Permalänk
Robot

Lappa lite CPU och TRUE

Egentligen lite overkill o göra ett galleri av det men...varför inte?

Lappade min CPU och kylfläns:
AMD Athlon 64 X2 6000+ (3013MHz)
Thermalright ultra-120 extreme

Köpte våtslippapper på Clas Ohlson för en billig peng. Dom har ett "selection" paket med ett av varje från typ 120-1200 eller nåt i korstorlek.
Tejpade fast på glasskiva och hade på vatten med en droppe såpa i. Sen typ 15ggr fram och tillbaka, vänd 90 grader, 15ggr till, vänd 90 grader osv osv. Tog ca 1,5-2 timmar inkl av- och påmontering.

Resultatet blev ok. ca 2 grader lägre temperatur:
(core1/core2)
Före: 50-52 / 47-49
Efter: 47-49 / 45-47
Efter 20 minuter orthos och låg fläkthastighet, på hög så kommer core 1 inte ens upp i 44. Så kanske någon grad mindre än jag trott, men ändå helt ok. Känns iaf bra nu att ingen del i datorn kommer över 50 grader...

En fråga ni gärna får kommentera på:
- Som kan ses har jag inte slipat bort allt aluminium på varken TRUE eller CPU. Torskar man nämnvärt på det?
Ytorna är helt plana nu så kontaktytorna är ju bra.
Vissa guider jag läste innan sa att man skulle dra ner till kopparn direkt oberoende av ytan, men jag ville inte riskera att flänsen skulle sitta för löst, TRUE är ju lite ökänd för det.

Besök albumet: Lappa lite CPU och TRUE av Användarnamnqwer

Permalänk
Medlem

gillar inte ordet TRUE men visst få 2grader längre temp och släng garantin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phennom
gillar inte ordet TRUE men visst få 2grader längre temp och släng garantin

Är inte värd det med andra ord

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phennom
gillar inte ordet TRUE men visst få 2grader längre temp och släng garantin

Fast man kan inte veta i förväg hur mycket det kan sjunka. Vet om fall då det sjunkit ~8-10 grader efter en lappning av kylare + cpu. Rörde sig då dock om en q66.

Dock så förstår jag inte varför kylaren är monterad på det sätt som den är? Är det inte bättre att ha noctuafläkten som är till vänster i första bilden på utsug och vända kylaren 90grader så att fläkten på kylaren blåser genom flänsen och vidare genom noctuan och ut ur lådan?

Permalänk
Medlem

hm... jag kan nog ha fel men om båda ytorna är helt plana (ner till atomstorlek) så borde det funka att få 2 saker att fästa mot varandra utan vatten? Kanske bara är jag som tycker det. För det är väll det vattnet gör. Fyller igen alla små springor.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phennom
gillar inte ordet TRUE men visst få 2grader längre temp och släng garantin

Det beror väl lite på om man tycker 1300kr är mycket pengar att riskera. Jag skulle ju aldrig göra det med en QX9650 om vi säger så... men denna CPU känns ju inte direkt som någon störe utgift.

Permalänk

kul att min prolle sitter i 43 idle haha! Snyggt galleri ska lappa min cpu också och nu vet jag hur man gör

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
hm... jag kan nog ha fel men om båda ytorna är helt plana (ner till atomstorlek) så borde det funka att få 2 saker att fästa mot varandra utan vatten? Kanske bara är jag som tycker det. För det är väll det vattnet gör. Fyller igen alla små springor.

Det har du rätt i men det är nog inget man fixar hemma då ska du ha löjligt plana och släta utan mikroskopiska ojämnheter och då räck inte det finast sandpapper.

Passbitar är ett bra exempel på metall delar som är så jämna att du kan få att fästa dom vid varandra utan några hjälp medel. Man bara drar dom motvarandra och dom sitter sedan sten hårt ihop.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Passbitar

Permalänk
Medlem

Ajdå, fortfarande varmt jue?

Permalänk
Medlem

Ingen av dom är rätt lappade! Du ska få bort nickelplätteringen helt! Kolla här..

Här var den inte helt klar, men du ser att kopparen börjar synas.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

hurkan du ha så höga temps. jag har en 6400+ på 3.6ghz och den idlar 36, har CNPS870 på halv volt

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

"Så kanske någon grad mindre än jag trott, men ändå helt ok"

Wtf? Är det inte bättre att den blev svalare?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
hurkan du ha så höga temps. jag har en 6400+ på 3.6ghz och den idlar 36, har CNPS870 på halv volt

Vilket program mäter du med?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Dock så förstår jag inte varför kylaren är monterad på det sätt som den är? Är det inte bättre att ha noctuafläkten som är till vänster i första bilden på utsug och vända kylaren 90grader så att fläkten på kylaren blåser genom flänsen och vidare genom noctuan och ut ur lådan?

Det beror helt enkelt på att man måste sätta den så? Monteringen på AM2 har ju inget fästkors utan en platta som går över flänsen, fästhålens positioner är sedan inte kvadratiska utan rektangulära (iaf med mitt ögonmått) så det går helt enkelt inte. Eller någon som har en lösning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Ajdå, fortfarande varmt jue?

Nja, lite kanske, men det är som sagt med 50% på på chassifläktarna och lägsta på tricoolen... med 100% på chassi och lägsta fortfarande så toppar den ca 45-47 och med högsta på tricoolen knappa 44. Så det är ändå ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Ingen av dom är rätt lappade! Du ska få bort nickelplätteringen helt! Kolla här..
Här var den inte helt klar, men du ser att kopparen börjar synas.

Precis det jag ville veta. Bör man slipa bort allt ner till kopparn? Jag var medvetet försiktigt som jag skrev eftersom TRUE är känd för att sitta dåligt redan olappad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
hurkan du ha så höga temps. jag har en 6400+ på 3.6ghz och den idlar 36, har CNPS870 på halv volt

hehe...nu pratade jag load temps... min idle'ar på 29-30 sådär. Om jag kör på chassi fläktarna lägger den sig på typ 27-28... så dina 36 är ju rätt högt jämfört med min...

Permalänk
Medlem

Ljudnivån blir lägre ifall man låter fläkten suga luft genom flänsen. D.v.s. den blir högre när mna låter fläkten blåsa luft igenom flänsen.

Permalänk

Vafan min 6000+ som är klockad i 3.3ghz håller samma temp oclockad.. det måste vara något skumt .. :x

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Dock så förstår jag inte varför kylaren är monterad på det sätt som den är? Är det inte bättre att ha noctuafläkten som är till vänster i första bilden på utsug och vända kylaren 90grader så att fläkten på kylaren blåser genom flänsen och vidare genom noctuan och ut ur lådan?

Om inte annat borde han sätta fläkten under flänsen då värme vill uppåt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Umm, höga temps?
Har samma prolle på 3.0 ghz ganska exakt men med tempsen runt 32 när jag surfar och nallar runt på msn, med standard kylaren!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Umm, höga temps?
Har samma prolle på 3.0 ghz ganska exakt men med tempsen runt 32 när jag surfar och nallar runt på msn, med standard kylaren!

men omg. Varför läser alla fel?!
min idle'ar på 29-30. Om jag kör på chassi fläktarna lägger den sig på typ 27-28...
Så din 32 är jämförbara med min 27-28... tempsen i galleriet är efter 20 minuter Orthos utan att höja fläktarna alls...dvs 20 minuter av 100% belastning på båda kärnorna...Om jag sätter på fläktarna kommer den upp i ca 40..och utan att höja fläkten på flänsen ca 43-44. Kör Orthos 20 minuter på din så lär den inte direkt visa 40 grader...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Det beror helt enkelt på att man måste sätta den så? Monteringen på AM2 har ju inget fästkors utan en platta som går över flänsen, fästhålens positioner är sedan inte kvadratiska utan rektangulära (iaf med mitt ögonmått) så det går helt enkelt inte. Eller någon som har en lösning?

Ah, okej, det visste jag inte.

Men som Å-NILZ sa så tror även jag att det vore bättre att sätta fläkten så den blåser luften nerifrån och upp genom kylaren.

I övrigt tycker iaf jag att du har bra temps

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ah, okej, det visste jag inte.

Men som Å-NILZ sa så tror även jag att det vore bättre att sätta fläkten så den blåser luften nerifrån och upp genom kylaren.

I övrigt tycker iaf jag att du har bra temps

Precis, den sitter väl så nu efteråt? Det va väl så du menade? Eller menar du som den satt innan? Jag hade fläkten ovanför först men på tips från forumet för någon vecka sedan (i mitt senaste galleri) så fick jag tipset att byta, så nu sitter den under flänsen när jag ändå va inne och grävde runt med det. Sista bilden ser du hur det ser ut.

Permalänk
Avstängd

Efter 800 pappret så ska du köra med kromglans för bästa resultat.
Jag brukar polera det sista med en slipmaskin eller dremel.
eller varför inte göra det enklaste och plocka bort hela IHSen?
Det har jkag gjort på min och den blev lite svalare.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Precis, den sitter väl så nu efteråt? Det va väl så du menade? Eller menar du som den satt innan? Jag hade fläkten ovanför först men på tips från forumet för någon vecka sedan (i mitt senaste galleri) så fick jag tipset att byta, så nu sitter den under flänsen när jag ändå va inne och grävde runt med det. Sista bilden ser du hur det ser ut.

Ah, ok, trodde första bilden var en aktuell bild, missade sista bilden tydligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Efter 800 pappret så ska du köra med kromglans för bästa resultat.
Jag brukar polera det sista med en slipmaskin eller dremel.
eller varför inte göra det enklaste och plocka bort hela IHSen?
Det har jkag gjort på min och den blev lite svalare.

Kromglans gör cpun snyggare, men det är väl inte den du tittar på? Man ska ha så plan yta som möjligt inte skinig.. Och det kan finnas eventuella oljor n shit i kromglans.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

nja men det ser snyggare ut med blänkande cpuer i galleriet

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Min 3600+ 1.9ghz ligger å idlar på 40 grader nu med orginal flänsen och en 80mm ovanpå så jag tror du borde kunna få ner tempen lite mer.

Permalänk
Medlem

Väldigt många i den här tråden som diggar hårt att de har "låga" idle-temps när trådskaparen redovisar tempsen för 100% full load på båda kärnorna

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerade tyvärr inte med kylflänsen

Haha..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Kromglans gör cpun snyggare, men det är väl inte den du tittar på? Man ska ha så plan yta som möjligt inte skinig.. Och det kan finnas eventuella oljor n shit i kromglans.

kromglans aka autosol innehåller smått smått slipmedel, så varför skulle autosol inte funka?
Visst det kanske är oljor och shite i det men då är det ju bara att rengöra innan man använder det man lappat/polerat?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.