Phenom mot Core 2 i Crysis

Permalänk
Melding Plague

Phenom mot Core 2 i Crysis

En asiatisk sajt har fått tag på en engineering sample av AMD:s fyrkärninga processor Phenom X4, och har prestandatestat processorn i demoversionen av spelet Crysis.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här säger ju inte så mycket, det är som sagt för tidigt för att säga att core 2 duo är bättre än Phenom X4.

Permalänk
Medlem

Lite dumt att förlita sig alltför mycket på en demo dock, precis som ni skriver bör man göra många fler prestanda tester i många olika applikationer för att få en bra bild av respektive processors kraft.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Alternativt kan det också säga att demon inte är optimerad för Phenom
Rätt så intetsägande test faktiskt.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ej pålitligt test. Men, Detta test visar faktiskt inget endå.

Permalänk
Medlem

Det visar att den har lägre FPS i crysis i alla fall....

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk

Den där sidan funkar aldrig för mig, kommer in men det är bara vitt.

Aha, går i Explorer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

eller kan de bero på att intel har högre fsb?
Amd's 200 mot Intels 333 Mhz, fel att köra samma på både amd och intel för att göra ett riktigt test

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag tror inte AMD lyckas slå intel den här gången heller, tyvärr. Tror inte heller testet stämmer fullt ut, men ger en fingervisning om vad som komma skall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Skall inte Crysis ha stöd för fyra kärnor? Varför kan isåfall E8650 konkurera med någon av de andra processorerna? Iallfall Intels Quad-processorer? Bra optimering ifall dubbla antalet kärnor ger en ökning med 1 fps. De processorerna kan väl omöjligt vara så kraftiga att Crysis inte Använder dem fullt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Den där sidan funkar aldrig för mig, kommer in men det är bara vitt.

Aha, går i Explorer.

Samma för mej, men kom på att man scrollar åt höger så finns det där. Men nästa problem är att man inte fattar något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Skall inte Crysis ha stöd för fyra kärnor? Varför kan isåfall E8650 konkurera med någon av de andra processorerna? Iallfall Intels Quad-processorer? Bra optimering ifall dubbla antalet kärnor ger en ökning med 1 fps. De processorerna kan väl omöjligt vara så kraftiga att Crysis inte Använder dem fullt ut.

om du har quden i 3,0 så lär den prestera bättre.. men oklockad så har du nog rätt att det inte skall vara så stor skillnad

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Testet vissar tyvär att quad core inte ger någon vinst i crysis demot tyvär(alla intel cpus som är med får ungefär lika score), sen så har de inte lyckats köra amd processorn med rätt minnes hastighet m.m häller så det drar ner scoren. Man kan tyvär inte säga något än hur bra nya amd processorn kommer va eftersom alla tester som finns har ej funkat riktigt som de ska med minnes hastighet,fsb,moderkorts frekvens(chipet).

Så det åter står att se...jag hoppas bara att amd inte gör bort sig allt för mycket så de fortsätter att gå med förluster för det kan va dåligt för framtiden.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Tycker att Sweclockers ska sluta ta parti och inte visa egna åsikter så som denna nyhet gör, den var knappast neutral.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker att Sweclockers ska sluta ta parti och inte visa egna åsikter så som denna nyhet gör, den var knappast neutral.

Hur menar du att den här nyheten tog parti för ena sidan då? Genom att resultatet visade bättre prestanda för Intel? De behöver väl inte smyga med sådant i en sammanfattning för att man slutligen ska komma fram till samma resultat när man läst testet?
Jag tycker att det var välskrivet, och då är jag inte någon rabiat AMD- eller Intelanhängare.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det är phenom mest intressant för de som redan har am2-moderkort och vill uppgradera till 4-kärniga processorer, det har väl redan konstaterats i tidigare test att intel är ca 10-20% effektivare per mhz (med serverprocessorerna). Trots allt är ju phenom bara ytterligare en förfining av deras gamla teknologi. Hamnar priset rätt så blir den höginstressant ändå...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Skall inte Crysis ha stöd för fyra kärnor? Varför kan isåfall E8650 konkurera med någon av de andra processorerna? Iallfall Intels Quad-processorer? Bra optimering ifall dubbla antalet kärnor ger en ökning med 1 fps. De processorerna kan väl omöjligt vara så kraftiga att Crysis inte Använder dem fullt ut.

Jag sitter själv på en q6600 och vad jag har fått berättat för mig så saknar Crysis demo stöd för quad helt och hållet, medans dual core-prollar används bättre. När jag själv kollade detta så stämde detta, core#3 fick göra allt jobb medans de andra idlade :/
Mer pålitliga tester kommer efter 16e nov då Crysis släpps

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker att Sweclockers ska sluta ta parti och inte visa egna åsikter så som denna nyhet gör, den var knappast neutral.

Det gör dom inte heller.. dom skriver ju varför "eller vaför det kan" vara så att AMDn inte presterade lika bra...

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Det gör dom inte heller.. dom skriver ju varför "eller vaför det kan" vara så att AMDn inte presterade lika bra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Hur menar du att den här nyheten tog parti för ena sidan då? Genom att resultatet visade bättre prestanda för Intel? De behöver väl inte smyga med sådant i en sammanfattning för att man slutligen ska komma fram till samma resultat när man läst testet?
Jag tycker att det var välskrivet, och då är jag inte någon rabiat AMD- eller Intelanhängare.

Jag bryr mig inte om AMD presterade sämre utan hur texten är formulerad. Det får man lära sig i grundskolan och om SweC ska agera som en seriös sajt måste de se till att bättra på..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Crysis är ju tokoptimerat för intel och nvidia.
inte konstigt då att det blir lite sämre med en amd prolle...

Permalänk
Medlem

Men det hade varit intressant om phenom hade kört över core2 redan nu.

Permalänk
Medlem

Detta test säger då inte så mycket alls tycker jag.
Det som jag tycker är mest missvisande i detta så är det att det bara skiljer 1,45FPS mellan en E6850 och en QX9650.
Så detta test visar bara att det är onödigt att lägga ut 5-6000kr mera för en QX9650 bara för 1,45fps i crysis...

Tycker alla kan lägga ned smutskastningen och hyllningen så kan vi väl vänta tills det kommer en vettig recension med nå vettiga prestandatester.

Permalänk
Inaktiv

Skulle varit intressant om någon kunde göra en intel quad core jämförelse här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Det gör dom inte heller.. dom skriver ju varför "eller vaför det kan" vara så att AMDn inte presterade lika bra...

Håller med dig! Tycker däremot att det kan vara läge att överväga vad den här nyheten egentligen tillförde. Enligt mig lämnar det där testet fler frågetecken efter sig än utropstecken.

Permalänk

Som fler har sagt så stödjer Crysis quad fullt ut. Varför det i demot inte visar sig vet jag ej. Jag har också en Q6600 och en kärna används, av någon anledning bara 30%.

Att Crysis skulle vara så ickekrävande att det tar upp 30% på ena kärnan av 4 skulle vara väldigt ologiskt. Så klart är etta någon bugg eller så har Crysis gjort detta medvetet.

Dual core presterar ganska mycket bättre än Quad i Crysis.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Ett demo till ett spel som skrivits i sammarbete med Intel med en nykomling till processor som inte har "samma möjligheter" (med tanke på FSB) är intetsägande. Jag vill ser mer!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jag bryr mig inte om AMD presterade sämre utan hur texten är formulerad. Det får man lära sig i grundskolan och om SweC ska agera som en seriös sajt måste de se till att bättra på..

Vad ska det bättra på? Jag tycker att nyheten är så neutral som det går att vara (det är väldigt svårt att vara neutral, speciellt i valet av information som man använder). Men just denna nyhet tycker jag var saklig och tog resultat, och möjliga förklaringar till det ändå lite oväntade resultatet för många tror jag.

EDIT: Vad i nyheten tycker du är partiskt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Testet är ju tämligen ointressant om det stämmer att demot bara använder en kärna, vilket jag hört från flera håll nu. Kan nån här bekräfta om det stämmer eller ej?

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker man kan utläsa från testet är väl att Phenom i alla fall spelar i samma liga som Intel. Vi har ju väntat på konkurrens till C2D ett ganska bra tag nu och ett test som visar att Phenom klock för klock presterar ca 7% sämre än Intels prollar får faktiskt mig att dra en lättnadens suck.

Nu ser jag fram emot ett mer rättvist test... och framför allt en riktig release!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Testet är ju tämligen ointressant om det stämmer att demot bara använder en kärna, vilket jag hört från flera håll nu. Kan nån här bekräfta om det stämmer eller ej?

Som jag fattat det så använder det en kärna på quads, på min dual används båda kärnorna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro