Hämta farsans paket från posten?

Permalänk
Medlem

Hämta farsans paket från posten?

Har ett rekommenderad paket på posten som är adresserad till min far och undrar om det är möjligt för mig eller min mor att ta ut hans paket?

Anledningen är att han är bortrest (åkte samma dag som paketet ankom ) och det är osäkert när han kommer hem...

Permalänk
Medlem

De frågar oftast efter ID, så det är nog kört om du inte har tur. Du kan dock gå dit och prova, om de ber om ID så säg att du inte visste om att du skulle ha med det så kanske de är snälla.

Det har iallafall fungerat för mig.

Permalänk

Om du har samma efternamn kanske det går om du har med dig ID och förklarar att han är din pappa.

Permalänk
Medlem

Re: Hämta farsans paket från posten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
Har ett rekommenderad paket på posten som är adresserad till min far och undrar om det är möjligt för mig eller min mor att ta ut hans paket?

Anledningen är att han är bortrest (åkte samma dag som paketet ankom ) och det är osäkert när han kommer hem...

Det ska gå bra om du har med dig ditt eget id samt hans id. Har gjort så själv och det har inte varit några problem. Sen kanske det är svårt att få tag på hans id om han inte är hemma...

Permalänk
Medlem

Om du tar med dig din farsans ID kort kan du hämta ut det, du måste ha din egna med också, står så på en lapp i vår ica :p.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Får man ingen lapp hem i sverige? O_o Här får man alltid en lapp hem som man använder när man hämtar ut paketet/brevet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hämta farsans paket från posten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik83
Det ska gå bra om du har med dig ditt eget id samt hans id. Har gjort så själv och det har inte varit några problem. Sen kanske det är svårt att få tag på hans id om han inte är hemma...

Försökte göra det (utan hans id dock) men blev nekad så fort jag förklarade att det var paket till min far. Har endast en sån där handikappgrej som man lägger vid bilrutan (bild, namn och underskrift på baksidan) men jag antar att en sådan inte är giltig?

Sando: Jo, jag har fått två lappar (en påminnelse) men jag måste fortfarande visa id när jag hämtar paketet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Får man ingen lapp hem i sverige? O_o Här får man alltid en lapp hem som man använder när man hämtar ut paketet/brevet.

Du måste kunna legitimera dig när du hämtar ut, även med lapp.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om????
har jag aldrig vart med om att inte få ut packet som står i min fars eller mors narmn, Hämtat ut paket åt min bror hur många ggr som helst. har till och med nämt att jag är hans lillebror. detta verkar ju konstigt. aldrig har jag heller legitimerat mig. Dessutom har jag med mig avin och pengar. Har aldrig krånglat.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Kanske är skillnad om det är postförskott eller förbetalt.

De gånger jag har hämtat ut paket i mina föräldras namn har de varit postförskottspaket.

Som en gång när jag skulle hämta ut ett paket (glömde bort att det stod i min mors namn) så letade tanten i kassan ett tag efter paketet men gav upp och frågade om det stod i ett annat namn. Min mor har inte samma efternamn som mig, fick ändå hämta ut paketet. Kan också nämna att jag både har använt AVI och KollID nummer.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Det beror på vad avsändaren angett när han/hon lämnade in paketet. Vanligt postpaket/brev går bra att hämta ut (med avi eller kollinummer) men är det rekommenderat måste du ha bådas legitimation med dig. Jag vill minnas att båda måste skriva under också men det är jag osäker på.

Har inte farsan ett pass liggande som du kan ta med? Det är bara körkort, id-kort och pass som gäller som legitimation i Sverige, inga andra papper oavsett hur officiella de ser ut med foto och underskrift.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Din far ska skriva på avin. Du går dit och legitimerar dig samt skriver på. Färdigt. Detta funkar om det inte är rekommenderat.

Permalänk
Medlem

I fredags så hämtade mamma ut ett paket åt mig, då skrev jag under den där lappen man fick hem och hon fick med sig id-kortet. Detta var förskottsbetalt och inte mot postförskott.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det enda som jag tror man själv bara kan hämta ut är typ ID kort, för när jag hade fått mitt körkort stog det klart och tydligt på avi'n "kan bara hämtas ut av mottagaren personligen."

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Vad snackar ni om????
har jag aldrig vart med om att inte få ut packet som står i min fars eller mors narmn, Hämtat ut paket åt min bror hur många ggr som helst. har till och med nämt att jag är hans lillebror. detta verkar ju konstigt. aldrig har jag heller legitimerat mig. Dessutom har jag med mig avin och pengar. Har aldrig krånglat.

Taget från posten.se:

Legitimation när du hämtar paket

När du hämtar ett paket över disk hos Postens Ombud eller på Företagscenter måste du kunna legitimera dig.
Med avi

Den som hämtar paketet ska kvittera avin och legitimera sig. Mottagaren behöver inte kvittera avin när bud hämtar paketet. Det räcker med budets legitimation och namnteckning.

Utan avi

Om avi saknas eller om det är ett SMS ska den som hämtar paketet legitimera dig. Dessutom måste mottagarens legitimation visas om du är ett bud.

Känd kund behöver inte visa legitimation.

...

Förmodligen "känner dom igen" dig.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Vad snackar ni om????
har jag aldrig vart med om att inte få ut packet som står i min fars eller mors narmn, Hämtat ut paket åt min bror hur många ggr som helst. har till och med nämt att jag är hans lillebror. detta verkar ju konstigt. aldrig har jag heller legitimerat mig. Dessutom har jag med mig avin och pengar. Har aldrig krånglat.

Det är skillnad på paket som är redan betalade och inte.
Paket du betalar på posten för att hämta ut har inte lika "hårda" regler.
Men är de redan betalt kollar de id.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Må va hänt! Lite goare här ute på landsbyggden...
Stämmer faktiskt att dom kryssar i känd kund. Har då aldrig mer än sagt mitt namn och även om det står annat namn på kunden, men jag har bara sagt att jag hämtar det för min brors räkning. Det är klart ni som bor i storstaden har väl lite svårare.
Kan bara säga att jag aldrig legitemerar mig, även om föreskrifterna verkar säga så.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Vem som helst som har fullmakt får hämta paketet, men det gäller postförskott. (dvs. lappen är påskriven men namnteckning).

Rekommenderat paket MÅSTE hämtas av den det är till, för om det är något värdefullt och lämnas till fel person blir det inget roligt.

Mer finns det inte att säga.

Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat och förbetalt... gör de absolut inga undantag? :/

Permalänk
Medlem

Om kassörskan är byråkrat, då kräver hon dig på legitimation. Om hon är människa, då lär hon med sunt förnuft förstå att man har samma efternamn.

Som när man krävde legitimation på en 80-åring när han skulle köpa lättöl.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut farsans paket flera gånger utan problem

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Om kassörskan är byråkrat, då kräver hon dig på legitimation. Om hon är människa, då lär hon med sunt förnuft förstå att man har samma efternamn.

Som när man krävde legitimation på en 80-åring när han skulle köpa lättöl.

Heter han Andersson,Svensson, Karlsson o.s.v. så finns det ju ganska många med det efternamnet. Jag hade inte velat vara den som får skiten för att lämna ut ett paket till någon som inte skulle ha det:P

Är det ett mindre ställe där de inte har så många olika kunder så är det ju lättare att känna igen folk då de är där ofta. Har grabben sin fars id-kort och det är påskrivet av farsan då ska det ju inte vara några problem om grabben också själv har ett idkort.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Själv har jag hämtat ut en hel del paket med avi, dom vill visserligen ha underskriften men det brukar min mor kunna göra.

Har också fått skriva på ett företagspaket till min pappas företag. Han som körde ut det sa att det gick bra om jag skrev på, bara jag bodde där.

Permalänk

Jag orkar inte ens besvara denna fråga som jag har sagt flera gånger på detta forum!

Sök!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Heter han Andersson,Svensson, Karlsson o.s.v. så finns det ju ganska många med det efternamnet. Jag hade inte velat vara den som får skiten för att lämna ut ett paket till någon som inte skulle ha det:P

Är det ett mindre ställe där de inte har så många olika kunder så är det ju lättare att känna igen folk då de är där ofta. Har grabben sin fars id-kort och det är påskrivet av farsan då ska det ju inte vara några problem om grabben också själv har ett idkort.

Ja, men om du har avi.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Ja, men om du har avi.

Den kan ha blivit snodd på flertalet sätt. Vet man om att någon har beställt något dyrt så går det mesta att ordna. Har en en vanlig brevlåda tillexempel så skullle det ju inte va så svårt att ta avin.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Som nån mer skrev, de e sånt som e skönt när man bor på liten ort, hälften av alla som jobbar på ica vet vem man är, så man kan hämta vem som helsts paket från familjen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Den kan ha blivit snodd på flertalet sätt. Vet man om att någon har beställt något dyrt så går det mesta att ordna. Har en en vanlig brevlåda tillexempel så skullle det ju inte va så svårt att ta avin.

Jag förutsätter inte att avin blir stulen. Då kan man istället stjäla paketet direkt från posten...

Sen tänk på sannolikheten. Du måste veta var personen bor, att han fått paket, hans kollinummer/avi. Sen måste du fejka ett ID med samma namn. Alternativ, som vi pratar om, måste man ha samma efternamn... Hur stor sannolikhet att allt detta inträffar? sen måste man även skriva under med sin namnteckning, kassörskan lär också minnas vem det är. Blir inte så svårt att hitta tjuven.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Morsan försökte hämta paketet men blev nekad p.g.a. att det var ett rekommenderat paket. Får hoppas att han är hemma innan det skickas tillbaks.