Permalänk
Entusiast
Skrivet av shady93:

någon som vet någon bra amd överklocknings guide

Tror inte den guiden kommer hjälpa han alltför mycket...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Tror inte den guiden kommer hjälpa han alltför mycket...

oj då.. Sorry, läste fel.. Är nog alldeles för trött efter dagens jobb :/, fick inte en enda rast under 8½ timmar och hade kunder NONSTOP

Skrivet av shady93:

någon som vet någon bra amd överklocknings guide

Finns nog en del OC guider fast är nog på engelska om du inte är så Kräsen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

oj då.. Sorry, läste fel.. Är nog alldeles för trött efter dagens jobb :/, fick inte en enda rast under 8½ timmar och hade kunder NONSTOP

Finns nog en del OC guider fast är nog på engelska om du inte är så Kräsen?

nä är inte så Kräsen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shady93:

nä är inte så Kräsen

http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-overclock-athlon,2...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

vet du någon som är mer modern som innehåller bulldozer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite spam

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Kanske ställer jag dumma frågor men jag tar mig friheten att vara okunnig nu...

Kan jag skada mina minnen utan att höja voltage? Har börjat överklocka så smått och har hittils dragit upp cpu från 2,80ghz till 3,25ghz genom att höja FSB från 270mhz till 310 mhz, har kört ca 2 timmar i prime95 för varje ökning och inte haft några fel.

Är det bättre att köra minnena i 800mhz med annan divider, och högre timings, eller ska jag låta minnena öka i hastighet med CPUn? Hur vet jag hur långt jag kan gå utan att paja minnena?

Tackar ödmjukast för hjälp

Asus P5Q SE2
Intel E7400 duo core 2,80ghz
Corsair 2x2gb xms2 6400 800mhz

Permalänk
Skrivet av Sjogras:

Kanske ställer jag dumma frågor men jag tar mig friheten att vara okunnig nu...

Kan jag skada mina minnen utan att höja voltage? Har börjat överklocka så smått och har hittils dragit upp cpu från 2,80ghz till 3,25ghz genom att höja FSB från 270mhz till 310 mhz, har kört ca 2 timmar i prime95 för varje ökning och inte haft några fel.

Är det bättre att köra minnena i 800mhz med annan divider, och högre timings, eller ska jag låta minnena öka i hastighet med CPUn? Hur vet jag hur långt jag kan gå utan att paja minnena?

Tackar ödmjukast för hjälp

Asus P5Q SE2
Intel E7400 duo core 2,80ghz
Corsair 2x2gb xms2 6400 800mhz

Vad jag förstått så är det väldigt liten risk att minnena går sönder om du inte ändrar spänningen, men du riskerar att data kan bli korrupt, dvs du kan få problem med din OS-installation om du har otur.

Hur du bäst sätter minnena vet jag inte men rent teoretiskt så borde du sätta din minnesmultiplier så att de är så nära sin specade gräns som möjligt (helst under den) om du inte vill överklocka minnena samtidigt med processorn. Detta innebär att du kan behöva ändra din multiplier varefter du höjer frekvensen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har några frågor.

Jag har en i7 3770k, inte överklockad. Alltså standard 3.50 Ghz och 1600mhz 16GB ddr3 minnen.

Mitt moderkort (Asus p8z77-v pro) har en inbyggd mjukvara som automatiskt överklockar din CPU och stress testar automatiskt. Och jag har hört att den ska vara bra, och att garantin ska ändå gälla om programmet gör så att något förstörs. Jag köpte igår en Corsair h100, i Idle ligger det runt 25-30 och jag körde 100% load test och det låg mellan 43-46 grader.

Så CPUn klarar sig, Men jag tänkte på mina minnen, de har ingen fläkt.. och tydligen överklockar detta program även Ram minnena samtidigt. Kan detta vara skadligt för mina minnen? Har ingen aning om hur mycket temp ram minnen kan klara av..

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av vondran:

Text...

Men jag tänkte på mina minnen, de har ingen fläkt.. och tydligen överklockar detta program även Ram minnena samtidigt. Kan detta vara skadligt för mina minnen? Har ingen aning om hur mycket temp ram minnen kan klara av..

Tack på förhand!

Moderna kretsar brukar ha en maximal arbetstemperatur på ca 60-85 grader, men många klarar ännu högre temperaturer utan att ta skada.
DDR3 minnen brukar inte bli särskilt varma, fram för allt inte om de inte om du inte har mer 1,5V drivspänning. Om du har kylflänsar på minnena som du kan nå med handen kan du ju känna om du bränner dig på dessa så har du minst 60 grader om de bara är varma men du ändå kan hålla på flänsen så är det ju troligen under 50 grader. Tänk dock på ESD innan du pillar i datorn.
Angående den överklockning som sker av minnena så brukar det sällan innebära att spänningen höjs till minnena vilket innebär att det troligen bara rör sig om någon eller några grader som temperaturen ökar och om du inte har väldigt varmt i chassit eller väldigt lågt luftflöde så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar vad som händer om man har högre fsb än vad minnena klarar av. Kmr det ge ngn prestandaökning eller kommer det bli knas?
Jag såg när jag kollade på folk som överklockat att dom ibland körde minnena i lägre frekvens än deras fsb.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vondran:

Hej!

Har några frågor.

Jag har en i7 3770k, inte överklockad. Alltså standard 3.50 Ghz och 1600mhz 16GB ddr3 minnen. .... Jag köpte igår en Corsair h100, i Idle ligger det runt 25-30 och jag körde 100% load test och det låg mellan 43-46 grader.

Mätte du med AI Suite 2 eller Corsar Link. 30/46 grader är ju enormt bra om du mätte med Link och rätt standard om du mätte med AI Suite 2. Har själv oklockad 38/60

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hej!
Har nu överklockat min AMD Phenom II X4 965 Black Edition till 4,2 Ghz. Det blir bra temps efter 40 min prime95. 1,4785 volt
Min fråga:
Jag försökte sedan överklocka den till 4,5 Ghz, men jag fick ca 5 bluescreens med diverse volts, är det något annat jag bör pilla med om jag ska klocka den dit?

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har en fråga, och jag vet ej ifall jag har hamnat rätt.

Det är så att jag har en "Intel Core 2 Extreme (2.66) QX6700 (Kentsfield)" processor som jag skulle vilja överklocka, men jag har aldrig tidigare gjort det.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag kör med en H50 kylare.

Tack på förhand!

Permalänk

Hey!
Sitter med dator i sign, undrar om jag kan följa den här guiden till punkt och pricka och allt kommer fungera?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Riktigt bra Guide!
jag har inga problem med cpu tempsen(4,6GHz) 31 idle 55intel burn test 57 max prime 24h
3570k 4.60GHz @ 1.275v
3570k 4.72GHz @ 1.350v(kan inte stanna här eller gå högre pga feg för moderkorts temps)

jag har däremot problem med moderkorts temperaturerna, de ligger på 80 idle och 85-88 load hur kass är detta för en 24/7 dator?
asus fan-xpert varnar så fort jag går över 85grader...

min setup:
Asus Gene-z
3570k
gtx 680
vengnce 4x4gb
TJ08e-b
Magicool 180mm rad
EK 120mm XT rad
D5 Pump
EK Supreme HF
13/19 slang

1 behöver jag oroa mig eller kan jag bara kasta fan-xpert
2 hur löser jag smidigast detta problem?

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

Hejsan! skulle behöva lite hjälp med att överklocka, har fixat upp min intel i5 760 processor så den är stabil på 4213 mhz men då kör jag med ett par crosair xms3 på orginal timing. 9-9-9-24 på 1.65 v och jag undrar hur jag ska göra för att kunna uppnå 4.5 ghz... snälla hjälp

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av linus.klang:

Riktigt bra Guide!
jag har inga problem med cpu tempsen(4,6GHz) 31 idle 55intel burn test 57 max prime 24h
3570k 4.60GHz @ 1.275v
3570k 4.72GHz @ 1.350v(kan inte stanna här eller gå högre pga feg för moderkorts temps)

jag har däremot problem med moderkorts temperaturerna, de ligger på 80 idle och 85-88 load hur kass är detta för en 24/7 dator?
asus fan-xpert varnar så fort jag går över 85grader...

min setup:
Asus Gene-z
3570k
gtx 680
vengnce 4x4gb
TJ08e-b
Magicool 180mm rad
EK 120mm XT rad
D5 Pump
EK Supreme HF
13/19 slang

1 behöver jag oroa mig eller kan jag bara kasta fan-xpert
2 hur löser jag smidigast detta problem?

85°C kommer troligen från att många lite sämre kondensatorer tål just max 85°C.
Lösning: Bättre luftflöde, duger inte det, större heatsink/kylfläns.

Skrivet av Zodiaz:

Hejsan! skulle behöva lite hjälp med att överklocka, har fixat upp min intel i5 760 processor så den är stabil på 4213 mhz men då kör jag med ett par crosair xms3 på orginal timing. 9-9-9-24 på 1.65 v och jag undrar hur jag ska göra för att kunna uppnå 4.5 ghz... snälla hjälp

Det finns inga raka svar för vilka inställningar du ska använda. Så är det bara. Stresstesta och öka metodiskt. Eventuellt måste du släppa på dina minneslatenser lite eller sänka ratio mellan BCLK och Ram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hej! Tänkte fråga om det går att klocka processorn jag har till ~4,3 GHz OCH behålla att den klockar ned sig i idle?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hej! Tänkte fråga om det går att klocka processorn jag har till ~4,3 GHz OCH behålla att den klockar ned sig i idle?

Tacksam för svar!

och vad har du för cpu/ moderkort/ ram?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inga raka svar för vilka inställningar du ska använda. Så är det bara. Stresstesta och öka metodiskt. Eventuellt måste du släppa på dina minneslatenser lite eller sänka ratio mellan BCLK och Ram.

fixat så jag kunnat nå 4,32 ghz stabilt och då är det 10-10-10-26 men det blir mycket sämre fps på bf3 nu än vad det var innan..

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Skrivet av Zodiaz:

och vad har du för cpu/ moderkort/ ram?

FX-8320(står i sign), ASUS M5A99X EVO, 16GB Corsair Vengeance CL9.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zodiaz:

fixat så jag kunnat nå 4,32 ghz stabilt och då är det 10-10-10-26 men det blir mycket sämre fps på bf3 nu än vad det var innan..

Yes! Högre ramhastigheter ger bättre minimum FPS i BF3. Du kommer inte få bättre fps bara du går från 4Ghz till 4.5Ghz om det var vad du trodde?

Vad har du för gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

GTX 580 har han (Om det är kortet i signaturen)
Går att överklocka enkelt för bättre FPS

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk

Någon som har guiden som pdf? Hade naturligtvis kunnat skapa en själv, men tänkte ändå ställa frågan!

Länken i första inlägget fungerar inte.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinbelina:

Någon som har guiden som pdf? Hade naturligtvis kunnat skapa en själv, men tänkte ändå ställa frågan!

Länken i första inlägget fungerar inte.

Tack på förhand

Om du vill överklocka så har jag PDF filen till guiden jag komponerat ihop
http://dl.dropbox.com/u/52924513/%C3%96verklockning%20Sandy%2...

Permalänk
Avstängd

Går det bra att överklocka en i7-3820 med RAM som är på 2133MHz? Ställer man bara in Memory på XMP och så överklockar man CPUn?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mars SSX:

Går det bra att överklocka en i7-3820 med RAM som är på 2133MHz? Ställer man bara in Memory på XMP och så överklockar man CPUn?

XMP = Extreme Memory Profile.
Det ställer bara in Ram-Minnen på Rätt hastighet. Ingen överklockning what so ever.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

XMP = Extreme Memory Profile.
Det ställer bara in Ram-Minnen på Rätt hastighet. Ingen överklockning what so ever.

Tyckte att jag läste någonstans att RAM samt grafikkort påvärkas av BCLK men jag tror jag har blandat ihop BCLK och BCLK strap eller vad det nu heter.

Men då är det alltså BCLK strap och Multiplier som jag borde fokusera på?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mars SSX:

Tyckte att jag läste någonstans att RAM samt grafikkort påvärkas av BCLK men jag tror jag har blandat ihop BCLK och BCLK strap eller vad det nu heter.

Men då är det alltså BCLK strap och Multiplier som jag borde fokusera på?

Ja ändrar du BCLK så förändras Ram.
Ram fungerar på följande att man ställer in en ratio mellan Ram:BCLK, och multiplicerar Ramens grund klocka med en multipel.
För att överklocka din processor så är det BCLK som gäller för den är låst om jag minns.

Du ska kunna ändra BCLK till 125MHz och 167MHz men då måste du ändra på några andra förhållanden. Minns ej vad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin