Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
Ja man kan ju hoppas att dom gör det. Jag är så jävla trött på ATI själv, med deras konstant buggiga drivrutiner och CCC skit.
Kan dom inte bara lägga sig ner o dö already.

Ja, för det skulle ju gynna utvecklingen och nvidia skulle säkert inte höja sina priser.

Oavsett vad man tycker om ATi så är det väldigt viktigt att det inte bara finns en aktör på marknaden, detta gäller inte bara grafikkort utan allt annat som exempelvis processorer också. Konkurrens är det bästa som finns för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem

inget nytt om Relis datum och priser?!

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

ATI måste först släppa nått fetare innan nvidia kommer släppa nått värre än 8800ultra misstänker jag eftersom dom tjänar bra på 8800 korten.
varför slösa pengar på att utveckla något nytt när dom än så länge är ohotade, troligtvis har dom ett nytt på G men det kommer nog bara släppas i samma veva som ati fixxar fram ett flaggskepp...fast det är ju bara mina spekulationer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ATI måste först släppa nått fetare innan nvidia kommer släppa nått värre än 8800ultra misstänker jag eftersom dom tjänar bra på 8800 korten.
varför slösa pengar på att utveckla något nytt när dom än så länge är ohotade, troligtvis har dom ett nytt på G men det kommer nog bara släppas i samma veva som ati fixxar fram ett flaggskepp...fast det är ju bara mina spekulationer...

Jo, de är till viss del sant. Dock så kan man inte ha något ute för länge på marknaden. Men den tiden har inte kommit än då de brukar ta ca: 1½ år när de börjar bli ett måste för en ersättare.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ATI måste först släppa nått fetare innan nvidia kommer släppa nått värre än 8800ultra misstänker jag eftersom dom tjänar bra på 8800 korten.
varför slösa pengar på att utveckla något nytt när dom än så länge är ohotade, troligtvis har dom ett nytt på G men det kommer nog bara släppas i samma veva som ati fixxar fram ett flaggskepp...fast det är ju bara mina spekulationer...

Tänk så här. Nvidia började utveckla 8800 korten år 2003, alltså 4 år sedan. Det är lång tid och de har säkerligen många saker i görningen. Likaså AMD.

De flesta utvecklingsbolag ligger 3-8 år framför "oss" som egentligen inte har en aning om vad som kommer nästa månad eller nästa år. De måste utveckla tidigt och hela tiden för att hinna med marknaden. Titta bara på mobilmarknaden. Folk snackar om datorer men mobilmarknaden växer något fruktansvärt. Kring datorer och mobiltelefoner är det sådan stor efterfrågan om så de vet redan vad de ska lansera om 3 år. Sedan att det blir fin justeringar med mera är ju klart logiskt innan realise.

Men för att återgå till det du skrev så håller jag med dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tänk så här. Nvidia började utveckla 8800 korten år 2003, alltså 4 år sedan. Det är lång tid och de har säkerligen många saker i görningen. Likaså AMD.

De flesta utvecklingsbolag ligger 3-8 år framför "oss" som egentligen inte har en aning om vad som kommer nästa månad eller nästa år. De måste utveckla tidigt och hela tiden för att hinna med marknaden. Titta bara på mobilmarknaden. Folk snackar om datorer men mobilmarknaden växer något fruktansvärt. Kring datorer och mobiltelefoner är det sådan stor efterfrågan om så de vet redan vad de ska lansera om 3 år. Sedan att det blir fin justeringar med mera är ju klart logiskt innan realise.

Men för att återgå till det du skrev så håller jag med dig.

ja det förstår jag, det jag ville komma till var bara att eftersom 8800 är ledande så kommer dom klämma ut varenda krona dom kan ur det så länge det ligger på topp!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja det förstår jag, det jag ville komma till var bara att eftersom 8800 är ledande så kommer dom klämma ut varenda krona dom kan ur det så länge det ligger på topp!

Så klart, men jag tror också att de inte vill mätta större delen av marknaden som är kvar, om de då ska lansera nya kort. Nvidia har potential att mätta större delar av marknaden för att de fungerar bäst just nu både drivrutinsmässigt och prestanda mässigt. Det är väldigt många som har köpt ett R600 kort och ångrat sig, bara läsa runt i forum och det är allt från krångliga drivrutiner i Linux, prestandan i spel till ljudnivå.

Släpper de yttligare nya kort och ersätter GTS totalt så kanske de som är kvar uppgraderar och därav det nya lanseringsdatumet i Oktober istället för November. Då kommer de tidigare än Ati och hinner mätta väldigt många innan AMD får ut sina kort såvida inte AMD gör en omstrategi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så klart, men jag tror också att de inte vill mätta större delen av marknaden som är kvar, om de då ska lansera nya kort. Nvidia har potential att mätta större delar av marknaden för att de fungerar bäst just nu både drivrutinsmässigt och prestanda mässigt. Det är väldigt många som har köpt ett R600 kort och ångrat sig, bara läsa runt i forum och det är allt från krångliga drivrutiner i Linux, prestandan i spel till ljudnivå.

Släpper de yttligare nya kort och ersätter GTS totalt så kanske de som är kvar uppgraderar och därav det nya lanseringsdatumet i Oktober istället för November. Då kommer de tidigare än Ati och hinner mätta väldigt många innan AMD får ut sina kort såvida inte AMD gör en omstrategi.

har du rätt i men det är fortfarande inga nya kort, de tuggar fortfarande på 8800 teknologin.
hoppas dom bara uppgraderar ultra och gtx till 55 eller 45nm, det skulle nog fler än jag gilla? slipper man antagligen monster kylarna, samt den långa pcb'n som inte passar i min låda...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har du rätt i men det är fortfarande inga nya kort, de tuggar fortfarande på 8800 teknologin.
hoppas dom bara uppgraderar ultra och gtx till 55 eller 45nm, det skulle nog fler än jag gilla? slipper man antagligen monster kylarna, samt den långa pcb'n som inte passar i min låda...

Majoriteten har inte råd eller vill inte lägga ut så mycket pengar som ett GTX/ULTRA kostar och de nöjer sig med ett GTS. Det nya GT hamnar i samma klass och kan som Doja sa, mätta ännu fler vanliga människor (som är den största målgruppen?) istället för entusiaster.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

men det är fortfarande samma gamla kort

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tidiga rykten säger att NVIDIA siktar på 3 TFLOPS med nästa high-end GPU.

http://www.nordichardware.se/nyhet,13369.html

Verkar bli ett "litet" prestandalyft i nästa generations topp GPU:s
Kan behövas med dåligt optimerade DX10 spel.

Permalänk
Medlem

länken fungerade inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Den fungerar för mig.

NVIDIA siktar på 3 TFLOPS med nästa high-end GPU
Skrivet av Anton K 10 Oktober 2007 10:18

GeForce 9800" kommer att bli ett monster. Vi tror knappast att någon blir överraskad av detta, men den information vi nu fått från en av våra källor menar på att prestandan inte bara kommer att vara dubbelt så hög som ATi R680/2950X2, utan i själva verket tre gånger så hög. ATIs "R680" väntas använda sig av två stycken RV670 grafikkretsar sida vid sida på en och samma PCB med en prestandakapacitet på runt 1 TFLOPS. Detta är nästa high-end kort från AMD/ATI men vi ska även ha i åtanke att R700 ska dyka upp under våren. G92 eller vad vi nu ska kalla NVIDIAs kommande monsterkrets väntas också dyka upp under våren.

När vi för första gången fick information om 3 TFLOPS var det för tidigt för att vi egentligen skulle ta det på allvar, men det verkar som att NVIDIA faktiskt sprider denna information till sina partners att det just blir en prestanda på runt 3 TFLOPS.

Tre TFLOPS skulle även kunna vara en referens till Tri-SLI eller ett dubbelGPU-kort, men vår källa var ganska detaljerad i det faktum att NVIDIA hävdar att själva kretsen ska vara kapabel till 3 TFLOPS. Vi får helt enkelt vänta och se.

Permalänk

complete bullcrap måste jag säga. Gick och trodde att G92 skulle bli 1TF+ och vad får man? ett mid kort som inte duger till nåt annat än för GTS att skratta åt...

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

när skall 3 Tflops kortet komma då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
när skall 3 Tflops kortet komma då?

"G92 eller vad vi nu ska kalla NVIDIAs kommande monsterkrets väntas också dyka upp under våren."

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer nya 8800 GT vara bättre än nuvarande 8800 GTS 320 mb ?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Om 9800GTX skulle prestera 3 gånger så bra som 2950X2 så presterar 2950X2 sämre än ett 8800GTX i så fall. Hur troligt låter det? Inte alls i mina öron!

Och innan folk börjar diskutera Teraplop så ska ni veta att två stycken X1900XTX hade en teraflop om 1.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Om 9800GTX skulle prestera 3 gånger så bra som 2950X2 så presterar 2950X2 sämre än ett 8800GTX i så fall. Hur troligt låter det? Inte alls i mina öron!

Och innan folk börjar diskutera Teraplop så ska ni veta att två stycken X1900XTX hade en teraflop om 1.

Hur många TerraFliPZ har mitt GeForce 2MX400 (OBs! 64megs versionen).

Skojja

Men alltså detta ger nog väldigt liten fakta i FPS. I dagens läge tittande på DX10 nyare kort, vista m.m. så är det just nu hårdvaran o softvaran som inte klaffar. Vi behöver nog inte mera terraflops för mera fps

Optimera mera ! (Nya sloganen)

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag kanske var otydlig i mitt inlägg men det var precis det jag menade på. Teraflop säger inte speciellt mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Kommer nya 8800 GT vara bättre än nuvarande 8800 GTS 320 mb ?

Nej, den kommer antagligen vara (lite) sämre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej, den kommer antagligen vara (lite) sämre.

Jag tror tvärtom. Den blir bättre än nuvarande 8800GTS.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tror tvärtom. Den blir bättre än nuvarande 8800GTS.

Att den är originalutförande är sämre än 8800GTS kan man ju utgå ifrån. Något annat skulle ju vara väldigt överaskande med tanke på prisläget att Nvidia säger den ska vara mellan 8600GT och 8800GTS att den har 256bit minnesbuss osv.

Det som blir intressant är att se hur pass mycket den går överklocka. Går säkert enkelt överklocka till 8800GTS prestanda, frågan är bara om max överklock på 8600GT når upp till eller är bättre än max överklock på 8800GTS. Har svårt att tro det, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Denna guldklimp skulle komma ut omkring juletider va? Då är det inte direkt värt att köpa ett 8800 Ultra inom den närmsta tiden och gå från en X1900XT, eller hur?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Denna guldklimp skulle komma ut omkring juletider va? Då är det inte direkt värt att köpa ett 8800 Ultra inom den närmsta tiden och gå från en X1900XT, eller hur?

Beror på hur man ser det. Lyftet ifrån ditt kort till ett nytt riktigt bra kort är dag och natt. Om vi leker med tanken att 9800GTX finns ute så tror jag ej du skulle märka en större skillnad oavsett om du hoppade upp till ett Ultra eller ett 9800GTX eller varför inte R700?

Det blir så stor skillnad oavsett vilket du uppgraderar till.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Beror på hur man ser det. Lyftet ifrån ditt kort till ett nytt riktigt bra kort är dag och natt. Om vi leker med tanken att 9800GTX finns ute så tror jag ej du skulle märka en större skillnad oavsett om du hoppade upp till ett Ultra eller ett 9800GTX eller varför inte R700?

Det blir så stor skillnad oavsett vilket du uppgraderar till.

Ah du tänker så, men däremot så är det 10.1-stödet som kan vara lite intressant inför framtiden. Men, det kanske är lika bra att konsumera medans tider är hehe.
Kan man säga att 8800 Ultra ungefär är dubbelt så kraftfullt som X1900XT?

Rekommenderar du R700 framför 8800 Ultra, eller ligger de ungefär likvärdigt?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag gick in på Nvidias shop och gjorde en intressant (och tyvärr ogynnsam) iaktagelse... Det skiljer ca 100-200 kr mellan priset i USA och Sverige... Ett 8800GTS kostar i nuläget från 2300-2600 kr i dollar kostar dom ca 250-280 så vi har ett par hundra till godo iafall.. Men det betyder att dom nya 9800GTS korten kommer kosta ungefär 3000-3500kr ... vilket är helt ok pris enligt mig!

Permalänk

Nja, $280=1792kr. Skillnaden är alltså närmare 800kr.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Kortet kommer nästa år va?

Visa signatur

Q6600 2048mb DDR2 600 mhz PNY 8800 GTS

Permalänk
Medlem

Tjoo, nu är de så att jag är lite lat av mig och har inte lust att läsa igenom alla inlägg, kan någon som följt tråden sen dag 1 upplysa mig/oss nya läsare vad denna detta nya grafikkort är så bra osv

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |