Det är fart på Windows XP SP3

Permalänk
Avstängd

windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

När förväntas detta komma ut för oss användare?

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

Du verkar inte ha tänkt igenom ditt inlägg speciellt mycket.

Skulle kunna säga samma sak om Vista. Försök spela med bra prestanda i Vista, det går inte.

Det finns ett bäst före datum på Vista me vettu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Nu får du förklara dej? Vilka "hängningar" Xp flyter ju på utan problem?

Dock får dom gärna fixa sök funktionen när du trycker bakåt och mina nätverksplatster.

Explorer har en benägenhet att krascha titt som tätt (sluta fungera), framförallt gäller detta datorer med lite ram (512mb). Det är vad jag har upplevt i alla fall.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

Att ett forum av Sweclockers dignitet anser att Windows XP är ett vettigt val tycker jag tyder på att vi har många vettiga medlemmar som har förmågan att avgöra vilket operativsystem som passar en själv bäst. Det är bättre det än att man bara följer trender och utan vidare eftertanke installerar Vista "för att det är nyast". Vista har många fördelar, DX10 är en stor sådan. Men att XP inom en snar framtid totalt skulle dö ut på grund av avsaknad av DX10 har jag mycket svårt att tänka mig...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Jag går gärna över till Vista men så länge skiten gör att man får sämre fps i spel är det inget att ha.

men har man inte alltid fått sämre fps när man har bytt till nyare windows?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

Jag vet då inte men alla kanske inte spelar varje dag.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hjälpsam

Hm, trodde den här tråden skulle handla om SP3 till XP.
Eftersom det kommit så många rättningar efter SP2 tycker jag att en SP3 är nästan nödvändig.
Att SP3 ger lite mer än buggrättningar är en trevlig överraskning och en bra gjort av MS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

Du kan inte mena allvar.... Idag så är XP enda vettiga valet.

Permalänk
Inaktiv

Grabbar vill ni veta en hemlighet? Ubuntu rullar på bra och har varken stöd för virus (:() eller lagg... :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Explorer har en benägenhet att krascha titt som tätt (sluta fungera), framförallt gäller detta datorer med lite ram (512mb). Det är vad jag har upplevt i alla fall.

hänger säg hur ofta som helst för mej.Heller tar jävla massa processor kraft om fönster står uppe ett tag.Jag blir fan tokig.Samtidigt gillar jag explorer 7 som så.Men inte nog med det msn senaste tar 50% processor kraft i mellan åt.Explorer 7 kan ta hela 70% av en dual core lol.
Så fixas detta med sp3 blir man glader.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Grabbar vill ni veta en hemlighet? Ubuntu rullar på bra och har varken stöd för virus (:() eller lagg... :'(

Ingen bryr sig om Linux.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Ingen bryr sig om Linux.

suck, både forumen på sweclockers och fz har blivit översvämmat av ja..folk som jag inte orkar med..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe|Intel Core 2 Duo E6600@3.2GHz|Corsair 4gb DDR2 800@890MHz|Geforce GTX 260

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nsky|sct
men har man inte alltid fått sämre fps när man har bytt till nyare windows?

Förmodligen men då jag senast läste om prestandaskillnader var dem alldeles för stora i openGL och Vista.
Kan tänka mig att offra fps om jag skaffar en riktigt snabb dator men som vi vet är varje fps guld värd i dagens nya spel fast det e väl mest grafikkorten som är flaskhalsen.

Angående XP så fungerar det i stort sett felfritt på min dator.
Firefox är däremot något jag inte lyckas få stabilt. På de 3 datorer jag testat skiten hänger den sig ofta. Bra funktioner men labilt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Antar att de menar SP2 utan ytterligare uppdateringar? Undrar hur stor skillnaden är på en installation med SP2 inkl. alla tillgängliga uppdateringar och SP3? Har för mig att jag läste att SP3 inte innehåller några nyheter förutom uppdaterad nätverkshantering eller liknande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Explorer har en benägenhet att krascha titt som tätt (sluta fungera), framförallt gäller detta datorer med lite ram (512mb). Det är vad jag har upplevt i alla fall.

Hehe, och då är det bättre att byta till Vista? Skulle inte vilja använda en dator med 512Mb RAM och Windows Vista

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
hänger säg hur ofta som helst för mej.Heller tar jävla massa processor kraft om fönster står uppe ett tag.Jag blir fan tokig.Samtidigt gillar jag explorer 7 som så.Men inte nog med det msn senaste tar 50% processor kraft i mellan åt.Explorer 7 kan ta hela 70% av en dual core lol.
Så fixas detta med sp3 blir man glader.

1. vad har du för ***** dual core , jag med min gammal Pentium D pendlar mellan 5-10 5 vid uppstart av msn live messanger. Vid användning ca 5 % detta på en kärna. I expolerer 7 har jag inte men jag vet att den inte drar 50 %.

2. Är du säker på att det är en dual core ,så att du inte har en PII med 128mb ram.

3, var inte så negativ. Hatar du Microsoft och windows byt till linux eller os x. Det finns många alternativ, så var kreativ istället för att klaga

Permalänk
Medlem

På tal om något annat så är mentaliten hos t.ex. Apple-användare och vanliga PC-användare rättså olik.. när det kommer en ny version av Windows så ratar alla den och Microsoft får i princip tvinga ut den nya versionen genom diverse trix :), men när det kommer ut en ny version av MacOS så har redan en stor del av Apple-användarna redan förbokat sitt exemplar. Vad jag har märkt iaf.

ON T: Jag ser fram emot SP3 och det blir förmodligen det nästa gång jag installerar om min Windows-burk..

Peace.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Grabbar vill ni veta en hemlighet? Ubuntu rullar på bra och har varken stöd för virus (:() eller lagg... :'(

Inte windows spel eller majoriteten av programvaror heller Tråden handlar om windowsoperativ, spamma om hur bra ubuntu är får du gärna göra på övriga operativsystem. Ursäkta om jag leker moderator men alla ubuntufanboys går mig på nerverna... Och nej jag hatar inte linux, kör själv linux på en burk här hemma...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Inte windows spel eller majoriteten av programvaror heller Tråden handlar om windowsoperativ, spamma om hur bra ubuntu är får du gärna göra på övriga operativsystem. Ursäkta om jag leker moderator men alla ubuntufanboys går mig på nerverna... Och nej jag hatar inte linux, kör själv linux på en burk här hemma...

Min självbiografi är skriven. Förutom det där med moderator-lekandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
1. vad har du för ***** dual core , jag med min gammal Pentium D pendlar mellan 5-10 5 vid uppstart av msn live messanger. Vid användning ca 5 % detta på en kärna. I expolerer 7 har jag inte men jag vet att den inte drar 50 %.

2. Är du säker på att det är en dual core ,så att du inte har en PII med 128mb ram.

3, var inte så negativ. Hatar du Microsoft och windows byt till linux eller os x. Det finns många alternativ, så var kreativ istället för att klaga

Eller så kanske han skall ta och kontakta en teknisk person som kan fixa hans dator, den verkar inte må så bra och skulle nog behöva en noggrann genomgång...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Eller så kanske han skall ta och kontakta en teknisk person som kan fixa hans dator, den verkar inte må så bra och skulle nog behöva en noggrann genomgång...

eller det..men det lät inte fullt så dramatiskt osv.

Permalänk
Medlem

OnT så verkar ju det här lovande, om man kommer märka av det är en annan femma. För mig som Vista användare är det här negativt då det inte påskyndar en övergång till Vista som nog skulle lösa en del kompatibilitetsproblem för mig. Kan tilläggas att jag fick Vista med min laptop, enda anledningen till att jag kör det är för att jag har en betald kopia av det, vilket har varit lite sällsynt innan

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Skönt .. jag tycker Office laggar lite här när jag skriver för fullt! .. :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lt.Dan
Du kan inte mena allvar.... Idag så är XP enda vettiga valet.

Undrar om det finns någon som kan ställa XP och Vista mot varandra och VERKLIGEN lista nackdelar och fördelar med respektive OS?

Spelar man spel och inte vill använda DirectX 10 så är XP bättre prestandamässigt. Men nu är ju en PC mer än en spelplattform. Iallafall för majoriteten av användarna. De som enbart vill spela spel skaffar sig ju en spelkonsol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Grabbar vill ni veta en hemlighet? Ubuntu rullar på bra och har varken stöd för virus (:() eller lagg... :'(

Som någon skrev tidigare... tyvärr saknas stöd för de flesta spelen.

Jag har testat Ubuntu. Men eftersom man är en van windows-användare så skär det sig lite. Jag kan eller orkar inte lära mig linux. Och är jag inte tvungen så tror jag inte att jag lägger ner någon tid på det heller.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade använt Vista mer (sitter på dual boot) om jag inte hade haft de för jävliga high-fps hackandet! Så fort jag installerar ett ljudkort (gäller både on-board och mitt X-Fi) så börjar det - FPS mätaren långt över 30 och hackande. Tills MS tar och fixar alla jäkla kompabilitetsproblem förblir XP mitt huvud OS.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Nice med mer prestanda.
Kommer säkert inte ge nån prestanda i spel (Sp2 vs. Sp3)
Dock så kommer jag inte köra XP så mycket längre, har det bara på min laptop atm (Mainen kör jag redan Vista på) för XP har bättre batteri tid (mina Sony Vaio power saving program funkar inte i Vista).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd

Kan ju gärna skriva i så man kan rösta på att man använder linux och inte xp o_O

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hej!

Håller med invztr!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Vista är och kommer alltid förbli ett "bloated" system till för att se snyggt och trendigt ut. De eventuella funktioner som finns integrerade kan lätt installeras i XP, de flesta med likavärdig eller bättre prestanda.

Det finns bara två anledningar till att man frivilligt går över till Vista - man är en bekväm multimediafantast eller så vill man desperat ha DX10.

Jag säger dock inte att något av alternativet skulle innebära något negativt.

Ge mig två år till så sitter jag säkert på Vista jag också dock, eller något kommande operativsystem.

2 ORD.

Mr Medeltid.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.