Permalänk
Robot

Finlir med antec 900

Uppgradering av hårddisk 2010-03-19

Nu har jag kört i ca tre dygn sedan monteringen av grafikkorts kylaren, alla vrm och minnes kylare sitter utmärkt fortfarande. Var bara noga med rengörningen samt så skall man sudda med ett suddgummi där kylarna skall sitta. Fråga mig inte varför men det hjälper i alla fall.

Uppdatering med temperaturer 2008-08-23
Uppgradering av grafikkort 2008-08-11
Uppgradering av front 2008-03-11
Uppgradering av grafikkorts kylare 2009-09-07

Här kommer en liten bygglogg som kom till när jag skulle byta till sata brännare, så man äntligen skulle slippa ide kabeln.

Utgångsmaterial:

Chassie: Antec 900
Nätagg: Cooltek 600W
Moderkort: Asus Commando
Processor: E6600
Minnen: 2*1024 + 2*512 Corsair XMS cl 4-4-4-12
Grafikkort: Sappire HD 4870 512mb
Hårddisk: 1st Raptor 74gb + 1st WD 320gb + 1st WD Black 640gb
DVD: Nec AD-7191s

Jag tänkte ordna upp lite kablar och så när jag ändå ska byta dvdbrännaren.
Det blev ett större projekt än jag tänkt mig, så jag tänkte dela med mig lite av det hela.

Kommentera gärna.

De första bilderna är från datorn innan nerplockningen.

Besök albumet: Finlir med antec 900 av cbrkungen

Permalänk
Medlem

Återigen tipsar jag om att du väntar med att lägga upp ett galleri tills dess att du har de flesta bilder klara.

Men men... har samma chassi

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Svårt att dra sladdarna fint i ett 900. Men du får helt klart ett Godkänt.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

håller helt med dafud, mitt 900 ser ut som ett j rått bo, fattar inte hur du kunnat få det så bra

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog blir riktigt najs bygge!!

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på mitt galleri var jag gjorde hål i min moderkorts plåt, blev riktigt nöjd med kabel dragningen efter den lilla "fixen"

MvH Jesper

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk

tycker jag har lyckats få någorlunda bra kabeldragning i mitt antec 900 kolla gärna

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk

Har en fråga, hur sitter toppen fast? Sitter allt i ett, typ som fronten gör, med några slags plastpluggar?

Har funderingar på att lacka om den nämligen.

Tack

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Snyggt, mycket snyggt i svart.

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

Det blev ruggigt snyggt, kanske ett framtida projekt för en själv med.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Bra att du uppdaterar så ofta, lägg gärna ut nån helhetsbild med systemet på när du är klar.

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

SKIT SNYGGT!!! Vill haaa...

Permalänk

Tack för alla snälla inlägg och kommentarer och ursäkta att jag inte svarat. Jag var tvungen att åka till simskolan med barnen.
Dom skall ju ha sin tid ;-).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Har en fråga, hur sitter toppen fast? Sitter allt i ett, typ som fronten gör, med några slags plastpluggar?

Har funderingar på att lacka om den nämligen.

Tack

Inuti framför 200mm fläkten så sitter två små skruvar. Sen så är den ditknäppt med 6st plasthakar som du känner på insidan. Dessa är gjutna i plasten. De ända du inte kommer åt är 2 hakar i framkanten. Den ena av dessa lyckades jag ha av men den gick att limma tillbaka.

Hoppas det går bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Återigen tipsar jag om att du väntar med att lägga upp ett galleri tills dess att du har de flesta bilder klara.

Men men... har samma chassi

//Gorian

Men det var ju inget galleri utan en bygglogg. Men annars håller jag med dig. Jag hoppas ni inte fick vänta för länge.
Sorry i alla fall.

Än en gång tack för era inlägg jag återkommer snart med fler bilder

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

Wow!! Väldigt fint, bland det bästa jag sett på länge. Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Vart får du tag på "hepa" filtret och vad kostar de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Vart får du tag på "hepa" filtret och vad kostar de?

Tyvärr vet jag inte vad det kostar. Jag känner en som jobbar på en filterfabrik.
Mvh cbrkungen

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

Kontackter e alltid bra...

(spec om man vill att sladdarna ska gå att koppla samman)

HAHAHA!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

detta va snyggt.vart sugen själv på att lacka allt svart =P
Klar 10

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Kontackter e alltid bra...

(spec om man vill att sladdarna ska gå att koppla samman)

HAHAHA!

Jo utan kontakter blir det jobbigt. Det är många saker som underlättar med dessa.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

vackert indeed, custom black brukar oftast bli schysst. 10p :>

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Vart får du tag på "hepa" filtret och vad kostar de?

Köpp filter för fönster glögar. finns på rullar i byggvaruhandeln.

Jag undrar om han har lagt på någon clar lack? annars kommer ju chassit vara extremt känsligt.

Permalänk

Riktigt snyggt. 9 poäng.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! bra bygglogg med bra och tydliga bilder. kreativt av dig att göra något nytt, snyggt med lackad insida och bra lösning för kablarna.

10p^^

Visa signatur

AMD Athlon 64 6400+ AM2 / ASUS M2N-SLI Deluxe / BFG GeForce 8800GT OC2 / 2GB DDR2 800MHz / Western Digital 320GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Köpp filter för fönster glögar. finns på rullar i byggvaruhandeln.

Jag undrar om han har lagt på någon clar lack? annars kommer ju chassit vara extremt känsligt.

Filter går nog att få tag på men det gäller att de inte släpper igenom massa partiklar in i burken. Det var i alla fall mitt krav. Och då fungerar nog även filter som sitter exempelvis i husventiler osv. Men som jag skrev tidigare så kommer dessa från en filterfabrik.

Och ja det ligger 2 lager klarlack utom på moderkortsplåten för den skall göras om.

Och tack alla ni som röstat och skrivit kommentarer.
Kul att det var fler som gillade det.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk

extrem Antec 900 makeover

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk
Medlem

hej jag har ett likadannt chasie å det e 3 saker med det som stör mig ett glaset på sidan det vibrerar så man borde ta lös det å sätta en tunn gummilist mällan 2 det e för mjukt om man tar i det tappar det lätt formen å det sista hårdiskanar resonerar ut i chasiet som fan o jag har inte kommit på nå bra lösning för å tysta ner dom det e nå saker jag tycker du borde se över

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziefle
hej jag har ett likadannt chasie å det e 3 saker med det som stör mig ett glaset på sidan det vibrerar så man borde ta lös det å sätta en tunn gummilist mällan 2 det e för mjukt om man tar i det tappar det lätt formen å det sista hårdiskanar resonerar ut i chasiet som fan o jag har inte kommit på nå bra lösning för å tysta ner dom det e nå saker jag tycker du borde se över

Mitt glas sitter tätat med silikon vid skruvarna så här finns inga vibrationer.
Sen vet jag inte hur mycket du tar i, men jag har burit runt mitt chassie rätt så mycket och inte har det tappat formen ännu.
Hårddiskarna tyckte jag var rätt lätt att fixa. Du borrar upp skruvhålen i hårddisk hållaren till 5mm. sen trycker du i en gummigenomföring i varje hål ( jag köpte på biltema). Jag slipade ner mina så att de blev tunnare, så jag kunde använda original skruvarna. Sen är det bara att skruva fast.
Obs! jag använde gänglåsning så att jag inte behövde dra åt skruvarna så hårt. Annars så blir det lätt fortplantning av ljudet.
Hoppas du fick lite tips och ideér.

Mvh Robban

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

Hur tyst e 900 i standard utförande? kan den stå brevid sängen utan att de stör?

Nån som vet?

för min TH Aguila som jag har nu har fått genomgå mängder med operationer för att inte bli tystare. och jag började ju på ett bygge av en egen låda men han som hjälpte mej har blivit långtids sjukskriven pga utbrändhet så de sket sig ju.

men hur som hellst så är jag ju ute efter samma sak som alla andra som har datorn i samma rum som man sover och har den på 24/7. kyla och tystnad.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

riktit bra funderar på att göra ungefär samma med mitt 900 men då kommer jag nog att kanske måla det vitt samt sätta in ljudisolering också

ett tips är att du kan om du vill sätta filtrena imellan fläkten och det galret som sitter utanför fläktarna.
så gorde jag med mina dammfilter och det blev riktigt bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Hur tyst e 900 i standard utförande? kan den stå brevid sängen utan att de stör?

Nån som vet?

för min TH Aguila som jag har nu har fått genomgå mängder med operationer för att inte bli tystare. och jag började ju på ett bygge av en egen låda men han som hjälpte mej har blivit långtids sjukskriven pga utbrändhet så de sket sig ju.

men hur som hellst så är jag ju ute efter samma sak som alla andra som har datorn i samma rum som man sover och har den på 24/7. kyla och tystnad.

det ligger på ca 25db.

det är om du kör fläktarna på minimum

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |