Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
Jag beställde en idag via telefon, och fick leverans:
"samma dag eller tidigare" - 14 AUG.
Btw fungerade att pruta

Privat person eller företag?
Jag hade tänkt att beställa med farsans företagsnamn (fråga hans chef först)
Kommer de datorerna vara annorlunda? med typ business skit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Privat person eller företag?
Jag hade tänkt att beställa med farsans företagsnamn (fråga hans chef först)
Kommer de datorerna vara annorlunda? med typ business skit?

Jag beställde i mitt företag och det dem sa var att ångerrätten är annorlunda för företag? Annars tror jag det är samma. Men sen verkar paketen man utgår ifrån kunna vara annorlunda i fråga om föräkringar och så. Man bör kolla noggrant så man inte bara antar saker.

Permalänk
Medlem

Drygt 10% eller 1500:-, beställde som privatperson

Permalänk

För att få ner priset mycket tror jag att man bör köra mycket uppgraderingar. Jag fick ner priset en del, men inte så mycket som jag hade tänkt mig. 12600 kr fick jag betala för den bästa grundkonfigurationen + LED-skärmen.

Huvudargumentet till att få bättre pris jag körde med var att priset "var ju angivet till 12690 kr igår" (inkl. LED-skärm), det är orimligt att ni nu när jag vill beställa höjer priset med 1156 (eller vad det nu var).
Vad har ni som fått ner priset kört med för argument?

Leveransdatum: 13 augusti!

Permalänk

Fasiken väljer mellan Nya Dell XPS m1330, och Zepto 3414. inte säker på vilken jag ska ta :S

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

13625 betalde jag. ink moms och frakt.

Om jag utgår från billigaste paketet för privatpersoner nu idag så landar det på 15696 ink moms och frakt.

Så det blir ju 13,2% rabatt. Så visst lönar det sig att ringa in.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick ~25% rabatt ^^ klagar inte 20000ink moms&frakt

Permalänk
Medlem

Om man utgår från det billigaste paketet så blir det 2140 i rabatt, ca: 15% för mig, men utgick från det dyraste paketet i den tidigare posten.

Permalänk
Medlem

Hur ska man liksom säga för att få en trevlig rabatt?
Jag kollade in företagsavdelningen, så stod det exkl moms och frakt, men företag behöver ju inte betal moms va?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Hur ska man liksom säga för att få en trevlig rabatt?
Jag kollade in företagsavdelningen, så stod det exkl moms och frakt, men företag behöver ju inte betal moms va?

Företag betalar moms, men drar av senare.

Permalänk
Medlem

vad menar du?
Drar av senare?
Såg att de la på moms senare vid varukorgen -.-

Hur är det då man får datorn på det billigaste sätet? Pruta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
vad menar du?
Drar av senare?
Såg att de la på moms senare vid varukorgen -.-

Hur är det då man får datorn på det billigaste sätet? Pruta?

Jag är ingen företagsmänniska eller läst det... men de kan väl dra av på den summa de ska skatta på sen... (är min extremt vilda gissning... får väl rättelse om inte annat)

Du får den billigast genom att... jadu jag pruta inte, fick en bra offert direkt, bara bad om det. Men ring och prata... får du under 12% rabatt så ring en annan

Permalänk
Medlem

jo
Värsta är om man kommer till samma försäljare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
jo
Värsta är om man kommer till samma försäljare

*klick*

Permalänk
Medlem

Denna dator verkar ju intressant! Någon som vet vikt med 6 respektive 9 cellsbatteri? Någon som vet batteritiden med de varianterna? Lite svårt att få infon tycker jag... Känns som man inte bör tveka om LEDskärmen, för den är väl så mycket bättre?!

Permalänk
Medlem

Jag tror också att det är lättare att pruta ju dyrare paketet är. Och sen är det ju skillnad för dell om de drar av på kostnaden för komponenter eller försäkring.

Försäkringen är ju dyr för oss men säkert mycket större marginaler på för Dell jmfört med komponenterna i paketet. Så man ska nog inte stirra sig blind på en viss procentsats.

Sen hör man ofta om småsaker som de kan slänga med i priset, från tillbehörsdelen.

Keiser: Vikten för 9-cells blev från 2,1kg har jag för mig. Står tidigare i tråden. 6-cell är runt 1,9 har jag för mig. Sen väger väl grafikkortet lite också.

Det finns ju många bra recenssioner på nätet nu om m1330 så det är bara till att googla eller läsa hela tråden.

Permalänk
Medlem

Hmm undrar om 6-cells batteriet sticker ut...

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golgo13
Hmm undrar om 6-cells batteriet sticker ut...

Om jag fattat rätt så är det endast 9-cells batteriet som sticker ut. Jag beställde min med ett 6-cells just av den anledningen.

Kaiser, angående led skärmen så skrev de såhär på cnets review:

The LED-backlit display, also seen in the new 15-inch MacBook Pro, helps to make the system's lid thinner (less than a quarter-inch thick) while also extending battery life, although users should not expect the display to look any different than a traditional LCD laptop screen. With a native resolution of 1,280 x 800--the same as on the 13-inch MacBook--you get the best mix of screen real estate and readability.

Så verkar inte ge nån direkt bildskillnad, men du sparar vikt och batteri(står dock ej hur mycket).

Storleksskillnad:
Dimensions with LED 12.5 x 9.4 x 0.87 - 1.33-inches (318 x 238 x 22.1 - 33.8mm) / with CCFL 12.5 x 9.4 x 0.97 - 1.43-inches (318 x 238 x 24.6 - 36.3mm)

Permalänk
Inaktiv

lizardus, framförallt så är den mycket mer ljusstark.

Golgo13, 4 & 6 cell sticker INTE ut... vet inte hur många gånger det har sagts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Företag betalar moms, men drar av senare.

Precis, Företaget lägger ut momsen tills att revisorn bestämmer om du ska betala den eller inte. Då får du tillbaka momsen eller så måste du betala den helt enkelt...

Själv ska jag beställa en imårrn, bara jag har datorn innan 20 aug så är det bra!

Permalänk
Medlem

Ok, 1.9 kg klarar sig ju från min gräns på 2 kg :). Då återstår det bara att få koll på batteritiden med ett 6-cells batteri.

Sorry, jobbar på att läsa hela tråden :). Trodde att LED även skulle ge bättre bild! Den är ju iofs ljusstarkare så i vissa förhållanden borde den kanske vara ett kliv upp. Vore väldigt intressant att höra någon sweclockare recensera datorn, vem ligger närmast att få den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Ok, 1.9 kg klarar sig ju från min gräns på 2 kg :). Då återstår det bara att få koll på batteritiden med ett 6-cells batteri.

Sorry, jobbar på att läsa hela tråden :). Trodde att LED även skulle ge bättre bild! Den är ju iofs ljusstarkare så i vissa förhållanden borde den kanske vara ett kliv upp. Vore väldigt intressant att höra någon sweclockare recensera datorn, vem ligger närmast att få den?

Batteritiden är också omdisskuterad i tråden.

Allt beror ju på hur man jobbar med datorn. Men maxbelastning i nått test gav ca 2,5h med 6 cells batteriet. 9-cells nån timme till. Vanlig användning/glädje kalkyler av dell så är det väll ca 6 timmar med 6-cell och 9 timmar med 9 calls. Så det verkar vara typ en cell i halvtimmen kanske.

När man frågar dell om LED skärmen säger dem: ljusstarkare, skarpare, lägre strömförbrukning, tunnar. 300 nit mot 220 nits ljusstyrka, starkare än standard valet men ändå fortfarande inom normalskärms gränserna.

EDIT: Fick precis mail från dell där de säger att den beräknade leveranstiden har skjutits fram till den 16 augusti från den 24 Juli.

HELVETE!!

Permalänk
Medlem

ngn som vet när dell får in SSD-disk som tillval?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narek
ngn som vet när dell får in SSD-disk som tillval?

Tror det redan fanns om du beställer över telefon.

Permalänk

Ett förtydligande om momsen bör vara att företag inte bara blir av med momsen, de kvittar momsen. Köper företaget tex en M1330 samtidigt som de under månaden säljer ett antal tama dvärgchimpanser för samma summa kan de kvitta bort momsen från deras inköp (som måste vara företaget till godo, annars blir de nono från revisorn) så att i slutändan betalas bara momsen de fick in på apförsäljningen till staten.

Och med det sagt kan jag hänföra mig till ämnet

Ni som är intresserade av datorn och förmodligen tittat på speccen, vad tror ni om möjligheterna att använda datorn som en speldator? Tänker mig då spel upp i nivå med Battlefield 2 (med standard/låga grafikinställningar) Kommer de funka med 2g ram och en 2,0 dual core med det där 8400 grafikkortet, eller är nämnda kort för svagt?

Och på tal om grafikkortet, nån som vet hur mycket värme datorn utvecklar och om den blåser på mycket eller jobbar hyfsat tyst med innan nämnda spec?

Mvh
John J.

Permalänk
Inaktiv

apangosta, om jag förstod dig rätt... så kan man inte dra av mer moms än vad man skattar för? vad jag hört är detta inte sant. Var har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra batteritid med andra ord! Nu blir man väldigt sugen! Vissa komponenter verkar de ha svårt att få fram men måste man räkna med så lång leveranstid oavsett spec (mer eller mindre enklaste + LEDskärmen tänker jag på tex)

Permalänk
Medlem

Alltid struligt med reglerna kring hur det är med företag. Tex. Precis som ovan nämt kan man kvitta moms på köp från momsen man får in på fakturorna.

Tex. En företagare fakturerar 10 000:- + moms. Momsen ska staten ha, plus egenavgifter och skatt. Så i slutändan för företagaren kvar ca 4 000 kr.

Men!

Om man då köper en dator. Som kostar 10 000:- + moms. kan man då från momsintäkterna som staten ska ha dra av den. plus att företagaren kan betala datorn med oskattade pengar och räkna det som en utgift som gör att man inte behöver betala in skatten på de 10 000:- kronorna heller. (Dock är det ofta inte möjligt att göra hela det avdraget på ett år utan man gör det på 3 eller 5 år beroende på den generella värdeminskningen på produkten man köpt.) Men i princip så kan man ju säga att datorn i slutändan har kostar ca 4000 :- om den har kostat 12 000 inklusive moms.

Men altting bygger på att man har intäckter att kvitta emot. Tjänar man inga pengar så kan man inte dra moms etc. Och sen ska ju som sagt inköpen vara motiverade utifrån verksamhetsbeskrivningen.

Rätta mig om jag har fel. Men så här har jag förstått det. JAg är dock ny i gemet så jag kan ha fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasK
Men altting bygger på att man har intäckter att kvitta emot. Tjänar man inga pengar så kan man inte dra moms etc. Och sen ska ju som sagt inköpen vara motiverade utifrån verksamhetsbeskrivningen.

Det är grundprincipen, ja. För att förenkla ditt resonemang kan vi stolpa upp ett exempel.

1: Säg att säljer du en vara för 8000kr så debiterar du din kund även 2000kr i moms (25% momssats).
2: Köper du sedan en vara för 10.000 kr så kommer 2000kr av dem vara moms som säljaren måste lägga på precis som du gjorde i punkt 1.
3: Går köpet i punkt 2 ihop med din verksamhetsbeskrivning kan du subtrahera (minus) bort momsen du fått betala för din vara från den du fått in på din försäljning av en vara.
4: I detta fallet blir det då 2000 - 2000 som innebär att du slipper betala in någon moms till staten. På så sätt har du betalat fullt pris för den vara du köpte men slipper å andra sidan betala in momsen du drog in på din försäljning och kan lägga den i sparbössan.

Dock tror jag du MattiasK blandar ihop avskrivning på inventarier (som är en helt annan redovisningssak) med momsen i ditt resonemang om flerårig momsbetalning.
Momsen på "utgående moms"- och "ingående moms"-kontona först i slutet av varje månad till ett redovisningskonto för moms. Där kvittas det hela upp (utgående minus ingående) varpå du sedan i slutet av månaden betalar in återstoden på det kontot. Detta är standardförfarandet i ett mindre till medelstort företag, har aldrig hört talas om din variant på flera år.

Ang. din fråga Danne_jaha: Momsen har ingenting med vad du betalar i skatt generellt. Du kan bara inte dra av mer moms på dina inköp än vad du fått in som moms när du sålt prylar. That´s the deal. Se föregående text så förstår du hur det fungerar.

Jag tar mig även friheten att reptera min fråga vad folk tror om att använda den lite mer kittade varianten av M1330 som en speldator i form av i klass med BF2?

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att fördelar med led-skärmen:
1. Tunnare
2. Drar mindre batteri/Ljusstarkare för samma mängd energi.
3. Håller längre, dels pga att de vanliga små lysrören som sitter i laptops kräver högspänning som skapas inverterboard som ofta går sönder samt att bildrören blir ljussvagare med tiden, vilket inte led's borde bli på samma sätt.
4. Lättare
5. Borde vara billigare att tillverka .. men såhär i början är det såklart dyrare.
.......