Drivrutinsfel eller vad? (8800GT)

Permalänk
Medlem

Drivrutinsfel eller vad? (8800GT)

Fick hem ett 8800GT igår och det verkar fungera bra förutom en sak, det blir totallåsningar lite då och då. Oftast faktiskt när man bara surfar runt med IE och speciellt då när man kollar igenom sidor md mycket bilder.

Blir även en del "grafikfel", alltså inte riktiga fel utan så att texten flyter ihop lite mysko, ibland försvinner muspekaren, ibland låser det sig en liten stund och sen kommer det igång igen, men ibland är det bara att stänga av skrotet.
Trodde det berodde på taskigt kort som inte pallade överklock men det blir lika även när man kör oklockat.
Spel verkar fungera utan problem, fast har fryst en gång där också.

Vad kan det bero på? Testat både drivrutinerna XFX skickade med och 169.02 utan skillnad, möjligen att det blev lite mindre sånt med dom senare men det kanske är inbillning bara.

Läste något om att det kan låsa sig om voltregulatorerna blir för varma?.. Orginalkylning täcker väl dom så det borde inte bero på det?

Verkar fungera som det ska också så det beror nog inte på för dåligt nätagg heller...

Permalänk

Håll koll på tempen. Har läst här att vissa säger att fläkten är automatiskt inställd på väldigt lågt vilket kan göra att kortet blir väldigt varmt så håll koll på det med RivaTuner eller ngt. Där kan du även bestämma hur snabbt fläkten ska snurra och hur snabbt den ska snurra när datorn startas o.s.v.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Ditt system går alltså riktigt ostabilt. Prova klocka ner cpu om den är överklockad, hjälpt för vissa.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Ligger på 52 grader nu med fläkten på 29%.

Det ska väl knappast kunna orsaka någon hängning?
Gick som mest upp i strax under 80 när jag testade crysis en stund.

29% hela tiden då alltså.

Jävligt störande problem, vet iofs inte ens om det beror på grafikkortet men det verkar ju som det. Ingen som har någon annan idé?

Cpun är så stabil den kan bli, kört den såhär ett bra tag nu utan problem så det kan vi nog räkna bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Cpun är så stabil den kan bli, kört den såhär ett bra tag nu utan problem så det kan vi nog räkna bort.

Många sa så ja..

Min c2d gick stabilt som satan i 2.5ghz innan jag köppte 8800gt.
Men nu går den halvhyffsat i 2.35....

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

fick som många andra dra ned cpu klocken för att uppnå stabilitet! från 2.8ghz till 2.2ghz.
då låste den sig i mer eller mindre alla spel efter ca 1-40min. dock inte i windows.
verkar vara agget eftersom jag försökt dra upp cpu'n till 2.5 iallafall då rå vägrar den med låsningar blå skärmar och omstarter i hundranittiblås!

blir nog ett corsair med en fet 12 volts lina, tydligen KRÄVER kortet en 12 volts lina på minst 24A för att fungera, det är bara rykten men någon sanning måste det ligga i det då många med delade linor(som jag) får låsningar trots bra agg. mitt är ett tagan 580watt.
japp det fungerar bäst när jag sätter agget på combined dvs i fetare 12 volts lina.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att ni fått sänka frekvensen för att få det stabilt? Låter riktigt konstigt..

Testade precis att sänka till 3.2 från 3.4 men verkar vara samma problem ändå.

Här är en screen på hur det såg ut när jag öppnade mailen och det frös till i ~5 sek innan det rullade på igen;

Fattar inte vad det beror på faktiskt.. Men lite jobbigt med omstarter titt som tätt =/

Har ett Antec 480W nätagg förresten, det funkade finfint med 7900GTO@GTX och det drar lika eller mer än 8800GT, så det kan väl inte vara det?

Permalänk
Medlem

mkt egendomligt, kanske är det defekt endå, ingen kompis dator du kan testa det i?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju faktiskt gå att spela utan problem, inga grafikfel eller liknande utan enbart dom här låsningarna.

*Edit*
Kom på att det kanske kan vara nätagget trots allt, och det beror nog på det.
Funkar fint om man klockar ner allt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Det verkar ju faktiskt gå att spela utan problem, inga grafikfel eller liknande utan enbart dom här låsningarna.

*Edit*
Kom på att det kanske kan vara nätagget trots allt, och det beror nog på det.
Funkar fint om man klockar ner allt annat.

vad sjukt det här kortet är! inget utom det får vara klockat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör en 2160@ 2,8 utan problem men så är ju också hela burken ny.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix