Hårddisk på fem terabyte om två år

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle inte vara kul att behöva formatera eller defragmentera en sån hårddisk

Snabbformatering tar max ett par minuter. Att skriva över varenda block på disken blir mer och mer galet ju större diskarna blir. Jag slutade med det innan 100GB-diskar fanns

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jag hade en 160 gigs hårddisk som ja "klarade mig fint på" , den gick sönder
så ja köpte en 500 gig's för lite mer än 600:- nu återstår 40 gig ledigt på den.

vet inte riktigt vad jag har som tar sådan plats ,ett par program , lite spel och musik.

har man plats så försvinner den verkar det som

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle inte vara kul att behöva formatera eller defragmentera en sån hårddisk

Snabbformatering är guld värt

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att få hårddiskarna snabbare? Känns som att de koncentrerar sig på fel uppgift.
Hellre många snabba diskar än en stor jävel som inte är snabb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jag hade en 160 gigs hårddisk som ja "klarade mig fint på" , den gick sönder
så ja köpte en 500 gig's för lite mer än 600:- nu återstår 40 gig ledigt på den.

vet inte riktigt vad jag har som tar sådan plats ,ett par program , lite spel och musik.

har man plats så försvinner den verkar det som

Jag känner igen det där... Men jag kom på vad jag gjorde som skilde sig, förr brände jag ut musik, film och annat jag hade på datorn, numer får sådant ligga kvar...
Ja skulle inte ha några problem att fylla 25TB om jag hade 5 av dessa diskar om man säger så, med alla högupplösta filmer som blir allt mer vanliga. Skulle man gå över från divx till HD... Varje film skulle vara ca 7 gånger större då.
Men så är det i regel för många

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jag skulle tro att om man skulle kunna lagra , t.ex konsten att cykla och sådana grejjer skulle det nog ta ganska mycket plats.

vet inte hur man ska kunna gämföra hjärnans sätt att lagra ( inte särskilt insatt i det för att vara ärligt ) med 1or och 0or på en hårddisk.

men ja kan tänka mig att vissa kompicerade saker som vi människor kan göra skulle motsvara ganska mycket utrymme.

En av de vanligaste teorierna säger att vi kommer ihåg allt som vi någonsitt sett/hört/luktat/upplevt etc.

"Problemet" ligger i hjärnans funktion att plocka saker från långtidsminnet till närminnet, när man inte kommer ihåg saker man gjort är det här felet ligger. Människor med fotografiskt minne har extremt lätt för att plocka saker mellan de olika minnena. Detta blir ett problem då dessa personer väldigt ofta har svårt att sålla i sina minnen, inte bara det viktiga koms ihåg utan även det totalt oviktiga som tillverkningsdatumet på kakorna jag åt för två månader sedan. Man skulle kunna säga att närtidsminnet fungerar som ett sorts RAM och långtidsminnet som en hårddisk.

Tillbaka till ämnet så har öget en rätt hyfsad upplösning, lägg till en ljudkvalité långt bortom det vanliga och för att inte tala om alla logiska samband och språkliga kunskaper. Med detta i tanken så får han nog äta upp det ganska hårt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag minns när man tyckte "Wow...4.2GB Hårddisk..kommer aldrig o fylla den"

Nu fyller man diskar höger o vänster på 500+ GB

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Jag skulle hellre se att man avskaffade hårdisken och ersatte den med supersnabb nätlagring. Man kommer åt den överallt där man har internet och det finns ingen risk att den går sönder. Disken måste iofs finnas kvar som alternativ, men ovan med en supersnabb ssd vore mitt val förutsatt att hastigheten på bredband ökat rejält tills dess.

Stora diskar är mest till för lätt fanatiska samlare, har många sådana vänner. Jag tar rätt mycket 8mb raw bilder men att spara 30 000 bilder varje år som tidigare fotograf låter lite galet. Hur bläddrar man i det fotoalbumet?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Yoshihiro Shiroishi på Hitachi är mycket nöjd över de lagringstekniska framstegen. Han hävdar att fem terabyte är hälften av människohjärnans kapacitet, och att två av Hitachis hårddiskar därför kan lagra lika mycket information som en hjärna.

Har en känsla av att en av mina 0,5 Tb diskar rymmer mer än min hjärna, fast jag är kanske lite puckad

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk

Ganska intressant att utvecklingen går mot att producera saker med större lagringskapacitet istället för att försöka få det vi använder till att utnyttja mindre utrymme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kul att nyheten kom upp...

blir klart en fet uppgradering när dessa släpps :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle inte vara kul att behöva formatera eller defragmentera en sån hårddisk

haha, sant

Permalänk
Medlem

En 1080iHD kamera kostar nu ca 9000 så att fylla sådana diskar med semesterfilmer och dyligt lär inte va några större problem framöver för monga.

om 4-5 år så lär vi vell ha 10tb om ca 8-11 år 20tb osv käns inte så revolutionerande men det är bra att utväklingen fortsetter som vanligt.
Och det är klart det kommer anledninger till att fylla dem med. Vi lyckades ju fylla vår första 1 gb disk.
Och sen kan det nog va bra för alla som redigerar film.

Permalänk
Medlem

*drool*

En styck 1080p x264 blurayrip är på drygt 8GB så man får plats med över 600

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Hög tid för större HD, har gått ganska segt med den utvecklingen sista åren, och några vanliga 500Gb blir överfulla på nolltid.

På tal om fullt, jag minns när jag köpte min 60gb disk, 1200kr kostade den, och den var löjligt stor ! Kunde inte fylla den
Senare blev det en 120gb disk för dryga 1000kr, och nu sist 250gb, även den drygt 1000kr, nu får man 1TB för det priset, nästan så man skulle köpt två och raidat för att fylla den igen med det man tappar skulle göra ont

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
*drool*

En styck 1080p x264 blurayrip är på drygt 8GB så man får plats med över 600

eller 100st riktiga bluray rippar på ~45GB

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Snabbformatering är guld värt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Snabbformatering tar max ett par minuter. Att skriva över varenda block på disken blir mer och mer galet ju större diskarna blir. Jag slutade med det innan 100GB-diskar fanns

Defragmenteringen då? ska ni defragmentera den över natten?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Undrar vilka knäppisar som svarade i det minsta laget, typ varje serie på HPB får ju fan plats

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
eller 100st riktiga bluray rippar på ~45GB

Mjo, kanske man äntligen kan börja arkviera dessa också snart. Fast jag vill helst ha 1Gbit uppkoppling först dock.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Mjo, kanske man äntligen kan börja arkviera dessa också snart. Fast jag vill helst ha 1Gbit uppkoppling först dock.

100Mbit Räcker ju gott å väl tar ju bara 1 timma att dra ner :), men visst 1gbit underlättar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

ska fylla min nyinköpta 1 TB först kostade bara 958 kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Defragmenteringen då? ska ni defragmentera den över natten?

Sure, är man i behov av att defragga sina lagringsdiskar så gör man det på natten om inget annat dyger.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle inte vara kul att behöva formatera eller defragmentera en sån hårddisk

Nej det lär ju ta en vecka!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
mmm

undra om färgblinda har mer fps , eftersom de kör på lägre inställningar.

O gamla har förskräckligt dålig fps för att de har äldre grafikkort, de flesta lider av också av en bugg som gör att de får en konstant motion blur, detta gör inte läget bättre så det flesta använder redan nu externa grafikkort. (glasögon)

Och vissa stackare får till och med hårddiskar som formaterar om sig själva, drivrutinerna finns dock oftast kvar konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Undrar vilka knäppisar som svarade i det minsta laget, typ varje serie på HPB får ju fan plats

Svarsalternativet var ju så ironiskt så man var tvungen att ta det.

Har en 500 GB extern hårddisk som är knökfylld med... skit men man kan inte ta bort något. Kanske kommer till användning någon dag

Till alla er som säger att det är för mycket, så säger jag bara:

Citat:

640K ought to be enough for anybody.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
O gamla har förskräckligt dålig fps för att de har äldre grafikkort, de flesta lider av också av en bugg som gör att de får en konstant motion blur, detta gör inte läget bättre så det flesta använder redan nu externa grafikkort. (glasögon)

Och vissa stackare får till och med hårddiskar som formaterar om sig själva, drivrutinerna finns dock oftast kvar konstigt nog.

Haha... sjukaste kommentaren idag..

Visa signatur

C2D E6600 - ASUS P5W-DH - 2048MB Corsair XMS2 Xtreme CL5 - Club3D X1950XTX - 1483 GB HDD - Chieftech Mesh - be quiet! Straight Power 700w - Eizo FlexScan S1931 - Eizo FlexScan L768 http://www.epenis.eu/show/5570/epenis.png

Permalänk
Avstängd

har 1.7TiB i datorn men har bara 300GiB ledigt sammanlagt, så 4st 5TiB diskar vore nice... fast overkill

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

"Yoshihiro Shiroishi på Hitachi är mycket nöjd över de lagringstekniska framstegen. Han hävdar att fem terabyte är hälften av människohjärnans kapacitet, och att två av Hitachis hårddiskar därför kan lagra lika mycket information som en hjärna."

Hur vet han att hjärnan bara kan lagra 10tb?

Hur mycket man än kommer ihåg och lär sig så kan man alltid lära sig och komma ihåg mer. Det handlar bara om tid och vad man använder av det man lärt sig/kommer ihåg. Hjärnan är minst sagt oändlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Yoshihiro Shiroishi på Hitachi är mycket nöjd över de lagringstekniska framstegen. Han hävdar att fem terabyte är hälften av människohjärnans kapacitet, och att två av Hitachis hårddiskar därför kan lagra lika mycket information som en hjärna."

Hur vet han att hjärnan bara kan lagra 10tb?

Hur mycket man än kommer ihåg och lär sig så kan man alltid lära sig och komma ihåg mer. Det handlar bara om tid och vad man använder av det man lärt sig/kommer ihåg. Hjärnan är minst sagt oändlig.

ingenting är oändligt :P.

enligt den här siten är det 31 000TB

http://www.mattbamberger.com/content/LetsBuildABrain

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
ska fylla min nyinköpta 1 TB först kostade bara 958 kr

Begagnad? Vart?" Ge mig svaret

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up: