Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och hur hade du tänkt att du skulle kunna komma fram till ett svar på vad som är kass lön utan att utgå från vad någon tycker? Det finns ingen förutbestämd summa som klassas som "kass". Skall det vara den procenten som tjänar sämst? 10%? 20%? 30%? Det kommer alltid finnas subjektivitet i sådana här frågor.

Jag håller med dig. Vad som definierar en kass lön baseras på subjektivt tyckande. Förutom vissa slavliknande exempel såklart.

Men, jag måste bara säga det att jag tycker att dina utspel inte är speciellt givande. So what om du tycker att 150kr/h är kass? Dina utspel leder inte till någon direkt hög nivå av diskussion, utan snarare så förolämpar du bara människor. Sådana utspel har jag i vart fall uppfostrats till att hålla inombords...

Beroende på hur man har växt upp samt vilken inställning man har till pengar (främst kostnader skulle jag väl säga) och liv förändras givetvis siffran "kass lön". Matematik, IQ, samhällskunskap och whatever åt sidan.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jobbar som grov sanerare på Ringhals. Får ut ca 25-35 tusen beroende på skift typ och arbetstider som varierar en del.
Och snart sparar jag lite på elräkningen också.. Eftersom jag snart är självlysande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

20.000 i månadslön
1.000 i personligt tillägg
36h arbetsvecka

Brukar få ut runt 16-17k med övertid. Blir väl till att börja plugga om ngt år om man inte blir befodrad igen

EDIT: Kan vi inte komma överräns om någon slags mall så det blir lite mer lättöverskådligt?

Typ:

Netto: 20.000 + 1.000 i personligt tillägg
Brutto: 15.400, normalt sett 16-17k med övertid
Arbetstid: 07:00 - 14:30
Veckotid: 36h
Utbildning: Gymnasieutbildning - Sam Ekonomi
Ålder: 22

Permalänk
Medlem

Enligt mallen.

Netto: 30 100
Brutto: 43 000
Arbetstid: ~09-17
Veckotid: 36h
Utbildning: Högstadieutbildning
Ålder: 30

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT.
Ingen lön men pension 1643 €/mån brutto 1322 € netto.
Har jobbat som laboratorietekniker 35 år på Nokia.
Ålder 66 år.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag håller med dig. Vad som definierar en kass lön baseras på subjektivt tyckande. Förutom vissa slavliknande exempel såklart.

Men, jag måste bara säga det att jag tycker att dina utspel inte är speciellt givande. So what om du tycker att 150kr/h är kass? Dina utspel leder inte till någon direkt hög nivå av diskussion, utan snarare så förolämpar du bara människor. Sådana utspel har jag i vart fall uppfostrats till att hålla inombords...

Beroende på hur man har växt upp samt vilken inställning man har till pengar (främst kostnader skulle jag väl säga) och liv förändras givetvis siffran "kass lön". Matematik, IQ, samhällskunskap och whatever åt sidan.

Nu var det någon som poängterade att någon kallade 150 kr/h för kass lön. De menade då att det var en bra lön, vilket jag anser vara lika fel som att tycka det är en dålig lön. Att säga att det är en bra lön bidrar inte till någon högre nivå av diskussion heller. Så man kan ju säga "so what om någon tycker att 150kr/h är bra".

Det går ju egentligen inte att diskutera denna fråga som är så högst subjektiv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Enligt mallen.

Netto: 43 000
Brutto: 30 100
Arbetstid: ~09-17
Veckotid: 36h
Utbildning: Högstadieutbildning
Ålder: 30

Skönt att du har påslag på bruttolönen

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Själv är man en säljare i grossistbranchen på 26 år, och försörjer en familj på 22 500 kr före skatt. Arbetar 40 timmar i veckan. Men jag är faktiskt relativt lycklig då jag levt på slavlön under hela mitt tidigare unga liv. Och arbetat som slav har man då fanemej gjort dessutom. Går väl in i den berömda väggen när jag fyller 30. Stressfaktorn är enorm, men dagarna går åtminstone fort!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag måste fan hålla med om att 150 kr timmen är en kass lön, ligger ju i det absoluta bottenskiktet på sweclockers verkar det som iallafall. (Jag själv har 150kr timmen) ....

Samtidigt får man ta i beaktande att många som skriver i denna tråd anser sig själva ha rätt hyffsat? Det är penismätarvarning här så det heter duga, fast en del försöker linda in det lite snyggt. De som tjänar dåligt/lagom/ordinärt har nog inte särskilt stor lust att skriva. Dem finns här, men är i klar minioritet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bäst är ju kolla vad genomsnittet har på sitt jobb, beroende på ålder, erfarenhet och utbildning.
T.ex.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Lite högre än förut nu.

I svenska kronor blir det ca 36 500 brutto i grundlön. Sen tilkommer eventuell bonus / övertid.

Arbetar som servicetekniker. Ingen högskoleutbildning.

Nu när jag läser igen så antar jag att du jobbar i Norge? Jag kan inte skattesatsen där. Vad får du ut? Och bor du där? Isf försvinner ju en större andel på levnadskostnader.

För övrigt har ju folk halvgalna löner. Jag tyckte ingångslön på 25500 som lokförare lät rätt fett, med slutlön på 31000-32000, och det är typ det bästa i branchen. Iofs tillkommer OB och övertid, så jag vet inte riktigt vad det blir i slutändan. Men det verkar ändå vara typ standard om man inte är någon stackars utnyttjad ungdom, eller bli behandlad som sådan. På Posten fick man knappt 20000 i månaden. Alla siffror är brutto.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tjänar 14285kr för 50h jobb denna veckan.
Det är jag nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nu när jag läser igen så antar jag att du jobbar i Norge? Jag kan inte skattesatsen där. Vad får du ut? Och bor du där? Isf försvinner ju en större andel på levnadskostnader.

För övrigt har ju folk halvgalna löner. Jag tyckte ingångslön på 25500 som lokförare lät rätt fett, med slutlön på 31000-32000, och det är typ det bästa i branchen. Iofs tillkommer OB och övertid, så jag vet inte riktigt vad det blir i slutändan. Men det verkar ändå vara typ standard om man inte är någon stackars utnyttjad ungdom, eller bli behandlad som sådan. På Posten fick man knappt 20000 i månaden. Alla siffror är brutto.

Vi har et ganska stort bolån så det försvinner en hel del där. Andra boendekostnader är relativt höga så pengarna går åt, tre ungar kostar lite också. Fast vi får ca 3 000kr i barnbidrag också. Min sambo tjänar lite mer än mig så vi klarar oss bra ... kan absolut inte klaga.

Jag har arbetat i Sverige förut på ett supportcenter från 2001 - 2004. Som mest hadde jeg ca 10k SEK ubetalt efter skatt där... fick lite mer cash til övers när vi flyttade till Norge kan man väl säga. Även om saker är dyrare här.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Är egenföretagare och frilansar. Fakturerar allt från någon enstaka tusenlapp upp till runt 80k på en månad, så det är sjukt olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Runt 45.000-50.000 brutto. Varierar beroende på hur mycket övertid man jobbat.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

23år år och jobbar som elektriker och är i 3'e året i yrket och räknas som fullärd om ett par månader. Har i dagsläget ca 26500kr netto och bör stiga till runt 30kkr. Har firmabil och jobbar mesta dels ensam. Är nöjd med mitt jobb och anser att jag har en helt ok lön för min ålder.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Ligger på runt 4000-6000 brutto från youtube om man nu kan kalla det ett arbete. Rätt bra timlön när man tänker på det.

Utmärkt om man ska studera.

Pengar från Youtube? ._.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Pengar från Youtube? ._.

Reklamintäkter skulle jag gissa på att det är.

Permalänk
Medlem

Närmare 30 än 20 och jobbar som NOC-tekniker på en hyfsat stor operatör/ISP. Har 24k i grund men drar väll in i snitt 7-8k extra i månaden på OB. Har dessutom bonusutbetalningar några gånger om året.

Förstår inte riktigt hur folk här kan anse att 150kr/h är dålig lön. På mitt första jobb hade jag 83kr/h när jag jobbade heltid(efter att ha klagat på min lön fick jag dock en höjning med 0,5kr/h). Det är dålig lön.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

23år år och jobbar som elektriker och är i 3'e året i yrket och räknas som fullärd om ett par månader. Har i dagsläget ca 26500kr netto och bör stiga till runt 30kkr. Har firmabil och jobbar mesta dels ensam. Är nöjd med mitt jobb och anser att jag har en helt ok lön för min ålder.....

Du tjänar redan bättre än fullbetalda här uppe,antar att storstadsfolk tjänar mer i allmänhet pga bostadspriser osv.
Själv är jag ettårsmontör och har strax under 18k.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Sötast
Skrivet av MakubeX:

Pengar från Youtube? ._.

Skrivet av Mafnus:

Reklamintäkter skulle jag gissa på att det är.

Har man en populär kanal på youtube så kan man bli partner http://www.youtube.com/partners och därigenom tjäna pengar genom att generera trafik åt youtube.

Permalänk
Medlem

Netto: 20-21 000
Brutto: 29000
Årsinkm 2010: 390 000
Arbetstid: ~07-16
Veckotid: 40h
Utbildning: 2årig DU
Ålder: 37
Firmabil och telefon

Arbetsledare inom fastighetsdrift

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Skrivet av Henrik29:

Netto: 29 000
Brutto: 20-21000
Årsinkm 2010: 390 000
Arbetstid: ~07-16
Veckotid: 40h
Utbildning: 2årig DU
Ålder: 37
Firmabil och telefon

Arbetsledare inom fastighetsdrift

Hur får du högre nettoinkomst än bruttoinkomst? Tvärtom ska det väl vara?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Rätt bra timlön när man tänker på det.

Hur många tim/mån går det åt för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Hur får du högre nettoinkomst än bruttoinkomst? Tvärtom ska det väl vara?

hehe sant,fel av mig. ändrat nu. tack

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag har ca 18000 efter skatt och jobbar som maskinreparatör. Men ska nu börja plugga nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan väst. Kommer bli en liten omställning.

Permalänk
Medlem

22 000 :- före skatt på ett slavjobb. Ska börja plugga igen till våren och bryr mig inte så mycket om vad jag får betalt så länge jag får jobba med någonting som intresserar mig.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Fick 18300kr / mån (innan skatt) när jag jobbade, har slutat nu dock och ska plugga istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avergale:

Jag har ca 18000 efter skatt och jobbar som maskinreparatör. Men ska nu börja plugga nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan väst. Kommer bli en liten omställning.

Ses här i nästa månad då Ser du en lönnfett typ med grön åve där det står "Dyne" på benet så är det jag

Permalänk
Medlem

Gött då ska jag hålla utkik efter dig. Går du NIT eller någon annan linje?