Permalänk

har bestämt mig för att prova klocka min processor lite, men hur kommer jag in i bios med mitt mobo?

ett asus maximus formula rev 1.xx

om jag bootar datorn är skärmen nämligen helsvart ändå tills datorn är färdigbootad, mus o t-bord lyser i början typ 5 sec, sen slocknar de och tänds igen när datorn är färdigbootad.

har tyvärr ingen manual.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090T @3,9Ghz, Corsair xms3 1600Mhz 8GB, ASUSteK Crosshair IV formula Rev 1.xx, 2x XFX Radeon HD 6950 2GB crossfire, 2x corsair 60GB ssd, corsair AX850

Permalänk

Tjena.
Superbra guide, men jag kör ändå fast i första steget....

""""""
Ta reda på Processorns maximala hastighet
Nu ska vi börja med att ta reda på hur högt processorn kan gå och försöka lägga så lite stress på minnena som det går. Vi ska börja med att ställa in Minnesdividern på 1:1, eller 2.0 som den kan kallas också. Sen ska vi ändra minnestimings till 5-5-5-18.....
"""""""
Jag kommer ingenvart

Såhär jag har ställt in det (övrigt är helt orört):
FSB Frequency ----- 420
PCIE Frequency ----- 101
FSB Strap To North Birdge ----- Auto
Dram Frequency ----- Auto
Dram Timing -----5-5-5-18
CPU Voltage ----- 1.35
FSB Termination Voltage ----- Auto
Memory Voltage ----- Auto
North Bridge Voltage ----- Auto
South Bridge Voltage ----- Auto
CPU Ratio ----- 8.5
C1E Support ----- Disabled
Max CPUID ----- Disabled
Intel Virtualization Tech -----Disable
Intel Speedstep ----- Disable
.....
Lite övrigt som jag också har disablat är
JMicron Sata ----- Disable
Firewire ----- Disable

Min CPU VID = 1.1875 v i CORETEMP
Det är väl rätt lågt? Jag trodde att jag skulle komma över 420 FSB

Iaf övrig hårdvara är det som står i sign....

Jag är helt grön på dethär så dissa inte är ni snälla

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Avstängd

tja.. ska köpa en dator om några veckor och undrar en sak angående OC..
Vad hjälper det egentligen att överklocka en processor? Hjälper det när man spelar spel?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

tja.. ska köpa en dator om några veckor och undrar en sak angående OC..
Vad hjälper det egentligen att överklocka en processor? Hjälper det när man spelar spel?

Om du överklockar din processor så gör det den snabbare. Om du överklockar den t.ex. 15% så borde du få prestandavinster på ca 15%. Vid spelande så är det dock nästan alltid grafikkortet som sätter stopp för hur många fps du har. Så även om processorn är i världsklass så är oftast grafikkortet inte lika snabbt, alltså hade det inte blivit någon skillnad om du hade haft en långsammare processor. Så det kan hjälpa att överklocka CPUn även i spel, men oftast märker man inte någon skillnad. Dock tycker jag att det är roligare att ha en klockad processor:P

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Avstängd

ahaa ok.. så egentligen är det onödigt att klocka ens?. det hjälper ju knappt på spel

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Hejsan. Köpte nyligen "Thermalright macho hr-02" mycket nöjd då jah kan klocka upp min 2500k på
mitt Asus p8p67 till 5ghz utan problem, kört stress test 10 min utan problem, funkar även i spel utan problem. Däremot när processorn går till viloläge går den ej åter att väcka till liv. Någon som råkat ut för samma problem eller någon vet vad jag kan göra åt saken. Cpuvolt 1.4 annars allt på auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

ahaa ok.. så egentligen är det onödigt att klocka ens?. det hjälper ju knappt på spel

Nej det är inte onödigt Men som sagt så tjänar du bara på det om processorn är sämre än ditt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

om grafik kortet är bättre än processorn. vad vinner man på att klocka?.. Ska spela spel med en gtx 580 tydligen så vill gärna veta om det hjälper när man spelar spel :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

schysst guide.. men varför stressar orthos bara 2 av 4 kärnor i min processor? har en amd phenom II 4x 965 annars tycker jag att programmet verkar enkelt o bra!

Permalänk
Skrivet av Botanisera:

Hejsan. Köpte nyligen "Thermalright macho hr-02" mycket nöjd då jah kan klocka upp min 2500k på
mitt Asus p8p67 till 5ghz utan problem, kört stress test 10 min utan problem, funkar även i spel utan problem. Däremot när processorn går till viloläge går den ej åter att väcka till liv. Någon som råkat ut för samma problem eller någon vet vad jag kan göra åt saken. Cpuvolt 1.4 annars allt på auto?

du bör nog pröva köra ett stress test på mer än 10 min! som det står i guiden så gör han det oftast i 8 tim. och det gör ju absolut inget om man gör det ett helt dygn heller pröva det o se vad det ger för resultat

Permalänk

grymt

ruskigt bra att läsa för ngn så ny som jag^^ thx

Visa signatur

ASUS sabertooth p67, intel i7 2600k, 16GB RAM, 2st xfx 5870, SSD intel 330 120GB, HDD seagate 2TB

Permalänk
Medlem

Finns det någon motsvarighet till AMD Overdrive för Intel processorer?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepalle:

har bestämt mig för att prova klocka min processor lite, men hur kommer jag in i bios med mitt mobo?

ett asus maximus formula rev 1.xx

om jag bootar datorn är skärmen nämligen helsvart ändå tills datorn är färdigbootad, mus o t-bord lyser i början typ 5 sec, sen slocknar de och tänds igen när datorn är färdigbootad.

har tyvärr ingen manual.

vanligast är delete, dampa loss på den hela tiden bara
efter det kan du prova f1-f12 om du orkar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Wow! FAQen för överklockning hade verkligen mått bra av en uppdatering. Hade vart kul att se någon kunnig antingen uppdatera på eget initiativ eller att SweC helt enkelt betalar någon kunnig en summa eller uppdaterar den själva. Programmen är Out of date och man skulle kunna gå in på NB, SB, och FSB termination voltage. Vdrop och Vdroop är andra exempel som känns ganska kritiskt. Hade även varit bra att få med varför man ska ha PCI-e på 101 MHz och inte på 100 (om det fortfarande stämmer att den kan följa med FSB på 100 MHz) och vad funktioner som LLC är till för etc.

Permalänk
Medlem

Som någon sa i tråden är det oftast grafikkortet som sätter gränser ändå i moderna spel osv.

Min fråga: gäller samma sak för ex photoshop, illustrator, elements osv? En höjning med 50% där skulle (enligt min egen teori) faktiskt kunna ge 40-50 % prestandaförbättring. Är det någon som faktiskt vet om så är fallet?

/Fredrik

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO, Intel i7 2600k, Intel 320 120Gb SSD, Kingston DDR3 HyperX Genesis 4x4 GB, Noctua NH-U9B SE2, Corsair HX 650, Antex P280, WD Green 2TB SataIII, ASUS GeForce GT 440 Silent

Permalänk
Medlem

Efter att legat i lä ett tag när det gäller clockning tänkte jag dra igång igen smått. Jag är på jakt efter ett smidigt sätt att kunna se GPU samt CPU load/temp under benchmarks så som 3dmark osv. T.ex så man kunde se det lätt i höger hörn i form av en lite text under testerna. Hoppas ni förstår vad jag menar

Har sökt runt och skummat igenom en del trådar och forum men inte lyckats något vidare.

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lixonski:

Efter att legat i lä ett tag när det gäller clockning tänkte jag dra igång igen smått. Jag är på jakt efter ett smidigt sätt att kunna se GPU samt CPU load/temp under benchmarks så som 3dmark osv. T.ex så man kunde se det lätt i höger hörn i form av en lite text under testerna. Hoppas ni förstår vad jag menar

Har sökt runt och skummat igenom en del trådar och forum men inte lyckats något vidare.

Tacksam för snabbt svar!

Om du söker ett övervakningsprogram så rekommenderar jag Speccy.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hej
har köpt ny dator
vill trimma den eller vad det kallas för överklockning
vill ha lite råd och tips från er som har gjort det
lite info om dator
Hp
A8 Vision AMD
Quad Core och Radeon Dual Graphics
1.9 ghz
8 gb minne

har inte gjort det nån gång tidigare
darför vill jag vara noga med det
hoppas på svar hur och vad ska man göra

Tack till alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigi:

Hej
har köpt ny dator
vill trimma den eller vad det kallas för överklockning
vill ha lite råd och tips från er som har gjort det
lite info om dator
Hp
A8 Vision AMD
Quad Core och Radeon Dual Graphics
1.9 ghz
8 gb minne

har inte gjort det nån gång tidigare
darför vill jag vara noga med det
hoppas på svar hur och vad ska man göra

Tack till alla

Då skulle jag rekommendera att du läser första inlägget i tråden. Kanoninlägg om ALLT!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

har läst allt i första inlägget
allting handlar om Intel och dem länkar som finns
här att ladda program förstår inte dem
om det finns nån som kan hjälpa jag är tacksam

Permalänk

Håller på att överklocka en AMD phenom 1090t. Ifall man klockar på samma voltstyrka och aldrig ökar den men ökar mulipliern. Slits då CPU:n mer än vad den gör i en lägre klock med samma voltstyrka? (CPU:n håller alltid minst 10 grader under maxtemp)

Permalänk
Avstängd

http://imageshack.us/f/821/temperatur.jpg/

Vilka temperaturer ska man följa? :/ Blir lite förvirrad

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

http://imageshack.us/f/821/temperatur.jpg/

Vilka temperaturer ska man följa? :/ Blir lite förvirrad

och förresten.. vilka är lägsta volten ni har på en 4.5ghz prolle? jag har för tillfället 1.3 volt
SAMT att min bclk är 100.3 på moderkortets program och 103 inne på bios :S

Edit: kör på 4.0ghz istället med defaults volt.. Det vill säga 1.165 volt :).. CPU blev inte varmare än 55 grader under 3½ timmar under BF3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Vad är en rekommenderad maxtemperatur? Min processor går upp i c.a 60-65 när jag kör bf3 efter jag överklockat den litegrann

Permalänk
Avstängd

köpte h100 igår och undrar vad max graderna BÖR vara på processorn?.. Vill gärna veta då jag ska veta om jag ska klocka mer än 4.5ghz

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Ett par frågor från en nybörjare:

Skulle jag kunna förvänta mig bättre prestanda i några av de mest krävande spelen, ex Witcher 2, BF3 och Crysis 1, om jag klockade min i5 2500K från fabriksinställda 3,3 ghz till, säg, 4,5 ghz med denna setup:

Sabertooth moderkort (kommer inte ihåg exakt vilket)
GTX 560 Ti 1 gb SLI
8 gb RAM
Win 7

Har velat testa överklocka ett bra tag men aldrig vågat. Innan jag sätter några planer i verket skulle jag dock vilja veta om det faktiskt vore värt risken, dvs huruvida och i så fall till vilken grad en överklockning skulle ge bättre prestanda.
Har för övrigt även en H80 vattenkylare installerad så temperaturerna borde inte vara något större problem.

Kan guiden i första inlägget användas på samma sätt även för en mer modern processor såsom i5 eller bör man söka instruktioner på annat håll?

Vad är allra viktigast att tänka på när man inte klockat tidigare? Hur stora är egentligen riskerna och vad kan hända om något går fel?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ett par frågor från en nybörjare:

Skulle jag kunna förvänta mig bättre prestanda i några av de mest krävande spelen, ex Witcher 2, BF3 och Crysis 1, om jag klockade min i5 2500K från fabriksinställda 3,3 ghz till, säg, 4,5 ghz med denna setup:

Sabertooth moderkort (kommer inte ihåg exakt vilket)
GTX 560 Ti 1 gb SLI
8 gb RAM
Win 7

Har velat testa överklocka ett bra tag men aldrig vågat. Innan jag sätter några planer i verket skulle jag dock vilja veta om det faktiskt vore värt risken, dvs huruvida och i så fall till vilken grad en överklockning skulle ge bättre prestanda.
Har för övrigt även en H80 vattenkylare installerad så temperaturerna borde inte vara något större problem.

Kan guiden i första inlägget användas på samma sätt även för en mer modern processor såsom i5 eller bör man söka instruktioner på annat håll?

Vad är allra viktigast att tänka på när man inte klockat tidigare? Hur stora är egentligen riskerna och vad kan hända om något går fel?

Känns som att det man läser igenom komponenterna i första inlägget är bra att veta.

Idag använder man Multipel & BCLK: 100 mhz är värdet.

Så 33 X 100 = 3300 mhz och är via turbo ration man klockar idag på Sandy bridge så tillvägagångsättet känns annorlunda idag och man
får ej öka BCLK på 100 mhz på Sandy bridge processorer för ska vara det enklaste sättet att paja dom.

Sedan ökar man också självklart Vcore till processorn och det kan vara olika till olika processorer hur mycket dom behöver för att bli stabil i
en viss överklockning.

Också hört att man ska ställa in detta. Internal PLL Overvoltage: Disabled , CPU Spread Spectrum: Disabled

Vet inte om det är enbart i Offset man använder LLC och förhoppningsvis kan nån svara på detta i forumet.

Har själv aldrig överklocket en processor utan enbart grafikkort och det ger en bra prestandaskjuts och försökt läsa på bra mycket och vet inte exakt hur mycket volt de behövs i en viss Multipel säg 45X100 = 4500 mhz.

Sedan måste man självklart stabilitets testa det i Prime95 som ja hört ska vara det bästa programmet för detta och ha koll på tempen i Core Temp och i CPUZ ser man vilken hastighet processorn håller men känns inte lika viktigt som prim95 och coretemp som man ska blå koll när man kör test i 3-4 timmar när man hittat en stabil klockning.

Risken är självklart om man matar med för hög Vcore att man tar död på processorn eller att den blir för varm och brinner pga för dålig kylning men är under load det märks när man belastar processorn då speedstep går ner till 1600 mhz på min intel i7 2600K och sedan om man ger för lite ström till en speciell multipel så kommer inte den att boota upp eller att man får Bluescreen när man kommer in i systemet och startar ett internetfönster tex.

Då måste man in i Bios och öka Vcore lite för att det ska fungera alternativt sänka mutipeln med samma spänning.

Det är väll så lång jag har hunnit komma på det ja läst på överklockning på Sandy bridge och gärna om nån fyller på lite så man får mer kött på benen och gärna hur man ska tänka i Offset överklockning då ja kollat en del i den tråden för att man ska slippa mata konstant med 1.35 V tex och få ner den till 0.9 Volt i idle eller när man surfar.

Har sett i många guider att man helst inte ska gå över 1.35 Volt om man ska känna sig trygg och i offset tråden säger vissa 1.3 Volt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Bra tråd

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känns som att det man läser igenom komponenterna i första inlägget är bra att veta.

Idag använder man Multipel & BCLK: 100 mhz är värdet.

Så 33 X 100 = 3300 mhz och är via turbo ration man klockar idag på Sandy bridge så tillvägagångsättet känns annorlunda idag och man
får ej öka BCLK på 100 mhz på Sandy bridge processorer för ska vara det enklaste sättet att paja dom.

Sedan ökar man också självklart Vcore till processorn och det kan vara olika till olika processorer hur mycket dom behöver för att bli stabil i
en viss överklockning.

Också hört att man ska ställa in detta. Internal PLL Overvoltage: Disabled , CPU Spread Spectrum: Disabled

Vet inte om det är enbart i Offset man använder LLC och förhoppningsvis kan nån svara på detta i forumet.

Har själv aldrig överklocket en processor utan enbart grafikkort och det ger en bra prestandaskjuts och försökt läsa på bra mycket och vet inte exakt hur mycket volt de behövs i en viss Multipel säg 45X100 = 4500 mhz.

Sedan måste man självklart stabilitets testa det i Prime95 som ja hört ska vara det bästa programmet för detta och ha koll på tempen i Core Temp och i CPUZ ser man vilken hastighet processorn håller men känns inte lika viktigt som prim95 och coretemp som man ska blå koll när man kör test i 3-4 timmar när man hittat en stabil klockning.

Risken är självklart om man matar med för hög Vcore att man tar död på processorn eller att den blir för varm och brinner pga för dålig kylning men är under load det märks när man belastar processorn då speedstep går ner till 1600 mhz på min intel i7 2600K och sedan om man ger för lite ström till en speciell multipel så kommer inte den att boota upp eller att man får Bluescreen när man kommer in i systemet och startar ett internetfönster tex.

Då måste man in i Bios och öka Vcore lite för att det ska fungera alternativt sänka mutipeln med samma spänning.

Det är väll så lång jag har hunnit komma på det ja läst på överklockning på Sandy bridge och gärna om nån fyller på lite så man får mer kött på benen och gärna hur man ska tänka i Offset överklockning då ja kollat en del i den tråden för att man ska slippa mata konstant med 1.35 V tex och få ner den till 0.9 Volt i idle eller när man surfar.

Har sett i många guider att man helst inte ska gå över 1.35 Volt om man ska känna sig trygg och i offset tråden säger vissa 1.3 Volt.

Det var informativt, tack ska du ha.

En sak som jag dock undrar är hur högt man ska ställa multipeln när man väl börjar klocka. Om man vill upp i exempelvis 4,5 ghz antar jag att multipeln när man är färdig skall ligga på 45. Men vilka värden är bra att börja på? Och hur högt kan man ungefär förvänta sig kunna gå innan man måste börja höja vcore?
Skulle man kunna ställa in multipeln på säg 40 utan problem och utan att behöva ändra något annat? Eller borde det inledningsvis vara lägre?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

http://imageshack.us/f/821/temperatur.jpg/

Vilka temperaturer ska man följa? :/ Blir lite förvirrad

Den länken hänvisade mig till en helt annan sida. Fick nån fake virus varning av dom, så se upp.