Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av glading:

Får du bredband från itux på 15 dar e de bara att grattulera har väntat i snart 1 månad på att portalhelvetet ska funka,

mitt tips e att du behåller ditt nuvarande b band tills du fått igång de nya.

Från de ena till de 3 e, hur går det för dig( rallie) har de blett nå bredband ??

Ett annat tips är att ringa supporten o säga att du har problem , får du hänga i tel kö i 40 minuter, kanske man ska

fundera över isp en extra gång .

det går åt fan för mig, jag har pratat med bahnhof typ 10 ggr. de har vart några nissar här. men inget händer, de e ju något programmerings fel enligt dom som va här... Men jag vet inte, han verkade ganska okunnig, allt han testade var att plugga in en laptop. inget mer, öppnade inte cmd eller något annat program. väntade 1min typ å sedan sa han att "det funkar inte" sedan gick dom ungefär... dom kollade även att jag satt på rätt plats i switchen, å de verkade jag göra. så nu har jag väntat 23 dagar å inget har hänt, trotts timmar i telefonkör, itux har inte ringt upp efter att jag ringt dom heller. Verkar som om detta kommer ta en evighet...

Permalänk
Medlem

skitux

Skrivet av Rallie:

det går åt fan för mig, jag har pratat med bahnhof typ 10 ggr. de har vart några nissar här. men inget händer, de e ju något programmerings fel enligt dom som va här... Men jag vet inte, han verkade ganska okunnig, allt han testade var att plugga in en laptop. inget mer, öppnade inte cmd eller något annat program. väntade 1min typ å sedan sa han att "det funkar inte" sedan gick dom ungefär... dom kollade även att jag satt på rätt plats i switchen, å de verkade jag göra. så nu har jag väntat 23 dagar å inget har hänt, trotts timmar i telefonkör, itux har inte ringt upp efter att jag ringt dom heller. Verkar som om detta kommer ta en evighet...

Va segt , samma här, stendött sen start . Får en ip adress som börjar på 169 . .. men skall ha en som börjar på 192.. enligt killarna som var här.

Synd att man har så många isp o välja på, men bara ett "itux" . Bättre om de varit tvärt om .

Permalänk
Medlem
Skrivet av glading:

Va segt , samma här, stendött sen start . Får en ip adress som börjar på 169 . .. men skall ha en som börjar på 192.. enligt killarna som var här.

Synd att man har så många isp o välja på, men bara ett "itux" . Bättre om de varit tvärt om .

ip adress som börjar på 169 = Du har inte fått någon ip öht. Det är en fallback IP som TCP/ip landar på när den inte får kontakt med DHCP-servern. Så de betyder bara att inget funkar. Surt sa räven :/

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vet inte om ma ska vara glad eller ledsen för att man inte är ensam utan fungerande fiber. Känns ju inte direkt meningsfullt att beställa något som man vet inte fungerar än. Framtidens bredband... tja, dagens bredband är det ju inte i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått en vecka sedan jag felanmälde mitt fiber. Inget har hänt sedan dess. Ingen har hört av sig, inget fungerar. Att jag inte är argare än jag faktiskt är, beror på att jag inte förväntade mig mer... Jävla amatörer!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Haha, ja amatörer är nog vad man kan kalla iTux. Har några vänner som det tog trevligt lång tid att kopplas in för. De kom ut på portalen utan problem, men den rapporterade fel lägehetsnummer. Roligt att det står på portalen att man ska vara uppmärksam på att det är rätt lägenhetsnummer så att "ppkopplingen kommer igång så snabbt som möjligt" men inget om vad man ska göra om det står fel.
Så när deras uppkoppling skulle varit igång ringde de bahnhof och beskrev sitt problem, varpå de felanmäld vidare till iTux. För Bahnhof kunde nämligen nå fibermodemet som deras system sa satt i mina vänners lägenhet, men inget var inkopplat i det modemet. Så alla jag tror alla med normal fattningsförmåga redan här kan glatt se vad problemet var.
Tre gånger skickade bahnhof till dem och sa att det var enligt iTux fixat och att de skulle höra av sig om det inte var det. Sista gången då de ringde upp Bahnhof sa han i supporten att han skulle se till att iTux skickade ut någon till deras lägenhet och fixade det. Tre dagar senare dök det upp någon skön snubbe som efter att rotat en liten stund kommer fram till att "det verkar ju som om det blivit felkopplat här, och vårt system har därför blandat ihop er lägenhet med er grannes". Herp Derp....
En timme senare hade de funktionsdugligt nätverk. Men då hade de gått mer än en vecka sedan de skulle varit inkopplade (kommer inte ihåg exakt hur mycket mer än en vecka det var)...

Permalänk
Medlem

Ringde Bahnhof igen och enligt deras supportkille hade mitt ärende blivit "uppgraderat" hos ITUX på fredag (felanmälde på söndag) och följdaktligen hamnat på deras "chefs" bord. Det känns inte bra att det tar nästan en hel vecka för felanmälan att ens uppmärksammas, det är lite väl slappt tycker jag. Dessutom sa han att ITUX var så dåliga att en del av de nät som de tagit över kunde de lika gärna lagt ned och låtit kunden välja bredband på annat vis. Så dåliga är de. Klapp klapp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

skitux

Skrivet av Tanari:

Ringde Bahnhof igen och enligt deras supportkille hade mitt ärende blivit "uppgraderat" hos ITUX på fredag (felanmälde på söndag) och följdaktligen hamnat på deras "chefs" bord. Det känns inte bra att det tar nästan en hel vecka för felanmälan att ens uppmärksammas, det är lite väl slappt tycker jag. Dessutom sa han att ITUX var så dåliga att en del av de nät som de tagit över kunde de lika gärna lagt ned och låtit kunden välja bredband på annat vis. Så dåliga är de. Klapp klapp...

Det sista låter ju helt otroligt , gillar snacket om uppgraderingar hela tiden.

Har nog snackat med itux snart 10 ggr, varje gång får jag svaret,vi har uppgraderat servrar o.s.v

Lite konkurens hade nog inte skadat, skulle va kul o sett upphandlingen hur itux tog hem uppdraget ?

Funderar på att köpa kabel o dra själv till bahnhof typ , känns som det hade gått fortare

Permalänk
Medlem

idag kom min lina i drift efter att jag pratat med bahnhof jag vet inte hur många gånger, och Itux 3ggr, bredbandskollen ger mig 95/92 och 1ms med router inkopplad, minns inte va jag fick utan router, men det var något liknande. Även om hastigheten inte är "helt 100" så tycker jag att dom kompenserar det med 1ms i ping, vilket jag prioriterar högt. Over and out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallie:

idag kom min lina i drift efter att jag pratat med bahnhof jag vet inte hur många gånger, och Itux 3ggr, bredbandskollen ger mig 95/92 och 1ms med router inkopplad, minns inte va jag fick utan router, men det var något liknande. Även om hastigheten inte är "helt 100" så tycker jag att dom kompenserar det med 1ms i ping, vilket jag prioriterar högt. Over and out!

lucky bastard ... gött o höra,då finns det hopp ialla fall,väntar på portalen fortfarande.

Den som väntar på ngt gott..

Permalänk

Idag kunde jag äntligen ansluta till portalen. Fyllde i ett par formulär, bootade om datorn, klart! Surfar nu med min 100/100-uppkoppling hos bahnhof:

Förstår att folk är frustrerade över att itux tar så lång tid på sig att fixa era problem, men generellt sett tror jag att det går lika smidigt för de flesta som det gjorde för mig. :/

http://i.imgur.com/K5OPm.jpg

Godkänd ping..

Permalänk
Medlem

Ni som har fungerande fiber: Hur är det med ipv6? Framtidens eller gårdagens bredband?

Permalänk
Medlem

Jag valde Bitcom som leverantör eftersom jag ville ha fast IP. Är nöjd med min download (94Mbit för det mesta) men uploaden brukar ligga på 20-30. Bor i Tynnered. Någon annan som har Bitcom? Vet inte om jag ska ringa och gnälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallamej:

Ni som har fungerande fiber: Hur är det med ipv6? Framtidens eller gårdagens bredband?

Bahnhof: ingen ipv6.
iTux: Fibermodemet verkar bara klara hastigheter om 10/100 i Ethernet-uttagen...

Framtidens bredband? Nja....

Permalänk
Medlem

Äntligen ..!

Har gnällt så förbannat så nu får man väl hylla lite då .
Itux har fått igång grejerna,så nu har jag genom
bahnhof enl tpt test 95/5. Svarstid 0. (100/10)
Huj va de går

Permalänk
Medlem

Min första vecka hade jag mycket svajjiga resultat, men nu har faktiskt skiten blivit rätt OK.
93/84 (100/100) med 4ms ping enligt bredbandskollen.

Undrar bara var min ipv6 är som jag enligt rykten hört att Bahnhof har till alla sina kunder....

Permalänk

Bahnhof och Bredband 2

Kommer att få fiber i Mars 2012, hur många ip-adresser får man om man väljer Bahnhof och Bredband 2 ? Har Comhem 100/10 nu och får 4 ip-adresser..
Tacksam för alla svar..

Permalänk
Medlem

Det funkar fortfarande inte här. Har nu gått 3 veckor sedan jag felanmälde; imorgon kommer det någon jävla nisse för att undersöka vad som är fel. Jag har på känn att personen kommer följa samma metodik som i ditt fall Rallie, dvs snabbt konstatera att det inte fungerar för att sedan gå sin väg och lämna mig väntades i okänt antal dagar.

Fy fan vilken jävla kundservice!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt att nätet funkar som skräp när Itux(Comslem) valde att köra med d-link utrustning....

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av WetWilly:

Inte konstigt att nätet funkar som skräp när Itux(Comslem) valde att köra med d-link utrustning....

Funkar som skräp? När jag väl kom åt portalen så var jag igång inom ett par minuter. Får cirka 96/85 på bredbandskollen med 0 millisekunder i ping, oavsett tid på dugnet. Mycket bredband för lite pengar imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Funkar som skräp? När jag väl kom åt portalen så var jag igång inom ett par minuter. Får cirka 96/85 på bredbandskollen med 0 millisekunder i ping, oavsett tid på dugnet. Mycket bredband för lite pengar imho.

Bara så du vet 0ms i ping är inte tekniskt möjligt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Inte konstigt att nätet funkar som skräp när Itux(Comslem) valde att köra med d-link utrustning....

Tänker du på utrustningen i lägenheten så valdes den av Framtiden och inte itux...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Bara så du vet 0ms i ping är inte tekniskt möjligt.

Sant men det kan hända att den blir 0.3 ms och avrundas neråt därmed visar 0 =P

Permalänk
Skrivet av radx:

Bara så du vet 0ms i ping är inte tekniskt möjligt.

Jo, fiberkablarna i mitt nät skickar inte data med ljus utan med tachyoner. Hastigheten är warp 10 vilket gör att jag kan skicka data till alla punkter i hela universum samtdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tänker du på utrustningen i lägenheten så valdes den av Framtiden och inte itux...

Är du säker på det? Normalt sett när man lägger ut ett "nät" eller "drift" på entreprenad så är det i många lägen de som bygger/vann som får välja utrustningen. Gissa varför jag varit med om företag som varit tvungna att slänga ut alla sina datorer oavsätt ålder till förmån för annat märke eftersom nya leverantören vägrar utföra support på hårdvara från några andra märken än deras partners?

Dessutom låter det i alla publikationer som om Förvaltnings AB Framtiden tecknade ett avtal med iTux på HELA deras "nätlösning"...

Permalänk
Medlem

Mm, då har teknikern varit här och konstaterat att det är avbrott i min fiberledning. För att dra en ny lina krävs att de är två stycken, så nu får jag vänta *ytterligare* en vecka på att skiten ska fungera. Dessutom ringde ITUX en dag efter teknikern varit här och frågade vad som var fel och undrade ifall de skulle skicka ut nån för att felsöka. Trots att han redan varit här. Noll koll kokosboll typ...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Vet någon när dom sätter igång driften på mitt bredband? För nån vecka sen så kom dom hem och installerade nån burk vid hallen, sen stack dom...

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Vet någon när dom sätter igång driften på mitt bredband? För nån vecka sen så kom dom hem och installerade nån burk vid hallen, sen stack dom...

Det beror på när ditt hus är anslutet och klart. :/ Hos mig så fick jag ingen information alls utan det bara fungerade efter ett tag.

/Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Mm, då har teknikern varit här och konstaterat att det är avbrott i min fiberledning. För att dra en ny lina krävs att de är två stycken, så nu får jag vänta *ytterligare* en vecka på att skiten ska fungera. Dessutom ringde ITUX en dag efter teknikern varit här och frågade vad som var fel och undrade ifall de skulle skicka ut nån för att felsöka. Trots att han redan varit här. Noll koll kokosboll typ...

Fan va segt!! Hoppas jag inte själv råkar ut för nån sån skit. Jag hoppar själv på tåget den 15 december.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jo, fiberkablarna i mitt nät skickar inte data med ljus utan med tachyoner. Hastigheten är warp 10 vilket gör att jag kan skicka data till alla punkter i hela universum samtdigt.

Haha, Beem me up scotty!!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum