Nätverkskabel för audiofiler

Permalänk

Herrejösses säger jag bara...

Hos audiofiler är det prestige att ha dyra och udda saker, sen om det fungerar eller inte spelar tydligen ingen roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har ni tänkt på att man kan överföra 1 Gb/s i en 100 m lång Biltemakabel utan problem? Det är en aning mer än vad som som kan tänkas behövas i Denonkabeln på 1,5 m.

Jag gillar Denons förstärkare, men den här kabeln är bara bullcrap.

Du kan inte vidare mycket om nätverk va?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
men den där kabeln är ju till för Denons HiFi-produkter som använder "Denon-link", inte för Ethernet-nätverk.....
Nån har uppfattat det här helt fel verkar det som...

Det är en TP kabel ... .....

Jag antar att du är HiFi intresserad?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fabio äger garanterat ett par stycken. Hans ljudsystem är ju faktiskt "the best in the world".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du kan inte vidare mycket om nätverk va?

Givande inlägg, sugen på att utveckla din kommentar bortom ogrundad sarkasm?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma heller att dessa kablar förmodligen kommer ligga väldigt nära ett antal högspänningskablar (menandes ~230V), och ett antal transformatorer som kan påverka överföringen. Tvivlar ju dock på att en ordentligt skärmad vanlig nätverkskabel av typ CAT6/7 skulle sköta saken sämre än denna Denon.

Någon som är ordentligt insatt i ämnet kan ju få svara på det. (Med andra ord, svar från 14åringar utan koll som bara tror sig veta bäst i världen undanbedes vänligt men bestämt, tack.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
Vilka jävla idéer folk kommer på.. nästan 5k för en jävla nätverksladd!

Skön avrundning, den kostar ju snarare nästan 4k. Eller varför inte 1000000k

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du hört digitalt överfört ljud där du får bitfel? Det är garranterat även hörtbart av en lomhörd 90åring.

då finns det ju tcp så att sånt slipper inträffa

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja?
Men det betyder ju inte att den skickas i digtital form.

Enheten kan likväl göra om det till analog form som håller såpass hög kvalitet att *all* digital information bevaras och att denna kabel klarar av att skicka den analoga signal vidare utan att något förloras.

Enligt hifiklubben är det dock digitalt.

Om dom skulle göra på det viset så förlorar dom bra mycket mer information på den konverteringen en vad dom nånsin gör i en kabel.

Permalänk
Medlem

Det är f.ö. lite kul att se hur ni kritiserar folk som köper kablar när många här på swec gärna betalar 3000kr mer för 5fps av ett gfx. 5000kr mer för prestanda i en processor som inte används. 150kr mer på en fläkt som ger 1db mindre.

Frågan är vem som är dummast. Personen som lägger extra pengar på en placeboeffekt de uppfattar som skillnaden mellan natt och dag. Eller personen som lägger extra pengar på en uppmätt faktiskt förbättring som kan liknas vid en droppe i havet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det låter på vissa kabelkramare här inne som att förlorad information är ett stort problem i dessa sammanhang.

Har ni tänkt på att man kan överföra 1 Gb/s i en 100 m lång Biltemakabel utan problem? Det är en aning mer än vad som som kan tänkas behövas i Denonkabeln på 1,5 m.

Jag gillar Denons förstärkare, men den här kabeln är bara bullcrap.

Blir det inte 125 MB/s i ett gigabit nätverk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det är f.ö. lite kul att se hur ni kritiserar folk som köper kablar när många här på swec gärna betalar 3000kr mer för 5fps av ett gfx. 5000kr mer för prestanda i en processor som inte används. 150kr mer på en fläkt som ger 1db mindre.

Frågan är vem som är dummast. Personen som lägger extra pengar på en placeboeffekt de uppfattar som skillnaden mellan natt och dag. Eller personen som lägger extra pengar på en uppmätt faktiskt förbättring som kan liknas vid en droppe i havet.

Ja det är mer korkat att lägga pengar på en placeboeffekt. Att lägga en massa pengar på det där lilla extra är kanske inte heller så smart alltid, men dom får iaf något som bevisligen är bättre.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett sånt här gällande digital-data. Men analoga signaler, t ex högtalar-sladdar har jag sett med meter pris på 20 000kr, tillverkade i speciella bra lednings-legeringar etc. Extremt nördigt id say, och tror nog inte skillnaden mot en standard-guldplätterad skladd för 79kr är överdrivet stor.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du kan inte vidare mycket om nätverk va?

Vadårå? Går det inte att överföra 1 Gb/s genom en Biltemakabel, eller vad är det du menar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Blir det inte 125 MB/s i ett gigabit nätverk?

Jo, eftersom en byte består av åtta bitar så kan jag tänka mig att det är så ja.

Känns som att ni inte uppdaterade sidorna innan ni svarade. Höll nämligen inne shift en tiondels sekund för länge, men jag han knappt trycka på svara innan jag upptäckte felet.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Fabio äger garanterat ett par stycken. Hans ljudsystem är ju faktiskt "the best in the world".

Fabio kör dock med Krell, "aningen" mer exklusivt än Denon...:D

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Hej alla!

(Jag är inte 14 år, när jag var det så skulle man rita en grön linje runt sina CD skivor för att de skulle låta fantastiskt mycket bättre.)

En nätverkskabel skickar inte data som spänning utan som ström, en - och en + i balans. detta inducerar magnetfält och blablabla (Googla om ni vill veta mer). den praktiska maxfrekvensen ettor och nollor beror på kapacitancen i en ledning.
Om man misslyckas med att skicka ett paket data så får man skicka om det om det är TCP eller skita i det om det är UDP.

Att lyssna på internetmusik via TCP är svårt då man inte vet var paketen tar vägen och om ett paket i strömmen försvinner så får man vänta på det och musiken tystnar. Om man skickar filer är det nödvändigt att alla paket kommer fram och tiden är ovesentlig.

Om man lyssnar på musik via UDP så skiter man i om ett paket inte kommer fram för man måste behålla timingen, vilket resulterar i "plopp" och "knaster".

Att köra en "biltemakabel" är inga problem eftersom om man misslyckas med att skicka ett paket så skickas det om tills det kommer fram eller TCP ger upp och ger ett timeout. Kör man strömmande så är det inte lika roligt att bli av med paket.

Nu säger jag inte att denna kabeln gör någon skillnad, men den kan mycket väl göra det. Ingen hånar folk som köper orginaldelar när de renoverar sin volvo.

Är det någon som har kollat på statestiken på sitt nätverkskort när det gäller omskickade/förlorade paket?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det är ju jusst därför som man har buffertar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Om dom skulle göra på det viset så förlorar dom bra mycket mer information på den konverteringen en vad dom nånsin gör i en kabel.

Ja, men tyvärr är inte människans öron särskilt lämpade för att ta emot ettor och nollor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
För analogt ljud, speciellt förstärkt, så spelar det absolut stor roll vilken kabel du har.

Har dock väldigt väldigt svårt att tro att denna kabeln skulle tillföra något. Vet dock inget om denon-link men denon brukar la inte vara ett oseriöst bolag?

Existerar som sagt mycket kabel noja. Som exempel är en av de bästa kablarna man kan använda som högtalarkabel vanlig EKK.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Alltså, huruvida TCP och UDP paket kommer fram eller inte har absolut ingenting med en 1.5 meter lång ethernet-kabel att göra. Tappar man paket p.g.a en kabel så är den kabeln trasig och då bör man byta kabel oavsett om den kostade 30 eller 3000kr.

At den här kabeln skulle ha färre bit-fel än vilken standard-kabel som helst är rent skitsnack. Bitfelen över vilken kabel som helst du kan köpa i handeln i dag är alltid nära 0, om det inte är det så är det någonting som är trasigt och bör bytas ut.

Får Denon-maskinerna regelmässiga transmissionsfel över 1.5 meter så är det burkarna det är fel på, inte kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja, men tyvärr är inte människans öron särskilt lämpade för att ta emot ettor och nollor

Vad skulle poängen med en sådan överföring vara? Om man kan skicka orginaldatan (den digitala) så gör man det. Att konvertera till analogt och sen skicka riskerar bara störningar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad skulle poängen med en sådan överföring vara? Om man kan skicka orginaldatan (den digitala) så gör man det. Att konvertera till analogt och sen skicka riskerar bara störningar.

Poängen är att du lägger tiotusentals kronor på en CD/DVD-spelare, dessa har bra DACar i sig. Det är de du betalar för. Ska du sen skicka datan digitalt till receivern ändå så har du kastat pengarna i sjön för dessa DACar. Det ställer dessutom krav på DACarna i receivern istället (och det borde väl vara betydligt svårare att skydda den omvandlingen från störningar i en receiver).

Anledningen till att du vill skicka analogt mellan CD/DVD-spelaren och receivern är alltså för att CD/DVD-spelaren är bättre på att göra om ettorna och nollorna till analogt ljud.

Nu har jag ingen större koll på jusst Denon och exakt vilka produkter/prissegment som det förhåller sig på det här viset eller ej (därav min fråga om det tidigare) men där har du poängen i alla fall.

Permalänk
Medlem

På tal om schyssta kablar, om ni vill ha nya högtalarkablar till stereon så varför inte ta en titt på Transparent Opus för dryga 350 000 kr?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Humor!

btw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eh, första april...?

Maj maj måne, jag kan lura dig ända till skåne!

Permalänk
Medlem

I tredje posten från slutet i nedanstående tråde har jag skrivit lite om digitala kablars påverkan på ljudet. Både Fiber och coax. Samma sak gäller även den här kabeln.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7064...

Permalänk
Medlem

Vad jag _hört_ så är DenonLink en form av IEEE 802 Ethernet, man ska alltså kunna sätta en switch/hubb imellan. Men det är inte tal om några IP-paket för det hade troligen bidragit med för hög latens. Enheterna pratat direkt på MAC-nivå helt enkelt.

Permalänk
Medlem

lite intressant högtalarkabel-läsning

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det är f.ö. lite kul att se hur ni kritiserar folk som köper kablar när många här på swec gärna betalar 3000kr mer för 5fps av ett gfx. 5000kr mer för prestanda i en processor som inte används. 150kr mer på en fläkt som ger 1db mindre.

Frågan är vem som är dummast. Personen som lägger extra pengar på en placeboeffekt de uppfattar som skillnaden mellan natt och dag. Eller personen som lägger extra pengar på en uppmätt faktiskt förbättring som kan liknas vid en droppe i havet.

Kan inte förstå varför folk blir så upprörda på detta.

Dom som köper sådana här kablar , (ja dyra kablar i allmänhet) har ju ljudanläggningar vars prisklass vida överstiger en "normal" användare.

Om den som nu har råd och lägger ut så mycket pengar på dyra kablar , kopplar in dom, tycker att det blir bättre ljud (placebo eller inte) och sedan är lycklig.
Så låt dom göra det. Var man blir salig på sin grej.

Det är inte en fråga om dumhet, det är en fråga om att prioritera vad man vill lägga sina pengar på.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Kan inte förstå varför folk blir så upprörda på detta.

Dom som köper sådana här kablar , (ja dyra kablar i allmänhet) har ju ljudanläggningar vars prisklass vida överstiger en "normal" användare.

Om den som nu har råd och lägger ut så mycket pengar på dyra kablar , kopplar in dom, tycker att det blir bättre ljud (placebo eller inte) och sedan är lycklig.
Så låt dom göra det. Var man blir salig på sin grej.

Det är inte en fråga om dumhet, det är en fråga om att prioritera vad man vill lägga sina pengar på.

Är det på samma sätt rätt att medium lurar folk med sorg över sina döda släktingar på pengar? Det är en sak att sälja onödiga saker, en helt annan med rent bedrägeri.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det låter på vissa kabelkramare här inne som att förlorad information är ett stort problem i dessa sammanhang.

Ett "stort" problem är snarare att övergången (från låg till hög ex.v - vilket ofta är att gå från under 3,7V till över) kommer lite fel tidsmässigt (20.5kHz är ju 0,000049 sekunder) och för att påverka så mycket vid 7,5pF (kabeln är 75pF och 10% är mycket) krävs en källimpendans på ungefär 2k3 ohm.
Ovanstående gäller för en signal som inte buffras och klockas om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har ni tänkt på att man kan överföra 1 Gb/s i en 100 m lång Biltemakabel utan problem? Det är en aning mer än vad som som kan tänkas behövas i Denonkabeln på 1,5 m.

Har du tänkt på att mängden data (bandbredden) är oberoende av längden på kablaget.
Däremot så sjunker givetvis mängden korrekt överförd data - och om man har problem med det med seriell, buffrad och omklockad data tänk då hur svårt det är med data som inte buffras och klockas om.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nån som påstod att analoga kablar kan göra stor skillnad.

Min bror har nån jävla dyr CD spelare och nån dyr hörlursförstärkare med rör i och så dyra hörlurar till det. Testade att jämföra vanlig billig singalkabel från biltema och nån dyr historia. Jag hörde noll skillnad i ljud. Visst lät det bra men signalkabeln påverkade inget. Visst körde man med vanlig telefonkabel bland en massa störkällor så, annars har jag svårt att se vad som skulle göra så stor skillnad. Och vanlig lampsladd till högtalare förändrar inte ljudet något alls mot normal högtalarkabel vad jag kan höra. Alltså jag tvekar inte på att hans CD-spelare, förstärkare och lurar ger bättre ljud än billiga b-produkter. Men sladdar ... njaeee ... nej.

Så att nej, nån nätverkskabel för 5kkr lär jag inte köpa. Fiffel och båg.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |