Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är helsikes svårt att komma upp i riktiga gigabit-hastigheter, och det beror på ytterst många faktorer.

- Filsystemet
- Mjukvaran klient/server (Windows fildelning suger, så är det bara)
- TCP window size
- Ethernet (MTU) frame-storlek
- Kvalite på NIC/drivrutiner
- Kvalite/skick på kablar
- Kvalite på Switch

Jag har lyckats mäta (med Iperf) upp en 400Mbps (~50MB/s) utan Jumbo-frames mellan två Windows 2003 maskiner med Intel-kort och HP-swtich. Windows fildelningen hamna på runt 20-25MB/s (>200Mbps) på sin höjd.

Borde man inte få bättre fart med sån utrustning? Jag testade nyss - utan switch dock - och fick ut 814Mbit mellan min Macbook Pro (OS X 10.5) och serverns (Linux 2.6.23.x) integrerade Gbps-kort. Det känns ju kasst om switchen skulle halvera farten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är nåt fel på mitt inbyggda nätverkskort (82547EI och andra modeller av 82547) som gör att jumbo frames inte funkar. Ska köpa ett till externt kort och prova med det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vore intressant om folk kunde ange vad deras switch klarar av för pps (packet per second). Om de nu har det specificerat.

Kan väl också vara ide att testa med en kabel direkt emellan datorerna (ifall det finns möjligheter till detta).

Permalänk
Medlem

Nu har väl förstås --window i iperf inte ett dugg med JumboFrames att göra utan reglerar bara Window Size, som inte alls är samma sak som Packet/Frame Size som reglerar Jumboframes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Vore intressant om folk kunde ange vad deras switch klarar av för pps (packet per second). Om de nu har det specificerat.

Kan väl också vara ide att testa med en kabel direkt emellan datorerna (ifall det finns möjligheter till detta).

De flesta klarar nog wire speed, pps beror på hur stora paket som skickas då. Något som är mer intressant är vad backplanet klarar, men skickar man från en dator till en annan endast genom en switch så borde det inte heller vara några problem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är väl medveten om att pps regleras av paketstorlek.

Det jag tänkte med pps var ifall man kunde få reda på specifikationen pps per port. Isåfall så skulle man kunna räkna ifall pps/port stämmer överens med övriga specifikationer.

Permalänk
Medlem

Under jumbo-frames settings på mitt NIC i Vista kan jag i en drop-down lista välja 2KB, 3KB, ... , 7KB.

Om jag sätter på 7KB, betyder det då 7000 bytes eller 7168 (7x1024) ?

Verkar som en BSD-maskin ska konfas utan "k" genom att knappa in antal bytes, så kan ju va bra att veta då antar jag om det ska matchas exakt.

EDIT: Kom på att ipconfig borde visa (precis som ifconfig i linux/BSD), men där får man ingen MTU-information visst.

EDIT2: Äsch, tjejens XP-burk kan bara ha 1500, 2500, 4500, 9000, så går ändå inte att matcha med den. Medans tredje windows-burken bara har Enabled/Disabled och inga MTU-settings alls.
Så det blir väl till att testa nya switchen utan jumbo-frames och hoppas man iallafall får 50-100% mer prestanda ändå i bästa fall.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Du kan även sätta jumbo frames i registret, googla :P. Om kortet klarar det vet jag inte dock.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Men måste alla burkar ha precis samma MTU, på byten när?
Eller är det ändå bättre att ha en på 4500, en på 7000, än att ha bägge på 1500?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Att inte ha samma mtu kommer förmodligen att innebära mera problem än prestandaökning i och med att du kan råka ut för en hel del fragmentering.

Permalänk
Medlem

Ok, då vet man det.

Om man har en 100Mb burk tillsammans med alla Gb-burkar då...om man nu lyckas fixa samma MTU på alla Gb, ska man konfa dessa jumboframes på 100Mb-burken också?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

100 Mbps har inte stöd för Jumbo Frames.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
100 Mbps har inte stöd för Jumbo Frames.

Så vad händer då om en 100Mb-burk är med i leken?
Är det bara att ge upp då?
Eller sätta den på eget routerinterface (eller i eget VLAN) så det går via routern till den.....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Inte testat det. Men jag gissar på att kommunikationen emellan enheter med Jumboframes och enheter utan inte kommer att fungera.

Det går väl isåfall separera dem åt som du säger med hjälp av vlan, eget interface eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
100 Mbps har inte stöd för Jumbo Frames.

Spelar inte så stor roll för mig direkt då 100Mb kommer ha eget interface (virtuellt eller fysiskt), men läser detta på annat forum.

Citat:

100 Mbps ports can, in fact, have jumbo frame support- the support for jumbo frames is not a limitation of the 100Mbps, but the specific capabilities of the NIC in question (regardless of it's maximum bandwidth size, 100 or Gig.)

EDIT: Nu har jag äntligen fått min switch. Utan nån som helst tweakning får jag mellan min Vista och min XP-filserver följande, och då har jag tagit tid och räknat ut då windows visar lite fel ibland (2GB fil kopiering).
Och med Mb menar jag MegaBit och inget annat.

240Mbps från filservern
183Mbps till filservern
Med windows-fildelning vilket är det enda jag är intresserad av.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Spelar inte så stor roll för mig direkt då 100Mb kommer ha eget interface (virtuellt eller fysiskt), men läser detta på annat forum.

Det går säkert få ett 100 Mbps nic att spotta ut jumboframes. Frågan är väl hur många nic som nu verkligen klarar av det utan för myckte trixande och hur väl det följer diverse standarder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Det går säkert få ett 100 Mbps nic att spotta ut jumboframes. Frågan är väl hur många nic som nu verkligen klarar av det utan för myckte trixande och hur väl det följer diverse standarder.

På mitt intelkort är det bara att välja det, dock finns det en varning om att man inte bör göra det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Intressant, kan man möjligtvis få reda på exakt modellnamn ?

Permalänk
Medlem

"Using Jumbo frames at 10 or 100 Mbps may result in poor performance or loss of link. "

Står under där man väljer jumbo frames. Kortet är ett Intel PRO/1000 GT Desktop Gbit adapter 10/100/1000Mbit PCI bulk.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Okej, när jag menade 100 Mbps så menade jag nic med en max kapacitet på 100 Mbps. Alltså enbart 10/100 nic.