Det är fart på Windows XP SP3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Undrar om det finns någon som kan ställa XP och Vista mot varandra och VERKLIGEN lista nackdelar och fördelar med respektive OS?

Spelar man spel och inte vill använda DirectX 10 så är XP bättre prestandamässigt. Men nu är ju en PC mer än en spelplattform. Iallafall för majoriteten av användarna. De som enbart vill spela spel skaffar sig ju en spelkonsol.

Som någon skrev tidigare... tyvärr saknas stöd för de flesta spelen.

Jag har testat Ubuntu. Men eftersom man är en van windows-användare så skär det sig lite. Jag kan eller orkar inte lära mig linux. Och är jag inte tvungen så tror jag inte att jag lägger ner någon tid på det heller.

Jag irriterar mig på det som är markerat med tjock text i ditt inlägg, men jag orkar inte komma på ngt motargument.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Du verkar inte ha tänkt igenom ditt inlägg speciellt mycket.

Skulle kunna säga samma sak om Vista. Försök spela med bra prestanda i Vista, det går inte.

Det finns ett bäst före datum på Vista me vettu.

Jag skulle nästan vilja påstå att det snarare finns ett "bäst efter" datum på Vista, typ bäst efter SP2 eller bäst efter nästa generations datorer som pallar Vista =P

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk

Underbart! Detta ser ja fram emot.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

xp som säkert används av 75% av alla datoranvändare.
(vill inta ha nåra kommentarer om min gissning )
att xp är ett vettigt val vet du oxå, så att sweclockers meddela detta (sp3) är väl inge å klaga över.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Jag hade använt Vista mer (sitter på dual boot) om jag inte hade haft de för jävliga high-fps hackandet! Så fort jag installerar ett ljudkort (gäller både on-board och mitt X-Fi) så börjar det - FPS mätaren långt över 30 och hackande. Tills MS tar och fixar alla jäkla kompabilitetsproblem förblir XP mitt huvud OS.

Creatives drivrutiner verkar inte funka något vidare, den senaste skall visst vara mindre dålig iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En sak lyckas han åskådliggöra.
Swappande dödar prestandan, men han har inte kunskaper att inse det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

"De som enbart vill spela spel skaffar sig ju en spelkonsol."
PC är den ultimata spelmaskinen, spelkonsoler är mer fredagsunderhållning och förfest-leksak imo
OnT: när kommer sp3 troligtvis att finnas på winupdate etc?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk

Skulle ju vara kul och veta om nu Xp skulle får stöd flr 4gig ram och Dx10 annars fnns de ingen anledning för mig att gå tillbaka alla fall när man sitter op 4gig i ram

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows XP är ett döende OS.
Pröva spela med DX10 på win xp, går inte.

Det finns ett bäste före datum på Windows XP.
Att ett forum av sweclockers dignitet då anser att windows XP kan vara ett vettigt val eller ens ett alternativ idag motsäger sig själv.

XP är inget döende OS. Man måste se det som att XP för varje liten uppdatering som skickas ut, kommer operativet att närma sig sin fulländning. Naturligtvis kommer det aldrig att nå den 100-procentiga fulländningen. Men SP3 kommer att vara ytterligare ett steg på vägen. Vista har precis börjat denna process och de tidiga användarna får i nuläget finna sig i att delvis vara försökskaniner tills dåliga drivrutiner, oslipade systemprocesser och ett antal rena buggar har åtgärdats. XP är moget.

Om jag tillåts dra parallellen till bilvärlden så räknas där varje modells slutår av tillverkningen som den bästa.

Jag kommer att använda XP, åtminstone så länge jag har min nuvarande dator emedan den har prestanda som vida överstiger de krav som ställdes vid laseringen av XP. När det blir min tur att gå över till Vista så kommer jag att göra det med en dator som då kommer att vida överstiga de systemkrav som ställs för att köra Vista idag. Men antagligen kommer jag att hoppa över Vista alldeles och rikta in mig på det operativ som kommer efter Vista. Tills dess är jag fullt nöjd med XP.

Permalänk
Medlem

Jag bara älskade slutkommentaren i den länkade artikeln, ifall någon läste den?

Citat:

Windows Vista = Windows ME "Reloaded?" You be the judge

Asgarv

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

The Inq kallar alltid Vista för Mee2

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
"De som enbart vill spela spel skaffar sig ju en spelkonsol."
PC är den ultimata spelmaskinen, spelkonsoler är mer fredagsunderhållning och förfest-leksak imo
OnT: när kommer sp3 troligtvis att finnas på winupdate etc?

Konsoler är det bästa för spel... om man ser det så här. När man ska köpa spel till en konsol, så behöver man inte bry sig om hårdvarukrav, installationer, eller några andra av de problem som ofta uppkommer. Dessutom så är multiplay enklare på konsol, "med flera personer vid samma konsol".

En PC måste man byta ut hårdvaran i för att kunna spela de senaste spelen.

För många personer så är "användarvänlighet" högt placerat på deras listor över önskemål. Alla är inte så insatta i hur en PC funkar.

Sådär, nu har jag iallafall förklarat mitt inlägg.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

verkar lovande!

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Konsoler är det bästa för spel... om man ser det så här. När man ska köpa spel till en konsol, så behöver man inte bry sig om hårdvarukrav, installationer, eller några andra av de problem som ofta uppkommer. Dessutom så är multiplay enklare på konsol, "med flera personer vid samma konsol".

En PC måste man byta ut hårdvaran i för att kunna spela de senaste spelen.

För många personer så är "användarvänlighet" högt placerat på deras listor över önskemål. Alla är inte så insatta i hur en PC funkar.

Sådär, nu har jag iallafall förklarat mitt inlägg.

Japp men PC är den ultimata för spel om man har mycket pengar:)då det är snyggare och högre upplösning.

Fast det blirju aldrig en förfest spelmaskin med det upplägget som det är nu iaf:P kanske kommer

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Konsoler är det bästa för spel... om man ser det så här. När man ska köpa spel till en konsol, så behöver man inte bry sig om hårdvarukrav, installationer, eller några andra av de problem som ofta uppkommer. Dessutom så är multiplay enklare på konsol, "med flera personer vid samma konsol".

En PC måste man byta ut hårdvaran i för att kunna spela de senaste spelen.

För många personer så är "användarvänlighet" högt placerat på deras listor över önskemål. Alla är inte så insatta i hur en PC funkar.

Sådär, nu har jag iallafall förklarat mitt inlägg.

Offtopic: Spelkonsoller är värdelösa, varför spela på en maskin som ger en sämre upplevelse? Så gott som alla spel är ospelbara på grund av grafiken. Fighting spel brukar dock se okej ut och det är den enda anledningen till att äga en spelkonsoll.

Ontopic: Bättre prestanda? Dags att betatesta SP3!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Grabbar vill ni veta en hemlighet? Ubuntu rullar på bra och har varken stöd för virus (:() eller lagg... :'(

det stödjer inte heller alla spel.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag tycker att servicepacken borde komma oftare, det handlar ju bara om (oftast) lägga ihop en massa uppdateringar/hotfixar för att exempelvis kunna integrera/slipstreama på en installationsmedia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
hur blir det med xp x64 ? kommer det service pack till det oxå ?

nu kan jag vara helt ute och cyklar men borde inte xp x64 få servicepack när det kommer servicepack till windows server 2003 då xp x64 bygger på nämnda os.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kanske nätverksanslutning xp med vista genom router fixas med sp3 då, fick inte igng fildelningen där:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Explorer har en benägenhet att krascha titt som tätt (sluta fungera), framförallt gäller detta datorer med lite ram (512mb). Det är vad jag har upplevt i alla fall.

vad kan jag säga, xp sp2 och en bärbar med p3a på 800mhz och 256 mb minne, står igång flera dagar utan hängning, sluta surfa på suspekta sidor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D3mpa
Kanske nätverksanslutning xp med vista genom router fixas med sp3 då, fick inte igng fildelningen där:(

Det har nog mer med sbs att göra än tekniska begränsningar...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar man spel och inte vill använda DirectX 10 så är XP bättre prestandamässigt.

Tyvärr är det där inte sant, det är bara vad Microsoft vill att du ska tro... slår du på DX10 grejer i spelen blir de oftast långsammare och du kommer inte märka någon jättreskillnad. Ta War in Conflict som exempel, du får lite snyggare grafik men också sämre FPS.

Alltså.. det här SP3 testet är fakta på att XP är snabbare än Vista.
Jag har alltid sagt att XP är snabbare och kommer fortsätta göra det.

Ni som påstår att Vista är snabbare för er... dualbootar ni med XP och jämför eller hittar ni bara på? Fram med benchmarks.. sedan kanske jag tror er.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Även fast det är glada nyheter för alla xp användare, så kan jag ändå inte riktigt förstå Microsoft.
Vista blev inte den succé som de trodde att den skulle bli och nu väljer de att lägga ner kraft på att släppa SP3 till xp istället för att endast fokusera på vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av örli
Även fast det är glada nyheter för alla xp användare, så kan jag ändå inte riktigt förstå Microsoft.
Vista blev inte den succé som de trodde att den skulle bli och nu väljer de att lägga ner kraft på att släppa SP3 till xp istället för att endast fokusera på vista?

Men hur mycket energi har de egentligen lagt ner, sp3 innebär väl inga nya funktioner som sp2 innebar och de kan ju inte bara överge xp till förmån för vista så tätt inpå. Livslängden för xp pågår ett bra tag till och under den tiden så ska microsoft rätta till buggar i os:et. Ett servicepack är en samling av hotfixar framförallt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker att servicepacken borde komma oftare, det handlar ju bara om (oftast) lägga ihop en massa uppdateringar/hotfixar för att exempelvis kunna integrera/slipstreama på en installationsmedia.

nu kan jag vara helt ute och cyklar men borde inte xp x64 få servicepack när det kommer servicepack till windows server 2003 då xp x64 bygger på nämnda os.

Det är helt riktigt Men man skulle kunna säga att det redan kommit ett service pack över motsvarande xp sp2 Vilket betyder att jag i princip redan har sp3 f.ö. är xpx64 det bästa OS mikromjuk klämt ur sig någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Fast det där testet är lite mysko, han kör med bara 1GB RAM, och det är väl bra på sitt sätt eftersom många inte har mer RAM. Men vi alla som använder Vista vet att det sker en STOR prestandaökning i Vista från 1GB till 2GB. Från 2GB till 3GB däremot händer inte mycket.

Låt oss anta att han hade kört benchmarken med 2GB i båda fallen, hade Vista då kommit lika långt efter?

Jag har kollat genom alla inläggen och ovanstående är konstigtnog den ENDA som amärkt på att de bara testade med 1GB RAM. Det är ju som att be om dåligt resultat i Vista. Det får iallafall mig att tycka att hela "testet" framstår som en smutskastning av Vista.

Sen att bara köra en enda bench och sedan påstå att SP3 ger prestandaökning är ju som att påstå att 2900XT är bättre än 8800GTX bara för att man hittat ett test där så är fallet.

Nä, jag ger inte mycket för denna jämförelsen... Hoppas inte för många bara tittar på en graf och litar fullt ut på vad som skrivs.

Edit: läs gärna kommentererna till källan: http://exo-blog.blogspot.com/2007/11/windows-xp-sp3-yields-pe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Tyvärr är det där inte sant, det är bara vad Microsoft vill att du ska tro... slår du på DX10 grejer i spelen blir de oftast långsammare och du kommer inte märka någon jättreskillnad. Ta War in Conflict som exempel, du får lite snyggare grafik men också sämre FPS.

Det beror förvisso inte enbart på operativsystemet i sig utan på att de såkallade DX10-spel som finns ute idag är DX9-baserade. Det kommer ta ett tag innan vi får se riktiga DX10-spel på marknaden, dvs. inga uppsminkade DX9-spel inlindade i grönt NVIDIA-papper.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Konsoler är det bästa för spel... om man ser det så här. När man ska köpa spel till en konsol, så behöver man inte bry sig om hårdvarukrav, installationer, eller några andra av de problem som ofta uppkommer. Dessutom så är multiplay enklare på konsol, "med flera personer vid samma konsol".

En PC måste man byta ut hårdvaran i för att kunna spela de senaste spelen.

För många personer så är "användarvänlighet" högt placerat på deras listor över önskemål. Alla är inte så insatta i hur en PC funkar.

Sådär, nu har jag iallafall förklarat mitt inlägg.

Hela mitt datorintresse beror på att jag gillar dataspel. Har alltid haft senaste konsollen hemma men det är endå datorn som är det som jag spelar mest på. Fast det är klart att det blir lite mer än spel på datorn, iaf när man blir äldre, så det är ju ett plus. Jag lärde mig hur man "bygger" en dator, överklockar m.m. bara för att kunna spela spel med högre fps med bättre grafik. Sen så var det ju kul också märkte jag

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror förvisso inte enbart på operativsystemet i sig utan på att de såkallade DX10-spel som finns ute idag är DX9-baserade. Det kommer ta ett tag innan vi får se riktiga DX10-spel på marknaden, dvs. inga uppsminkade DX9-spel inlindade i grönt NVIDIA-papper.

Det må va sant... DX10 spelen blir förhoppningsvis bättre framöver. Men i dagens läge är de inte mkt att hänga i julgranen.

Sen det där med om att man måste ha 4GB för att Vsta ska rulla på bra säger väl en del om hur bra det är, då XP rullar på bra med 1GB.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Sen det där med om att man måste ha 4GB för att Vsta ska rulla på bra säger väl en del om hur bra det är, då XP rullar på bra med 1GB.

Det måste man inte alls, vista rullar på finfint med 2gb också. Däremot så går det ganska dåligt i 1gb.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Intressant att det är så många som tror att "Mina problem är universiala. Mitt XP går segt, det ÄR fel på XP!".

Det samma gäller tomtarna som säger att vista inte tillför något nytt. Patetiskt skitsnack. Dock håller jag med om att Vista inte är optimalt i dagsläget om man ska lira spel, men mycket annat är bättre än xp. Visst går mycket att lösa med tredje parts program. Ska man säga att "bla bla bla är inte nytt för det finns program som man kan använda för att få samma funktioner", då är det inte många OS som släpps med nyheter. Och nej, det finns inte tredje parts program för alla nyheter i Vistsa, och ja, jag vet att någon kommer förklara det med att "Ms har ju inte öppen koood så det är ju inte så konstigt". Skippa daddaverksamheten och bidra till något vettigt.

Seriöst, finns det något forum med krav på mogna användare som inte är så tilltryckta i sitt synsätt? Vettiga diskutioner om OS osv eftersökes. Gärna där folk anser att *nix, wintel, mac osv ÄR bra produkter som går att diskutera vettigt istället för all skitkastning som har en nivå min 2 åring överglänser även när han är riktigt bitter och trotsig.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta