Permalänk

Linjära ställdon till vettiga priser?

Har gått och funderat på ett kul chassi jag vill bygga och kom på att det vore hur häftigt som helst om jag kunde ha med ett linjärt ställdon (ni vet, sån bilfantaster använder för att hissa upp saker). Har kollat runt lite snabbt men hittar bara på elfa och då till fantasipriser (2500+).

Nån som vet var man kan få tag på ett till vettigt pris?
den behöver ju inte direkt kunna lyfta så värst mycket vikt, några kilo max.
Jag behöver dock rätt lång slaglängd (om jag förstått rätt och slaglängd= max längd den kan skjuta ut fullt utfällt läge)

Permalänk
Medlem

bygg ett eget. En gammal vindrutetorkarmotor en M10 gängstav och en passande mutter är allt du behöver.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Lite svårt med M10 gängstång genom vindrutetorkare då det sitter en axel i snäckväxeln redan och det är extremt låg växling med M10 med, 1.5mm per varv och en torkar arm går inte så värst snabbt över rutan, 4sec kanske?
Så en varv på 4sec = 1.5mm... väldigt långsamt.

Jag skulle ta en kuggstång för ändamålet, men dessa är inte så billiga.
Om man inte gör en själv, en stång som ska röra på sig, svetsa fast en cykelkedja längst stången och sedan svetsa/skruva fast en liten drev från cykeln på vindrutetorkarmotorn.

Alternativ skruva fast en rulle på vindrutetorkarmotorn som rullar in en vajer, sen är det bara att använda fantasin..

Om man verkligen ska piffa upp saken så kan man ta oljepumpen från en bilmotor och koppla in den på en elmotor så har man en hydralpump... vissa spolarpumpar är byggda med samma typ av pumpmekanism, typ två kugghjul mot varandra... sen är det "bara" å skaffa sig små hydralkolvar, finns i etanol R/C bilar av typ offroad, stötdämparna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jo, tror jag löst det nu:
Skruvdragare 12v 200:-
trapetsgängad gängstav 75:-
trapetsgängad mutter 50:-

totalt 325:-

inte illa med tanke på dom priser jag sett på dom färdiga produkterna.

Permalänk
Avstängd

Det var mycket lättare att konstruera av med, tror jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

glöm inte byggloggen!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Jo, lovar lägga upp en sån när jag väl kommer igång...än så länge är jag på sketchup stadiet men är snart redo att sätta igång. Måste dock inhandla en del verktyg för att kunna göra det jag vill (kontursåg, pelarborr mm) så får se om det blir under december eller januari