Permalänk
Hedersmedlem

Var en sväng till slussarna i Hamra och Hovetorp längs Kinda Kanal mellan Åtvid och Linköping idag.

Vi pratade lite löst om en fototräff på samma ställe 6 eller 7 oktober. Buss går från Linköping och tar cirka 30 minuter. Nån som är sugen på att hänga på?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Var en sväng till slussarna i Hamra och Hovetorp längs Kinda Kanal mellan Åtvid och Linköping idag.

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/sluss2.jpg

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/sluss3.jpg

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/lov.jpg

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/sluss6.jpg

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/vatten.jpg

http://www.oskar000.se/foto/galleri/070922/brygga.jpg

Vi pratade lite löst om en fototräff på samma ställe 6 eller 7 oktober. Buss går från Linköping och tar cirka 30 minuter. Nån som är sugen på att hänga på?

Fina bilder

Jag har också varit ute idag, fast utan oskar den här gången

Jag ska med på fototräffen iaf

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Riktigt schyssta bilder i senaste inläggen.

xplod: har du använt dig av HDR?

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Riktigt schyssta bilder i senaste inläggen.

xplod: har du använt dig av HDR?

Tack, jajemen.. 8 Bilder

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Medlem

purgatory, du får säga till när du ska ut och fota, så får jag lära mig Lule och ha skoj

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Var en sväng på en rekonstruktion av Axtorna-slaget.. känns inte som det blev några direkt kul bilder, men tvungen att lägga upp nåt..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att köpa ett riktigt kvalitetsfilter idag, ett
3-stop Daryl Benson Reverse Neutral Density Graduated filter!
Kostade 150 dollar inkl frakt.
Är nån intresserad av mina gamla Cokin grads så pma

http://www.singh-ray.com/reversegrads.html

Permalänk

Har tråkigt, och har inte så mycket nya bilder på lager. Så jag får bjuda på två gamla bilder i ny version.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att bilderna på denna sida håller hög klass alltså..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt radaradam.
Själv gjort ramarna?

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Polarens bil som tyvärr ska säljas *snyft*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fina bilder! 1, 2 och 4 känns väligt tidlösa

Bra jobbat!

Två till från gårdagens runda...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Fina bilder! 1, 2 och 4 känns väligt tidlösa

Hehe, tidlös. Ett av de två förbjudna orden när man ger kritik eller argumenterar för något.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Hehe, tidlös. Ett av de två förbjudna orden när man ger kritik eller argumenterar för något.

Jasså? På vilket sätt då?

Kanske inte var det ordet jag sökte, menade att dom... ja... inget som säger att dom skulle var tagna nu. Eller hur man ska säga, hittar inte ordet

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Jasså? På vilket sätt då?

Kanske inte var det ordet jag sökte, menade att dom... ja... inget som säger att dom skulle var tagna nu. Eller hur man ska säga, hittar inte ordet

Just tidlös, som du använde, och "stilren" är dåliga adjektiv att köra med när man ska kritisera eller propagera för något.

Du kan inte veta om en logotyp eller annat grafiskt är tidlöst förrens efter en tid. Att göra en logotyp och direkt kalla den tidlös är som en tom lögn. Däremot, om du ser på ICA's logotyp som hängt med i över fyrtio år, kan du kalla den tidlös. Den känns lika modern idag som den kändes då, och den är därför tidlös.

Så tidlös kan du inte kalla något som är nytt, som i detta fallet killens fotografier.

..över till stilren.

Plocka isär ordet stilren så får du "stil" och "ren". Och renen är ju ett boskapsdjur man har i Norrla.. Skämt åtsido..

Stilren betyder i princip att något följer en enhetlig stil. Till exempel: Den är endast uppbyggd av blåa mönster eller endast skriven med ett teckensnitt. Folk säger ofta stilrent till saker som är minimalistiska, vilket är helt fel eftersom ofta är de inte stilrena, det kan vara massor av olika stilar blandade. Och det är alltså fel.

Därför bör man undvika att använda stilren & tidlös. Precis som man bör undvika "ful" och "snygg" eftersom de behandlar personlig smak som två människor inte alltid delar.

Typ, sådär. Nu har du en förklaring. Hoppas du förstår, jag är jättetrött

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Just tidlös, som du använde, och "stilren" är dåliga adjektiv att köra med när man ska kritisera eller propagera för något.

Du kan inte veta om en logotyp eller annat grafiskt är tidlöst förrens efter en tid. Att göra en logotyp och direkt kalla den tidlös är som en tom lögn. Däremot, om du ser på ICA's logotyp som hängt med i över fyrtio år, kan du kalla den tidlös. Den känns lika modern idag som den kändes då, och den är därför tidlös.

Så tidlös kan du inte kalla något som är nytt, som i detta fallet killens fotografier.

..över till stilren.

Plocka isär ordet stilren så får du "stil" och "ren". Och renen är ju ett boskapsdjur man har i Norrla.. Skämt åtsido..

Stilren betyder i princip att något följer en enhetlig stil. Till exempel: Den är endast uppbyggd av blåa mönster eller endast skriven med ett teckensnitt. Folk säger ofta stilrent till saker som är minimalistiska, vilket är helt fel eftersom ofta är de inte stilrena, det kan vara massor av olika stilar blandade. Och det är alltså fel.

Därför bör man undvika att använda stilren & tidlös. Precis som man bör undvika "ful" och "snygg" eftersom de behandlar personlig smak som två människor inte alltid delar.

Typ, sådär. Nu har du en förklaring. Hoppas du förstår, jag är jättetrött

Men alltså.. "Tidlös" i deta här sammanhanget fungerar ju bra. Det han menar är att det inte finns några tecken på bilden som säger att den är tagen i nutid, det skulle kunna vara en scen från det förflutna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Men alltså.. "Tidlös" i deta här sammanhanget fungerar ju bra. Det han menar är att det inte finns några tecken på bilden som säger att den är tagen i nutid, det skulle kunna vara en scen från det förflutna.

Jag förstår hur du och han menar, men "tidlös" känns ändå fel att sätta in där, måste finnas något mer passande ord. Iofs kanske tidlös kan betyda båda sakerna, vad vet jag, jag är ingen uppslagsbok. Någon som orkar kolla?

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
vad vet jag, jag är ingen uppslagsbok. Någon som orkar kolla?

Har tråkigt så jag gjorde det

Svenskt uppslagsord
tidlös tidlöst tidlösa adj.
oberoende av tiden; oberoende av modets växlingar.

En gammal vet ej om ni har sett den innan

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Några höstbilder från idag, efterbehandligen hade gått att göra bättre men hade inte kraft och tid :/

Permalänk
Medlem

benjiman: Den första tror jag hade mått bättre om båda personerna varit i fokus...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Du kan inte veta om en logotyp eller annat grafiskt är tidlöst förrens efter en tid. Att göra en logotyp och direkt kalla den tidlös är som en tom lögn. Däremot, om du ser på ICA's logotyp som hängt med i över fyrtio år, kan du kalla den tidlös. Den känns lika modern idag som den kändes då, och den är därför tidlös.

Så tidlös kan du inte kalla något som är nytt, som i detta fallet killens fotografier.

Klart man kan, man skulle då, som sagts, mena att det inte syns att det är nutid.

Om framtiden kan vi aldrig spå, ICA:s logga må framstå som tidlös idag, men om 1000 år, när alla övergått till binär skrift kommer den säkert vara ett typiskt exempel på "design från runt 2000-talet". Det vi kan kolla på är bakåt i tiden, och det fungerar ju lika bra på något nytt som gammalt. Om det gamla kan man säga "den där ser ut som att den skulle kunnat vara skapad idag". Om det nya kan man säga "ser ut att kunna vara skapad för 100 år sen". Begreppet tidlös är lika relevant i båda fallen.

Nu kanske det inte är så svårt att få en bild tidlös på ett medeltida evenemang, det är ju liksom iden med det hela. Men det gör ju inte benämningen mer inkorrekt för det.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
benjiman: Den första tror jag hade mått bättre om båda personerna varit i fokus...

Tack för tipset och håller helt klart med, blev bara en spontan bild och tänkte inte ens på att ändra bländaren. Behöver nog lite mera fotovana innan jag snabbt kan se vilka inställningar som gäller ;>

Permalänk

Var och gjorde ett litet fotojobb här är en bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarthekungen
http://img507.imageshack.us/img507/2733/dsc3227sb3.jpg
http://img507.imageshack.us/img507/2733/dsc3227sb3.a2a338c17d...
Var och gjorde ett litet fotojobb här är en bild.

Usch.. den där bilden väcker många dåliga minnen från alla dom sommrar jag stått i en balvagn i stekande sol och plockad höbalar. Det är inge kul... inge kul alls. Det inte nådigt varmt och man måste välja mellan att få armarna sönderspettade av höet eller stå i långärmad tröja och nästan dö av värmen. Det är en hemsk upplevelse

Fin bild dock, stör mig lite på trädet som sticker upp dör bakom bara

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Lekte lite med HSL i Lightroom.

Den skulle precis lyfta men jag hann

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Usch.. den där bilden väcker många dåliga minnen från alla dom sommrar jag stått i en balvagn i stekande sol och plockad höbalar.

Liek this?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BosnianX
Lekte lite med HSL i Lightroom.

http://www.iplayphoto.com/images/20070920202653_sature_flower...

Nice färg! lugn och trevlig att titta på.

edit: posta lite bilder kanske man bör göra också!

1. Något rostigt, antar konstverk, vid kungsträdgården

2.

3. från dropp-fontänen vid kungsträdgården

4. symetri, typ!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Fina bilder! 1, 2 och 4 känns väligt tidlösa

Bra jobbat!

Thänks

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Några höstbilder från idag, efterbehandligen hade gått att göra bättre men hade inte kraft och tid :/

http://www.psy.nu/DSC_0003.jpg
http://www.psy.nu/images/20070923200633_dsc_0042.jpg
http://www.psy.nu/images/20070923200923_dsc_0013.jpg
http://www.psy.nu/images/20070923223708_dsc_0052b.jpg

Vitbalansen känns extremt gul/grön, är det med flit kanske? Vet inte riktigt vad jag tycker om det .. Tycker du fick till en egen touch på bilderna iaf

knasen: 1,2,3an är jääävligt nice alltså!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux