Asus Eee hittar till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Asus Eee hittar till Sverige

Enligt uppgift till SweClockers kommer Asus Nordic att lanseras den mycket populära mini-datorn Eee-701 på den svenska marknaden under juni månad. Denna introduktion kommer troligen att ske någon månad efter att efterträdan, Eee-900, redan börjat säljas på den asiatiska marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle jag skaffa en Asus Eee-701 skulle jag definitivt inte köra Windows XP. Det lär ju ta jätte lång tid innan uppstarten är klar även att bara surfa lär ju ta lite frustrerande tid. Linux FTW!

Permalänk
Medlem

Då vet du inget om hur man kör xp på eee pc. Det är snabbare, visst uppstarten är lite slöare. Min tar 30 sek på sig att vara användbar från att jag har tryckt på knappen.

900 modellen är dessutom större fysiskt också, dock inte så mycket men det stör mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar hur Vista blir? Inte vad jag vet varför man skulle installera Vista för men än då.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur är det med tangentbordet? Svensk layout eller Engelsk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

2.6kg är lite mycket för mig dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

När priset sjunker under 2000kr för 900 versionen är den intressant för mig.
3000 - 4000kr är alldeles för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
För 3000kr tar man väl hellre denna
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76224...

Eh, en Acer? Är du galen eller? Nog för att denna Asus inte håller allra bästa byggkvalité, men den där datorn lär ju falla isär innan man ens fått upp kartongen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Undrar hur Vista blir? Inte vad jag vet varför man skulle installera Vista för men än då.

Det måste v-litas och home basic är att föredra. Det funkar men inget jag rekommenderar, men som sagt det går.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

aldrig nånsin att jag skulle köpa 7" varrianten! fy fan vad fult det är med sådanna skärmar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då får vi vänta ännu längre. Surt som rönnbär är det.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Inaktiv

Kan någon förklara för mig varför just den nordiska marknaden alltid blir kvar till sist när det ska lanseras nya datorpryttlar? Man blir ju nästan arg av den här nyheten!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi måste ha Svenskt tangentbord och svensk mjukvara och då våran marknad är så liten kommer vi sist. Där är värre när vi måste köpa en Ericsson telefon utan åäö tangenter.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Kan någon förklara för mig varför just den nordiska marknaden alltid blir kvar till sist när det ska lanseras nya datorpryttlar? Man blir ju nästan arg av den här nyheten!

Få invånare, större marknader går före.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det ser ut som den vänstra på bilden har större skärm..

Edit: Förstorade bilden och såg den enormt störande och svarta ramen runt

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Kan någon förklara för mig varför just den nordiska marknaden alltid blir kvar till sist när det ska lanseras nya datorpryttlar? Man blir ju nästan arg av den här nyheten!

Nordiska marknaden = ca 30 miljoner
Asiatiska marknaden = 2 miljarder?

Men sen är det ju ändå konstigt att de inte kan skicka ut samtidigt överallt. Avvara 0.01% av produkterna till oss:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Blir nog ett sådant köp när den kommer ut för att gå runt och leka med ^^ dock 9 tums versionen, har inte så "keen" på 7 tummare

Permalänk
Medlem

Galet svårt att välja mellan EEE och Nokia N810.. Men pekskärmen känns smidigare om datorn ändå ska vara så pass liten.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Få invånare, större marknader går före.

All hail dvorak, kasta ut qwerty skräpet så kan europa(världen?) enas under samma t-bordslayout så blir datorvärlden en bättre plats. Vi skulle kunna få våra grejer samtidigt som alla andra och folk skulle bli glada, enda problemet är väl att människor ska vara så sjukt konservativa och skulle kasta skit på en om man bad de vänja om sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, en Acer? Är du galen eller? Nog för att denna Asus inte håller allra bästa byggkvalité, men den där datorn lär ju falla isär innan man ens fått upp kartongen.

Läs tråden, den verkar hålla förvånansvärt bra kvalite och "alla" som köpt den är mycket nöjda med den.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv

Var sugen på en förut men har köpt en bärbar nu för otroliga 2999 med modern prestanda (kolla prisjakt billgaste bärbara)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Skulle jag skaffa en Asus Eee-701 skulle jag definitivt inte köra Windows XP. Det lär ju ta jätte lång tid innan uppstarten är klar även att bara surfa lär ju ta lite frustrerande tid. Linux FTW!

Visst, linux lämpar sig bättre. Helst någon annan version än det halvpropreitära Xandros. Men ändå; mycket av ett OS "långsamhet" beror på diskaccess och eftersom Eee har SSD borde det ändå gå hyggligt snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
För 3000kr tar man väl hellre denna
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76224...

Den där är ju lika lite bärbar som "Compaq Portable". Eee är en UMPC och det är verkligen på tiden att UMPCs blir vanligare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
All hail dvorak, kasta ut qwerty skräpet så kan europa(världen?) enas under samma t-bordslayout så blir datorvärlden en bättre plats. Vi skulle kunna få våra grejer samtidigt som alla andra och folk skulle bli glada, enda problemet är väl att människor ska vara så sjukt konservativa och skulle kasta skit på en om man bad de vänja om sig...

Say what? Dvoraktangentbord är mindre standardiserade än qwerty och har liksom dessa språkspecifika layouter. Tror du att Å, Ä och Ö finns på US-dvorak?

Anledningen till att dvorak inte tagit över är inte nödvändigtvis att folk är "konservativa". Visst, det spelar roll men faktum är att vinsten är minimal. När man faktiskt testat layouterna i stället för att bara anta, finner man att dvorakbord går någon futtig procent snabbare att skriva på. Det sämsta tänkbara är abcde-tangentbord. Qwerty, trots sin påstådda historia är faktiskt bättre än de flesta layouter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har en eee 8 gb som jag tog in för 1700 kr inkl. moms som jag är väldigt nöjd med (dock inte ens nästan så nöjd som jag är med min lifebook p7230 men den kostar också en bra bit över 10 gånger pengarna). Jag har inte installerat xp eller dyl. på den dock.

Permalänk
Medlem

MBY: Det finns ju otaliga varianter av "svorak". Sedan är det ju inte enbart hastighet man tjänar på bytet. Dvorak är skonsammare mot handleder och underarmar, då de tangenterna man använder mest finns på homerow.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
MBY: Det finns ju otaliga varianter av "svorak".

Ja? Exakt. Vad tror du att jag skrev?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Sedan är det ju inte enbart hastighet man tjänar på bytet. Dvorak är skonsammare mot handleder och underarmar, då de tangenterna man använder mest finns på homerow.

Mig veterligen finns det inga belägg för detta. Källa?

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1069950
(eller http://www.utdallas.edu/~liebowit/keys1.html)

Edit: "snarare tvärt om" tog bort. Det stämmer inte heller.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

hade gärna velat ha en sån men just nu på tog för dyr antigen väljer man en vanlig bärbar eller ingen alls. hadre den hamnat på ca 1000-2000 nånstans hade jag gärna köpt en. självklart den med större skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Och här kommer klonen: http://www.desktoplinux.com/news/NS3294112608.html

Varför inte slå till med en kinesisk 1GHz 64-Bit Loongson 2F CPU?

... men jag har ingen aning om hur pass bra den är eller om den överhuvudtaget kan bli ett alternativ.

Permalänk
Medlem

hur fick du 8gb eee för 1700?

Permalänk
Medlem

"Vill ha"-faktorn är mycket hög hos mig iallafall