Köpa Playstation 3 från USA?

Permalänk
Medlem

Köpa Playstation 3 från USA?

Jag är grymt sugen på att köpa en ps3 från usa, eftersom att dollarn är låg och såvidare..
Har läst på mig lite men om nån har lite insikt i att köpa från ett annat land kan väl ni berätta mer?

Stämmer det att ps3an är regionsfri? Jag kan spela spel från vilka länder jag vill?`
Är det i övrigt smart eller dumt att köpa en ps3 från utlandet?

Tacksam för så många glada svar som möjligt!
MVH
Gurra

Permalänk

Japp, du kan spela spel från hela världen på PS3.

Nackdelarna med utländsk är väl att du blir begränsad till region A på BD-filmer och region 1 på dvd-filmer. Sen är det ju det vanliga med att du riskerar tull, moms och allt vad det är som gör att priset inte blir så mycket lägre. Sen är det väl inte så roligt om den pajar.

Permalänk
Medlem

Instämmer med förra talaren, kommer nog i längden att bli irriterande med begränsningar i filmvalen om du tänkt använda PS3 till detta syfte. Min rekommendation är att köpa konsolen i Sverige, sen köpa spelen utomlands. Spelen kostar ca 350 kr inkl frakt, medan spelen går för ca 600 här i Sverige, så där kan du istället skapa förtjänst. Observera att prisexemplet ovan är baserat på lite nyare spel.

Permalänk
Medlem

Kompisen köpte sitt PS3 från Kanada å han verkar vara nöjd..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans att blueray filmerna är regionsfria också? eller alltså okodade?
Kan man spela ps2 spel på den ps3an med 80gb? För det skulle jag väldigt gärna kunna göra.
Men om jag har en kompis som bor i usa och som köper det åt mig och skickar det till mig så då slipper jag väl tull avgifter?

Permalänk

Du kan spela ps2 spel på 80 gb verisionen ja.

Permalänk
Medlem

Men hur är det med NTSC v. PAL då? Jag antar att det inte spelar någon roll så länge man kopplar den via HDMI, men om man kopplar analogt till en äldre tv då? Funkar det verkligen med en amerikansk enhet?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

angående tull grejet så kan vissa företag göra ensak där, eller nej 2.. dels skriva ned värdet på ps2an till typ 20dollar... och sen så om du känner nån som är i usa så kan de ju köpa det till dig och sen så kan dom skriva "gift" på paketet... (för då vågar inte tullen öppna ifall det är gift:P)

är dock längesen jag pysslade med att lura tullen men har för mig at man kunde lösa det på det viset då..

En hyfsat modern tv brukar fixa ntsc... oxå har ajg för mig iaf

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Många blurayfilmer är dock regionsfria också. Här finns en lista - http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=8606

Men bara så du vet så kan du inte spela PAL PS2 spel, utan du får beställa dina PS2 spel från USA också.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Man kan nog tyvärr räkna med att nyare titlar i allt högre grad kommer vara regionlåsta då det inte längre finns någon konkurrent att kämpa mot, detta är givetvis också anledningen till att blu-ray priserna har gått upp sedan hd-dvd "försvann" från marknaden. Så tyvärr har deviset än en gång bevisats att minskad konkurrens direkt leder till högre priser och förlorarna ja det är vi konsumenter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv

Har för mig att de större filmbolagen sagt att de kommer fortsätta köra regionsfritt.

Sen är det ju ingen garanti å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
köpa spelen utomlands. Spelen kostar ca 350 kr inkl frakt, medan spelen går för ca 600 här i Sverige, så där kan du istället skapa förtjänst. Observera att prisexemplet ovan är baserat på lite nyare spel.

skulle va nice om du kan länka till nån sida som säljer spel för 350:- med frakt till sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
angående tull grejet så kan vissa företag göra ensak där, eller nej 2.. dels skriva ned värdet på ps2an till typ 20dollar... och sen så om du känner nån som är i usa så kan de ju köpa det till dig och sen så kan dom skriva "gift" på paketet... (för då vågar inte tullen öppna ifall det är gift:P)

Du, det där var gamla gamla dagar.
Nuförtiden öppnar tullen allt dom har tid med känns det som.
Dom har även väldigt bra koll på vad saker och ting kostar så att tro att en "nedskrivning av värdet på en ps3 till 20 dollar" ska funka är för mycket att hoppas på.

Enda sättet att slippa tull/moms är att ha turen att dom inte kollar ditt paket.

Lite saker saxat från tullverket, då jag själv har folk som bor i USA, och därför har kollat upp detta med att få saker skickat rätt grundligt:

"För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor. "

så mao. är du körd på allt som kostar mer än 500:-

Nästa intressanta sak som få är medvetna om är fallet då man själv åker över och ska handla med sig nånting tillbaka:

"När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 1700 kronor tull- och skattefritt. "
Många är här normalt av uppfattningen att man kan ta med sig hur mkt som helst tillbaka.
Mobiler, mp3, kameror etc löses ju dock enklast genom att slänga kartongerna och bara packa ner dom, för då har ju tullen ingen aning om du tog med dig dom över och sen hem igen.
Att försöka göra samma övertygande med en spelkonsoll kan nog bli svårare.

Ytterligare en sak med PS3:an är att det aldrig "garanteras" att strömadaptern i den ska klara 220/230v.
Jag har själv en ps3:a från USA (som polarn tog med sig hem och hade tur och slapp tulla ), på baksidan står det enbart "110v, 60hz". Den funkar dock bra här hemma men var liten chansning första gången man stoppade den i uttaget. Skälet till att dom inte skriver ut både och (iaf enligt vad jag googlat mig fram till) är att dom vill kunna ha valet att stoppa i en enbart 110v/60hz strömadapter i USA-modellerna om det visar sig billigare än en "både och" i framtiden. Och då vill dom inte att det ska vara "Inpräntat" i folks huvuden att det "ska" gå att använda dom till både och.

Permalänk
Medlem

till ämnet: om du inte ändå ränner fram och tillbaka till staterna rätt ofta är det givetvis ett möjligt problem med garantin om den behövs. man får se det lite som att spela, är den (relativt) lilla besparingen värt en ev dyrare risk?

vill man ta ett mellanting så kan det vara bra att kolla å Tradera, ofta får man ju "ärva" rätt mycket garanti.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Man kan nog tyvärr räkna med att nyare titlar i allt högre grad kommer vara regionlåsta då det inte längre finns någon konkurrent att kämpa mot, detta är givetvis också anledningen till att blu-ray priserna har gått upp sedan hd-dvd "försvann" från marknaden. Så tyvärr har deviset än en gång bevisats att minskad konkurrens direkt leder till högre priser och förlorarna ja det är vi konsumenter.

nej. det har inte ett enda jota med saken att göra, filmbolag som inte gillar snedimport släpper regionsfilmer (Disney) och bolag som inte tycker det spelar nån roll med snedimport skiter i regioner (Warner) oavsett om spelarna stödjer det eller ej.

det mer korrekta antagandet är isf att HDDVD försvann för att man sjabblade med sina regioner (för jo, det var på gång..) och att därför 3 stora filmbolag inte ville släppa på det formatet, som då inte blev intressant för konsumenterna alls.

och priserna har inte höjts alls, tvärtom. sluta hitta på saker.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En kompis är påväg hem ifrån japan och eftersom elektroniken är gratis däromkring så får jag i samma tankar som OP. Har några frågor som jag vill låna tråden för;

1. Asiatiska strömadaptrar, hur dyrt kan det vara att strömförsörja en japansk PS3? (vad krävs?)

2. Den aktuella PS3an är av äldre modell, troligtvis 20/40GB. Är det några skillnader på dem tidigare versionerna förutom hårddiskstorlek och PS2 kompabilitet?

3. Är gränssnittet på japanska? Kan en asiatisk PS3 ha problem att kommunicera med en PAL PSP? (har en asiatisk psp ett japanskt gränssnitt?)

4. Vad finns egentligen för onlinetjänster på PS3 och kommer dem påverkas av att konsolen är asiatisk?

5. Allmänt angående hårddisk, hur fungerar PS3an som multimediamaskin? Vad har man för nytta av hårddisken? Hur mycket gratismaterial / annat nedladdningsbart material finns det?

Till sist undrar jag hur mycket en NTSC PS3 med 20/40 gb kan vara värd.
(har säkert glömt en del men återkommer eller postar i den stora ps3 tråden isf.)

Mvh

Permalänk

ha för mej att när du vet priset på varan o frakten du ska beställa ta d priset gånger 1.29 så hamnar du ungefär rätt i vad du i slutändan pröjjsar TOtala priset alltså ink tull o d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
sen köpa spelen utomlands. Spelen kostar ca 350 kr inkl frakt,

Vart? Billigaste jag hittat är Cdwow.com :/