Permalänk
Melding Plague

Antec P190

Det börjar bli allt vanligare med riktiga monsterchassin på marknaden. Både datorer och användare har blivit allt mer krävande, och för att möta dessa krav har Antec släppt en ny modell i sin populära Performance-serie. Vi tittar närmare på Antec P190, en datorlåda som klarar av vilket datorsystem som helst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra och utförligt test!
Förresten, skulle det vara en nackdel att det följer med två nätaggregat? (Som dessutom är riktigt bra och tysta?)

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem

Hm, två nätagg. Vill se den riggen som tar 94A på 12V. Och gärna träffa ägaren till en rig som kräver 94A på 12V som valt ett rassel-antec utan rendundanta nätagg att driva nämnda monsterburk med.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/ByggdStor002.jpg
Ser... lustigt ut.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Bra rec. som vanligt!

Angående de stora lufthålen är det tråkigt att design ska få bestämma så mycket på bekostnad av funktion. Det vore enkelt att täcka sidohålet med en liten extraplåt som bara var öppen ner mot golvet, så att luft sögs in men buller inte skickades upp. På samma sätt kunde man ha ett extratak med distanser på kanske en centimeter. Visst ser det inte häftigt ut då kanske och resulterar i att folk inte köper, men dessa plåtar kunde ju vara avtagbara?

Nä, jag tror att mitt Acousticase som jag köpte för tre år sedan fortfarande är bäst för de som vill ha tyst. Tillräckligt svalt är det också.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Hehe jo tyckte också det, mini moderkortet i monsterlådan

Men bra recension, och intressant. och kanske får kolla efter en sådan där nätagg när jag har min nere i lådan på min Silverstone å sladdarna knappt räcker till justnu...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk

Bärbara datorer säljer som smör. Om 10 år kommer 95% av alla datorer vara bärbara medan de resterande 5% kommer sitta med jättechassin stora som kylskåp och skryta om prestandan och överklockningsbarheten;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Bärbara datorer säljer som smör. Om 10 år kommer 95% av alla datorer vara bärbara medan de resterande 5% kommer sitta med jättechassin stora som kylskåp och skryta om prestandan och överklockningsbarheten;)

lol, word

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antec vem gör nätagg med 80mm fläktar längre??? Gör om gör rätt. Inte undra på att Antec gick från att göra de bästa nätaggen till de sämsta på bara några få år. Jag hoppas de förstår att lådan skulle sälja bättre om det inte följde med några nätagg.

Bra recension.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

åh fan, antec redan 1986... då är det verkligen en antec vi har på jobbet, trodde först att någon klistrat på märket.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hm, två nätagg. Vill se den riggen som tar 94A på 12V. Och gärna träffa ägaren till en rig som kräver 94A på 12V som valt ett rassel-antec utan rendundanta nätagg att driva nämnda monsterburk med.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/ByggdStor002.jpg
Ser... lustigt ut.

Jag håller med, ingen som har ett så kompromisslöst system att denna behöver 1200 W.

Jag ställer mig även kritiskt till att aggen kyls av 8 cm fläktar, slutade men inte med det för flera år sedan. De lär inte vara speciellt tysta.

I övrigt ser lådan bra ut men antec lär inte få sälja så många om de inte gör en modell utan nätagg.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fin ut, gillar bara inte att man får med två stycken nätaggregat då man oftast bara behöver det till SLI samtdigt som man har riktigt många hårddiskar o dylikt. Kommer dock fortfarande satsa på 182P då dess pris är lite mer rimligt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag håller med, ingen som har ett så kompromisslöst system att denna behöver 1200 W.

Jag ställer mig även kritiskt till att aggen kyls av 8 cm fläktar, slutade men inte med det för flera år sedan. De lär inte vara speciellt tysta.

I övrigt ser lådan bra ut men antec lär inte få sälja så många om de inte gör en modell utan nätagg.

Mitt tagan 2force har 2x80mm fläktar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Avstängd

fördelar: två nätagg följer med

nackdelar: TVÅ NÄTAGG FÖLJER MED

antar att det är en fördel att det följer med två nätagg

..;)

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Kan säga att antecs agg med 80mm (adda)fläktar är väldigt tysta.

Från ett annat swec testav neohe:
"Så till nätaggregatet då. Det är otroligt tyst, ja så tyst att det faktiskt inte märks av. Då jag testade det första gången var jag tvungen att titta efter så att fläkten snurrade; det lät verkligen ingenting. Om du har ett inte alltför krävande system och dessutom några chassifläktar är chansen stor att nätaggregatet aldrig kommer att ge dig några bekymmer på grund av sin ljudnivå."

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=137&page=7

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Ännu ett sätt för företagen att kränga sina "skit" tillbehör. vem behöver/vill ha 2st nätagg när man köper ett chassi. Helst ska det ju vara bara chassit så man själv kan välja nätagg efter ljudnivå/pris/kraft.

Undrar vilken marknad de ställer sig in på med pris på 3500:- så tror jag inte det blir någon större hit som lillebror p180 eller p150.

btw bra recention...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det se ut och fungera utan den andra nätdelen?

Annars ser det ut som ett intressant chassi, kanske kommer utan nätdel(ar) också lagom till min planerade uppgradering.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Kan säga att antecs agg med 80mm (adda)fläktar är väldigt tysta.

Från swec test:
"Så till nätaggregatet då. Det är otroligt tyst, ja så tyst att det faktiskt inte märks av. Då jag testade det första gången var jag tvungen att titta efter så att fläkten snurrade; det lät verkligen ingenting. Om du har ett inte alltför krävande system och dessutom några chassifläktar är chansen stor att nätaggregatet aldrig kommer att ge dig några bekymmer på grund av sin ljudnivå."

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=137&page=7

Jag läste testet själv, men systemet som användes i testet är knappast tillräckligt kraftfullt för att belasta aggen ordentligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ännu ett sätt för företagen att kränga sina "skit" tillbehör. vem behöver/vill ha 2st nätagg när man köper ett chassi. Helst ska det ju vara bara chassit så man själv kan välja nätagg efter ljudnivå/pris/kraft.

Undrar vilken marknad de ställer sig in på med pris på 3500:- så tror jag inte det blir någon större hit som lillebror p180 eller p150.

btw bra recention...

Dyr javisst men tänk då att en P180 plus ett Corsair HX 620W kostar ca 2500kr. Med P190 får du ytterligare 580W(på papperet) plus bättre kylningsmöjligheter gentemot P180/182. Så priset är inte så skrämmande högt. Däremot vill jag också se ett alternativ UTAN nätaggregat såsom P180/182 och Antec Solo.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

okej, 2 grejer jag la märke till i testet.

först och främst så stod det att en nyhet från p180-serien var fläktkontrollen där bak. den är old school.

sen när man kollar närmre på bilden av fläktkontrollen så la jag märke till att det inte stod rear utan faktiskt rera

finns det en förklaring eller har dom gjort världens miss?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
okej, 2 grejer jag la märke till i testet.

först och främst så stod det att en nyhet från p180-serien var fläktkontrollen där bak. den är old school.

sen när man kollar närmre på bilden av fläktkontrollen så la jag märke till att det inte stod rear utan faktiskt rera

finns det en förklaring eller har dom gjort världens miss?

Det är bara P182SE som har fläktkontrollern vad jag vet. Tror inte standardmodellen fått den än, men jag kan ha fel.

Uppmärksamt där om stavfelet, det missade jag helt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
okej, 2 grejer jag la märke till i testet.

först och främst så stod det att en nyhet från p180-serien var fläktkontrollen där bak. den är old school.

sen när man kollar närmre på bilden av fläktkontrollen så la jag märke till att det inte stod rear utan faktiskt rera

finns det en förklaring eller har dom gjort världens miss?

Hahahaha lol de står ju fan "rera"!:D

Sjukt grymt chassi, jag har inget emot att få två st feta agg. Däremot känns priset liiite väl högt, även om det säkert är rimligt gentemot vad man får för pengarna.

Bra recension.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är bara P182SE som har fläktkontrollern vad jag vet. Tror inte standardmodellen fått den än, men jag kan ha fel.

Uppmärksamt där om stavfelet, det missade jag helt.

Jag har ett vanligt P182 och den har fläktinställningarna där bak, precis som denna P190.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett väldigt igenomtänkt chassi förutom att det kostar ungefär 2000:- för mycket och någon mindre vettig person på antec tyckte 2 nätagg skulle vara tufft. Man skulle kunna driva ett dual FX system med SLI/CF samt fylla chassit till max med massa diskar och ändå ha flera hundra watt tillgodo. Ser verkligen ingen poäng i detta upplägg.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Kul att Swec är så tidiga med recension av P190, och kul att läsa en genomförlig recension

Ett par frågor återstår dock:

- Är verkligen det andra nätagget till endast för att driva typ hårddiskar och dvd-läsare? Finns det alltså inte någon möjlighet att driva tex ett grafikkort med den? Isåfall är det verkligen totalslöseri på 550 watt.

- Hakarna som håller dörrarna på plats är metall nu på P190 väl? De är i lite ömtålig plast på P180+182 såvitt jag vet.

Andra tankar:

- Lösningen för att montera nätagg verkar riktigt klumpig. Känns som det vore rätt mycket enklare om det hade gått att helt enkelt skjuta in aggen från sidan!

- Skulle aldrig köpa lådan med medföljande agg: behöver inte två agg, utan skaffar hellre ett bättre singelagg. Fast skulle nog inte köpa lådan iallafall med tanke på nedprioriteringen av ljudnivån... Skulle man bygga burk med två SLI:ade 8800GTX så hade det varit en annan femma

xphaze, rätt säker på att P182 och även nyaste P180 har även fläktkontrollern.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Verkar vara ett väldigt igenomtänkt chassi förutom att det kostar ungefär 2000:- för mycket och någon mindre vettig person på antec tyckte 2 nätagg skulle vara tufft. Man skulle kunna driva ett dual FX system med SLI/CF samt fylla chassit till max med massa diskar och ändå ha flera hundra watt tillgodo. Ser verkligen ingen poäng i detta upplägg.

Nu överdriver du väl? Du menar att ett chassi som är större än P182, har bättre kylningsmöjligheter och två nätaggregat på sammanlagt 1200W ska kosta 300kr mer än ett P182 utan nätaggregat???. 3500kr är för dyrt men den finns för 3300kr och priset kommer att sjunka till 3000kr ganska snart. P190 är inte billig men 1500kr skulle vara löjligt billig med tanke på vad man får med den(oavsett hur onödigt två nätaggregat är).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kul att Swec är så tidiga med recension av P190, och kul att läsa en genomförlig recension

Ett par frågor återstår dock:

- Är verkligen det andra nätagget till endast för att driva typ hårddiskar och dvd-läsare? Finns det alltså inte någon möjlighet att driva tex ett grafikkort med den? Isåfall är det verkligen totalslöseri på 550 watt.

- Hakarna som håller dörrarna på plats är metall nu på P190 väl? De är i lite ömtålig plast på P180+182 såvitt jag vet.

Andra tankar:

- Lösningen för att montera nätagg verkar riktigt klumpig. Känns som det vore rätt mycket enklare om det hade gått att helt enkelt skjuta in aggen från sidan!

- Skulle aldrig köpa lådan med medföljande agg: behöver inte två agg, utan skaffar hellre ett bättre singelagg. Fast skulle nog inte köpa lådan iallafall med tanke på nedprioriteringen av ljudnivån... Skulle man bygga burk med två SLI:ade 8800GTX så hade det varit en annan femma

xphaze, rätt säker på att P182 och även nyaste P180 har även fläktkontrollern.

1. Du kan driva grafikkort osv. med 550 wattaren, men det kräver att du fixar fram egna kablar till det.

2. Japp, det är stålplåt som gäller numera. Plasten är bara ett inre lager som du kan se på bilderna.

3. Du kan säkert få in nätagg från sidan, men då krävs det vilja, våld och vaselin. Det är mycket enklare att trycka in dom ovanifrån. Fast å andra sidan är de monterade redan från fabrik.

4. Jo fler som sagt det, tror jag fick det från en pressbild som Antec skickade ut där fläktkontrollern var borttagen i "basic"-modellen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

jag hade funderat på att köpa ett sånt här om det fann en modell utan agg. skicka med ett litet kit så man kan köra ett andra agg utan atx kontakten kopplad om man vill. den här lådan hade nog blivit en storsäljare om dom hade skippad aggen.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Till de som är kritiska till 80mm fläktarna.

Jag har själv byggt många datorer med antecs nätaggregat, bl a SmartPower-serien och TruePower-serien. De har 2 stycken 80mm fläktar som är temperaturstyrda, ja har faktiskt aldrig sett både snurra och ja har min dator på 24/7. Mina Samsungdiskar låter mer än vad nätagget gör.

Bra recension, som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Nu överdriver du väl? Du menar att ett chassi som är större än P182, har bättre kylningsmöjligheter och två nätaggregat på sammanlagt 1200W ska kosta 300kr mer än ett P182 utan nätaggregat???. 3500kr är för dyrt men den finns för 3300kr och priset kommer att sjunka till 3000kr ganska snart. P190 är inte billig men 1500kr skulle vara löjligt billig med tanke på vad man får med den(oavsett hur onödigt två nätaggregat är).

Då menar jag såklart utan nätagg.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Behovet av kylning av nätagget står i omvänd proportion till verkningsgraden, och verkningsgraden är bättre på moderna nätagg.

Äldre 300W med 65% verkningsgrad > 162W att kyla bort.
modernt 650W med 85% verkningsgrad > 115W att kyla bort

Man behöver knappast vara raketforskare för att inse att vilket som klarar sig med minst kylning, samt att 120mm fläkt på sidan av nätagget inte fungerar när nätaggen är monterade vertikalt bredvid varandra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara