Blu-ray är mycket populärare än HD-DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Förklara gärna vad du menar med att Blu-Ray är tekniskt bättre ?
Och du behöver inget "HD-tjafs", vad är då Blu-Ray om inte HD ?

Jag menar med det att jag får betydligt mer plats på en blu-ray skiva än på hd-dvd skivor för att dom tekniskt klarar av mer lagringskapacitet. Sen tror jag inte man kan pressa hd-dvd skivor till samma höga lagringskapaciteter som man kan med blu-ray formatet. Det är det jag menar med tekniskt bättre.
Blu-ray betyder för mig i första hand en möjlighet och lagra stora mängder med data men inte betyder det för mig HD. Samma som med hd-dvd. Och där är blu-ray helt enkelt det bättre formatet.
Att dom båda formaten ochså är formater som används för filmuppspelning spelar ingen roll för min del.
Alla får ju göra sitt val pga sina åsikter och behov. Jag har gjort mitt iaf.
och hd-tjafs är helt enkelt hd-tjafs. En vill ha det en annan skiter i det.
Så enkelt är det :D.
Jag klarar mig mycket bra med vanlig dvd.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Postaldude - Snälla, yttra dig inte om saker du inte har någon aning om.
Porrindustrin (om inte porr industrin är något annat än porrindustrin?) har knappast "valt" HD-DVD. De släpper filmerna på det format som de snabbast kan få ut filmerna på. Det var krångligare att få rätt licenser för några månader sedan, därför valde några av de (Extremt få!) bolag som finns att släppa sina filmer på HD-DVD men inte på Blu-ray.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

1. ja, men nästan inga skivor har det. och BluRay är ändå importvänligare för de flesta.

2. err, jaha.. men det gör ju HDDVD också.

3. det hade HDDVD också gjort om de tänkt på det, eller väntat några månader. och det är inget hinder för en normal användare att se på filmen oavsett.

fakta är vad man tolkar dem som.

1.
Ja, detta är sant. Dessutom är regionerna färre än på DVD (endast 3):
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Blu-ray_regions_with_key.p...
Men hur du inte kan se det som en nackdel att detta existerar på Bluray är för mig en gåta. Du får gärna utveckla varför du tycker att Bluray är importvänligare.

2.
Nej AACS är helt frivilligt på HD-DVD.
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD

"If a publisher wishes to protect their HD DVD content, they may use the Advanced Access Content System (AACS) although this is not required for normal disc playback."

3.
Säg det till en HTPC-användare som vill köra sina HD-filmer från hårddisken. Säg att han dessutom kör linux och inte har HDCP-kompitabel hårdvara.

"det hade HDDVD också gjort om de tänkt på det"
Vad har det med saken att göra? Faktum är att HD-DVD INTE har BD+ vilket är fördel HD-DVD.

Permalänk
Avstängd

Hehe, jädrans massa HD-DVD och ShitBox 360 fanboys här.

Självklart väljer man det bästa, vilken HD-DVD inte är... förutom för dom hjärntvättade som redan köp skiten.

"Min moped är bäst" är en liknelse

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Här kan man jämföra lite: http://www.videohelp.com/hd
Tror båda formaten kommer att finnas kvar många år framöver. Men ett av formaten kommer att "vinna" den stora marknaden. För att ta få så mycket av marknaden som möjligt krävs att att spelare, brännare och media görs billigare. Som de ser ut just nu så är HD något de flesta tycker är alldeles för dyrt. Men de formatet som först lyckas pressa ner priserna kommer nog att gå vinnande ur "kriget". Vanligt folk Kan inte skilja på HD-DVD och BLU RAY. För dem är de bara HD format.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, jädrans massa HD-DVD och ShitBox 360 fanboys här.

Men några BD-fanboys finns det minsann inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[B] Postaldude - Snälla, yttra dig inte om saker du inte har någon aning om.
Porrindustrin (om inte porr industrin är något annat än porrindustrin?)B]

Jag tror att han har blandat ihop sakerna med vhs och dennes "motståndare"

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Slipsmannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Jag tror att han har blandat ihop sakerna med vhs och dennes "motståndare"

Förhudligen, med tanke på att den enda anledningen att VHS blev så stort och standard som format var just porren, med tanke på att både betamax och speciellt video2000 var smidigare och bättre..

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Men några BD-fanboys finns det minsann inte.

Inte jag alla fall, men blåst är jag inte

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

På ren känsla känns Blu-ray som det skönare formatet, HD-DVD känns helt enkelt klenare. Men vad jag vill veta är hur mycket av skivorna kapacitet brukar filmerna använda? För Blu-ray är onekligen dyrare och använder mer konsumentovänligare tekniker. Men de flesta som inhandlar HD spelare håller nog inte så hårt om sina principer när det gäller det så det lär inte spela så stor roll... Men HD-DVD är ju billigare och har klart en chans tror jag. Så kontentan är att jag vet helt enkelt inte vad jag skulle satsa på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad mycket mindre det postats här om folk men nollkoll bara kunde lära sig att kolla upp saker innan de babblar på..

http://www.blu-raystats.com/index.php?OrderBy=Date

notera att i princip inga filmer det senaste halvåret släppts med MPEG2. (och även om det gjordes så är MPEG2 ett format som ger exakt samma möjligheter till loks bra bildkvalitet som AVC och VC1)

notera för det tredje att MPEG2 även använts på ett fåtal HDDVDs.

Skulle vara trevligt om du inte kom direkt med påståenden att personen har nollkoll om man inte håller med.

Som du sa, det senaste halvåret har inte många släppts med MPEG2 men jag uppfattar filmer som är mindre än ett år gamla ganska nya och ännu fram till Maj så var många filmer kodade med MPEG2.
"As of November 2007, 41% of Blu-ray Discs are encoded in MPEG-2 while AVC is used on 33% discs and VC-1 at 26%."

Visst kan du få lika bra bild med MPEG2 som med AVC och VC1 men det tar mycket mer plats.

Men dom här diskussionerna är egentligen ganska löjliga. Alla försöker få en till varsin sida och slutsatsen är att det inte finns idag någon klar vinnare och det är möjligt att det aldrig kommer att vara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Hd-dvd har överlag bättre material på sina skivor då de är först ut med coola extrafunktioner via java och nätet eller vad det nu var. Små spel eller flashiga presentationer. Själv vill jag bara ha push Play och liten bild annars blir jag förbannad, bägge formaten kan skita ner sig. Ge mig 500 meg & stereo via nätet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Skulle vara trevligt om du inte kom direkt med påståenden att personen har nollkoll om man inte håller med.

Som du sa, det senaste halvåret har inte många släppts med MPEG2 men jag uppfattar filmer som är mindre än ett år gamla ganska nya och ännu fram till Maj så var många filmer kodade med MPEG2.
"As of November 2007, 41% of Blu-ray Discs are encoded in MPEG-2 while AVC is used on 33% discs and VC-1 at 26%."

Visst kan du få lika bra bild med MPEG2 som med AVC och VC1 men det tar mycket mer plats.

Men dom här diskussionerna är egentligen ganska löjliga. Alla försöker få en till varsin sida och slutsatsen är att det inte finns idag någon klar vinnare och det är möjligt att det aldrig kommer att vara.

alltså, det var inte fråga om att du inte håller med mig eller inte.

din uppfattning var ändå de facto felaktig, för även om det är "bara" är ett halvår för dig så är det en trend som är så spikrakt och helt absolut säger en enda sak. nämligen: nästan inga filmer kodas MPEG2 längre. och anledningen till att det ens gjordes var inte att BR-sidan ville ha MPEG2 som standard utan en snabb lösning för att encoders för MPEG4-varianterna inte var klara för författarna bla.

ja självklart.

ja kanske det, och jag tvivlar på att de ens är alls konstruktiva. men (och ja, detta är ilandsproblem nummer 1 säkerligen..) tanken på att båda formaten ska leva vidare nån längre tid skrämmer mig faktiskt mer än den på att det sämre skulle riskera vinna..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeB
1.
Ja, detta är sant. Dessutom är regionerna färre än på DVD (endast 3):
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Blu-ray_regions_with_key.p...
Men hur du inte kan se det som en nackdel att detta existerar på Bluray är för mig en gåta. Du får gärna utveckla varför du tycker att Bluray är importvänligare.

2.
Nej AACS är helt frivilligt på HD-DVD.
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD

"If a publisher wishes to protect their HD DVD content, they may use the Advanced Access Content System (AACS) although this is not required for normal disc playback."

3.
Säg det till en HTPC-användare som vill köra sina HD-filmer från hårddisken. Säg att han dessutom kör linux och inte har HDCP-kompitabel hårdvara.

"det hade HDDVD också gjort om de tänkt på det"
Vad har det med saken att göra? Faktum är att HD-DVD INTE har BD+ vilket är fördel HD-DVD.

1. regionerna sig är inte fördelen, (dock är hur de är uppdelade en förmildrande del iaf) men fördelen jag menar är tex (kanske av det ökade utrymmet..) detta:

BluRay och HDDVD

noterar du nått intressant i specifikationerna som skiljer?

detta är inte unikt heller. så BluRay är alltså helt klart det mer importvänliga formatet för den stora massan nu. för även om det mest är entusiaster som importerar senare, och förmodligen enbart sådana nu i det tidiga stadie formaten är idag så är det långt ifrån oviktigt för de flesta, och även entusiaster har ju vanligt folk runt sig vanligen.

denna fördel ger även sekundära fördelar i tillverkningskostnader som en del menar är viktigt, så detta bör ni ju ta till er isf..

2. visst, men det är på sikt lika frivilligt som det är för en tjock unge att inte ta en kaka till när faster Greta erbjuder.

3. förutom att detta är ett rätt tramsigt argument om man verkligen påstår sig vara filmköpare, (varför i hela friden skulle jag ens vilja ha in min 50GB stora film som en iso på en HDD ens om jag ser den dagligen under en månads tid eller om HDDs i framtiden alltid är över 10TB?) om man vill se BluRay går det utmärkt bra att göra det utan att bland in en HTPC, och om man envist måste göra det så får man ha en med HDCP även med HDDVD framöver, för inget filmbolag kommer vara intresserade att underlätta piratandet, särskillt inte efter formatkrigets slut även i den tveksamma möjligheten att det är HDDVD som är kvar då.

3B. nej, nej, nej, BD+ är inget konsumentproblem. förklara gärna hur utan att gå in på samma ogenomtänkta invändningar som tidigare punkt. BD+ är förresten inget krav på BluRay om även jag får använda ologiska invändningar. däremot verkar ju även det vara knäckt snart..

http://en.wikipedia.org/wiki/BD%2B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kittarn
Förhudligen, med tanke på att den enda anledningen att VHS blev så stort och standard som format var just porren, med tanke på att både betamax och speciellt video2000 var smidigare och bättre..

det där är även på VHS en myt, iof en rätt underhållande sådan, men ändock en myt.

fast nog hade materialet passat V2000 bättre? kontinuerlig speltid, bättre bild, lagom korta band.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

själv föredrar jag torrent

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Skrattar åt alla som på allvar trodde att HD-DVD skulle vinna, så här kunde man ju lista ut att de skulle bli då Blu-Ray rymmer nästan dubbelt så mycket som en HD-DVD, och då snackar vi om dagens standard, i framtiden så kommer säkert Blu-Rays standard ligga på 200gb men än så länge är de för dyrt att tillverka och de lönar sig inte heller med dagens TV-apparater.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Det är väll inte alls självklart ?

Reptålighet
Hur billigt och lätt det är att göra skivor
Spelarens kostnad
Marknadsföring
Tillgänglighet

Skulle vara intressant o se hur motsvarande siffror ser ut i usa

Svar:

Reptålighet - BR skivor är hårdare och tål mer stryk än en DVDs
Hur billigt och lätt det är att göra skivor - lika mycket pris/valuta som DVD då det kom.
Spelarens kostnad - PS3 4000kr-6000kr
Marknadsföring: se nedan...
Tillgänglighet: ser ni några HDDVD filmer i videobutiker eller web-butiker?

50GB på en singlelayer BD, 108GB på en duallayer BD, 8.5GB på en DVD, 30GB på en DualLayer HDDVD (51 på triple).

Hatar folk som skriver [BluRay HD SpiderSwag 720p ] och så är filen på 7.96GB, EPIC FAIL, 16GB+ då är det BluRay. btw 720p? HD? kanske Halfl-Definition...

Blu-Ray äger HDDVD plus att om man ska köra ett konsollkrig (och då menar jag konsollen INTE spelen.); vad kostar då ett X360 om du ska ens köra HDDVD, eftersom du måste ju köpa till en extern HDDVD för att köra dina Half-Definition filmer... eller köp ett PS3 som kör rigktig HD.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Skrattar bäst den som skrattar sissssst...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Skrattar åt alla som på allvar trodde att HD-DVD skulle vinna, så här kunde man ju lista ut att de skulle bli då Blu-Ray rymmer nästan dubbelt så mycket som en HD-DVD, och då snackar vi om dagens standard, i framtiden så kommer säkert Blu-Rays standard ligga på 200gb men än så länge är de för dyrt att tillverka och de lönar sig inte heller med dagens TV-apparater.

Undrar om du skrattar vidare när din köpte BluRay skiva inte kommer spela där du vill på grund av ökad användning av TC-skydd gentemot HD-DVD...l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Svar:

50GB på en singlelayer BD, 108GB på en duallayer BD, 8.5GB på en DVD, 30GB på en DualLayer HDDVD (51 på triple).
.

50GB är dubbla lager på BR och trippla på HDDVD. (även om detta inte finns nu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim

Undrar om du skrattar vidare när din köpte BluRay skiva inte kommer spela där du vill på grund av ökad användning av TC-skydd gentemot HD-DVD...l

*stön* ..möjligheten att uppdatera nycklarna snarare garanterar att just det inte händer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
själv föredrar jag torrent

kudos för dagens enda ärliga svar bland nejsägarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Sötast

Pris snacket kan ni bara skippa.

Menar... har du en DVDspelare idag? Ja!
Var den dyrare än både BD och HDDVD tillsammans? Ja!

Dyr produkt + Massproducering = Billig produkt.
1 + 1 = 2
Billig produkt + Massköp = Populär produkt
1 + 1 = 2
Populär produkt + Nöjd kund = Massproducering
1 + 1 = 3

Permalänk
Medlem

Blu-ray föredrar jag. Glädjande att det säljer mer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Svar:

Reptålighet - BR skivor är hårdare och tål mer stryk än en DVDs
Hur billigt och lätt det är att göra skivor - lika mycket pris/valuta som DVD då det kom.
Spelarens kostnad - PS3 4000kr-6000kr
Marknadsföring: se nedan...
Tillgänglighet: ser ni några HDDVD filmer i videobutiker eller web-butiker?

50GB på en singlelayer BD, 108GB på en duallayer BD, 8.5GB på en DVD, 30GB på en DualLayer HDDVD (51 på triple).

Hatar folk som skriver [BluRay HD SpiderSwag 720p ] och så är filen på 7.96GB, EPIC FAIL, 16GB+ då är det BluRay. btw 720p? HD? kanske Halfl-Definition...

Blu-Ray äger HDDVD plus att om man ska köra ett konsollkrig (och då menar jag konsollen INTE spelen.); vad kostar då ett X360 om du ska ens köra HDDVD, eftersom du måste ju köpa till en extern HDDVD för att köra dina Half-Definition filmer... eller köp ett PS3 som kör rigktig HD.

720p är HD, och NEJ vi ser ingen skillnad på 42" TV eller mindre vid normalt avnjutningsavstånd(finns säkert dom som gör men 95% av befolkningen lär inte göra det). 720p Duger fullt.

1080P är mest lönt för projjar tycker jag.

Vilket format somhelst kan vinna, allt hänger på Svensson familjerna!

Permalänk
Medlem

Någonting kul för er att läsa http://www.digitaljournal.com/article/246067/Did_Sony_s_CEO_D...
(länken vill inte fungera som den ska så ni får editera bort mellanslaget framför "Did" och ta bort < br />)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

eller bara söka efter idiotic events^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ser att denna tråd har samma öde som alla andra trådar.

Det råder mycket förvirring om ämnet och folk stirrar sig blinda på specifikationerna. Båda formatena är kvalitétsmässigt näst intill omöjliga att skilja på varandra.

Jag har fått chansen att utvärdera båda formaten noggrant och jag har valt HD-DVD för att handhavandet känns smidigare, dvs menyer och interaktivitet är rikare och mer avancerade. Blu-ray har kommit långt den senaste tiden men det finns hundratals titlar där ute som hade kunnat varit långt mycket rikare om formatet hade varit färdigt och mer lättarbetligt. Dessa titlar kommer förmodligen behöva släppas igen för att erbjuda det som dem missat, och det känns fånigt att handla dessa titlar och betala mer för något som är fattigare.

Man får intrycket att Bluray har ett bredare urval av spelare när det egentligen bara finns en spelare, PS3an. Det är den enda Blu-ray spelaren tillgänglig idag som kommer vara profile 2.0 (full profile) uppgraderingsbar.

Blu-ray har en stark allians som är representerad näst intill överallt och det är väldigt lätt för dem att verka överlägsna.

Det är också bekräftat att TL 51GB skivan, som nu är godkänd för massproduktion, kommer gå att spela upp på befintliga HD-DVD spelare.

/Micke
Toshiba HD-A20
Xbox HD-DVD

Filmer just nu:
HD-DVD: 52
Blu-ray: 0

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord

Kan oxå vara för att mister $$$$ Gates kommer att använda sig av HDDVD till kommande OS istället för BD, dock det är ju det är kolla på RAMBUS då de fanns gamla ramminnen slog allt med hästlängder, kommer nog bli så med BD om de inte gör de billigare.
hade inte BD funnits hade vi iaf inte haft HDDVD idagens läge... konkurans konkurans^^.
_______________________________________________________________

... Hoppar utan för ramen lite...

... Vad är det vi hatar? skivor
Vad gillar vi? USB minnen/diskar

host IoDrive 640GB solidstate diskar.

de kommande åren ( ne inte några år 2040 utan dessa två år) kommer vi nog använda oss av 32/64GB USB minnen eller solidstate diskar till en rimlig pocket storlek...

Jag ärkänner att det går riktigt bra för HDDVD som knuffar sig före BD och se ljuset i slutet av USBhyllan^^.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

"Tillgänglighet: ser ni några HDDVD filmer i videobutiker eller web-butiker?"
Finns;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=604
Har själv köpt flera bla från Amazon HD DVD har ju inte några regioner.
Panasonic plasma med Harman/Kardon ljud och Toshiba HD DVD

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Om man jämför båda så är Bluray bättre på alla sätt. Inte nog med att lagringskapaciteten är större utan den läser snabbare också. Bara det är en anledning att föredra Bluray. Jag vill att den bättre median ska vinna, inte den billigaste. Bluray har mycket mer potential än HDDVD pga dess lagringskapacitet.

Och Bluray kommer också att bli billigare. Jag tror faktist att om majoriteten endast köper bluray så kommer det att bli billigare än HDDVD.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Ja det kanske inte är så konstigt att Blu-Ray säljer bättre. Har man köpt en 360 finns det massor utav spela att sätta tänderna i. Köper man däremot en PS3 så har man ju även kanske ofrivilligt valt sida och samtidigt intalat sig att man gjort ett kap och "tjänat" pengar när man köpt både spelkonsoll och Blu-Ray spelare. Och då vill man ju se vad man fått för sina pengar samt känner sig tvingad att köpa filmer. Man går väl inte och handlar en pryl för att låta den damma i bokhyllan?

Sen undrar jag hur många av alla sålda Blu-Ray spelare som egentligen är stand-alone? Hur många är egentligen PS3s?

Och som lite offtopic: Varken Xbox eller PS2 var något att hänga i julgranen när det kom till att spela DVD-film. Hur i allsin dar kommer det se ut när PS3 skall spela film om 1-2 år. Sony skryter ju redan om 2e och 3e generationens Blu-Ray spelare.

Och för att sprida lite mer salt i såret. Sony har inte varit särskillt bra på att övertyga om att deras format är det man för välja: ATRAC, MiniDisc, Betamax.

Själv tror jag H264 är det som kommer användas av gemeneman

Permalänk
Medlem

Jag föredrar HD-DVD och det av en enda anledning.

Blueray har ett mer analt skydd på skivorna som bara kommer att trassla till det.

Mer trassel för oss användare som vill kunna köra våra skivor i vår HTPC - Dator - DVDspelare osv - ju krångligare skydd ju mer strul för den vanlige dödlige.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Det är bra att det finns 2 format. Det kommer att sätta press på tillverkarna och sänka priserna fortare. DVD hade ingen direkt konkurrent och fortfarande kostar en ny film cirka 200kr i en vanlig butik. skandalöst. Redan nu kan man köpa en hddvd spelare i USA för 1000kr och Blu-Ray spelarna har fallit i pris från 8-10000kr till 2-3000kr. Gör som jag och supporta båda formaten istället för att välja sida som om det vore två fotbollslag. Det kommer vi att tjäna på.

Visa signatur

Dator 1: C2D E6600 2,4ghz, 2gb 800mhz, 74gb raptor + 2x320gb, 8800gts 320mb