Permalänk
Medlem

Jag har comhem, och jag har alltid bra hastighet eller så fungerar det inte alls. Det var fruktansvärt för ett tag sedan, men har fungerat bra i några månader nu.

TCP nedströms : 7.86 Mbit/s
TCP uppströms : 819.16 kbit/s

UDP nedströms : 8.08 Mbit/s
UDP uppströms : 1.01 Mbit/s

Permalänk
Medlem

razerrazer: Supporten är det nog inget fel på, inte heller teknikerna som ska sköta jobben med belastningarna. Felet sitter i att comhems ledning inte förstår vidden av problemet och lägger extrakraft på en lösning.

Tidsboven är dock: Noddelningar som måste göras i 75% av fallen kräver fiber och att tex få svar på en fiberförfrågan av telia/skanova tar iaf 6 veckor. Därefter ska all utrustning finns på plats och plats finnas i skåp osv. Man kan alltså råkna kallt med att en belastning tar 2-3mån att lösa från att den uppstår. I f.d. upc-nätet är det även migrering till samma nät och ubr-typ som comhem kör som gjort att det tar ännu längre tid. Tror säkert vissa områden i f.d. upcnätet haft belastning i snart 1 år och det kan säkert ta nån månad till dessutom att lösa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Comhem skullen enligt egen utsago fixa belastningsproblemen hos mig under januari men senast igår låg jag som max på 12Mbit/s....Får vänta in i februari och se om det blir någon förändring och sedan ringa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Är jag ensam om detta?

Jag byter mac-adressen på nätverkskortet och startar om modemet för att få en ny ip-adress:

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 17:38:55
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 18:38:55

Lånet på IP-adressen är på 1 timme och hastigheten är bra och stabil.

TPTEST 3.12 ger följande värden mot Comhem:

Sändning
1.06Mbit/s TCP
1.17Mbit/s UDP

Mottagning
8.75Mbit/s TCP
8.94Mbit/s UDP

Jag har 8/1 tjänsten så värdena ser ju bra ut.

Nu ska vi se vad som händer när den magiska timmen har gått..

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 18:35:16
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 1 februari 2008 00:35:16

Lånet är nu betydligt längre än 1 timme, men är hastigheten densamma?

Testar igen med TPTEST 3.12 mot Comhem:

Sändning
836.61kbit/s TCP
1.02Mbit/s UDP

Mottagning
7.71 Mbit/s TCP
7.92 Mbit/s UDP

Oj.. Nu går det inte ens längre att komma upp i 8Mbit/s TCP hur mycket man än försöker och hastigheten är inte lika stabil längre. Notera att även upphastigheten har blivit sämre och ostabil, går ej att komma upp i 1Mbit/s TCP. Nu kanske nu tror att det här var en ren slump.. Trodde jag också första gången och andra och den tredje gången det hände. Faktum är att jag har provat samma sak så många ggr så jag är 100% säker på att det inte är någon slump. Fenomenet började när jag vart tvångsflyttad till en annan gateway och 64QAM aktiverades. Märkte då direkt att något var fel eftersom det inte gick att maxa linan längre.

Är det något skit med mitt modem eller behandlar Comhem alla så här som har 64QAM?

har liknande problem som du när jag byter mac address och får nytt ip så varar Leasen 1 timme och allt är stabilt den timmen men efter den timmen så blir det som du beskriver segt dåliga resultat mot tp test osv vad ska vi göra ?

Visa signatur

Intel C2D E6750 @

Permalänk

Har comhem 8 / 1 och bor i centrala stockholm. Jag skiter i om jag får ut 100 eller 80 % av linan men det är ostabiliteten som man blir less på. Från 16-17 till 24.00 så är pingen alltid, utan undantag ostabil.
Nu på morgonen ligger min -ms mot sunet mellan 7 - 16.
Känns ok.
Men sen börjar den hoppa under kvällstiden. Har inte telefoni (tack gud) Så jag vet inte något om problemen där.
Om jag är nöjd med Comhem?
har haft internet ifrån: Scream, Telia, BBB och säkert nån till.
Och det är bara comhem jag inte är nöjd med.
Anekdot: Ringde supporten i höstan när det tog 2 min att ladda en hemsida. Nämnde mitt problem om pingen kvällstid också.
Vad säger supporten?
- ööh, och du vill ha hög ping?
Jag la på i örat.

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem

[CD]Elias: Ja som man behandlar andra (genom att slänga på luren) blir man själv behandlad med att ej få felet löst. I höstas hade ju comhem problem med sina DNSer vilket sedemera blev löst förövrigt. Det andra problemet (pingtopparna) är inget generellt jag känner till hos comhem.

Att det ska vara så svårt för folk att uppföra sig om det är via mail/forum eller telefonkonversation. När folk inte ser varandra i ögonen så är det som att halva hjärnan slås av och man uppför sig som en grottmänniska.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

hatar comhem, supporten fick man köa till i minst en halvtimme och sen svarar nått pucko som inte ens vet vad han babblar om. jag bytte till ownit, nu har jag 100/100mbit billigare än comhems 4mb och jag har aldrig behövt köa till support dom svarar direkt. bredbanded har förövrigt _aldrig_ strulat och jag har använt det drygt 1 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blid
hatar comhem, supporten fick man köa till i minst en halvtimme och sen svarar nått pucko som inte ens vet vad han babblar om. jag bytte till ownit, nu har jag 100/100mbit billigare än comhems 4mb och jag har aldrig behövt köa till support dom svarar direkt. bredbanded har förövrigt _aldrig_ strulat och jag har använt det drygt 1 år.

kul för dig... hur tycker du vi andra som inte kan ha ownit ska göra?

Permalänk

Så du bytte till ownit för att Comhem har dålig support?

Permalänk
Medlem

Om du hade möjlighet att ha ownit men endå valde comhem i första läget vet man ju vart felet sitter

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky, det är inte personen i kundservicen som jag är arg på. Det är Comhem som anställer mindre kunniga personer att svara på tekniska frågor. Anledningen att jag lade på var att om jag fortsatt fråga henne och fått liknande svar så hade hon fått ta emot både det ena och andra.
Tror du hon blev ledsen över att hon slapp snacka om något hon inte visste ett skit om ?
Pingtopparna är ett faktum....kan lägga upp skärmdumpar från olika tider på dygnet. Om du nu inte kan ta mitt ord på det.
Hur många positiva svar ser du i trådarna om comhem ?
Tycker du det är ok att man säljer
Undermåliga produkter och sen gör det smått omöjligt för kundera att informera företaget om det ?
Vet inte riktigt om du representerar dom eller inte ? Men nöjd, det kan man inte vara!

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem

Det är ju sällan supporten som man skall skälla på, dom gör nog så gott dom kan. ta tag i kundrelationer istället. Dessutom var alltid vänlig och ha mycket på fötterna innan samtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Om du hade möjlighet att ha ownit men endå valde comhem i första läget vet man ju vart felet sitter

jag valde inte att ha comhem, jag blev automatiskt överflyttad till comhem när dom köpte UPC och efter det så bytte jag till ownit så fort det blev installerat.

Permalänk
Medlem

Fungerar kanon! (24/1 som utlovat!)

Dock dyrt... Betalar 399:-/mån för detta (p.g.a. att jag inte har någon bindningstid).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
http://i31.tinypic.com/z3l9f.png
Fungerar kanon! (24/1 som utlovat!)

Dock dyrt... Betalar 399:-/mån för detta (p.g.a. att jag inte har någon bindningstid).

Ska kosta 339 med bind och 369 kr/mån utan bind om man ska vara petig
vet en del ex-upc som tydligen betalar fel priser tyvärr.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vi är en av de msom betalar aldelles fö rmkt för 8/4.... morsan är obenägen att ringa comhem och antingen byta upp sig eller få dem att sänka priset...

Permalänk

Någon mer än jag som inte har Internet och telefoni i Kungsladugård/Majorna för närvarande?

(Använder mobilt Internet för att skriva detta)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Någon mer än jag som inte har Internet och telefoni i Kungsladugård/Majorna för närvarande?

(Använder mobilt Internet för att skriva detta)

Bor i Kungsladugård, och här funkar det. Kanske lite segt. Bredbandskollen ger bara 12Mbit/s ner på en 24 Mbit/s anslutning.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Bor i Kungsladugård, och här funkar det. Kanske lite segt. Bredbandskollen ger bara 12Mbit/s ner på en 24 Mbit/s anslutning.

Nu funkar det igen här också, mycket lustigt.

Varken telefoni eller Internet fungerade under ca. 1 timme...

Permalänk
Medlem

funderar på att uppgradera till 24mbit utan bidning. Betalar nu 319kr/mån för 8mbit utan bindning så 369kr e ju inte stor skillnad. Tänkte höra om det går att nedgradera om det skulle krångla? verkar som att många haft strul med 24mbit

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
http://i31.tinypic.com/z3l9f.png
Fungerar kanon! (24/1 som utlovat!)

Dock dyrt... Betalar 399:-/mån för detta (p.g.a. att jag inte har någon bindningstid).

HEhe jag visste inte att det fanns hs i västerås som saknar stadsnät?)=

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Marwin : Förstår ingenligen inte vad det är för mening att visa ett bra värde? Du har ett bra internet, Vad gör du i den här tråden ? Tror du vi andra bryr oss om att du har 0 packetloss och stabil lina? Det är inte riktigt vad det här handlar om!

Det tråden går ut på är att berätta problem som är med comhem och visa sina problem och disskutera det här runt. Vi andra skiter fullständigt i om du har full lina och inga problem. Visst det ger en viss gnutta ljus att endel har det bra men men. ganska onödigt att visa de :/

Klockan 19.50 och statusen är fin

nästan så att man funderar på att ta en tändsticka och elda upp modemet

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 169, mottagna = 159, Förlorade = 10 (5 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 28 ms, Högsta = 232 ms, Medel = 92 ms

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

razerrazer du har döpt den här tråden till "Comhem Tråden!" och inte "Vi som lipar över ComHem!" Sluta whina nu.

Permalänk
Medlem

Äh, vet att jag bidrar till off-topic tjötet men komigen nu: sluta gnäll på varandra och håll en någorlunda schysst nivå annars låser de ju den här tråden med

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Skulle vara gött att få lite inside-info om hur det ser ut med utrullningen av */8 i Göteborgs området!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Skulle vara gött att få lite inside-info om hur det ser ut med utrullningen av */8 i Göteborgs området!

Detta är jag väldigt intresserad av också...

Permalänk
Medlem

Det verkar ju på SweCarl som supporten medgett att det kan dröja fram tills maj innan det är klart i Götet. Eller hade han andra problem?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Detta är jag väldigt intresserad av också...

Samma här!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Väntar också på att beställa 24/8 till göteborg/kungsladugård. Familjebostäders evighetsprojekt "Framtidens Bredband" kommer ju säkert bli klart innan Comhem får tummen ur..

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

hmm jaa. då är jag tillbaka jag oxå med mina Comhem-livsöden.
Har bott i nya lägenheten några veckor tillsammans med mitt combort-modem och läget är _mycket_ sämre än i mitt gamla f.d UPC-hus.

Först en notis: Hur i helvete kan det vara såhär dåligt, när det är precis nyombyggt -> comhem är precis nyindraget (vilket borde betyda...)-> helt nya grejor, ny anslutning mot deras backbone etc. (dvs, man ansluter väl inte ett helt nytt hus till en "punkt/nod" i nätet som är kass?)

Men, icke när det gäller comhem.

Har testat varje dag hela veckan och det blir liknande värden
09.30:

Citat:

wget ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/kernel.org/linux/kernel/v2.6/lin... >> /dev/null
57,411,765 946.41K/s
09:31:11 (936.83 KB/s) - `linux-2.6.23.14.tar.gz.2' saved

--- www.sunet.se ping statistics ---
17 packets transmitted, 17 received, 0% packet loss, time 16098ms
rtt min/avg/max/mdev = 14.386/17.416/27.288/3.250 ms

tptestclient -n 1 -m ta referens.sth.ip-performance.se 1641
TCP Send: 7450243 bps (7.45 Mbit/s)
TCP Recv: 7796145 bps (7.80 Mbit/s)

allting ser väl "Okej" ut, även om man kanske hade önskat att pingen inte peak:ar på 27, samt lite mer upstream.

19.30:

Citat:

wget ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/kernel.org/linux/kernel/v2.6/lin... >> /dev/null
57,411,765 325.54 K/s
19:38:15 (316.88 KB/s) - `linux-2.6.23.14.tar.gz' saved

--- www.sunet.se ping statistics ---
17 packets transmitted, 17 received, 0% packet loss, time 16156ms
rtt min/avg/max/mdev = 22.131/43.918/73.520/10.594 ms

tptestclient -n 1 -m ta referens.sth.ip-performance.se 1641
TCP Send: 3621684 bps (3.62 Mbit/s)
TCP Recv: 4005674 bps (4.01 Mbit/s)

DVS, prime-time när alla kiddzen kommer hem och wärshar torrent/dc så är min medel-ping dubbelt så hög, och hastigheten mer än halverad.

VEM som helst kan ju fatta att detta är sjävklara kapacitets-problem, eftersom dom uppstår kvällstid, och sen morgon/förmiddag/mitt-på-dagen dagen efter så är det bra igen.

ÄNDÅ jarar supporten om att "kolla dina kablar, koppla bort din router (SOM JAG ENDAST HAR FÖR ATT NI ERA JÄVLA IDIOTER bara ger migg 1 ip)" etc etc.
tillslut när jag ringde tebax med "3st tp-test värden" som dom krävde, så skulle dom göra en "felanmälan"... jojo.

så jävla less på det här skitbolaget. så får man som razerrazer sa deras "hej kul att du är comhemkund, sveriges nöjdaste kunder"-utskick. fattar inte.
enda skälet till att jag (och antagligen många fler) har dom är att mitt enda alternativ är ADSL, vilket som ett max ger mig 24/2,5.. och ADSL strular ju minst lika mycket det.

Sjukt less. Ska ringa tebax och kräva några gratismånader tills dom kan fixxa min hastighet kvällstid.

glömde ju även "bästa" featuren..
ibland på kvällarna tappar den uppkopplingen helt. varpå inte ens "ipconfig /renew" fungerar, utan enda saken att göra är att:
vänta 15 min, starta om modem, hoppas det funkar,
sen repeat på det var 15:onde minut tills man får ett IP.