Permalänk
Medlem

~22,5k i näven (beroende på arbetsort)
jobbar mån - tor.

antalet timmar varierar, men som sagt, bara 4 dagar i veckan.

EDIT: gah blev fel där, antalet timmar är 40h/v.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Det kunde vara kul om folket kunde skriva hur många timmar per månad man gör. Det är ju först då man ser hur bra lönen är.
Ex.
30 000kr brutto och 100 tim/mån. = Bra lön.
30 000kr brutto och 200 tim/mån. = Kass lön.

Så 150kr/h är kass lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så 150kr/h är kass lön?

Jag har kass lön då

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

34 000 brutto

Civilingenjör, jobbat i 3 månader. Massa bra förmåner också

vad har du haft för erfarenheter sen innan? läst chalmers eller jobbat dig uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så 150kr/h är kass lön?

Jag skulle säga det, jag tjänar mer än så och anser att jag har ganska kass lön.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

vad har du haft för erfarenheter sen innan? läst chalmers eller jobbat dig uppåt?

Fick jobb i Oslo. 34k är ungefär vad en nyutexaminerad ingenjör har här, men som sagt har jag en del förmåner också

Så inga direkta erfarenheter förrutom jobbat inom industrin på somrar och gjort mitt examensarbete inom mätteknik/reglerteknik-området. Pfft chalmers.... LTH

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skulle säga det, jag tjänar mer än så och anser att jag har ganska kass lön.

ligger inte median lönen i sverige på runt 25 000? 150kr/h blir 24 000 i månaden, att kalla det kass lön är ganska verklighets frånvänt, då praktist taget halva sveriga har kass lön då?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skulle säga det, jag tjänar mer än så och anser att jag har ganska kass lön.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skulle säga det, jag tjänar mer än så och anser att jag har ganska kass lön.

ok.

Skrivet av Ragganof:

ligger inte median lönen i sverige på runt 25 000? 150kr/h blir 24 000 i månaden, att kalla det kass lön är ganska verklighets frånvänt, då praktist taget halva sveriga har kass lön då?

150kr/h motsvarar 26250kr/mån då du räknar med 175h/mån vid månadslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

ok.

150kr/h motsvarar 26250kr/mån då du räknar med 175h/mån vid månadslön.

tänkte jag inte på, då är det bättre än median lönen. vilket gör uttalandet ännu mer förvirrat.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

150kr/h motsvarar 26250kr/mån då du räknar med 175h/mån vid månadslön.

Antalet arbetstimmar för heltid varierar ju dock mellan branscher osv. Sen har vi en fråga om vi skall räkna arbetstid som man faktiskt arbetar eller tid man skulle arbetat under månaden om det inte fanns helgdagar. För att jämföra mot timlön är det ju mer korrekt att räkna faktiskt tid man arbetat.

Skrivet av Ragganof:

ligger inte median lönen i sverige på runt 25 000? 150kr/h blir 24 000 i månaden, att kalla det kass lön är ganska verklighets frånvänt, då praktist taget halva sveriga har kass lön då?

Ja, större delen av Sverige har rätt kass lön. Allt beror ju på betraktarens ögon. Jämfört med ett geni med 150 IQ har något med 115 IQ ganska kass IQ, trots att det är över en majoritets IQ.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer i några dagar arbeta med isolera och näta fasad, kanske kommer tjäna 100-110kr/h. Utöver 8 timmars(blir ofta mer) arbetstid så är det ca 4 timmars resa tur och retur men kostnad där står jag inte för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så 150kr/h är kass lön?

Beror på vad man har för jobb. Själv så får jag drygt 285:- timmen som nyutexaminerad sjöingenjör på svenskt avtal men o andra sidan är det ett ganska ansvarsfullt jobb och ibland stressigt, varmt och lortigt, sena nätter osv.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag måste fan hålla med om att 150 kr timmen är en kass lön, ligger ju i det absoluta bottenskiktet på sweclockers verkar det som iallafall. (Jag själv har 150kr timmen) ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Antalet arbetstimmar för heltid varierar ju dock mellan branscher osv. Sen har vi en fråga om vi skall räkna arbetstid som man faktiskt arbetar eller tid man skulle arbetat under månaden om det inte fanns helgdagar. För att jämföra mot timlön är det ju mer korrekt att räkna faktiskt tid man arbetat.

Ja, större delen av Sverige har rätt kass lön. Allt beror ju på betraktarens ögon. Jämfört med ett geni med 150 IQ har något med 115 IQ ganska kass IQ, trots att det är över en majoritets IQ.

fast att utgå ifrån vad just du tycker är ganska konstigt, isånnafall kan man säga att att allt under 100miljoner i månaden är kass lön. vilket är ett absurt påstående.
Utan man ska vell utgå ifrån de verkliga siffrorna som finns?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Antalet arbetstimmar för heltid varierar ju dock mellan branscher osv. Sen har vi en fråga om vi skall räkna arbetstid som man faktiskt arbetar eller tid man skulle arbetat under månaden om det inte fanns helgdagar. För att jämföra mot timlön är det ju mer korrekt att räkna faktiskt tid man arbetat.

Visst, det varierar en del. Men större delen av de 100%-igt sysselsatta arbetskåren jobbar ju någotsånär 37,5-40 timmar varvid det borde vara en lämplig benchmark att jämföra sig mot, dvs 21*8 = 168 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

fast att utgå ifrån vad just du tycker är ganska konstigt, isånnafall kan man säga att att allt under 100miljoner i månaden är kass lön. vilket är ett absurt påstående.
Utan man ska vell utgå ifrån de verkliga siffrorna som finns?

Och hur hade du tänkt att du skulle kunna komma fram till ett svar på vad som är kass lön utan att utgå från vad någon tycker? Det finns ingen förutbestämd summa som klassas som "kass". Skall det vara den procenten som tjänar sämst? 10%? 20%? 30%? Det kommer alltid finnas subjektivitet i sådana här frågor.

Skrivet av mrc:

Visst, det varierar en del. Men större delen av de 100%-igt sysselsatta arbetskåren jobbar ju någotsånär 37,5-40 timmar varvid det borde vara en lämplig benchmark att jämföra sig mot, dvs 21*8 = 168 timmar.

Visst, men som sagt varierar det mellan branscher. Den postaren sa 175 vilket jag antar bygger på hans eget arbete. Alltså bör man räkna på de timmarna man själv arbetar, det är ju den timlönen du får, att någon annan arbetar fler timmar spelar ju ingen roll för din timlön.

Sen kommer vi till, eftersom timanställda sällan får betalt på röda dagar, skall dessa räknas in? Skall vi jämföra timlön som folk med månadslön får blir det ju skevt om vi räknar med dagar man annars inte arbetar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och hur hade du tänkt att du skulle kunna komma fram till ett svar på vad som är kass lön utan att utgå från vad någon tycker? Det finns ingen förutbestämd summa som klassas som "kass". Skall det vara den procenten som tjänar sämst? 10%? 20%? 30%? Det kommer alltid finnas subjektivitet i sådana här frågor..

självklart i viss utsträkning men nu talar vi om en lön som låg ganska exakt i median lönen, att då börja med jamen hela sveriga har usel lön är lite fånigt.
killen undrade nog helt enkelt om han hade usel lön igemförelse mot resten av arbetsmarknaden, du säger kass jag säger genomsnitt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Tjänar 36500kr som AT-läkare. Har lönetillägg just nu eftersom jag gör dubbelt så lång psykiatritjänstgöring, den här månaden går jag tillbaka till den vanliga lönen, 29500kr. Utöver lön så har vi en del jourtjänstgöring som man antingen kan ta ut i ledighet eller i pengar, så vill man tjäna mer så går det, men då jobbar man mer än heltid. Min månadslön för juli blir t.ex. drygt 59000kr, men då är det för att jag tar ut allt jourkomp som jag har kvar från psykiatrin, vilket är ungefär 70 timmar om jag minns rätt. Nästan hälften av den lönen försvinner dock i skatt, så det glädjer inte bara mig utan även de som har det sämre ställt som får ta del av de pengarna

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Tjänar 36500kr som AT-läkare. Har lönetillägg just nu eftersom jag gör dubbelt så lång psykiatritjänstgöring, den här månaden går jag tillbaka till den vanliga lönen, 29500kr. Utöver lön så har vi en del jourtjänstgöring som man antingen kan ta ut i ledighet eller i pengar, så vill man tjäna mer så går det, men då jobbar man mer än heltid. Min månadslön för juli blir t.ex. drygt 59000kr, men då är det för att jag tar ut allt jourkomp som jag har kvar från psykiatrin, vilket är ungefär 70 timmar om jag minns rätt. Nästan hälften av den lönen försvinner dock i skatt, så det glädjer inte bara mig utan även de som har det sämre ställt som får ta del av de pengarna

tänk på Stefan Persson , HM´s ägare.
Betalade 880 miljoner i skatt förra året

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

43k per månad, 36h arbetsvecka.

Permalänk
Medlem

22k per månad, 8-17 mån-tors, 8-15 fre. Får exakt 17101 kr efter skatt.

Permalänk
Medlem

20k i månaden som supporttekniker.
Unionen säger 23-28 i ingångslön på detta jobb, men några 23-28k lär man inte se till inom 10 år..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jobb 1 (lärare) 80% tjänst = 19400

Jobb 2 (lärare) timanställd på "konsultbasis"; 400 sek/timma; Gör totalt 24 timmar per månad = 9600

Totalt: 27100 brutto/månad

Ska eventuellt börja plugga till hösten och kommer då att tappa 20k i månadsinkomst...
Rationellt? -Nej!
Smart? -Kanske...
Ångest? -Så in i helvete!

Förstår hur du tänker!
Jag kommer börja plugga nu i aug, går ifrån en tjänst som arbetsledare på ett it-företag... Men det lönar sig alltid i det långa loppet (får vi hoppas)
-Lycka till !

p,s vi får börja utbyta studentrecept ! haha

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så 150kr/h är kass lön?

Beror ju på vart man bor.. I större städer kanske det inte är så fett? då hyror, hus m.m. kostar betydligt mer än på en mindre ort.

Klarar man hyra/hus + el + vatten, avlopp, sophämtning på ~3k i månaden så är det väl rätt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

20k i månaden som supporttekniker.
Unionen säger 23-28 i ingångslön på detta jobb, men några 23-28k lär man inte se till inom 10 år..

Ungefär ja.

Kan ju vara en anledning att byta när man väl fått lite erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Ungefär ja.

Kan ju vara en anledning att byta när man väl fått lite erfarenhet.

Jag har redan erfarenhet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Supporttekniker är dock inte speciellt kvalificerat arbete, utan alla med en KY-utbildning klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag har redan erfarenhet.

Då är det bara att söka vidare. Hittar du rätt så kommer du upp i lön.

Permalänk
Medlem

Runt 22-23k brutto, lagerjobb. Måste börja studera snart innan det är för sent så man kanske slipper ha en trasig kropp när man är 35 och en skitlön resten av livet.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus