Blu-ray är mycket populärare än HD-DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Räknas blu-ray filmer som folk fått med sina playstation 3 in i de här beräkningarna?

för det finns ju erbjudanden där folk får 10+ blu-ray filmer med.

Finns ju såna deals med HD-DVD spelare med. Alla HD-DVD spelar addons till xbox360 t.ex så får du med 5 HD-DVD filmer medans 10 blu-ray dealen bara var igång under black friday i USA hos walmart.

Citat:

The standardization of this dye basically means that mass production of the discs is possible which would drive costs into the ground -- the same facilities for DVD-R and CD-R are now open to Blu-ray discs.

http://n4g.com/tech/News-76711.aspx

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Du har både rätt och fel. Bluray stödjer nuförtiden MPEG-2, H264 och VC-1 men tidigare bara MPEG-2. Även fast den nu stödjer dessa 3 codecs, använder många nya filmer fortfarande MPEG-2.

vad mycket mindre det postats här om folk men nollkoll bara kunde lära sig att kolla upp saker innan de babblar på..

http://www.blu-raystats.com/index.php?OrderBy=Date

notera att i princip inga filmer det senaste halvåret släppts med MPEG2. (och även om det gjordes så är MPEG2 ett format som ger exakt samma möjligheter till loks bra bildkvalitet som AVC och VC1)

notera för det tredje att MPEG2 även använts på ett fåtal HDDVDs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja men vad säger det om argumentet som HDDVD-folket yttrat oftast i försvar för sitt mediaval på detta forum, "det räcker med 30GB för både bra kvalitet och extramaterial" nå, tydligen inte antar jag..

Sen när utvecklades konsumentprodukter efter behov?
Handlar bara om efterfrågan och efterfrågan på större HD-DVD skivor finns garanterat (tids nog i alla fall).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Frågan är bara när man kommer behöva den upplösingen, 1080p är ju redan för mycket om man ska se på film enligt mig. Visst kan ju vara bra om man har en 50-100" tv som man ska sitta väldigt väldigt nära. Men sitter man långt ifrån lär det ju inte behövas, eller?

Fast så är det väl alltid, man blir ju mer och mer kräsen och vill alltid ha det bästa Så det lär ju komma mycket fetare upplösingar på TV-apparater.

Även om så upplösningen inte skulle behövas så är det väl alldeles förträffligt att man för en gångs skull inte är begränsat av mediet?

Det betyder ju dels att du får bättre kvalitet på befintliga filmer när du köper ny TV (mer än pga. förbättrad bildhantering m.m.). HD filmer är såpass nytt att det knappt finns ute i hemmen, de ska hålla i många många år framöver.

Sen vill jag tillägga att det inte spelar någon roll om man lyckats göra Blu-Ray/HD-DVD skivor med högre datadensitet. Det är fullständigt irrelevant om tekniken inte är kompatibel med dagens läsare.

Annars kan de lika gärna kalla det för något annat. Sen kan man inte ändra hela marknaden bara för att det finns alternativ med bättre specifikationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen när utvecklades konsumentprodukter efter behov?
Handlar bara om efterfrågan och efterfrågan på större HD-DVD skivor finns garanterat (tids nog i alla fall).

Även om så upplösningen inte skulle behövas så är det väl alldeles förträffligt att man för en gångs skull inte är begränsat av mediet?

Sen kan man inte ändra hela marknaden bara för att det finns alternativ med bättre specifikationer.

förmodligen inte sen färdigskivat bröd. om ens det egentligen frågades efter före eller efter.. men eftersom BluRay bevisligen säljer bätte än HDDVD så är ju det per hög definition mest efterfrågat av konsumenter, och därmed det som "behovet" är störst för.

ja, jag tyckte DVD var ok innan bilden kröp upp över 32" och nu får man bara ångesta av alla fyrkanter och skit man ser iom att TVarna blivit större, och bättre får man anta är orsak också.. =/ (det går att gnälla över framsteg med)

om det är antal lager och bakåtsträvande som prioriteras finns ändå ett bättre alternativ än HDDVD, och billigare skivor har det också vilket säkerligen är det konsumenterna trånar efter mest av allt:

http://nmestore.com/index.php

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Blu-Ray har i mina ögon ingen framtid - det enda som fått Blu-Ray att existera är ju Sonys katastrofala Platstation 3. Jag tror inte heller HD-DVD har så mycket av en framtid, men för utvecklare av spel och filmfolk tror jag HDDVD kommer bli större i staterna i och med Microsofts framförande i sin Xbox360 m/addon eller Elite.

Mycket snack för lite prylerz - jag har mycket svårt att tänka mig någon är villig att spendera ytterliggare pengar på en Blu-Ray spelare då bara skivmediumet är så dyrt som det är.

Permalänk
Medlem

Är det förresten nån annan än jag som finner fodralen till både BR och HD-DVD filmer äckliga? De känns så.. plastiga på nåt sätt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varför skulle man föredra det ena eller andra? Är ju helt omöjligt att se skillnad på ifall allt gjorts på rätt sätt. Sedan säljer väl blu-ray mer pga playstation 3..

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många det är som röstar och/eller postar sin åsikt här som faktiskt äger en BD/HDDVD-spelare och köper filmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Gwingis:
Dock anser jag att nuvarande format endast är ett steg på vägen. 1080p är inte den slutgiltiga upplösningen utan det borde vara något i stil med 1600p eller något sådant och då kanske det krävs nya format ändå.

Själv tycker jag vi kan hoppa över 1600p och gå rakt på 3d tv eller fullt realistiska hologram som i star trek eller vad det nu är ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Mycket snack för lite prylerz - jag har mycket svårt att tänka mig någon är villig att spendera ytterliggare pengar på en Blu-Ray spelare då bara skivmediumet är så dyrt som det är.

Spelarna rasar i pris just nu! Den billigaste kostar runt 4k. Bara för 6 månader sedan kosta den billigaste stand-alone spelaren närmare 10. Så det går åt rätt riktning. (exkl. ps3)

- Äger en spelare (ps3, men tittar på en riktig) och har runt en tio blu-ray rullar. Fick hem "Planet Earth" häromdagen och väntar med spänning på Pan's labyrint! Fast dom är inte snabba med att skicka filmerna från England....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Man vill ju inte köpa en nu.
Tänk så te.x konkurerar Hd-Dvd ut blue-ray och man köpt en B-R så har man lagt ut ca 3,5k på nåt man inte kan använda.

Varför köpa xbox 360 premium istälett för Ps3 40gb om man inte bryr sig om spel?
Om du inte vill ha en jävla sladd över hela huset så kostar en 360 premium ca 4k och en Ps3 40gb kostar ca 4,3 med allt inbygt.

Har du dessutom en bra pc med windows vista så kommer dom flesta spelen som finns till 360 till vista efter nån månader.
Så har det blivit med Bioshock och gears of war

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

skulle nog föredra blu-ray bara för att det får platts mycke mer på de formatet.

o jag äger ingett av det än
kommer säkerligen inte att köpa någon fören dom kostar runt 1500kr å då blir det till datorn.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt konstigt att Blu-ray ska vara så spritt/populärt då ingen i min vän krets har det. Eller folk man snackat med på jobb etc.

Dock har 360 gjort att många skaffat HD-DVD och börjat med den samlingen. 10 tal vänner som har HD-DVD. Kör med det själva också.

Men men, har väl inte snackat med rätt personer då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad över att Blu-Ray är mer populärt en HD-DVD. Jag ser bra mycket mer Blu-Ray artiklar ute i hyllorna än HD-DVD, inkl. både filmer och spelare.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Jag röstar blu-ray.
Har nog lite ljusare framtid än hd-dvd pga. lagringskapacitet.

"640kb should be enough for everyone"

Permalänk
Medlem

Blu-ray = 25/50GB
HDDVD = 15/30GB

Blu-ray <3

Permalänk
Medlem

Röstade på blu-ray, det låter coolare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Röstade på blu-ray, det låter coolare.

Gjorde jag med, har inte orkat sätta mig in i fördelar och nackdelar ännu

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

HD-DVD. Det är billigare och det räcker till lika bra som blu-ray för denna generation.

Hade hoppats att blu-ray skulle vunnit tidigare så man sluppit två format, men nu hoppas jag på hd-dvd. Ska de liks ha två format som är istort sett identiska så ska det billigaste vinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Man vill ju inte köpa en nu.
Tänk så te.x konkurerar Hd-Dvd ut blue-ray och man köpt en B-R så har man lagt ut ca 3,5k på nåt man inte kan använda.

Varför köpa xbox 360 premium istälett för Ps3 40gb om man inte bryr sig om spel?
Om du inte vill ha en jävla sladd över hela huset så kostar en 360 premium ca 4k och en Ps3 40gb kostar ca 4,3 med allt inbygt.

Har du dessutom en bra pc med windows vista så kommer dom flesta spelen som finns till 360 till vista efter nån månader.
Så har det blivit med Bioshock och gears of war

Eh, nu handlar ju nyheten om Blu-Ray vs HD-DVD och inte PS3 vs Xbox 360. Dessutom är dina prisuppgifter helt fel. En 360 Pro (tidigare Premium) kostar enligt pricerunner 2990kr och en PS3 40gb 4125kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

HD.DVD kommer ta hem det till slut varför? lite punkter här...

+Biligare och tillverka och massproducera skivorna
+Mycket biligare spelare
+Bättre komprimering av film
+Får plats på mindre skivstorlek än Blue-ray.
+Porr industrin väljer HD-DVD istället för Blue ray, och porr säljer.

Sen så sägs det att Blu-Ray med störst storlek osv, när det hella började så hadde blu ray runt 30gb per skiva och HD-dvd 15Gb anledningen till att blu ray hadde mycket mer var att det krävdes mycket mer för att få plats med filmen på Blu-ray skivorna eftersom komprimeringen av filmerna var kass om man gemför med HD-dvd som tog dubbelt så lite och hadde bättre bild kvalite.

Skulle vara roligt om Sony körde sönder detta format som dom gjort med många anndra som dom har startar och det känns att PS3 är rätt produkt o ta detta till graven med.

Har man en 360 så kan man få en HD-DVD spelare för 1000-1500kr värt pengarna om man vill vänta tills priserna på Stand alone spelarna blir bättre och mer finns på marknaden.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Konsumentvänligt?

Mycket snack om teknik i denna tråd. Ingen som ens har tänkt på vilket format som är mest konsumentvänligt?

Bluray har regionskodning
Bluray kräver AACS (hur skall man bränna egna HD-filmer?)
Bluray använder sig av BD+

Jag säger inte att HD-DVD är konsumentvänligt men det är betydligt mer konsumentvänligt än Bluray....

Jag kan inte förstå hur folk kan snacka om 25GB eller 30GB hit eller dit när dessa fakta existerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
blu-ray är väl mer intresant för datorer i fråga i dagsläget. jagk an då inte hitta nån hd-dvd läsare eller ännu mindre en bärnnare. sist jag kolalde dustin hade dom läsare för omkring 2.5K och brännare för ca 5K och med en HTPC är det klart mer intresant av flera orsaker både kunna köra upp köpt film men även kör sånt man bränt å då menar jag nödvändigtvis inte olagliga saker utan man kan ju facktiskt lagra egen film med hög kvalite å många timamr från semestern på en blu-ray skiva på valfritt vis precis som man kan på villket annat optiskjt media som helst. Tror HD-DVD får det svårt om dom inte ser till å få ut prisvärda brännare och läsare till datorer.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=TOSSD-H8...

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
HD.DVD kommer ta hem det till slut varför? lite punkter här...

+Biligare och tillverka och massproducera skivorna
+Mycket biligare spelare
+Bättre komprimering av film
+Får plats på mindre skivstorlek än Blue-ray.
+Porr industrin väljer HD-DVD istället för Blue ray, och porr säljer.

Sen så sägs det att Blu-Ray med störst storlek osv, när det hella började så hadde blu ray runt 30gb per skiva och HD-dvd 15Gb anledningen till att blu ray hadde mycket mer var att det krävdes mycket mer för att få plats med filmen på Blu-ray skivorna eftersom komprimeringen av filmerna var kass om man gemför med HD-dvd som tog dubbelt så lite och hadde bättre bild kvalite.

Skulle vara roligt om Sony körde sönder detta format som dom gjort med många anndra som dom har startar och det känns att PS3 är rätt produkt o ta detta till graven med.

Har man en 360 så kan man få en HD-DVD spelare för 1000-1500kr värt pengarna om man vill vänta tills priserna på Stand alone spelarna blir bättre och mer finns på marknaden.

Tack, äntligen någon annan som inte bara går på lagring. Yes en skiva som kan lagra 500 yottabyte ! Vi kanske först ska utveckla spelare som kan dra nytta av det ? Har ni tänkt på det ?

HD-DVD var dessutom mycket bättre i början gällande komprimering, de använde VC-1 vilket visade sig vara mycket bättre än gamla MPEG-2 som SONY självklart ville stå kvar vid. Nu insåg dem att h264 kunde komma in och de gjorde dem faktiskt rätt i, dock tänker inte medelsvensson på komprimeringen utan tittar mest på antal GB mediumet kan lagra.
Vad är viktigast ? En skiva som kan lagra 100 GB men som har sämre komprimering eller än skiva som lagrar hälften men som rent generellt har bättre bild och även ljud för att de använder bättre komprimerinsmetoder ?

Även som Postaldude skriver så är det mycket billigare och masstillverka detta eftersom de inte kräver nya "maskiner" att starta produceringen, idag får man en intern HD-DVD spelare till datorn ex., för ca. 1000 kronor.

Porrindustrin, som självfallet är en väldigt stor bransch, i USA har visserligen satsat mer på HD-DVD eftersom de erbjuder bättre authorings möjligheter än Blu-Ray. Dock ser de ut som svenska porrbranschen satsar på Blu-Ray, men för de första är svenska porrbranschen inte alls lika stor som amerikanska och för de andra har de bara filmats en svensk p-rulle i HD.
Jaja nog om det, jag tror även detta gäller för de vanliga marknaden, skryta med antal GB lagring går inte före grunderna till ett bra slutresultat.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas mer på blu-ray.
De är tekniskt bättre och har långt mer kapacitet. Hur det är med filmer och sånt bryr jag mig inte om, för jag kollar film enbart via dator, samma med tv.
Behöver inget hd tjafs.
Jag väntar tills det etablerat sig ett av formaten och det kommer jag köpa till datorn som enhet för bränning/lagring.
Sen att det skulle vara svårare och bränna kopierade blu-ray filmer stämmer inte. Det finns cracks till det idag som fungerar vad jag har hört rätt så bra. och om inget hjälper kan man ju ripa skivorna med ps3:an.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag tror och hoppas mer på blu-ray.
De är tekniskt bättre och har långt mer kapacitet. Hur det är med filmer och sånt bryr jag mig inte om, för jag kollar film enbart via dator, samma med tv.
Behöver inget hd tjafs.
Jag väntar tills det etablerat sig ett av formaten och det kommer jag köpa till datorn som enhet för bränning/lagring.
Sen att det skulle vara svårare och bränna kopierade blu-ray filmer stämmer inte. Det finns cracks till det idag som fungerar vad jag har hört rätt så bra. och om inget hjälper kan man ju ripa skivorna med ps3:an.

Förklara gärna vad du menar med att Blu-Ray är tekniskt bättre ?
Och du behöver inget "HD-tjafs", vad är då Blu-Ray om inte HD ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
HD.DVD kommer ta hem det till slut varför? lite punkter här...

+Biligare och tillverka och massproducera skivorna
+Mycket biligare spelare
+Bättre komprimering av film
+Får plats på mindre skivstorlek än Blue-ray.
+Porr industrin väljer HD-DVD istället för Blue ray, och porr säljer.

Sen så sägs det att Blu-Ray med störst storlek osv, när det hella började så hadde blu ray runt 30gb per skiva och HD-dvd 15Gb anledningen till att blu ray hadde mycket mer var att det krävdes mycket mer för att få plats med filmen på Blu-ray skivorna eftersom komprimeringen av filmerna var kass om man gemför med HD-dvd som tog dubbelt så lite och hadde bättre bild kvalite.

Skulle vara roligt om Sony körde sönder detta format som dom gjort med många anndra som dom har startar och det känns att PS3 är rätt produkt o ta detta till graven med.

Har man en 360 så kan man få en HD-DVD spelare för 1000-1500kr värt pengarna om man vill vänta tills priserna på Stand alone spelarna blir bättre och mer finns på marknaden.

Nu är du ute och vandrar va?

Punkt 1: Korrekt
Punkt 2: Korrekt, dock så börjar blu-ray spelarna sjunka drastiskt
Punkt 3: Fel! Detta gällde endast de första filmerna som kom. Alla Blu-Ray filmer som släpps nu använder antingen VC-1 eller H.264 codecs numera. Precis som HD-DVD. Det var som sagt endast ett fåtal filmer i början av Blu-Rays livcykel som använde gammla MPEG-2, vilket förövrigt med en bitrate på 60mbps @ 1080p såg stort sett identiskt ut som VC-1 och H.264 ändå. Men det är en annan femma.
Punkt 4: Que?!
Punkt 5: Skojar du eller? Vi lever i 2000 talet nu! Folk tittar på porr över nätet nu. Porrindustrin har inte ett skvatt att säga längre. Det var på 70-80 talet folk köpte p-rullar på kasetter.

Sen din sissta mening där "för 1000-1500 får man en HD-DVD spelare till sin 360".

Xbox 360: ~3000kr
HD-DVD Addon: ~1000-1500
Summa: 4000-4500

PS3 40GB: ~4000kr

Ville bara stada upp lite Så att folk inte går runt och tror att informationen du skrev bär någon sanning.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

+Biligare och tillverka och massproducera (HD-DVD) skivorna

Citat:

The standardization of this dye basically means that mass production of the discs is possible which would drive costs into the ground -- the same facilities for DVD-R and CD-R are now open to Blu-ray discs.

http://n4g.com/tech/News-76711.aspx

Citat:

+Bättre komprimering av film

HD-DVD var dessutom mycket bättre i början gällande komprimering, de använde VC-1 vilket visade sig vara mycket bättre än gamla MPEG-2 som SONY självklart ville stå kvar vid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad mycket mindre det postats här om folk men nollkoll bara kunde lära sig att kolla upp saker innan de babblar på..

http://www.blu-raystats.com/index.php?OrderBy=Date

notera att i princip inga filmer det senaste halvåret släppts med MPEG2. (och även om det gjordes så är MPEG2 ett format som ger exakt samma möjligheter till loks bra bildkvalitet som AVC och VC1)

notera för det tredje att MPEG2 även använts på ett fåtal HDDVDs.

Citat:

+Mycket biligare spelare

billigaste spelarn jag hitta på komplett kosta 3300 kr, man får en 40gb ps3 som ger så mycket mer om man lägger på en tusenlapp. Xbox360 addon kan vi glömma eftersom då kommer xbox360 upp i ps3 priset.

Citat:

+Porr industrin väljer HD-DVD istället för Blue ray, och porr säljer.

Det är samma sak där, olika bolag går till olika format. Såg för några dar sen en bild på en japansk butik som reklamera ps3 genom att man kan se HD porr på den.

hitta den : http://kotaku.com/gaming/japan/shameful-blu+ray-porn-promoted...

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Eh, nu handlar ju nyheten om Blu-Ray vs HD-DVD och inte PS3 vs Xbox 360. Dessutom är dina prisuppgifter helt fel. En 360 Pro (tidigare Premium) kostar enligt pricerunner 2990kr och en PS3 40gb 4125kr.

nu glömde du iof själva HDDVD-spelaren i din uträkning..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude

+Biligare och tillverka och massproducera skivorna
+Mycket biligare spelare
+Bättre komprimering av film
+Får plats på mindre skivstorlek än Blue-ray.
+Porr industrin väljer HD-DVD istället för Blue ray, och porr säljer.

Sen så sägs det att Blu-Ray med störst storlek osv, när det hella började så hadde blu ray runt 30gb per skiva och HD-dvd 15Gb anledningen till att blu ray hadde mycket mer var att det krävdes mycket mer för att få plats med filmen på Blu-ray skivorna eftersom komprimeringen av filmerna var kass om man gemför med HD-dvd som tog dubbelt så lite och hadde bättre bild kvalite.

Skulle vara roligt om Sony körde sönder detta format som dom gjort med många anndra som dom har startar och det känns att PS3 är rätt produkt o ta detta till graven med.

Har man en 360 så kan man få en HD-DVD spelare för 1000-1500kr värt pengarna om man vill vänta tills priserna på Stand alone spelarna blir bättre och mer finns på marknaden.

1. knappast, det är en fråga om några få cent mer idag, och det format som säljer bara några gånger mer än det andra tjänar in det per massa.

2. förvisso, typ en tusenlapp just nu, men den subventionering Toshiba håller på med nu är inte hållbar även om spelarna är av sämre standard. men nu spelar denna prisskillnad här rimligen ingen roll för nån som köper en film för över 200kr.

3. nej vad är det för trams? det är oftast exakt samma dataström som används för videon, enda skillnaden är att BluRay-filmerna har ett okomprimerat ljudspår som tar mer plats ibland också. (detta får inte plats på HDDVD)

4. en vanlig DVD får plats på mindre utrymme än en HDDVD.

5. nej, det mesta de hade valt ursprungligen var vanliga DVD-skivor med HD-filer på. och idag finns det sånt material på "riktiga" HD-skivor av båda sorter. oavsett vilket är irrelevant då det inte är 1985 längre.

mer ljug och påhitt, formatet är som sagt identiska på de flesta multisläpp. dessutom är en majoritet av HDDVD i dubbla lager för mer plats, det behövs bevisligen.

som vilka format då förutom Betamax? SONY är branschens största inovatörer, att de misslyckas ibland är helt naturligt och särskilt med tanke på deras storlek så står de inte för mer floppar än andra, tvärtom.

ja om man inte tycker att en hårtork stör filmupplevelsen så är det en bra lösning..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeB
Mycket snack om teknik i denna tråd. Ingen som ens har tänkt på vilket format som är mest konsumentvänligt?

Bluray har regionskodning
Bluray kräver AACS (hur skall man bränna egna HD-filmer?)
Bluray använder sig av BD+

Jag säger inte att HD-DVD är konsumentvänligt men det är betydligt mer konsumentvänligt än Bluray....

Jag kan inte förstå hur folk kan snacka om 25GB eller 30GB hit eller dit när dessa fakta existerar.

jodå..

1. ja, men nästan inga skivor har det. och BluRay är ändå importvänligare för de flesta.

2. err, jaha.. men det gör ju HDDVD också.

3. det hade HDDVD också gjort om de tänkt på det, eller väntat några månader. och det är inget hinder för en normal användare att se på filmen oavsett.

fakta är vad man tolkar dem som.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag hoppas lite mer på Bluray enbart pga utrymmet. Då jag gör mycket musik som tar sketmycke plats så vill jag kunna transportera den så pass lätt som möjligt, då är det ibland skönare med en disc istället för extern hårddisk. Detta kan även gälla för dom som håller på med film då det tar mycket mer plats än musik. Att täcka över terrabyte med ett par okomprimerade filmer är inte svårt.

Visa signatur

I've... seen things