Permalänk
Medlem

problem med proftpd vid start

Jag kör disten gentoo på min webserver.

Enligt "rc-status" så är proftpd igång.

och om jag kör följande kod:

# /etc/init.d/proftpd start

Så säger den så här:
* WARNING: "proftpd" has already been started.

Men proftpd fungerar inte förren jag skriver komandot:
#proftpd

Och allt fungerar utan problem.

någon som vet varför det fungerar att köra bara proftpd och det startas men inte att det startas automatiskt vid uppstart när man kört koden "rc-update add proftpd default"

/Dave

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

Vad säger "ps -ef | grep proftpd" efter boot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Vad säger "ps -ef | grep proftpd" efter boot?

Det säger så mycket som så här:

# ps -ef | grep proftpd
root 10152 10148 0 22:39 pts/0 00:00:00 grep --color=auto proftpd

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

Du kanske har någon /var/run/proftpd/lock eller liknande som ligger och skärpar, annars så får du väl gräva i rc.d och kolla hur det är den försöker starta ftpd'n när du bootar.

Permalänk
Medlem

Try:

/etc/init.d/proftpd stop /etc/init.d/proftpd zap killall -9 proftpd /etc/init.d/proftpd start

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Try:

/etc/init.d/proftpd stop /etc/init.d/proftpd zap killall -9 proftpd /etc/init.d/proftpd start

Tydligen så startas inte proftpd på samma vis om man kör "proftpd" eller "/etc/init.d/proftpd start". Är det inte olika sätt att starta samma sak bara?

# /etc/init.d/proftpd start * Starting proftpd ... - unknown parameter: '/var/run/proftpd.pid' [ !! ]

# proftpd - warning: the SQLHomedirOnDemand directive is deprecated, and will be removed in the next release localhost - 127.0.0.1:21 masquerading as 213.114.64.19

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoena
Tydligen så startas inte proftpd på samma vis om man kör "proftpd" eller "/etc/init.d/proftpd start". Är det inte olika sätt att starta samma sak bara?

Nej.

Kör "which proftpd" så ser du vilken den kör när du bara skriver proftpd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Nej.

Kör "which proftpd" så ser du vilken den kör när du bara skriver proftpd.

den säger så här:

# which proftpd /usr/sbin/proftpd

När man använder "rc-update add proftpd default" lägger den då till proftpd som ligger i /etc/init.d/ men när man bara använder "proftpd" så kör den då i detta fal från /usr/sbin/proftpd ?

Ska jag kopiera /usr/sbin/proftpd till /etc/init.d/ eller hur löser jag så att proftpd ska nu starta upp vid boot ?

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoena
Ska jag kopiera /usr/sbin/proftpd till /etc/init.d/ eller hur löser jag så att proftpd ska nu starta upp vid boot ?

Nej, det är inte samma fil.

Den i /usr/bin är en binär.
I /etc/init.d/ så finns ett script för binären.

Kolla loggen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Du kanske har någon /var/run/proftpd/lock eller liknande som ligger och skärpar, annars så får du väl gräva i rc.d och kolla hur det är den försöker starta ftpd'n när du bootar.

vad menar du kan ligga och skräpa i /var/run/proftpd/lock det ligger några filer där men de kanske ska ligga där.

proftpd.delay
proftpd.scoreboard
proftpd.sock

iaf så lyckades jag lösa detta men lite tur...

I filen "/etc/init.d/proftpd" så komentera jag bort ett argument som den klagade över när jag startade proftpd via "/etc/init.d/prodtpd start"

Jag komenterade bort "-- /var/run/proftpd.pid" i filen som ni kan se i filen nedan.

#!/sbin/runscript # Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation # Distributed under the terms of the GNU General Public License v2 # $Header: /var/cvsroot/gentoo-x86/net-ftp/proftpd/files/proftpd.rc6,v 1.9 2004/07/14 23:42:49 agriffis Exp $ depend() { need net } checkconfig() { if [ ! -e /etc/proftpd/proftpd.conf ] ; then eerror "You need an /etc/proftpd/proftpd.conf file first" eerror "There is a sample file in /etc/proftpd" return 1 fi } start() { checkconfig || return 1 ebegin "Starting proftpd" start-stop-daemon --start --quiet --exec /usr/sbin/proftpd #-- /var/run/proftpd.pid eend $? } stop() { ebegin "Stopping proftpd" start-stop-daemon --stop --retry 20 --quiet --pidfile /var/run/proftpd.pid eend $? }

Nu fungerar det iaf och proftpd startar vid uppstart du.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.