Permalänk
Avstängd

Märks verkligen att dom vill tävla med ATi!!!

ATi har ju släppt ett HD 2900XT med 1GB och 9800 ska ju ha 1GB verkar det som , Vet inte exakt om 9800 kommer va snabbare men allt annat info verkar väldigt likt HD 2900XT 1GB

Skulle gissa på att 9800 spöar 2900XT 1GB i en del tester

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Märks verkligen att dom vill tävla med ATi!!!

ATi har ju släppt ett HD 2900XT med 1GB och 9800 ska ju ha 1GB verkar det som , Vet inte exakt om 9800 kommer va snabbare men allt annat info verkar väldigt likt HD 2900XT 1GB

Skulle gissa på att 9800 spöar 2900XT 1GB i en del tester

Då HD2900XT med 1GB minne är typ 3-4fps snabbare i snitt än 512MB diton så kommer nvidia 9800 spöa skiten, och då menar jag ordentligt, ur 2900XT. Förstår dock inte varför du pratar om HD2900XT med 1GB minne då ATI förhoppningsvis släpper något nytt i november.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Märks verkligen att dom vill tävla med ATi!!!

ATi har ju släppt ett HD 2900XT med 1GB och 9800 ska ju ha 1GB verkar det som , Vet inte exakt om 9800 kommer va snabbare men allt annat info verkar väldigt likt HD 2900XT 1GB

Skulle gissa på att 9800 spöar 2900XT 1GB i en del tester

Skulle gissa på att 9800 (eller vad nu G92 kommer att heta) kommer att spöa 2900XT 1Gb i stort sett allt man ber det om. Som att jämföra X1950XTX med 8800-serien.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Märks verkligen att dom vill tävla med ATi!!!

ATi har ju släppt ett HD 2900XT med 1GB och 9800 ska ju ha 1GB verkar det som , Vet inte exakt om 9800 kommer va snabbare men allt annat info verkar väldigt likt HD 2900XT 1GB

Skulle gissa på att 9800 spöar 2900XT 1GB i en del tester

skulle väl vara skam annars, eftersom 8800gtx är en hel del snabbare än 2900xt!!

hur tänker du?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Märks verkligen att dom vill tävla med ATi!!!

ATi har ju släppt ett HD 2900XT med 1GB och 9800 ska ju ha 1GB verkar det som , Vet inte exakt om 9800 kommer va snabbare men allt annat info verkar väldigt likt HD 2900XT 1GB

Skulle gissa på att 9800 spöar 2900XT 1GB i en del tester

8800GTX och Ultra spöar redan 2900XT med 1GB...

Permalänk

Som ovan skriver, HD2900XT 1GB har tyvärr ingen suck med dagens drivrutiner.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror att 9800 serien kommer att kosta, lika mycket som 8800GTX nu eller mer? Dessutom hur mycket kommer priset gå ner på 8800 korten? Ta fram kristallkulan nu heh.

Permalänk
Medlem

Runt 6500-7000kr i introduktionspris, som går ner till runt 6k efter en månad. Efter det blir kristallkulan suddig.....;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Som ovan skriver.

Så länge Nvidia har tronen vilket dom har haft i ett år snart så finns det ingen anledning att sätta ett lägre introduktionspris, fast 8800GTX fortfarande är top of the line. Frågan är bara hur dom gör med G80 om dom skrotas eller om dom hålls kvar och flyttas ner till Low samt mid end segmentet?

Intressant om G90 lanseras innan Ati har något att komma med och 8800GTX som mid-end som presterar bättre än ATis High end HD2900XT 1GB.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som ovan skriver.

Så länge Nvidia har tronen vilket dom har haft i ett år snart så finns det ingen anledning att sätta ett lägre introduktionspris, fast 8800GTX fortfarande är top of the line. Frågan är bara hur dom gör med G80 om dom skrotas eller om dom hålls kvar och flyttas ner till Low samt mid end segmentet?

Intressant om G90 lanseras innan Ati har något att komma med och 8800GTX som mid-end som presterar bättre än ATis High end HD2900XT 1GB.

Jag skulle gissa på att G80 mer eller mindre skrotas. Misstänker att de korten egentligen är ganska dyra i produktionskostnad, och då vill man nog hellre försöka sälja så mycket som möjligt i den nya serien, för att få ner styckpriset.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag skulle gissa på att G80 mer eller mindre skrotas. Misstänker att de korten egentligen är ganska dyra i produktionskostnad, och då vill man nog hellre försöka sälja så mycket som möjligt i den nya serien, för att få ner styckpriset.

Det är iofs sant, tänkte inte så långt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Fast att de skrotar en hel serie efter mindre än ett år låter väl lite otroligt.
Det skulle innebära att de troligen inte får ihop de kostnader som det tagit dem att utveckla serien. Iofs så försvann 7800 rätt snabbt när de introducerade 7900.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det har varit så hela tiden. 6800-serien försvann lika fort o.s.v. Framförallt high-end har kort levnadstid, medans budget-segmentet brukar kunna finnas kvar i evighet. Ibland ser man äldre serier leva kvar lite längre i någon annan skepnad, så som t.ex. Nvidias GS-serier, eller ATis GTO, men oftast inte längre än en generation tillbaka. Undantaget som bekräftar regeln, är väl Geforce MX-serien, baserat på NV15, som levde kvar som budgetkrets (MX) oförskämt länge. Likadant diverse versioner på ATis 8500-krets (R200). T.o.m. när värsta DX9-kriget rasade, så fanns det gott om 9xx0-kort ute i nya burkar. T.o.m. idag finns det gott om 9250-kort att köpa, vilket är ganska otroligt med tanke på att de har rötter i ATis gamla R200-krets.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Hur mycket tror att 9800 serien kommer att kosta, lika mycket som 8800GTX nu eller mer? Dessutom hur mycket kommer priset gå ner på 8800 korten? Ta fram kristallkulan nu heh.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Runt 6500-7000kr i introduktionspris, som går ner till runt 6k efter en månad. Efter det blir kristallkulan suddig.....

Tror alla på samma pris eller, ingen tror att det kommer kosta annorlunda? Dessutom så har ingen sagt någon uppskattning om prissänkningen på 8800/Ultra korten.

Permalänk

Hur kommer det säg att inte nVidia lanserade 8900?
Var det för att ATI inte hade så mycket att komma med, eller var den aldrig planerad?
Har för mig att jag såg vissa rykten kring 8900.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Hur kommer det säg att inte nVidia lanserade 8900?
Var det för att ATI inte hade så mycket att komma med, eller var den aldrig planerad?
Har för mig att jag såg vissa rykten kring 8900.

När det spekulerats i Nvididas kommande kretsar har både 8900 och 9800 cirkulerat. Kort och gott är det olika namn på samma krets. Så vitt jag vet är inget av namnen officiella.

Permalänk

För er som redan har gissat på priset. Ska sanningen fram så kommer det vara ännu billigare. 65nm-teknik, mycket billigare produktion. Jag tänker dock inte ens våga gissa, utan vänta och se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
För er som redan har gissat på priset. Ska sanningen fram så kommer det vara ännu billigare. 65nm-teknik, mycket billigare produktion. Jag tänker dock inte ens våga gissa, utan vänta och se.

Fast tekniken brukar ha väldigt lite med utpriset till konsumenten att göra.
Top-of-the-line har kostat ungefär det samma vid introduktion de senaste 10 åren, och kommer säkert att fortsätta att göra det tills det ett tag också. Som exempel kostade såväl Geforce2 GTS och Geforce2 Ultra runt $4-500 i introduktionspris, och omräknat till dagens peningvärde, så är det säkert ungefär samma som 8800GTX/Ultra kostade eller kommande G92 kommer att kosta.. Tillverkningskostnaden har mycket lite med detta att göra, medans hur köpstark målgruppen är spelar väldigt stor roll.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag beställer ett 9800 så fort de ploppar upp i butikerna.....Must have .....rapporterar när jag fått det

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
För er som redan har gissat på priset. Ska sanningen fram så kommer det vara ännu billigare. 65nm-teknik, mycket billigare produktion. Jag tänker dock inte ens våga gissa, utan vänta och se.

Det är inte alls så marknaden fungerar, tyvärr.
Det finns inget samband egentligen mellan slutpriset för konsumenten och produktionskostnaden. Ett kort som är enormt billigt att tillverka kan säljas svindyrt om det har tillräckligt bra prestanda.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Hur kommer det säg att inte nVidia lanserade 8900?
Var det för att ATI inte hade så mycket att komma med, eller var den aldrig planerad?
Har för mig att jag såg vissa rykten kring 8900.

Om du menar 80nm versionen av G80 som det ryktades om i våras så ja, den existerade aldrig.

Apothysis: Billigare per transistor ja, men med tanke på att kärnorna växer snabbare än tillverkningsprocessen krymper så blir dom dyrare för varje generation.

redrum_237: Självklart är det fritt fram att spekulera men nästan ingen påpekade ursprunget på informationen vilket uppenbart fick personer som inte läste länken särskilt noga att tro att det var trovärdig information. I vandliga fall brukar dessa hjärnlösa fanboy-genererade "specs" ignoreras som en blondin i en gaybar...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Jag beställer ett 9800 så fort de ploppar upp i butikerna.....Must have .....rapporterar när jag fått det

Samma här Ati lär ju vara 6 månader försenade samt släppa ett kort som inte ens är likvärdigt med nvidias 9800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Samma här Ati lär ju vara 6 månader försenade samt släppa ett kort som inte ens är likvärdigt med nvidias 9800

Samma här

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken jävla prestanda det kommer ge

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Vilken jävla prestanda det kommer ge

Mycket möjligt, men i dagens spel kommer man inte märka någon som helst skillnad mellan det och ett 8800GTS på normala upplösningar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Är 1920*1200 onormal upplösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crion
Är 1920*1200 onormal upplösning?

Det är sannerligen högre upplösning än majoriteten av spelare kör på, därmed är den inte i enlighet med normen = inte norm-al.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Dessutom så har ingen sagt någon uppskattning om prissänkningen på 8800/Ultra korten.

Det finns inga Prissänkningar på 8800-serien när G90 kommer ut. Precis som någon annan nämnt och som det varit så fasas de gamla ut när nya generationen kommer. De får dock ett lägre andrahandsvärde så att leta upp ett begagnat 8800GTX/GTS/Ultra för småpengar är inte omöjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Jag beställer ett 9800 så fort de ploppar upp i butikerna.....Must have .....rapporterar när jag fått det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Samma här Ati lär ju vara 6 månader försenade samt släppa ett kort som inte ens är likvärdigt med nvidias 9800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Samma här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Vilken jävla prestanda det kommer ge

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Mycket möjligt, men i dagens spel kommer man inte märka någon som helst skillnad mellan det och ett 8800GTS på normala upplösningar.

Kan inte alls hålla med. Har flera spel där mitt kort inte orkar driva helt och hållet när jag maxar grafiken. Det är klart grafikkortsrelaterat då det flyter bra i lägre upplösningar.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.