Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Haha, religion orsakar mord också så dom borde förbjuda sig själva.

Hehe japp:D

Kanske borde vara en varningstriangel lapp på spelen som på mediciner, att man inte ska ta överdoser eller köra bil efter användning.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

Som sagt tidigare så är religion ett mycket större problem..
De flesta krig har haft med det att göra liksom de flesta terrorister.

Om något ska förbjudas så är det religion i alla dess former

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Finns inget annat som dödat mer än i guds namn.
All religion är helt sjuk.

Jo att religon dödar/dödat är det ingen snack om saken. Däremot måste man ifrågasätta om det är religon som är grunden till det hela. Själv tror jag de mera handlar om maktmissbruk och pengar och sånt piss. Visst kan man tänka sig tex att korstågena halshögg folk som vägrade konvertera för att dom inte trodde på "rätt gud" men grunded till det handlar nog mera om att: Mer folk till kyrkan = mer Cash/makt till översteprästerna. För länge sedan måste man ju köpa förlåtelse av kyrkan....

topic:

Jo, att förbjuda våldspel är idiotiskt. Folk har alltid dödat varandra. Däremot kanske det inte är så nyttigt för -5 åringar att spela postal 2 iom att dom influeras av allt och lär i inlärnings stadiet.

Visa signatur
Permalänk

Kul att så många är positiva till komunismens främsta budskap, att förbjuda religion. Religion är bara såååå förra årtusendet. Nationalism är också ute så det kan vi lägga ned när religionen är borta. Kanske blir världen bättre när kineserna tar hand om styret för dom har ju tack vare Mao inte så mycket religion.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Hehe japp:D

Kanske borde vara en varningstriangel lapp på spelen som på mediciner, att man inte ska ta överdoser eller köra bil efter användning.

Den är borttagen.

Nej verkar leda...

Permalänk

Jag är inte direkt pro-kristendom överhuvudtaget - men lägg ned kristendom = mord-debatten, ok? Vad som gjordes i guds namn för länge sedan är en sak, men idag begås nog varken fler eller färre mord av kristna. Folk dödar, helt enkelt. Ni skulle säkert kunna hitta massor av mord begånga av vänsterhänta eller rödhåriga med om ni bara letade.

Angående lagförslaget så är det väl på tden med ett förbud - nu i nådens år 1988 när spelen blivit fotorealistiska så måste något göras för att stoppa dn här avarten! Vadå? Är det inte 1988 nu? Men jag läste ju det här (#1, #2 & #3) i DatorMagazin 1988...

Maggan Persson var ute och cyklade 1988 - precis på samma sätt som de som ville förbjuda dansbanor på 50-talet för att de förledde ungdomar och de som ville förbjuda blues på 20-talet för att det var djävulens musik...

(Och för alla här som inte klarar av att upptäcka ironi - jag var ironisk när jag sade att det var dags för ett förbud.)

Edit: Glömde en länk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var det dummaste jag hört, förbjuda våldsamma spel. Borde man inte förbjuda allt annat som innehåller våld då som filmer tex?

Ne för fan, låt folk få bestämma själva, vill föräldrarna inte att barnen ska spela/se saker med våldsinnehåll är det upp till dom.

Jag har spelat våldsspel ända sedan jag var liten, min syster satt och spelade doom 2 och såg på scräckfilm redan när hon var 2 år, ingen av oss har mördat någon än iaf

Tror de psykiskt sjuka som mördar folk kommer att fortsätta att mörda ändå. Men lägg till lite mer effekter i filmer/spel istället. Det ska synas att man slagit någon så barnen/undommarna inte tror att det går att slå folk utan några konsekvenser.

Men det är klart, är man kristdemokrat så är det ju en varningsflagg där redan ^^.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ute i världen har man till och med haft mord på skolor, där eleverna har hållit på med våldsamma datorspel. Det är viktigt att sända en signal att man inte uppmuntrar ens i spelform att ta livet av andra människor.

Okej, var i sverige kan man hitta en vapenbutik runt hörnet? Vi har haft tur i det här landet som har mentalitet nog att anse att man inte behöver skjutvapen hemma. Spel är en så liten del av orsaken till varför störda människor tar till våld. Det handlar om störningar, uteslutning, frustration och tillgång till vapen.

Förslaget kommer aldrig gå igenom. För den delen, vi ska alla vara glada att fundamentalisterna vill ur KD och starta ett radikalt parti. Vi lär säkert slippa se dem i riksdagen om så sker. Fanatism ska inte påverka samhället.

Citat:

Kul att så många är positiva till komunismens främsta budskap, att förbjuda religion. Religion är bara såååå förra årtusendet. Nationalism är också ute så det kan vi lägga ned när religionen är borta. Kanske blir världen bättre när kineserna tar hand om styret för dom har ju tack vare Mao inte så mycket religion.

Kommunism fungerar om precis alla människor vill samma sak. Det kommer aldrig ske. Förbudet mot religion är det enda sunda inom kommunismen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Anders Bergsten får inte längre komma till mitt kalas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Och varför inte förbjuda filmer där man tar droger, det uppmuntarar ju till att bli narkoman och sedan i slutändan döda någon för att få tag i knarket.

och sen spel man blir smart av! det gör ju att folk blir smartare än andra och då blir dom andra avundsjuka och dödar dem som är smarta. :0

*Ironi*

Permalänk

det är inte spelens fel att någon går ut och mördar nån utan det är för att det är psykiskt sjuka som dödar folk, spelar ingen roll om dem har spelat våldsamma spel eller inte, dem skulle ha dödat ändå!

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk
Medlem

Fan sjukt ju, fast är väl mest för att dom vill ha lite skriverier. Är väl stendött för dom på nyhetsfronten så vad passar bättre än o klanka på spel? Kolla bara på Japan, dom har flest våldsamma spel, våld på tv med som heter duga men där blir ALDRIG spel bannade eller förbjudna. Varför? Jo kanske för att dom inser att det bara är SPEL och inte verklighet. Är ju psykiskt sjuka som skjuter andra o har sig, eller små barn som inte vet vad det är dom gör = vapentokiga amerikaners fel. Eller bara dumma amerikaners fel, i alla fall efter ha sett "bowling for columbine" tycker ja de.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

För övrigt så tycker jag det är löjligt att överhuvudtaget tala ut med en idé om att förbjuda våldspel. Jag tror i så fall att förbjuder man våldspel världen över så är det garanterat lika många som kommer mörda IRL i alla fall för då har man inget spel att mörda i utan gör det IRL. Det är lika stor sannolikhet som att mörda för att man spelar våldsspel.

Ne denna idéen sög. Det är helt och hållet upp till sina föräldrar att ha pil på sådant samt dom i affärerna som säljer spelen.

Så som jag vet det så kommer alla religioner från samma källa bara att dom har ändrats på olika sätt. Och, Ja, kristna människor dödar.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Så i stället för att man ska sitta vid datorn och vara upptagen med att spela spel så ska man bli sysslolös, gå ut på stan och slå ner folk. Nej, det här förslaget från (kd) är lika bra som deras senaste om abortförbud. Hoppas alla konservativa partier åker ut från riksdagen nästa val.

EDIT1: "Det är viktigt att sända en signal att man inte uppmuntrar...att ta livet av andra människor"

Isf kan ju staten sluta uppmuntra det genom att förbjuda att poliser får bära tjänstevapen eftersom det uppmuntrar till mord (om än i sjförsvar) när de skjuter någon.

Visa signatur

[ AMD X2 4800+ 65W ][ ASUS M2N ][ 2Gb Corsair PC6400 ][ PNY 8800GTS 640MB ] [ Western Digital 500GB 7200Rpm 16MB SATA2/Western Digital 750GB 7200Rpm 16MB SATA2] [ Optiarc DVD±R/RW 18X ] [Antec Nine Hundred] [ Chieftec Smart 450W ] [ Acer 22" Wide, 5ms 700:1 ] [Logitech X-540 5.1 ] [ Logitech G15 ] [ A4Tech NB-30 ] [ Saitek GH20 Vibration Headset ] [ Microsoft Remote Control and Receiver ] [ Windows Vista Ultimate x86 (For games)] [Linux/GNU Ubuntu 7.10 (For everything but games)]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Haha, religion orsakar mord också så dom borde förbjuda sig själva.

Håller verkligen med. Religion har dödat fler människor än vad datorspel någonsin kommer lägga grund till. Lite dubbelmoral där. Förbjud religion isåfall då.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Alla religioner är ju bara påhittat, kristendomen har snott typ allt ifrån en massa olika tidigare religioner för de första. Gjorde väl muslimerna o alla andra sen också, hitta på nåra nya namn o vips man har en ny religion. Så j*vla bullshit med religion.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

"kris"demokraterna ska hålla sig jävligt passiva och vara förbannat lyckliga att de får hållas här i den hedniska "barbariska" norden ^^ trots allt äckligt missionerande och sånna här vansinniga angrepp på yttrandefrihet, tryckfrihet och annan frihet som kyrkan tycks ha svårt att begripa.

Fler homosxuella åt folket säger jag bara! hah! Då får de där typerna fullt upp med att förfäkta och lämnar spelen ifred!

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Tycker de e helt fel att föräldrar köper våldsamma spel till sina barn.

Inför en lag som hindrar föräldrar att köpa våldsamma spel till sina barn.
Gör så att de blir en form av langning när en person köper ett spel till ett barn som är under den satta åldersgränsen. De skulle förmodligen inte sätta stop för alla. Men kanske skulle ge föräldrar en tankeställare.

EDIT: Ni skall inte missuppfatta mig. Jag är helt och hållet IMOT ett förbud mot våldsamma spel. Men tycker de e fel att barn som är så lättpåverkade skall spela sådana spel.

Visseligen spela jag Doom, Wolfenstein 3d, Blood, Duke Nukem m.m. redan när jag gick i lågskolan. Men de e en annan historia

Permalänk
Medlem

Kristendemokraterna ... en bunt clowner som har glömt deras "outfit" hemma =/.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Demokrati gott folk!
DEMOKRATI, kan ni stava till det?

Lagar och regler behövs bara när folk inte kan eller får tänka själva!
I en fri värld och ett fritt demokratiskt Sverige är det hårresande att se hur folk viftar med lagförslag till höger och vänster!

Naturligtvis ska föräldrar ta sitt förbannade ansvar och se till att det blir folk av deras barn till slut - och naturligtvis ska konstnärer och producenter, i en fri värld, få skapa precis vad de vill. Sen är det upp till den fria marknaden vad som säljer och inte!

Om du inte tycker om en produkt så köp den inte och ta ditt eget ansvar men tvinga inte på andra dina moraliska föreställningar med lagar, hot om straff och medeltida hetsjakt!

Eller byt land för all del! För det finns gott om länder där det mesta är förbjudet och där skulle säkert somliga i den här debatten trivas alldeles utmärkt!

Frihet åt folket

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Krisdemokraterna - haha :-). Alltför sant, det här är ett typiskt "sluta de egna leden"-utspel. De vet att de aldrig kommer att få någon majoritet för det här förslaget, men runt om i stugorna sitter väljare som kanske funderat på att byta parti och nickar sammanbitet - "äntligen någon som gör något åt skiten".

Själv har jag i mitt liv lyckats pricka in nästan allt som moralisterna utpekat som ondskans verktyg: rollspel, videovåld, hårdrock och dataspel. Tycker jag blev rätt OK ändå.

Det är lustigt att de ytterst sällan går till angrepp mot sådant som orsakar verkliga problem - segregation och droger och sånt.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

OFF-T:
Jag läste mitt inlägg en gång till och det var väldigt dåligt förklarat och skrivet. Så klart menade jag man inte dödar bara för att man är kristen. Jag vet att kristna har dödat och eventuellt dödar.

ON-T:
Dom skriver att unga i skolor skjuter ner andra elever, massaker. Det har ingenting med spel att göra. Det har endast med USA's skitiga och fullständigt korkade konstitutioner att göra. Bort med alla vapen. Människor i USA säger att dom är rädda och bära vapen. Tja, tänk om ingen fick bära vapen, hur rädda skulle folk bli då? Hur svårt skulle det vara att få tag i vapen? Betydligt mycket svårare i alla fall. Idag så "lånar" man kompisens pistol för ett ärende. Korkade jävlar.

Precis som många har skrivit så kan man lika gärna förbjuda filmer, porr för den delen för det borde ju bidra till fler våldtäckter om man går efter deras teorier och idéer. Kampsporterna då? Som från början kom från Indien som har utvecklats till försvarskamp runt om hela världen? Löjligt detta.

Tja som jag sa från början. Alliansen har 4 år på sig att visa sedan är dom ute ur leken.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men godagens, löjligaste jag hört.
Vettiga föräldrar och lite åldersklisterlappar på spelpaketen är hetare än ett nytt yber censur á la deutschland eller totalförbud.
Jisses

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg att jag skulle köpa ett fighting spel till xbox som var sjukt blodigt och brutalt ...det var det 18års gräns på så jag fick inte köpa det men min mor köpte det till mig..då var jag nog en 14år ungefär

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt förvånande att folk här slutar använda hjärnan när man hoppar på något så kärt som datorspel. Datorspel bidrar till att folk begår mord, det är bara löjligt att påstå något annat. Filmer, musik bidrar också till mer mord.
När man spelar våldsamma datorspel blir man avtrubbad, och det blir lättare att utföra våldsamma handlingar i det verkliga livet. Däremot tycker jag själv att datorspel,filmer osv gör mer nytta är skada, och därför ska det inte förbjudas.

Permalänk
Medlem

jag anser att vissa spel bör, om inte totalförbjudas, så iaf förses med mer än en vägledande åldersgräns. (jag vet att den ska vara det även nu, det efterlevs emellertid aldrig i stort sett) dock inte mindre än samidigt som samma norm även gäller film. (som är mer lättillgängligt för ev lättpåverkade själar dessutom)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Kul att så många är positiva till komunismens främsta budskap, att förbjuda religion. Religion är bara såååå förra årtusendet. Nationalism är också ute så det kan vi lägga ned när religionen är borta. Kanske blir världen bättre när kineserna tar hand om styret för dom har ju tack vare Mao inte så mycket religion.

Mao blev ju också en religion ironiskt nog iof.

men själv föredrar jag nog opium..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jisses 1-3 gånger per år utbryter det moralpanik hos div politiker m.m
över allt möjligt
Finns faktiskt rekomenderade åldersgränser på spel
borde kanske införas nått slags lämplighetsintyg för att FÅ TILLÅTAS vara politiker, ops skulle inte bli många kvar hmm

Och jag hoppas jag slipper TVINGAS ladda ner tex HL 2 Episode two piratkopia, istället för att köpa den
Antar att den räknas som lite våldsam

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

LOL.... om man förbjudar detta....Vad ska man använda ett bra grafikkort till då?

Om man kan inte köpa nått spel. Det finns alltid Torrents

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk

visst finns det folk som dödar andra i vansinnesdåd efter att ha spelat våldsamma spel men dessa personer har en bakomliggande grav psykisk sjukdom som triggas av spelen. Dessutom finns det företeelser som är förknippade med döden i långt större utsträckning än vansinnesdåd och ett exempel är trafiken. I Sverige dör nästan 400 perosner i trafiken årligen. En internationellt mycket låg siffra(per capita). Varför förbjuds inte bilar, lastbilar, cyklar och andra fordon? Att sätta sig i en bil eller öht ge sig ut i trafiken innebär betydligt större risk än att bli nermejad av en psykisk sjuk person som har spelat Grant Theft Auto eller liknande.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Happen, vad grundar du det på?
Att det bidrar till "fler" mord. Relativt vad?

Det finns folk som klipper upp vanliga tepåsar och rullar in papper för att försöka röka det sedan. Är det då téet som gjorde att de fick dumma idéer? När det visar sig att det finns folk som inte kan hhanea normal konsumption av té, ska man då överväga att förbjuda drycken?

Jag är övertygad om att trasiga sociala förhållanden och tokiga vapenlagar inte går särskilt bra hand i hand där borta på andra sidan havet.

Man blir inte, så vitt någon kunnat bevisa, psykiskt sjuk av att spela på en dator. Men en psykiskt sjuk människa kan mycke väl hämta inspiration från dagens medier (likväl även från små tjocka röda böcker med kors på framsidan).
Om vi idag har fler psykiskt sjuka än något tidigare år (valfritt att jämföra med) så tror jag svaret ligger i dagens sammhälle och de rådande sociala strukturerna.

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)