får Lando ge sig men Perez har aldrig den chansen i den specifika kurvan. Inte första gången det går åt helvete på utsidan där heller för den delen.

Ang det fetmarkerade, du menar alltså under de få metrarna de faktiskt bromsar så ska bilen framför förstå att bilen bakom ska göra en divebomb och bromsa någon meter tidigare för att kunna ge bort positionen vid en sådan situation? Blir väldigt bakvänt..

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Varför ska Lando ge bort Race linjen när dem är jämsides? Bilen på utsidan och utanför race linjen är den som tar risken med att banan tar slut. Visst kan Perez vara så långt före att han kan gå in och stjäla race linjen så får Lando ge sig men Perez har aldrig den chansen i den specifika kurvan. Inte första gången det går åt helvete på utsidan där heller för den delen.

Ang det fetmarkerade, du menar alltså under de få metrarna de faktiskt bromsar så ska bilen framför förstå att bilen bakom ska göra en divebomb och bromsa någon meter tidigare för att kunna ge bort positionen vid en sådan situation? Blir väldigt bakvänt..

Därför att reglerna säger det. Perez hade inte ens behövt vara så långt jämsides som han var för att Lando skulle vara skyldig att lämna utrymme (i det läget hade förvisso Lando varit så mycket snabbare att det inte spelat någon roll).

Ja, det kan förväntas av en F1-förare att de använder speglarna, kan läsa av situationen och se att den andra bilen kommer attackera utsidan. Lando hade enkelt kunnat justera sin linje om han velat. Bara bromsa lite tidigare eller lite längre - det hade inte krävts mycket för att ge Perez tillräckligt med utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Därför att reglerna säger det. Perez hade inte ens behövt vara så långt jämsides som han var för att Lando skulle vara skyldig att lämna utrymme (i det läget hade förvisso Lando varit så mycket snabbare att det inte spelat någon roll).

Ja, det kan förväntas av en F1-förare att de använder speglarna, kan läsa av situationen och se att den andra bilen kommer attackera utsidan. Lando hade enkelt kunnat justera sin linje om han velat. Bara bromsa lite tidigare eller lite längre - det hade inte krävts mycket för att ge Perez tillräckligt med utrymme.

"Bara bromsa lite tidigare eller lite längre" får mig att undra, när menar du att han skulle bromsat tidigare? Inför svängen och därmed i princip ge upp sin position redan innan han går in i den? "Lite längre" och då alltså inte kunna gå in i svängen på ett naturligt sätt och själv komma ut alldeles för långt.

Jag vet inte om du riktigt har koll på dels hur dessa bilar fungerar i de hastigheter vi pratar om och de krafter som faktiskt är involverade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2