Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Medlem

Du får ljud genom den medföljande HDMI-adaptern. (En vanlig HDMI-DVI från biltema kommer inte fungera, endast den du fick med grafikkortet eller ett likadant från ATI (inte heller den äldre för ATI's grafikkort som hade 5.1-ljud kommer funka))

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

okey men det är ju inget hdmi urtag på grafikkortet. Men jag fick med en adapter från dvi till HDMI funkar det ändå?

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk

okey tackar

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk
Medlem

hur höja/sänka fläkt hastigheten och kolla temperaturen på hd4870x2?

MVH Onrmal

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte.

Hämtade precis mitt HIS Radeon 4850 kort, med dual DVI utgångar. Fick med en DVI-> VGA Adapter.

Det står att det ska vara HDMI stöd med ljud för detta kort. Jag ser ingen HDMI utgång !! Eller har jag fått fel kort utan HDMI stöd ?
Eller finns det och ska jag skaffa en DVI-> HDMI Adapter ? Ska det vara nån speciell sådan till mitt kort för att få HDMI signal?

Jag vill ju lixom få pixelmappingen att fungera mot min nya 52" LCD ..
Hade ju vart så mycket enklare om det fanns en HDMI utgång, nu blir man ju bara förvirrad ... Please help!

Visa signatur

.NET Utvecklare

Permalänk

Har ett problem med catalystcenter

har 2 st lägen! En film och en spel,
Har ställt i spel profilen så att fläkten går fritt! ( inte låst på nån hastighet).

Och sen har jag ställt i Film profilen så att fläkten e låst på 20% så den inte stör vid film! (den kan varva upp ibland)

då till mitt problem! när jag aktiverar Spel profilen så låser sig fläkten vid 20% samma som vid film läget. den ska ju vara upplåst!
vad gör jag fel när jag ställer in fläktstyrningen i de olika profilerna?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rille111
Jag förstår inte.

Hämtade precis mitt HIS Radeon 4850 kort, med dual DVI utgångar. Fick med en DVI-> VGA Adapter.

Det står att det ska vara HDMI stöd med ljud för detta kort. Jag ser ingen HDMI utgång !! Eller har jag fått fel kort utan HDMI stöd ?
Eller finns det och ska jag skaffa en DVI-> HDMI Adapter ? Ska det vara nån speciell sådan till mitt kort för att få HDMI signal?

Jag vill ju lixom få pixelmappingen att fungera mot min nya 52" LCD ..
Hade ju vart så mycket enklare om det fanns en HDMI utgång, nu blir man ju bara förvirrad ... Please help!

du ska ha dvi - hdmi adapter

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rille111
Jag förstår inte.

Hämtade precis mitt HIS Radeon 4850 kort, med dual DVI utgångar. Fick med en DVI-> VGA Adapter.

Det står att det ska vara HDMI stöd med ljud för detta kort. Jag ser ingen HDMI utgång !! Eller har jag fått fel kort utan HDMI stöd ?
Eller finns det och ska jag skaffa en DVI-> HDMI Adapter ? Ska det vara nån speciell sådan till mitt kort för att få HDMI signal?

Jag vill ju lixom få pixelmappingen att fungera mot min nya 52" LCD ..
Hade ju vart så mycket enklare om det fanns en HDMI utgång, nu blir man ju bara förvirrad ... Please help!

Svaret står 4 inlägg upp.

En sån här borde ge dig ljud om jag tolkat produktnamnet rätt:
http://www.multitronic.se/index.php?prod=PC-HDMIATI3%2F4
Hittade en till:
http://www.datagrottan.se/PartDetail.aspx?q=p:2342769%3bc:361...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp.

Köpte nyligen ett:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Prestanda mässigt är det absolut inga problem, men stör mig som fan på fläkten. Köpte denna version då den skulla ha denna Zalman fläkt och då vara tyst som graven trodde jag.

Temperaturen ligger på 36 C i "idle" vilket är mycket bra. Men fläkten är på automatiskt så den ligger och nöter på typ 50-60 % skulle jag tro och låter som ett mindre flygplan.
Detta går inte och ändra, i CCC har jag ett alternativ med "Enable Manual Fan Control", men när jag ändrar till kanske 20% så blir det ingen skillnad.
Den nöter på samma hastighet, provat omstart mm.

Provade även manuellt att ändra fläktens hastighet i själva profil filen, men även det funkade inte.

Varför kan jag inte ändra fläkthastigheten?

Tack !

Permalänk

hade samma kylare på mit gigabyte 4850 1g, gick inte att ändra hastighet, fläkten går 100% hela tiden

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hade samma kylare på mit gigabyte 4850 1g, gick inte att ändra hastighet, fläkten går 100% hela tiden

Seriöst?

De var det värsta jag hört, måste gå på något sätt

Permalänk

sät dit en fan mate 2, själv bytte jag till s1

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Ingen som säljer ett Powercolor HD4850 PCS+ 512mb?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Svaret står 4 inlägg upp.

En sån här borde ge dig ljud om jag tolkat produktnamnet rätt:
http://www.multitronic.se/index.php?prod=PC-HDMIATI3%2F4
Hittade en till:
http://www.datagrottan.se/PartDetail.aspx?q=p:2342769%3bc:361...

Thx, men jag förstår fortfarande. Funkar det inte med vilken adapter som helst ? Jag köpte en vanlig DVI -> HDMI sladd (alltså ingen konverter) men jag får inget ljud, och det går inte pixelmappa en sjysst upplösnig heller.. Visst jag får 1080p @ 60hz, men ingen pixelmapping.
Jag har en vanlig adapter DVI -> HDMI hemma också, men samma sak där, ingen pixelmap eller ljud.

Kommer det gå att pixelmappa om jag köper en sådan adapter? Och varför inkluderar de inte en sådan i boxen man köper ? Helt sjukt i min mening iaf.
Vad är det som är så speciellt med de adaptrarna mot vanliga ?

Min TV är kickass köpte den i veckan och det borde inte vara något problem att pixelmappa med en helt ny ATI kort tycker jag!

Visa signatur

.NET Utvecklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rille111
Thx, men jag förstår fortfarande. Funkar det inte med vilken adapter som helst ? Jag köpte en vanlig DVI -> HDMI sladd (alltså ingen konverter) men jag får inget ljud, och det går inte pixelmappa en sjysst upplösnig heller.. Visst jag får 1080p @ 60hz, men ingen pixelmapping.
Jag har en vanlig adapter DVI -> HDMI hemma också, men samma sak där, ingen pixelmap eller ljud.

Kommer det gå att pixelmappa om jag köper en sådan adapter? Och varför inkluderar de inte en sådan i boxen man köper ? Helt sjukt i min mening iaf.
Vad är det som är så speciellt med de adaptrarna mot vanliga ?

Min TV är kickass köpte den i veckan och det borde inte vara något problem att pixelmappa med en helt ny ATI kort tycker jag!

Varför du inte kan pixelmappa vet jag inte, det borde gå på vilken adapter som helst, men du måste använda dig av ATI's adapter för att få ljud. Läs vad jag skrev tidigare.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Kan nästan lova att du klurar ut pixelmappingen om du läser manualen till din TV, antar att det krävs ett visst läge för det.
Ang. adaptern så följde den med mitt kort iaf, inte varit med om någon som inte fått med en faktiskt. Om nu inte butiken du handlade av plockade ur den, för att sedan sälja skillt. (vanligare än vad man kan tro)

Har dock för mig att Vista hade problem med ljud via hdmi i senaste catalyst (?) (kan vara total bs också, men har ett svagt minne av att jag läst det någonstans)

Permalänk

Skulle dessa funka till att kyla minnena på ett Powercolor HD4850 512mb PCS+?

Kylfläns:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=32119

Grafikkort:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200811/Powercolor4850gd0...

Någon får gärna markera vart dessa skall sitta.. inte en aning:
http://img84.imageshack.us/img84/4794/4850geraljl7.jpg

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Skulle dessa funka till att kyla minnena på ett Powercolor HD4850 512mb PCS+?

Kylfläns:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=32119

Grafikkort:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200811/Powercolor4850gd0...

Någon får gärna markera vart dessa skall sitta.. inte en aning:
http://img84.imageshack.us/img84/4794/4850geraljl7.jpg

De skulle funka ja. Men minnena är ju redan kylda på det där kortet. De två långa kopparflänsarna till höger och ovanför fläkten i sista bilden kyler minnena. Så det behövs inga nya minnesflänsar.

Permalänk
Medlem

PowerColor Radeon HD4850 PCS+

Efter kommande prissänkningen på 4850 korten har jag börjat kika runt lite på dem.

Fått uppfattningen av att det låter en hel del samt inte kyler sådär klockret.

Ett av korten ska tydligen vara bättre än dem andra. PowerColor Radeon HD4850 PCS+

Är det så att det är tystare/svalare än dem andra 4850-korten?
Undrar sedan vad PCS+ betyder i produktnamnet?

MVH Johan

Permalänk
Medlem

är mitt kort extremt varmt eller har alla såhär varmt har fläkten på 60% och den ligger på 60c på idle har inte testat spela ännu men 60c på idle med 60% låter lite väll varmt, kortet är hd4870x .

Drog precis upp den till 100% och den går inte längre än 54c idle måste ju finnas nån bättre kylare än den som sitter på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onrmal
är mitt kort extremt varmt eller har alla såhär varmt har fläkten på 60% och den ligger på 60c på idle har inte testat spela ännu men 60c på idle med 60% låter lite väll varmt, kortet är hd4870x .

Drog precis upp den till 100% och den går inte längre än 54c idle måste ju finnas nån bättre kylare än den som sitter på

Omformulera gärna så att man förstår. Och är det ett 4870 eller 4870x2?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

HD4870x2

fläkt 60% hastighet = 60C varmt
Fläkt 100% hastighet = 54c varmt
det är när jag inte rör datorn.

Är det bara mitt kort som är så eller har andra också detta problem?

finns det nån annan luftkylning eller är det vatten som gäller om man vill få ner tempen

MVH Conny

Permalänk

Re: PowerColor Radeon HD4850 PCS+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johjen
Efter kommande prissänkningen på 4850 korten har jag börjat kika runt lite på dem.

Fått uppfattningen av att det låter en hel del samt inte kyler sådär klockret.

Ett av korten ska tydligen vara bättre än dem andra. PowerColor Radeon HD4850 PCS+

Är det så att det är tystare/svalare än dem andra 4850-korten?
Undrar sedan vad PCS+ betyder i produktnamnet?

MVH Johan

Jag har ett Powercolor HD4850 och de kyler bra gör de.. min idlar runt 40 grader och då är den klockad litegrann.. PCS står för Professional Cooling System..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Menar ni allvar när ni säger att fläkten på Gigabytes HD4850 inte är temperaturstyrd? Vad är det för jäkla crap jag har köpt

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Menar ni allvar när ni säger att fläkten på Gigabytes HD4850 inte är temperaturstyrd? Vad är det för jäkla crap jag har köpt

Jag är inte säker om Powercolors fläkt är temp styrd heller.. har då aldrig hört den öka iaf.. iofs är den ganska tyst..

Men jag har idag fixat med de i Rivatuner faktiskt.. Så nu ökar fläkten till en viss procsent som jag vill ha de vid en viss temp..

Men jag har en fråga också:
Jag har ju som sagt ställt in fläktarna och klockat kortet via Rivatuner.. kommer Rivatuner funka lika bra till klockande/fläkt styrning med 2st HD4850? de blir 2 likadana kort..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jag är inte säker om Powercolors fläkt är temp styrd heller.. har då aldrig hört den öka iaf.. iofs är den ganska tyst..

Men jag har idag fixat med de i Rivatuner faktiskt.. Så nu ökar fläkten till en viss procsent som jag vill ha de vid en viss temp..

Men jag har en fråga också:
Jag har ju som sagt ställt in fläktarna och klockat kortet via Rivatuner.. kommer Rivatuner funka lika bra till klockande/fläkt styrning med 2st HD4850? de blir 2 likadana kort..

Okaj, får kolla någon dag om det fungerar att ändra i Rivatuner på Gigabytekortet också då. Men men, ska ändå rycka Zalmanfläkten och låta en Delta 38*80 mm våldgästa flänsen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Någon här kanske kan hjälpa mig. har nyligen köpt en dator med HD4870 512, intel E8500 och 4 gb ram. När jag spelar Age of conan upplever jag screen tearing", får alltså horisontella streck över skärmen. Vet någon hur jag kan lösa detta?

Har testat med med att ha inställningen "ON" för "wait for wertical refresh" men det blir fortfarande ingen skillnad, hoppas någon kan hjälpa mig =(

tack

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta upplösning i spelet? Jag hade liknande problem i Mirrors edge nämligen och det hjälpte att byta upplösning till en mer passande.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

det blir väldigt suddigt när jag sänker upplösningen, har 1680x1050 just nu

EDIT: blir ingen skillnad, flimmrandet är fortfarande kvar. kan det vara fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Vertical sync?

Du tappar förmodligen uppemot 20FPS med det på, men det reducerar tearing.
Om inte inställningen du nämnde är Vertical sync men med annat namn

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |