Thunderbird - teckensnitt

Permalänk
Medlem

Thunderbird - teckensnitt

Jag kör thunderbird men blir inte klok på hur man på bästa sätt ska ställa in programmet för att alltid skriva i Trebuchet MS som brödtext.

Har ställt in så det är Trebuchet jag skriver med men ibland när jag får svar så ser jag att det som mottagaren fått är något helt annat, ibland Courier, ibland Arial osv. Ska man köra variabel bredd eller fast bredd? Finns det några "regler" man bör följa för korrekt mailande så att säga?

Sen får jag alltid en frågan om jag vill skicka som oformaterad text, oformaterad text+html eller bara som html. Vad är bäst, jag har alltid valt oformaterad+html för att vara säker.

En annan sak, är det verkligen korrekt sätt att när man citerar någons mail så kommer min signatur längst ner. Till slut är det bara en enda lång radda med min signatur längst ner.

Alla tips för lite vett & ettikett är välkommet, samt hur man ställer in detta.

Stort tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Ett vanligt mail består av ren text. Du kan därför inte bestämma vilket
typsnitt som ska användas i mailet, eller vilken storlek texten ska ha,
eller lägga in bilder i texten etc.

För att komma runt detta kan man skicka html-mail. Det är mail skrivna i
markeringsspråket html. Detta ger stöd för att ändra texten, lägga in
bilder osv. Du kan dock aldrig använda typsnitt som inte finns på
mottagarens dator. HTML-mail är hatade av många och totalt onödiga i de
flesta fall.

etikett och många (läs datornördar) vägrar läsa mailen om detta inte följs.
ned. Du bör alltså svara på mailet under det skickade mailet. Det är god
maillistor (där andra ska läsa någon annans konversation) läses uppeifrån och
Att din signatur kommer underst är av den enkla anledningen att mail och

För övrigt ska en rad aldrig vara längre än 80-tecken...

Tyvärr är mailetikett inte vida känt och många misshandlar det rejält. Det är dock ingen anledning för dig att göra det :).

Slutligen:

Text -> mailet skickas som ren text.
Text+html -> mailet skickas som ren text och som html. Mailet blir alltså dubbelt så stort eftersom den innehåller allt text två gånger.
html -> mailet skickas som html

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar.

Så du rekommenderar att jag skiter i vad jag tar för teckensnitt och bara skickar iväg det som "vanlig text"?

Blir ju inte så snyggt och roligt med oldschoolcourier-stilen men verkar inte vara så många alternativ.

Tack på förhand,
Jacob

Permalänk
Medlem

jepp, helt vanlig text är det bästa och trevligaste. Det är inte troligt att mottagaren kommer se vilket teckensnitt du använt ändå. Vill du verkligen visa någon häftig formatering får du bifoga ett PDF-dokumnet.

Permalänk
Medlem

Återigen tack, då kör jag på det i framtiden helt enkelt.