Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Liek this?
http://jonex.info/dump/PICT2791.JPG

Ja! Precis så

Det är INTE kul

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni gör HDR bilder? Alltså, program osv? hur går man tillväga?

Ok, ska inte bara fråga saker, här kommer en liten bild oxå

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Hur gör ni när ni gör HDR bilder? Alltså, program osv? hur går man tillväga?

Ok, ska inte bara fråga saker, här kommer en liten bild oxå
http://slh-6.mine.nu/fotoalbum/Retuschering/.gis/skylt_r.jpg....

1. Ta ett gäng bilder som är exponerade lite olika. Jag brukar ta 3 bilder där en är underexponerad 2 steg, en är korrekt exponerad och en är överexponerad 2 steg, brukar finnas bracketing för detta i kameran.

Tänk på att du behöver använda stativ och att motivet inte får röra på sig.

2. Använd dig av Photomatix från HDRSoft för att göra HDR konverteringen och därefter tonemappingen.

3. Finputs i photoshop.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
1. Ta ett gäng bilder som är exponerade lite olika. Jag brukar ta 3 bilder där en är underexponerad 2 steg, en är korrekt exponerad och en är överexponerad 2 steg, brukar finnas bracketing för detta i kameran.

Tänk på att du behöver använda stativ och att motivet inte får röra på sig.

2. Använd dig av Photomatix från HDRSoft för att göra HDR konverteringen och därefter tonemappingen.

3. Finputs i photoshop.

Ok, nice. Tyvärr har jag inget stativ. Men jag funderade lite, om man tar en RAW bild och ändrar exponeringen i den. Kan det funka? Jag förstår att den får annan information om ljusa föremål om man t.ex. överexponerar. Hmm.. bara en fundering.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd

.

.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Musikälskare

<3

Vem har mest punk kamera i fototråden <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

BosnianX: Sköna färger!

ficklampa: Väldigt fina bilder, känns som att dom passar ihop bra i samma inlägg. Gillar färgerna också

radaradam: Grym efterbehandling! känns lite Anton Corbijn om dina bilder

Bild från i lördags:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Ok, nice. Tyvärr har jag inget stativ. Men jag funderade lite, om man tar en RAW bild och ändrar exponeringen i den. Kan det funka? Jag förstår att den får annan information om ljusa föremål om man t.ex. överexponerar. Hmm.. bara en fundering.

Tror nog inte det kommer att bli så bra eftersom det antagligen inte finns tillräckligt mycket information i RAW-filen för att göra riktig bra under/över exponeringar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
radaradam: Grym efterbehandling! känns lite Anton Corbijn om dina bilder

Den tackar vi för! Anton är en favoritfotograf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahl
Tror nog inte det kommer att bli så bra eftersom det antagligen inte finns tillräckligt mycket information i RAW-filen för att göra riktig bra under/över exponeringar.

Nja det är väl sant ibland, men man kan ju ta en fil där man ljusar himlen till bättre nivåer o sen en där man ljusar marken till rätta nivåer o sen lägga ihop exempelvis

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
BosnianX: Sköna färger!

ficklampa: Väldigt fina bilder, känns som att dom passar ihop bra i samma inlägg. Gillar färgerna också

radaradam: Grym efterbehandling! känns lite Anton Corbijn om dina bilder

Bild från i lördags:
http://static.pici.se/pictures/XEHQsaJiD.jpg

tycker det känns konstigt att inte alla rutor är röda på kortet?

flashen: sött objektiv, lutar starkt åt det hållet runt den 15:e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
<3

Vem har mest punk kamera i fototråden <3

http://www.nordfoto.se/dump/cam3.jpg

http://www.nordfoto.se/dump/cam2.jpg

Varför ser ditt mindre ut än mitt?! :S

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Ok, nice. Tyvärr har jag inget stativ. Men jag funderade lite, om man tar en RAW bild och ändrar exponeringen i den. Kan det funka? Jag förstår att den får annan information om ljusa föremål om man t.ex. överexponerar. Hmm.. bara en fundering.

Det KAN kanske funka med en RAW-fil, men det kommer iaf inte att bli lika bra som med olika exponeringar.
Däremot kan man faktiskt, om man har bracketing i kameran, använda sekvenstagning och köra en sekvens på 3 bilder och hålla kameran så stilla som möjligt under denna sekvens. Det finns nämligen en funktion i photomatix som lägger bilderna rätt ovanpåvarandra och det funkar oftast ganska bra.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Varför ser ditt mindre ut än mitt?! :S

hehe dunno

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Varför ser ditt mindre ut än mitt?! :S

kan inte ha någontingatt göra med att hans kamera är dubbelt så stor som din?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vitbalansen känns extremt gul/grön, är det med flit kanske? Vet inte riktigt vad jag tycker om det .. Tycker du fick till en egen touch på bilderna iaf

knasen: 1,2,3an är jääävligt nice alltså!

Tack för kritiken! Märkte själv att bilderna var lite för gröna, så gjorde en makeover på två av bilderna

Glad när folk kritiserar bilderna, lätt att man följer samma mönster annars. Och ja, jag spenderar onödigt mycket tid framför Photoshop ibland ;>

Permalänk
Medlem

Länge sen jag postade bilder. Men här kommer några från idag, hoppas det är något att titta på

Galen katt

Alger?

Smådimmigt

Vallgrav från 1300-talet

Infotavla..

Ruiner, ramp över vallgraf och ekar

Directions!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
knasen: 1,2,3an är jääävligt nice alltså!

Tackar tackar!

---

Citat:

Ursprungligen inskrivet av purgatory
ficklampa: Väldigt fina bilder, känns som att dom passar ihop bra i samma inlägg. Gillar färgerna också

Tack! Intressant hur folk gillar dessa bilder... Själv trodde jag inte det, kul överraskning!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

haha offler, det där är ju min syrra.. dock så gjorde hon slut med ludde i helgen^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskifer
haha offler, det där är ju min syrra.. dock så gjorde hon slut med ludde i helgen^^

lol

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Musikälskare

Så kan de gå när man har trisst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurtan
Länge sen jag postade bilder. Men här kommer några från idag, hoppas det är något att titta på

Vallgrav från 1300-talet
http://kurtan.se/swec/pabonas/DSC_5946.jpg

Ruiner, ramp över vallgraf och ekar
http://kurtan.se/swec/pabonas/DSC_5972.jpg

Dom var snygga tycker jag!
Har postat gradsen flashen btw

Permalänk
Musikälskare

SteFFoo: Ska sätta in pengarna med de nya numret

Lite från idag

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 24.0mm
Exposure Time: 0.020 s (1/50)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 400

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 24.0mm
Exposure Time: 0.0010 s (1/1000)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 400

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0031 s (1/320)
Aperture: f/2.8
ISO equiv: 400

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0020 s (1/500)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Usch, jag är lite besviken på mig själv att kameran mest har legat på hyllan de senaste veckorna. Här kommer något iallafall.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Usch, jag är lite besviken på mig själv att kameran mest har legat på hyllan de senaste veckorna. Här kommer något iallafall.

Fler än du
Tråkigt väder varvas med mycket att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Så kan de gå när man har trisst

http://www.nordfoto.se/dump/24.jpg

Gillar idén, hade varit kul att se 10-400

Permalänk
Medlem

Sista exponeringen innan min D2'a åkte ner i sjön. Återupplivningsförsök pågår

Visa signatur
Permalänk

Skön titel på bilden, hoppas du får liv i den igen så vi får en Livets bild.
*håller tummarna*

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Musikälskare

Varför just "dödens"? Tycker den ser ut som vilken lång slutartidsbild som helst

Aja jag som är lite för kritisk av mig kanske hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Varför just "dödens"? Tycker den ser ut som vilken lång slutartidsbild som helst

Aja jag som är lite för kritisk av mig kanske hehe

Om jag inte förstått det fel så är alltså det där exponeringen som sker då kameran faller ned i vattnet.