Permalänk
Medlem

vectrex: En liten förklaring/försvar. Jo, jag vet och förstår. Men jag visste inte ens att det fans något som hette HDR tills för typ 1 vecka sedan då jag är helt nybörjare på att fotografera. Så jag ville egentligen bara testa hur det funkar och om jag kunde få till något. Har dock bara gjort 2 HDR bilder, men det blev inte något vidare vilket jag även skrev vid den första. Var helt enkelt så ivrig att få testa göra något i hdr så jag gick ut och bara tog lite bilder.
Tack för tipset iaf.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Dåligt med bilder i tråden idag

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Avstängd

Knäppte lite "höstbilder" på jobbet idag..

En härlig och färggrann årstid..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Knäppte lite "höstbilder" på jobbet idag..

Verkar vara ett najs jobb, vad jobbar du med?

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Knäppte lite "höstbilder" på jobbet idag..
En härlig och färggrann årstid..

Datummärkningen är borta! Synd att du inte kan efterbehandla dem. Blir det något systemkameraköp?

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Verkar vara ett najs jobb, vad jobbar du med?

Projektanställd för att röjja fram resterna efter en på 70-talet nedbränd självhushållningsgård/by som har anor från sent 1700-tal.
Mycket odlingsrösen (Stenrösen), jordkällare, husgrunder och annat som döljer sej i markerna där.. Dessvärre är man arbetslös igen efter sista oktober, vägarna är inte farbara där uppe på berget över vintern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Datummärkningen är borta! Synd att du inte kan efterbehandla dem. Blir det något systemkameraköp?

Inte kan?
Jag tycker bilderna ser bra ut som dom är, naturliga färger.
Systemkamera står väl högt på önskelistan, men plånbolen tillåter inga sådana utsvävningar för tillfället.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Whoa, där har vi exempel på massiva komprimeringsartefakter. Synd, den sista bilden hade potential annars.

(Här nere har jag inte sett ett enda gult löv än, börjar bli dags snart...)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Whoa, där har vi exempel på massiva komprimeringsartefakter. Synd, den sista bilden hade potential annars.

(Här nere har jag inte sett ett enda gult löv än, börjar bli dags snart...)

?? Visa gärna var det är sådana, har ingen aning om vad du pratar om.?
Här uppe är det nog snart inga löv kvar på träden, det far löv runt öronen hela dagarna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
?? Visa gärna var det är sådana, har ingen aning om vad du pratar om.?
Här uppe är det nog snart inga löv kvar på träden, det far löv runt öronen hela dagarna.

Kika på exempelbilderna med blomman här http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_artifact

Är fullt med sådana block i bilderna som du postade precis, syns väldigt tydligt i områden med mycket detaljer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Kika på exempelbilderna med blomman här http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_artifact

Är fullt med sådana block i bilderna som du postade precis, syns väldigt tydligt i områden med mycket detaljer.

Ok, inte för att jag ser några såna fyrkanter på mina bilder, men å andra sidan är mina glasögon en smula out of date.
Kan kanske bero på att jag glömde ändra upplösningen? Knäppte bilderna i 640x480 av misstag.
:-s

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ok, inte för att jag ser några såna fyrkanter på mina bilder, men å andra sidan är mina glasögon en smula out of date.
Kan kanske bero på att jag glömde ändra upplösningen? Knäppte bilderna i 640x480 av misstag.
:-s

Japp, kvaliteten på bilderna är av allra tveksammaste grad måste jag hålla med om. Menar då ren o skär bildkvalitet alltså

Kolla exempelvis på bild 3, trädstammarna är suddiga och det blir bara ett stort gytter...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Börjar bli lite gult/rött på träden här nere också, dags för en hösttråd kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Riktigt fina bilder, gillar speciellt nr 1 och 2, molnen är underbara.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

bild ett föll mig helt i smaken, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Den här kom på posten idag

Liten jämförelse mot det gamla...

Riktigt nöjd med kameran än så länge. Väldigt skönt att komma ifrån 350D tillslut o få nått lite rejälare

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Den här kom på posten idag

http://jerryalmen.se/dump/bilder/IMG_8729.jpg

Liten jämförelse mot det gamla...

http://jerryalmen.se/dump/bilder/IMG_8723.jpg
http://jerryalmen.se/dump/bilder/IMG_8722.jpg
http://jerryalmen.se/dump/bilder/IMG_8720.jpg

Riktigt nöjd med kameran än så länge. Väldigt skönt att komma ifrån 350D tillslut o få nått lite rejälare

Får man fråga varför du valde en 20D nu? Varför inte vänta ett tag tills 40D har kommit ut ordentligt och priset på 30D sjunker?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Får man fråga varför du valde en 20D nu? Varför inte vänta ett tag tills 40D har kommit ut ordentligt och priset på 30D sjunker?

Jadu, känns som att skillnaden mellan 20D och 30D är så pass liten och jag har redan väntat länge nog på att köpa en ny kamera. Som student har man inte alltid så gott om pengar så nu när jag för en gång skull hade lite över (även om jag låna lite av körkortspengarna =P ) så passa jag på att köpa en.

Får jag jobb i sommar kommer det bli en 40D eller kanske t.o.m 5D framåt nästa höst

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Jadu, känns som att skillnaden mellan 20D och 30D är så pass liten och jag har redan väntat länge nog på att köpa en ny kamera. Som student har man inte alltid så gott om pengar så nu när jag för en gång skull hade lite över (även om jag låna lite av körkortspengarna =P ) så passa jag på att köpa en.

Får jag jobb i sommar kommer det bli en 40D eller kanske t.o.m 5D framåt nästa höst

Förstår precis vad du menar, jag sitter nämligen i samma båt. Jag är inne på någon av de tre musketörerna, men jag kan inte riktigt välja en av dem. Därför jag frågade hur du tänkte. Hoppas du inte tog illa upp... Men nu får du slänga upp lite alster med nya kameran.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Förstår precis vad du menar, jag sitter nämligen i samma båt. Jag är inne på någon av de tre musketörerna, men jag kan inte riktigt välja en av dem. Därför jag frågade hur du tänkte. Hoppas du inte tog illa upp... Men nu får du slänga upp lite alster med nya kameran.

Dom här två får duga så länge. Blir det inte allt för dåligt väder imorn drar jag in till stan med en polare som nyss skaffat dslr och då lär det bli lite bilder

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Modevisning i Nordstan idag.

Permalänk
Medlem

Passade på att köra lite modellfoto vid greenscreen mellan scenerna under filminspelningen igår.

1.

2.

3.

4. i väntan på tagning...

5. Förstår nu vad pressen har problem med att få fram såna här bilder! (vi var pressfotograf-statister)

6. i väntan ännu en gång.

7. En liten (eller, rätt lång faktiskt) sötnos ville posera utan att jag ens sagt något, måste varit min Nikon hon ville åt!

8. "I want you do to like this!" Colin regiserar!

9. Jag blir smygfotograferad!

10.

11. Konserten är igång! (fake, förståss..) 10p till den som kan gissa vem det är!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Massa bilder o lite text...

Dom jag fastna för:

6.
Snyggt med siluetterna och det ståra B:et i bakgrunden, blir en cool mystisk känsla i bilden.

10,
väldigt bra komponerad på nått sett, bilden blir intressant. Med tjejen i fokus och kameran på sidan kan man dra slutsatsen att det är en filminspelning det rör sig om eller liknande, men kan funderar fortfarande på vad det är som händer och vad tjejen kollar på. Mycket bra!

11.
Snyggt ljus o så, vet inte varför men gillar bilden helt eneklt

Duktigt kna... ehhmm... ficklampa!

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Dom jag fastna för:

6.
Snyggt med siluetterna och det ståra B:et i bakgrunden, blir en cool mystisk känsla i bilden.

10,
väldigt bra komponerad på nått sett, bilden blir intressant. Med tjejen i fokus och kameran på sidan kan man dra slutsatsen att det är en filminspelning det rör sig om eller liknande, men kan funderar fortfarande på vad det är som händer och vad tjejen kollar på. Mycket bra!

11.
Snyggt ljus o så, vet inte varför men gillar bilden helt eneklt

Duktigt kna... ehhmm... ficklampa!

Oh, tackar!
Tjejen är Helena Bergström som även har medverkat i "Änglagård", med mera. Snubben på scenen, kan du gissa vem det är?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Oh, tackar!
Tjejen är Helena Bergström som även har medverkat i "Änglagård", med mera. Snubben på scenen, kan du gissa vem det är?

Vem det är? O det frågar du mig

Men om jag ska chansa så säger jag Metallica >.<

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Vem det är? O det frågar du mig

Men om jag ska chansa så säger jag Metallica >.<

Haha, Metallica.... Tror du de är statistband i en SVENSK film? ;D

Det är Rikard Wolff! Han börjar bli gammal nu...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Reegn reegn och mer reegn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Passade på att köra lite modellfoto vid greenscreen mellan scenerna under filminspelningen igår.

1.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

2.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

3.
http://nvrmnd.mine.nu/grejs/images/blandat/fotografering/Niko...

Najs, men de står alldeles för nära skärmen, skuggorna förstör ju!

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Najs, men de står alldeles för nära skärmen, skuggorna förstör ju!

Mmjo, jag vet... Får sätta mig ner med klonstämpeln och ta bort dem!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller