Permalänk

Knasiga tangenter

Tjena,

Har ett jobbigt problem, vissa av knapparna fungernar inte och några har hoppat runt.

Tangenten för >|< har ersatts av tangenten för *',

tangenten där '* vanligvis sitter gör ingeting,

och [fn]-tangenten tar fram "högerklicksmenyn",

tangenten där "högerklicksmenyn" vanligtvis sitter gör ingenting.

samt att num lock tar fram en num pad mitt på tangentbordet.

Jag har en bärbar HP PV DV 9005 EA och de har en num pad precis som externa tangentbord. Så antingen har jag två num pads eller ingen. Vilket är helt ute och cyklar.

Känns som att Windows tror att jag har ett mycket mindre tangentbord än vad jag har.

Fick precis tillbaka datorn från service. Skickar gärna inte tillbaka den då det tog 6 veckor för dom att byta moderkortet.

Har avinstallerat drivrutiner till både mus och tangentbord.
Kör med Windows Vistas egna drivrutiner (hade även samma problem i XP).

Under keyboards i enhetshanteraren står det;

HID Keyboard Device
Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Någon som vet vad felet kan vara? Uppskattar all hjälp!

MVH Magnus

Permalänk
Medlem

Det låter jobbigt. Det enda jag kan hjälpa till med är att säga att jag har samma drivrutin på mitt (iaf samma text som du)

Ifs lite konstigt att den ligger på HID? Om du är inne i enhetshanteraren ligger det väl under tangentbord?

Du kan kolla "Nationella inställningar och språkinställningar" (startmeny -> skriv "nati" så kommer det upp). Se till att den är inställd på svenskt tangentbord under "tangentbord & språk"

Permalänk
Medlem

Blir det samma fel med externt tb?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det låter jobbigt. Det enda jag kan hjälpa till med är att säga att jag har samma drivrutin på mitt (iaf samma text som du)

Ifs lite konstigt att den ligger på HID? Om du är inne i enhetshanteraren ligger det väl under tangentbord?

Du kan kolla "Nationella inställningar och språkinställningar" (startmeny -> skriv "nati" så kommer det upp). Se till att den är inställd på svenskt tangentbord under "tangentbord & språk"

Språkinställningarna är som de skall. Både svenskt språk och svensk layout.

Både HID Keyboard devide och 101/102 Standard(...) ligger under keyboards, har två drivisar där eller hur man skall uttrycka sig.

Har du ett tangentbord med en "riktig" num pad och en fn-knapp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skj123
Blir det samma fel med externt tb?

Testade med ett USB-tangentbord och det funkar som det skall.