Permalänk

Snart dags för en ny macbook?

Är det någon som har koll på om man kan vänta sig en ny version av macbooken den närmsta tiden?

Finns det några rykten? Tror ni det rör sig om en månad? ett år? två år?

Kommer antagligen att köpa en svart macbook runt jul, är det dumt?

Permalänk
Medlem

Det ska komma en mindre version av Macbook snart. Vet inte om den kommer i samband med leopard eller senare.

Alltid dumt att vänta för att få en nyare version om det inte är väldigt tätt inpå. Då får man ju vänta hela livet eftersom det kommer nya versioner hela tiden.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

De två rykten som finns är att antingen kommer en smärre uppgradering (Uppdatering av processor, kanske möjligtvis uppdatering till Santa Rosa) strax efter Leopard släpps, alltså början av November, eller/och att det kommer en mer slimmad variant vid MacWorld i januari (tror jag).

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att vänta tills Leopard släppts och se om det händer något då.. annars är det väl grönt ljus tror jag. Jag ska nog göra så iaf.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte vänta på Leoparden... Har haft min ett tag nu och är sjukt nöjd, OSX är fanimej genialiskt...

Använder Pc:n enbart till spel... Tänkte först trycka i Windows men efter ett par dagars användning är jag bara sååå jävla glad att slippa skiten...

Batteritiden är dessutom enorm om man jämför med de bärbara PC jag ägt och testat... Funderar på att ev. skaffa en stationär Mac oxå...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Jag orkade inte vänta på Leoparden... Har haft min ett tag nu och är sjukt nöjd, OSX är fanimej genialiskt...

Använder Pc:n enbart till spel... Tänkte först trycka i Windows men efter ett par dagars användning är jag bara sååå jävla glad att slippa skiten...

Batteritiden är dessutom enorm om man jämför med de bärbara PC jag ägt och testat... Funderar på att ev. skaffa en stationär Mac oxå...

Hehe precis som jag, vem kan gå tillbaka till en stationär pc efter att ha lekt med OSX på sin bärbara?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Jag orkade inte vänta på Leoparden... Har haft min ett tag nu och är sjukt nöjd, OSX är fanimej genialiskt...

Använder Pc:n enbart till spel... Tänkte först trycka i Windows men efter ett par dagars användning är jag bara sååå jävla glad att slippa skiten...

Batteritiden är dessutom enorm om man jämför med de bärbara PC jag ägt och testat... Funderar på att ev. skaffa en stationär Mac oxå...

Vilken Mac köpte du samt hur lång är batteritiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Vilken Mac köpte du samt hur lång är batteritiden?

köpte den billigaste MacBooken + större HDD samt 2Gb ram... Hade gärna skaffat en Pro om den funnits i samma storlek som denna, 13,3"...

Har haft 2st olika modeller av HP förut, gillade ingen av dom, varken designmässigt eller vad det gäller batteritiden... Satt och surfade igår med skärmen på max, 4timmar utan problem... Hade som mest 2,5 timmar på HPn...

Sen så upplevs OSX kraftigt mycket smartare än Windows + att allt går blixtsnabbt om man jämför med Windows... Trodde faktiskt inte att jag skulle bli så torsk på Mac...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Fick hem min Macbook Pro för någon månad sedan och är väldigt nöjd med den. Det enda som krånglar med den är i samband med Windows faktiskt. Fast det skulle ju dock kunna ha något med att Bootcamp's drivrutiner inte är helt bra till Windows.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
köpte den billigaste MacBooken + större HDD samt 2Gb ram... Hade gärna skaffat en Pro om den funnits i samma storlek som denna, 13,3"...

Har haft 2st olika modeller av HP förut, gillade ingen av dom, varken designmässigt eller vad det gäller batteritiden... Satt och surfade igår med skärmen på max, 4timmar utan problem... Hade som mest 2,5 timmar på HPn...

Sen så upplevs OSX kraftigt mycket smartare än Windows + att allt går blixtsnabbt om man jämför med Windows... Trodde faktiskt inte att jag skulle bli så torsk på Mac...

Det låter riktigt bra då jag letar efter en dator som jag kan använda för att kika på film på i tåget

Klarar den av att spela upp 720p filmer och sen skicka över till tv?

Permalänk

Macbookarna har mini dvi, så man får köpa en lite adapter för mini dvi->dvi som du sen kan koppla via en dvi->hdmi sladd så har du bra bild. Dock får du ju leva med stereoljud från macbooken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wardancer
Macbookarna har mini dvi, så man får köpa en lite adapter för mini dvi->dvi som du sen kan koppla via en dvi->hdmi sladd så har du bra bild. Dock får du ju leva med stereoljud från macbooken.

okej så då kan man spela upp 720p filmer på tv:n med bra kvalite?
Kan man inte mutea mac när man tittar på film då?

Permalänk
Medlem

mutea?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mutea?

Jag tror han menar slå av ljudet

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk

ja sätta på mute blev mutea

Permalänk
Medlem

Går faktiskt att få 5.1 ljud om du kopplar macbooken till en förstärkare, med hjälp av en liten konverteringssladd (kostar en tjuga på claes ohlsson) om jag minns rätt (dock inte provat själv)

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
ja sätta på mute blev mutea

misstänkte det, men ville bara klargöra så att det inte blev nå missförstånd

ja man kan muta ljudet, du kan även styra ljud upp o ner osv från medföljande fjärkontroll

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Finns det inte en vanlig tv-out så man kan koppla den till en lite med oldschooltv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Finns det inte en vanlig tv-out så man kan koppla den till en lite med oldschooltv?

Det finns en adapter att köpa till som ger mini-DVI till S-video/komposit.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Men när man sätter ljudet på mute på mac, och spelar upp filmer på tv:n får man ljud på tv:n då?

Permalänk

Några nya rykten?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Några nya rykten?:)

Jajjemen, nästa tisdag den 6:e är det som det ryktas om nu. Hänvisar till www.macrumors.com .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Men när man sätter ljudet på mute på mac, och spelar upp filmer på tv:n får man ljud på tv:n då?

Inget ljud skickas med DVI-signalen, så klart. Ljudet går ut i ljudutgången (förstås) och det finns adaptrar så du kan föra ljudet vidare till en förstärkare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att skaffa en, men det känns inte lönt nu när det verkar vara nya saker på gång. Har inte riktigt råd för tillfället heller så det är ok att vänta ett tag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Äntligen får macbooken ett vettigt grafikkort för en sådan dyr dator, GMA X3100 istället för GMA 950. Finns redan nu i amerikanska Apple Store att beställa.
http://www.idg.se/2.1085/1.129048
Källa från apple store: http://www.apple.com/macbook/macbook.html
Intel Graphics Media Accelerator X3100 Allt som står, men bekräftar idg.

Själv så har jag nyss köp en hyfsad beg bärbar, annars hade jag varit mycket intresserad av en macbook nu.

*edit*
Grafikkortet kanske inte var så mycket att hänga i granen ändå. Intel GMA X3100 with 144MB shared with main memory, nå minnet är inte allt.
Någon som vet ungefär hur mycket bättre detta grafikkort är än det föregående på en macbook?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Äntligen får macbooken ett vettigt grafikkort för en sådan dyr dator, GMA X3100 istället för GMA 950. Finns redan nu i amerikanska Apple Store att beställa.
http://www.idg.se/2.1085/1.129048
Källa från apple store: http://www.apple.com/macbook/macbook.html
Intel Graphics Media Accelerator X3100 Allt som står, men bekräftar idg.

Själv så har jag nyss köp en hyfsad beg bärbar, annars hade jag varit mycket intresserad av en macbook nu.

*edit*
Grafikkortet kanske inte var så mycket att hänga i granen ändå. Intel GMA X3100 with 144MB shared with main memory, nå minnet är inte allt.
Någon som vet ungefär hur mycket bättre detta grafikkort är än det föregående på en macbook?

I vissa saker är det 2 gånger så snabbt som GMA 950 enligt diverse tester, men som sagt det är inget monster kort direkt (spel som wow, cs osv. borde väll gå att spela).

Synd bara att dem inte uppdaterat svenska apple store ännu, jag som fick förhoppningar om att kunna beställa en macbook nu dirket

Edit: Annan trevlig sak, man kan nu ha upp till 4 GB ram i boken, 250 GB HDD och så kan man välja fler än ett förinstallerat program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh vad jobbigt. Undrar om de uppgraderar den svenska storen idag (eller om de uppgraderar alla orders lagda idag). Idag är toksista dagen för Apples BTS-rabatt (den förlängdes från den 30:e till den 1:a enligt en säljare på apple).

Suck! Man vill ju verkligen ha X3100 framför GMA950.

Permalänk

Vad innebär BTS-rabatten, förutom att man får ett "presentkort" på Apple Store?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BTS-rabatten är 1200 kronor i rabatt på en nano/touch/classic vid samtidigt köpt av en mb/mbp/imac.

Permalänk
Medlem

Macbooken har nu uppdaterats på den Amerikanska siten.. En liten smyguppdatering.
Nytt i denna uppdatering är Santa Rosa kretsar med Intel GMA X3100 som grafikkort. Något snabbare processor (2,2 Ghz på mittenmodellen) och möjlighet att köra 4 GB ramminne om man vill.

Dock har inte svenska Applestore uppdaterats än, men bör nog göra det inom någon dag. Enligt källor så går det ringa till Apple och boka en ny modell från och med imorgon (Fredag 2/11).

Jag kommer beställa en så fort de kommer ut på Internet
Jag har väntat grymt länge på en uppdatering av grafikkortet och trots att de inte är världens bästa så är det iallafall bättre än GMA 950=)
Trevligt så här på torsdagkvällen=)
Nu blire puben!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |