Microsoft presenterar bra kvartalsrapport

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar bra kvartalsrapport

Det går bra för jätten från Redmond, under kvartalet som slutade 30 september ökade omsättningen med 27 procent från samma period förra året. Omsättningen låg på 13,76 miljarder dollar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara för att man blir påtvingad att köpa Windows Vista.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Bara för att man blir påtvingad att köpa Windows Vista.

Vad ska man använda då? Krångel ubuntu som vägrar att installeras på någon av mina tre (!) datorer?

Något säger mig att det kommer att bli en hel del barnsliga kommentarer här. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jonazz:

Ingen blir tvingad till något.
Utveckligen går framåt, lev med det. Eller bli ermit ?

Xp är fortfarande bra, men innehåller inte Dx 10 och andra finesser.
Man får följa utveckligen helt enkelt.

Gillar ni inte Microsoft, byt till Linux då ? (:

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Ms för att det är enkelt och går snabbt att lära sig. Och man kan spela alla spel som finns ute på Os'et

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Det är både bra och dåligt att microsoft går med vinst. Det är bra för dom kan utveckla fler produkter och dåligt för att utvecklingen redan går för snabbt på typ alla datorvärldens områden

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Alla som köper en OEM-dator från exempelvis HP eller Dell köper samtidigt ett Vista, jag antar att det är därför de kan säga att begäret är stort. Sen att hälften försöker byta till XP så fort datorn är levererad är en annan sak...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Well money makes money, ms har ju enorma summor pengar att marknadsföra sina produkter och att pumpa ut produkter i ett stort antal tills att dom går med vinst. Dom har ju också en helt annan marknad när det gäller os då alla kan windows och alla använder windows mer eller mindre dagligen.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig läsning för aktieägarna.

Vad jag kan utläsa är det endast "Online tjänster" och "Underhållning & hårdvara" som går i rött.

En annan intressant punkt i rapporten är att försäljningen ökat markant i länder där tidigare piratkopior av XP uppenbarligen installerats. Uppenbarligen är inte piratmarknaden för Vista lika stor, eller så har tidigare pirater känt att de haft råd att göra investeringen (i och för sig finns i detta också olika försäljningsstrategier ifrån MS sida).

En annan orsak som är värd att notera är att OEM försäljningen gått bättre än väntat. Både som förinstallerat, men också genom OEM programmet för dem som köper hårdvaran separat.

Fler nyheter att lägga märke till idag är att MS växer, om inte mycket men stabilt, på servermarknaden, allt medan Linux tillväxt är den lägsta någonsin. En enkel förklaring till Linux nedgång är att övergången ifrån Unix till Linux nu i princip är gjord. Dessutom är flera serverlösningar av mixad natur, där Linux upptar en stor del av de t ex Webb och Mail baserade, medan MS växer på mer generella serverlösningar inom företag.

Mixade operativ system lösningar är ofta en bra lösning; utvälja det bästa inom varje nisch. Jag hoppas bara inte att USA dröjer med att ta itu med sitt patentsystem, för då skulle det tyvärr kunna leda till en mycket segregerad marknad. Visst skulle det dämpa MS framgång, men jag tror deras kassa tål det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Alla som köper en OEM-dator från exempelvis HP eller Dell köper samtidigt ett Vista, jag antar att det är därför de kan säga att begäret är stort. Sen att hälften försöker byta till XP så fort datorn är levererad är en annan sak...

Hälften? Källa på det tack. Om du inte kommer med en källa så är du en mytoman.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
text, text och mera text.

Mycket fint inlägg, summerade läget bra tycker jag.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Vad bra, detta dementerar alltså deras tidigare påstående, att pirater är orsaken till att Vista inte säljer så bra.

hmm, nu finns ju crackade versioner ute, och de säljer ändå mer (visst genom OEM men ändå).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Alla som köper en OEM-dator från exempelvis HP eller Dell köper samtidigt ett Vista, jag antar att det är därför de kan säga att begäret är stort. Sen att hälften försöker byta till XP så fort datorn är levererad är en annan sak...

Ja visst, du borde bli marknadsanalytiker, dom har inte heller haft vidare bra koll på senare tid.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vad bra, detta dementerar alltså deras tidigare påstående, att pirater är orsaken till att Vista inte säljer så bra.

hmm, nu finns ju crackade versioner ute, och de säljer ändå mer (visst genom OEM men ändå).

På vilket sätt säger denna artikel vad försäljningsminskningen jämfört mot winXp på samma tid beror på?
Artikeln demonterar varken piratkopiering, buggit Vista eller höga systemkrav etc. Vista har nämligen sålt i 60% mindre löst än Xp efter samma tid. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.120335
WinXp var förövrigt också buggit och hade höga systemkrav, dåligt med drivrutiner fanns det också.

Det artikeln säger är att MS går med vinst och Ms säger att efterfrågan på Vista är en orsak. Att MS går med vinst på sitt os var inget oförväntad händelse.
Angående oemförsäljning på märkesdatorer, så påverkas inte så mycket av piratkopiering. Dessutom får vissa Vista när de hellre ville ha WinXp, den är även direkt beroende av hur många persondatorer som säljs för tillfället.
Kraftig prissänkning av t.ex processorer,ramminne, kan öka försäljningen av datorer med förinstallerad Vista. Varvid denna försäljning inte säger så mycket om vad "folket" tycker om Vista.
*edit* Lösförsäljning är såklart indirekt beroende, men där gör folk ett val. Ofta mellan winXp och Vista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Bara för att man blir påtvingad att köpa Windows Vista.

För Vista kostar ju så mycket mer än XP när man köper en ny dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjoO

Xp är fortfarande bra, men innehåller inte Dx 10 och andra finesser.
Man får följa utveckligen helt enkelt.

Vill man kalla det för utveckling att vägra porta DX10 till XP så okej

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För Vista kostar ju så mycket mer än XP när man köper en ny dator?

...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För Vista kostar ju så mycket mer än XP när man köper en ny dator?

Om man ska ha det ultimata, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Om man ska ha det ultimata, ja.

Hur många OEM datorer säljs med vista ultimate?
De säljs med home premium eller business i regel och dessa kostar ungefär lika mycket som XP gjorde. I alla fall om man går efter OEM butikspriser, sen om deras avtal ser annorlunda ut vet jag inte men isåfall så får gärna jonazz eller någon annan upplysa mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fler nyheter att lägga märke till idag är att MS växer, om inte mycket men stabilt, på servermarknaden, allt medan Linux tillväxt är den lägsta någonsin. En enkel förklaring till Linux nedgång är att övergången ifrån Unix till Linux nu i princip är gjord. Dessutom är flera serverlösningar av mixad natur, där Linux upptar en stor del av de t ex Webb och Mail baserade, medan MS växer på mer generella serverlösningar inom företag.

Kanske onödigt att citera sig själv och efter så pass många dagar, men en korrigering är nödvändig. Ovan uppgifter har visat sig vara något av ett trick med siffror, och vem som ligger bakom eller vem som gjort fel är inte bevisat.

Hur som, det tycks faktiskt vara tvärtom. Visserligen har MS sålt produkter som skulle tyda på att x-antal servrar nu kör Windows, men siffror tyder på att flera av dessa senare har övertagits av Linux. Red Hat har ökat sin omsättning med 93 % på två år i jämförelse med MS 18 %.

Något är lurt. Jag påstår inte att MS ligger bakom, däremot har sådant hänt tidigare som i det här exemplet när MS betalade Info-Tech för den här rapporten: http://www.microsoft.com/windowsserver/compare/ReportsDetails...

Vad gäller information är Internet både en välsignelse och förbannelse.