Nätverkskabel för audiofiler

Permalänk
Medlem

jag ser att ni nämnet digital signal hela tiden, men vad är det som gör att kabeln inte spelar någon roll i digitala signaler?

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämnt har Denon inte just lanserat denna kabel. Den har funnits ett tag.

Som nätverks kabel är den löjligt dyr. Men som någon sade till mig på ett annat forum så är det förmodligen en analog signal som ska gå igenom kabeln. Där kan den säkert vara bättre än en vanlig TP kabel men fortfarande knappast värd 3papp.

PS Ni som säger att en etta är en ett och en nolla är en nolla i digital signal teknik får sätta sig att läsa på lite!

Digital media sänds ofta utan att kontrollera data packeten och som "vi" alla vet kommer inte alla packet fram, det är en regel.

Så om tar idiotens tanke veva här och säger att "om inte datan kommer fram så blir det ju ingen bild/ljud där för fungerar min 10kr sladd lika bra som din 100.000kr kabel"

Men som vi redan konstaterat så försvinner data hela tiden! Så varför har inte halva befolkningen epilepsi och tinitus! Jo datakorrigering (på gissnings nivå).
Så en kabel som ger mindre dataförlust lika med mindre korrigering som borde betyda bättre bild eller ljud.

Så fungerar digital tekniken. Sen är det upp till var och en att ta ställning vill vilken kabel som är rättfärdigad.

Men att säga att en 1a är en 1a och en 0a är en 0a, då har du fel

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Made from high purity copper wire and high performance connection parts, the AK-DL1 will bring out all the nuances in digital audio reproduction from any of our Denon DVD players with the Denon Link feature.

Även om felkorrigering saknas så hoppas jag inte att kablar överhuvudtaget är så dåliga att man får fel som måste korrigeras på 1,5m.

Permalänk

HAha! Sug min röv o dra mig baklänges! En nätevrkskabel av extra hög kvalité är ju meningslöst då signalen är digital. Hade det varit tänkt att kabeln ska leverera analoga signaler, då hade det varit en helt annan sak.

Det blir iof mindre slitage på utrustningen i och med att förlorade paket inte behöver ersättas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm Kan få sig många skratt på den sidan

Jag skall låta han svarva några dvd/bd skivor och se om det blir någon skillnad. Själv tror jag inte alls på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Den där kabeln köps bara för att audiofiler med mycket pengar men lite hjärna ska kunna skryta med att bara deras DenonLink-kabel kostade 500$.

Vi vanliga garvar bara åt dessa nördiga audiofiler och köper en vanlig nätverkskabel som i ett blindtest presterar lika bra.

Har för övrigt bevisats gång på gång att likvärdiga kablar med olika priser till ljudutrustning gör sån liten skillnad på ljudet så det är inte hörbart eller mätbart utan det är som nån skrev här placeboeffekten som spelar in.

Problemet uppstår när HiFi-klubben säljer på min svärmor en ny digitalkabel till CD-växlaren "för att den som följer med inte är tillräckligt bra". Trevliga butiker, men de borde tagga ned på påprackandet av onödiga kablar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Även om felkorrigering saknas så hoppas jag inte att kablar överhuvudtaget är så dåliga att man får fel som måste korrigeras på 1,5m.

Bara för att alla detaljer i en digital inspelning återges betyder det inte att kabeln används för att skicka digitala signaler.

Och det är väl jusst DACarna man lagt krutet på i en dyr CD/DVD spelare så känns ju lite fail att inte utnyttja dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
På jobbet betalade vi, om jag inte minns fel, ca 3000:- för en trumma med 500 m CAT7.

CAT7 är väl inte ens färdigt

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att de säljer dessa kablar då folk är dumma nog att köpa dem. Vi andra litar på vetenskapen istället för vad hi-fi tidningar och affärer säger. Intressant hur hi-fi tidningar gått från att 1980 säga att det är bull, 1991 säga att det möjligen kan göra skillnad vad man har för högtalarkabel och att 2001 säga att det definift gör det samtidigt som reklamen för dessa dyra kablar har ökat i samma takt ^^ Enda som spelar roll är tjockleken (inte på själva kabeln utan på de individuella kopparkablarna inuti) men spelar ingen roll för folk fortsätter säga att en kabel för 100 000kr är bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eh, första april...?

sush!! Man kan dra första maj vitsar också! Eller har jag massuppfittat något nu?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Från http://hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/denon_ak-dl1_k... om kabeln.
AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.
Det som inte framgår är om denna riktning även måste följa Currylinjerna, någon som vet?
Jag funderar nämligen på att köpa en sådan här kabel, men tyvärr så måste min musikanläggningen stå i mitt rum så att denna kabel skulle korsa en currylinje.
*edit*
Man kanske kan hyra någon på hifiklubben som kan byta riktning (90grader) på currylinjerna under min lägenhet, jag ska maila dem och fråga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vet dock inget om denon-link men denon brukar la inte vara ett oseriöst bolag?

Nä dom idkar säkert välgörenhet och vill bara sina kunders bästa...

Permalänk
Medlem

Skit en sådan måste ajg köpa! Kommer äntligen minna MP3 låta bättre när jag spela upp dem på min Denon-DVD stero! Har letat ett bra tag efter en sådan produkt,

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Lol!
som sagt extrema audiofiler är ett extremt lättlurat släkte. en som en kompis känner kör med tungt vatten i sina kablar för att få bättre ljud. nej tackar vet jag en hyfsad anläggning och mp3 i 320 kbit alternativt wav, plastskivor går ju sönder på en gång

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Först och främst OM denon använder en nätverkskabel för ANALOG signal ibland, så är det en viss skillnad.
MEN är det en riktigt nätverksanslutning, då kommer skillnaden vara noll.
Och på 1,5m är det nästa ok med Jula/Biltema kablar.

Permalänk
Medlem

Men den hade fina färger iaf!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Med lite proffsig marknadsföring så kommer den nog sälja som smör.

Vad för sorts media är det som denons spelare använder sig av? Finns det inte redan tillräckligt med begränsningar i CD-ljudets kvalité så att en kabel egentligen blir mer eller mindre obetydlig i detta fall? En CD-skiva har ju långt från perfekt ljudkvalité, bara 1500 kbit/s bitrate typ, eller hur?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara för att alla detaljer i en digital inspelning återges betyder det inte att kabeln används för att skicka digitala signaler.

Läste du vad jag citerade? Står ju att kabeln tar fram nyanser i digital audio.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl varför i hellvete man kör med Denon om man har råd att kasta 5000 kr på en kabelstump som har inbyggd "anti-vibration" eller vad fan det nu stod.

Blir nästan förbannad när man läser sån här skit.

Ja, kablar kan göra skilnad, men jag är YTTERST tveksam om denna kabel har någon som helst påverkan när vi pratar 1.5 meter.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
men den där kabeln är ju till för Denons HiFi-produkter som använder "Denon-link", inte för Ethernet-nätverk.....
Nån har uppfattat det här helt fel verkar det som...

Det enda som spelar någon roll är att det är digital överföring, du kan göra precis samma sak med en kabel från Kjell&CO för 30 kr.

Om audiofiler bara la tillräckligt mycket pengar på guldkablar etc skulle de tillslut dö svältdöden och på så vis bättre genpolen lite grand. Nedrans kvacksalvare. Jag har lika lite till övers för audiofiler med vanförställningar som jag har för religösa fundamentalister.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Intressant hur hi-fi tidningar gått från att 1980 säga att det är bull, 1991 säga att det möjligen kan göra skillnad vad man har för högtalarkabel och att 2001 säga att det definift gör det samtidigt som reklamen för dessa dyra kablar har ökat i samma takt ^^

För det kan ju inte ha varit så att "the average stereo" har utvecklats såpass mycket att man numera kan höra skillnad på "gaffatejp och stålull" och kopparkabel med guldplätterade kontakter? Vill inte vara elak, men det har faktiskt kommit nya medier efter stenkakan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Ni som garvade åt det här borde ta en titt på http://svalander.se

Det är grymmt bra skillnad på analoga grejjer och digitala.
Visst finns det mycket skit, men oj så mycket bra.
Köp en scart på öb för en 20 spänn och köp sen en scart för 4-500 spänn så ska du få se på grymm skillnad, men som sagt digitalt så är det rena blåsningen, har alltid gillat denon, men tappade lite förtroende för dom nu.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
men om denna kabel nu är ämnad för Denon-link så finns det väll inget som säger att det måste gå digitala signaler i kabeln?

Förutom tillverkarn själv? =P

Citat:

Möjligen hörbart för nyfödda katter eller något.

Har du hört digitalt överfört ljud där du får bitfel? Det är garranterat även hörtbart av en lomhörd 90åring.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Alltid like intressant att se vilka kul ideer tillverkare har. Med tanke på hur många fel som redan är accepterade av musikbranchen när det gäller kvaliten på en CD. När dom dessutom skjuter sig själva i kroppsdelar där det gör ont. En sida med intressant info är http://www.turnmeup.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
För det kan ju inte ha varit så att "the average stereo" har utvecklats såpass mycket att man numera kan höra skillnad på "gaffatejp och stålull" och kopparkabel med guldplätterade kontakter? Vill inte vara elak, men det har faktiskt kommit nya medier efter stenkakan

Ändå finns det förstärkare som togs fram för 40 år sedan som fortfarande spelar skjortan utav det mesta, och så LP då som inte har nån samplingsfrekvens.

Bara för att det är nytt är det inte bättre

Permalänk
Avstängd

Det låter på vissa kabelkramare här inne som att förlorad information är ett stort problem i dessa sammanhang.

Har ni tänkt på att man kan överföra 1 Gb/s i en 100 m lång Biltemakabel utan problem? Det är en aning mer än vad som som kan tänkas behövas i Denonkabeln på 1,5 m.

Jag gillar Denons förstärkare, men den här kabeln är bara bullcrap.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Det är rätt få som köper en så här dyr kabel, däremot förskjuts hela tiden vad som är en "lagom bra" kabel.

Det tråkiga är väl egentligen hur många som köper halv-fina kablar, Monster osv. Ett par hundra kr extra för helt meningslösa guldplätterade HDMI-kontakter, för säkerhets skull. Det blir rätt mycket pengar i slutändan som folk kastar bort på placebo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Läste du vad jag citerade? Står ju att kabeln tar fram nyanser i digital audio.

Ja?
Men det betyder ju inte att den skickas i digtital form.

Enheten kan likväl göra om det till analog form som håller såpass hög kvalitet att *all* digital information bevaras och att denna kabel klarar av att skicka den analoga signal vidare utan att något förloras.

Enligt hifiklubben är det dock digitalt.