Permalänk
Medlem

Om det håller i sig är det ju helknasigt.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
...Oj oj oj tankar i 2.8mb/s...du måste ha minst 24mbit eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det där är bara så fel det kan bli. Du har inte 8Mbit.

Har beställt och betalar för för 8Mbit i alla fall, har inte beställt 24 eller något xD

Permalänk
Avstängd

Test skickade en fil till en kompis (tog bort filnamnet och namnet på kompisen ifrån bilden) Farten verkar fungerar riktigt bra nu, även mitt på dagen

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Har 24mbit men i nuläget har jag 0.25mbit i nedladdning. Under helgen hade jag 8mbit nedströms som senare hoppade ned till 2mbit, och nu har den alltså hoppat ned till 0.25mbit...

Har provat i alla olika comhem uttag som finns och startat om modemet osv. Någon som haft samma fel, går ju knappt surfa på nätet med 0.25mbit, Comhem har funkat ypperligt ända sen jag skaffade 24mbit men nu har allt rasat verkar det som.

:/

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk

Vet att deras server som delar ut hastigheter kan dela ut fel, jag lyckades få just en fjuttfart som du beskriver. Då fick jag manuell hjälp i supporten så de fick fixa det manuellt, tills den delade ut rätt igen.

Så du har nog bara blivit nedgraderad i abb. fast du inte ska.

/j

Permalänk
Medlem

Heh det löste sig typ automatiskt nu, har normal hastighet 21mbit nu. magic

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Bassebaba: Det där att du skall gå omkring och kolla med grannarna känner jag igen, detta försökte dom med mig med. Jag upplyste dom om att detta är inte mitt jobb att lösa deras problem och gör jag detta så vill jag givetvis fakturera min tid, jag har ju trots allt fått detta uppdraget av er. Då drog hon öronen åt sig rätt fort

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att nån här har fått nytt modem, hur gick det (till)?
Jag ringde i fredags, det gick finfint, han skulle fixa det direkt. Idag fick jag en fraktsedel i kuvert, men ingen avi eller så. Bör jag räkna med avin imorgon eller skickar de modemet när de tagit emot mitt gamla? =/

Dessutom fick jag ett papper om fel på digitalbox, där man skulle kryssa i vilket fel man hade på boxen. Har ingen digitalbox, så jag blir ju lite orolig att jag snart har en...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Är det någon som har hört något om hur det går med testerna för 100 Mbit/s? Har testerna ens börjat? Det var ju någon i förra tråden som hade fått erbjudande om att vara med i Uppsala.

Och eftersom det drar ut på tiden: hur går det med utbyggnaden av 24/8 för "icke gamla UPC:are"? Att vissa runt om i landet har fått det vet jag ju, men hela landet skulle ju ha 24/8 redan efter sommaren sas det i maj-juni förra året och jag tycker inte att det verkar ha hänt så mycket under hösten. Eller? Jag kan då inte beställa det.

edit: jag följer ju tråden här bara så ni vet, men det känns som att det var länge sedan utbyggnaden kommenterades, numera handlar det bara om hur många Mbit/s eller kbit/s alla får ut av sina abonnemang.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Gick nyligen från 2,5/1Mbit/s till 24/1 men får cirka 31/1,5 så jag klagar inte Dock har det varit strul med telefonin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Gick nyligen från 2,5/1Mbit/s till 24/1 men får cirka 31/1,5 så jag klagar inte Dock har det varit strul med telefonin.

har du ingen bild på det så existerar det inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nullz0rz
har du ingen bild på det så existerar det inte

Får bara 27 ner när jag kör tptest Men när jag tankar från Fz till exempel går det stabilt cirka 3100kb/s.

Permalänk

bara 27... när jag hade 24 mbit fick jag 23.7 exact hela tiden.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Får bara 27 ner när jag kör tptest Men när jag tankar från Fz till exempel går det stabilt cirka 3100kb/s.

27Mbit är ungefär 3375kb/s.

f.ö. är comhem ett RIKTIGT skräpföretag. Har felanmält 4 gånger under 5 måndares tid. Alla gånger har det tagit 3 veckor från att jag felanmält tills att jag fått respons.

Problemet handlar om att mitt internet disconnectas allt från 4 gånger per dygn till 6 gånger per timme. Har 3 av 4 felanmälningar fått meddelande att "problemet har lokaliserats och är nu löst." men det har inte hänt ett jävla skit får meddelande att problemet är fixat (3 gånger), startar om modemet, drar ut koaxialkabeln, låter det vara avstängt i ungefär 8 timmar (under natten), startar på morgon och se där, det dog redan efter 30 minuter och dör sedan konstant

börjar seriöst bli riktigt less på allt med comhem och göra, är det NÅGON alls som fått ett problem fixat? allt man får höra när man ringer är att man ska starta om routern (som jag inte har) och sedan att en felanmälan läggs till och inget händer och det har gått 1 månad. Om och om igen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Alltså, maken till slapp kundservice får man leta efter. Skrev en liten förfrågan och mailade direkt till adressen som de stoltserar med på hemsidan och får till svar:

"Hej

Vänligen använd vårt nya frågeformulär för att ställa din fråga. Klicka på länken för att automatiskt bli omdirigerad dit.

Mvh

Kundservice, Com Hem"

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
27Mbit är ungefär 3375kb/s.

f.ö. är comhem ett RIKTIGT skräpföretag. Har felanmält 4 gånger under 5 måndares tid. Alla gånger har det tagit 3 veckor från att jag felanmält tills att jag fått respons.

Problemet handlar om att mitt internet disconnectas allt från 4 gånger per dygn till 6 gånger per timme. Har 3 av 4 felanmälningar fått meddelande att "problemet har lokaliserats och är nu löst." men det har inte hänt ett jävla skit får meddelande att problemet är fixat (3 gånger), startar om modemet, drar ut koaxialkabeln, låter det vara avstängt i ungefär 8 timmar (under natten), startar på morgon och se där, det dog redan efter 30 minuter och dör sedan konstant

börjar seriöst bli riktigt less på allt med comhem och göra, är det NÅGON alls som fått ett problem fixat? allt man får höra när man ringer är att man ska starta om routern (som jag inte har) och sedan att en felanmälan läggs till och inget händer och det har gått 1 månad. Om och om igen.

Jag hade det problemet för ungefär ett år sedan, att det dog och bara stod och blinkade. Det kunde gå en vecka utan problem, sen så höll det på sådär en gång i minuten i 3 timmar för att sen funka i nån dag etc..

Efter mycket om och men, med 3-4 tekniker som gled omkring och skruvade och mätte, så kom det en kille med lite bakom pannbenet och kollade kopplingen på sladden som gick in i lägenheten, där det visade sig att det var ngn liten sak inne i själva kopplingen (som satte ihop kabeln från centralen till kabeln in i lägenheten) som var helt bränd och såg ut som nåt metallskrot från mellanskrigstiden. Han bytte den och sen dess, ta i trä, har linan inte dött mer än när allas nät pajar samtidigt.

Nu ska det bara till att fixa så att man inte får den otroliga ''hastigheten'' 0.2-0.6Mbit/s när man betalar, överpris, för 8/1.

Sen 11 December 2007, har de felsökt i och runt Norrtull i Stockholm, Solna och lite fler ställen. T.o.m killen på kundtjänst tyckte att det hade gått lite väl långt...

De så kallade problemen är vad jag vet på grund av belastning mellan 18-24.

Nu är ju jag ingen nätverksgud(uppenbarligen) men är det så överdrivet avancerat att uppgradera näten och skaffa bra grejer som håller för mer än 3 pers som tankar porr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonestar
Alltså, maken till slapp kundservice får man leta efter. Skrev en liten förfrågan och mailade direkt till adressen som de stoltserar med på hemsidan och får till svar:

"Hej

Vänligen använd vårt nya frågeformulär för att ställa din fråga. Klicka på länken för att automatiskt bli omdirigerad dit.

Mvh

Kundservice, Com Hem"

Jo jag fick också det,,,och till råga på allt så fungerade inte formuläret då,,,bra skit alltså.

Så jag mailade igen och fick åter igen samma svar (autoreply alltså). Jag skrev överst i mailet att formuläret inte fungerade senast så dom fick försöka att leva med vanlig mailkontakt,,,,men det gick inte hem det heller (senast fungerade formuläret men man har självklart inte hört något från dem ännu).

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Vanlig mailkontakt funkar helt ok för mig, bara man konfirmerar att man vill skicka det. Jag är mer nyfiken på vad nullz0r har fjäskat med för att få information om när vissa områden (Partille) ska vara klart Själv fick jag inga svar när jag frågade om en eventuell tidsplan.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

detta får bli mina två sista bidrag, finns ingen anledning att skriva samma saker om och om igen.
och för er som tycker jag whinear, jag skriver inte här för mig själv, det gör ju inte min situation bättre.
jag vill bara som många andra här, nå ut och visa att Comhem inte är bra jämt, och att om du råkar vara en av dom kunderna som hamnar i kläm, så funkar supporten ytterst dåligt.

Lite kommentarer om graferna:
1. eftersom graferna endast står och tuggar när jag är hemma och datorn är på, så startar jag om modemet såfort mina "disconnects" sker, därför är det väldigt sällan som tester inte görs.... (kan på vissa ställen se att pingen =0 t.ex)

2. tptest och ping är såklart schemalagda så dom inte överlappar varandra

3. _INGENTING_ förutom lite slösurf/msn/onlinespel körs samtidigt.
eftersom farterna i tptest ibland är helt okej dagtid, så antar jag att detta inte påverkar nämnvärt

4. inringade gröna exemplet på måndag visar ju att det faktiskt _går_ att få ut vettiga speeder ur linan.

5. punkt (4) samt att man dag efter dag ser att både tptestvärdena sjunker, samt pingen stiger, samt att packetloss uppkommer kvällstid, visar ju på att teorin om överbelastning inte är så dum.
inte helt oväntat är speederna sämre även dagtid lör+sön (då folk ä r lediga och hemma och tankar pr0n)

6. reservation för att packetloss beror på att sunet får högre load på kvällar och på så sätt kastar bort mina paket, dock aldrig upplevt detta tidigare

7. Vissa dagar har datorn stått på hela dagen, andra inte...
därför är vissa dagar bara under "kvällen" och skalan blir därför annorlunda. vissa dagar börjar den även 00.00.. kör några timmar, hoppar sen till mitt på dagen/kvällen.... sry

8. Ping-grafen är för alla dagar tillsammans, orkar inte splitta den...

9. jag vet att bilderna är jävligt stora. orkar inte göra om dom. förminska blir oxå dåligt då tids-fonten blir för liten för att se. SORRY!

tptest:

ping

Permalänk

Okej,,jag håller tummarna och tar i trä m.m. för ytterligare en gång så har ComHem's tjänster helt plötsligt börjat fungera felfritt igen utan att man har fått någon feedback från dom överhuvudtaget. Jag har haft olika problem under tiden som ComHem-kund och flera gånger har det helt plötsligt bara börjat fungera som det ska utan att Comhem säger att dom gjort något (känns ju inte helt stabilt). Jag lyckades få iväg en felbeskrivning till dom trots formulär och mail-problem dagen efter så började det fungera efter veckor av irriterand problem.

Men, men nu så är jag nöjd,,,hoppas att det håller i sig.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n

är det NÅGON alls som fått ett problem fixat?

Jodå. När jag bodde i ett fd UPC fastighet hade jag problem med att nätet dog hela tiden.
Efter några månader kom det äntligen en tekniker till mig med mätutrustning och som tur var så var signalen riktigt dålig och allt slutade givetvis fungera just när han var där.

Så han lokaliserade felet till en dålig (erjad) skarv (som satt i ett skåp utanför fastigheten) som han fixade till plus skarvade om uttaget i lägenheten.

Problemet löst.

Nu bor jag i en ComHem fastighet och har inte haft några som helst problem mer än de gånger de faktiskt gjort uppgraderingar under natten.

Har 8/8 lina för övrigt. Har inte vågat mig på 24/8 och har ingen anledning just nu att ha högre hastighet ner.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Jo jag fick också det,,,och till råga på allt så fungerade inte formuläret då,,,bra skit alltså.

Så jag mailade igen och fick åter igen samma svar (autoreply alltså). Jag skrev överst i mailet att formuläret inte fungerade senast så dom fick försöka att leva med vanlig mailkontakt,,,,men det gick inte hem det heller (senast fungerade formuläret men man har självklart inte hört något från dem ännu).

/Cheese

Jag gjorde så att jag tog fasta på att logga hastigheten under några veckor, bestred fakturan via deras fakturaservice, ringde också kundrelationer och fick prata med en kille som heter Michael Hansson och på den vägen är det.

Mitt problem kanske hade en lättare ingång för när dom sålde in abbonemanget till mig så garanterade dom att det inte var några problem i mitt område, och det var det ju. Sen vet jag att många har fått hjälp genom att använda sig av fairshopping.se för där svara comhem regelbundet.

Se till att ha mycket på fötterna och argumenten klara när du framför klagomålet, då tas du mer seriöst.

Permalänk
Medlem

BasseBaba och ni andra som klagar på speeden, främst från f.d. upc-nätet som jag förstått. Ja jag har sett belastningar som legat sedan mitten av 2007. De flesta ska korrigeras under mars/april iom flytt till samma UBR-typ som comhem kör. I samband med detta göras även en drös noddelningar vilket även krävs. Om det totalt löser era fel är dock omöjligt att säga.

Att ni inte hade problem då det var UPC och inte comhem beror nog på att comhem osmart nog uppgraderade massa 8/1 och 24/1 kunder till 8/4 och 24/8 för samma pris vid nån prissänkning. Bäst hade nog varit att låta alla ligga kvar hastighetsmässigt till lägre pris. Dessutom har jag hört att bredbandsnyttjandet ökat med över 50% senaste 6mån och då har det endast tillkommit 6% fler kunder. Problemet hade alltså funnits vilken ägare det än må ha varit och den kapacitetsökningen hänger ingen med på. Grundfelet är troligen all kryptrafik med torrens tex. Alltså folk nyttjar tex sin fulla upload trots att de ej gör det för eget nyttjande. Säger dock inte att det är något fel med detta utan kapaciteten ska ju korrigeras.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

okej phunky, du har ju duktigt mer koll än supporten.
f.d upc vet jag dock inte (var det i mitt förra hus men flyttade som sagt nyligen), vad jag är så lack på är ju att jag flyttat in i ett nyrenoverat hus där Comhem är precis nyindraget.
Så mao. borde ju Comhem varit fullt medvetet om att dom anslöt ett helt nytt hus till en nod/område som redan hade överbelastning (eftersom supportjejjen sa att så var fallet sedan vecka 47).
Vad jag då irriterar mig på är att dom låter mig ansluta mig.

Hade ju varit mycket bättre att säga "vi har för mycket belastning i området och kan ej garantera att du får en tjänst som lever upp till förväntning, vill du trots allt testa kan du få göra detta utan bidningstid, med full ångerrätt/pengar tillbaks"

vad jag även menar är att tjänsterna måste bli mer dynamiska.
om det är som du säger att folk börjat använda 50% mer kapacitet, då får ju comhem anpassa sig.

antingen får dom fixxa kapacitet asap, eller börja debitera kunderna mindre pengar, i relation till vad dom kan leverera.

men att göra som nu, sitta kvar och gira in pengar för en 8/8 lina eller vad nu kunderna har, som ej fungerar, det är totalt värdelöst och girigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

antingen får dom fixxa kapacitet asap, eller börja debitera kunderna mindre pengar, i relation till vad dom kan leverera.

Enligt kundrelationer så skall kundtjänsten göra just detta. Betalningen skall anpassas till din medelhastighet som du får OM du har problem och problemet ligger på ISP:s sida och inom kort inte kan avhjälpas.

Permalänk
Medlem

värdelöst

har ibland pingtider på någon sekund.. händer 10 min dussintals gånger om dagen. annars fungerar det finfint med bra hast 8 upp 8 ner

Permalänk
Medlem

BasseBaba: Tyvärr kommer nog comhem aldrig neka en kund att teckna tjänst eller en viss hastighet. Det är ju inte som hos telia osv där "stationen är full" utan de kan köra kapaciteten i botten i princip. comhem ser dock via övervakning vart kapaciteten är för låg men som sagt har det varit många broar som man ska över före innan man börjar kapacitetsutöka i f.d. upc-nätet. Först byte av backbone, därefter byte av dhcp-server och nu till sist byte av UBR'r för att slippa göra väldigt kompliserade avlastningar. Inte SÅ konstigt att det tagit 1år med tanke på detta.

Och som nullz0rz sa. Bara felet blir löst så ska man i efterhand få kompensation motsvarande den kapacitetsdipp man haft HELT klart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: värdelöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sruoH
har ibland pingtider på någon sekund.. händer 10 min dussintals gånger om dagen. annars fungerar det finfint med bra hast 8 upp 8 ner

Samma här.
http://exscape.org/smokeping/?target=Sunet
Obs. att de "äldre" graferna (dag/vecka) snittar mera, så en spik på 1.2 sek blir sällan mer än 50ms på dem.
Trots hur graferna ser ut så funkar det rätt OK, men jag är ju glad att jag inte t ex spelar FPS-spel online såhär. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sitter på 24/8, men... det går JÄTTE SEGT att leka runt på internet, alla sidor tar EXTREMT lång tid att ladda.. kan ta 20-30sec att få upp google.se, GG?

Det som är roligt också är att när jag kör tpttestet så får jag 2 mbit ner..
Också när man streamar videos på youtube, video.google osv, så kan det helt plötsligt sluta, då måste man F5'a och kolla om på filmen, och hålla på så där i ca. 1h för att tillslut kolla på en 10 min film, om hur man skalar en banan.
Heja comhem! we love you

(Och föresten, nej, jag sitter inte på en 20 år gammal burk, och dåliga cablar, sitter på sprillans ny burk, med glänsande cablar)

Permalänk
Medlem

Tips till Lummii: byt DNS:er till kth:s eller något. Flera andra här har gjort det med framgång (det vill säga, i främsta hand för surfningens skull).

Visa signatur

A little reading goes a long way...