Nvidia ogillar DirectX 10.1 – siktar på version 11

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ogillar DirectX 10.1 – siktar på version 11

Sedan ATI varit först med att lansera grafikkort med stöd för DirectX 10.1 har Nvidia visat upp en minst sagt skeptisk inställning till den nya standarden. Nya rykten gör gällande att grafikkortsjätten helt enkelt kommer att hoppa över den nuvarande versionen och istället sikta på nästa.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh, ska bli spännande att se vad DirectX 11 har att erbjuda.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Jahapp.

Journalism, kan förändra människors perspektiv åt alla håll.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Inaktiv

Så vitt jag visste var Intel störst på grafikmarknaden, men diskreta grafikkort är förmodligen Nvidia störst på.

On topic: Rykte förklätt som en nyhet? Nyhetstorka som alltid?

Permalänk

För tusan... Hur vore det om MS gav spelhusen och hårdvarutillverkarna lite tid att implementera <b>en</b> ny standard innan de hastigt och lustigt svänger ihop nästa version? Det är skit som det här som gör att PC tappar mark som spelplattform.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte DX11 innebär något revolutionerande, så tycker jag det hela börjar bli aningen löjligt. Vi fick snabbt DX10 som efter mycket om och men började få lite fotfäste; DX10.1 ledde bara till massa dravel och pajkastning... ja om vi frånser de tekniska förändringarna; alltså borde väl DX10.2 komma ut nu, eller?

Nej, nu slår vi på på stort igen och vips så har vi DX11 (ja inte just nu, men det tyder ju ändå på att DX10 redan är passé utan att det ens blivit en standard)! Jag är verkligen spänd på att se huruvida DX11 verkligen kvalificerar sig som en helt ny utgåva, om inte så är det bara ett av de gamla vanliga stunten.

Permalänk

På vilket sätt är det här en nyhet?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Det verkar konsekvent i alla fall, om nu nvidia hoppar över DX10.1 och går direkt på DX11. Om det dessutom stämmer att DX11 skall lanseras snart, så klandrar jag dom faktiskt inte. Jag menar, hur länge har DX10.1 funnits? Ett halvår på sin höjd. Det går lite fort med nya versioner nu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur blir det då? Jag har installerat Dx9 på ett GeForce 2, utan problem. Men man kan inte ha Dx10 på ett kort som inte stödjer det.
Hur blir det med 11, kommer det vara som förr, eller måste grafikkortet ha stöd för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodeus Pakus
För tusan... Hur vore det om MS gav spelhusen och hårdvarutillverkarna lite tid att implementera <b>en</b> ny standard innan de hastigt och lustigt svänger ihop nästa version? Det är skit som det här som gör att PC tappar mark som spelplattform.

På senare år har det ju varit mycket längre mellan versionsbytena. Version 9 var väldigt seglivad (fast den uppdaterades ju ibland med bokstäver i stället av någon anledning). Mellan version 5 och 8 var det inte lång tid, det kändes som att byta sockar ungefär.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni DirectX 11 bjuder på då? 10:an gav ju typ nya skuggfunktioner på modeller samt nya speglingseffekter i vatten? Har jag fel?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Frågan är också om MS väljer att skita i dx11 till vista och köra in det i windows 7 ist...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
Frågan är också om MS väljer att skita i dx11 till vista och köra in det i windows 7 ist...

Blir nog deras säljargument. IMO så är det MS fel alltihop... hade varit så mycket bättre om de gett DX10 support i Win XP också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aspen.asplund
Frågan är också om MS väljer att skita i dx11 till vista och köra in det i windows 7 ist...

fan du är rätt så smart ibland bäste vän xD

Permalänk

skulle vara coolt ifall vatten och eld skulle få välgjord physx massa istället för duktigt gjorda animationer. Crysis har snyggt vatten, men fan inte fysik som kan ändra meshen. om det kommer så jahuu!!ä

EDIT: AAAAAAAAAAAAAA.... Microsoft försöker nog göra lite reklam för nästa planerade OS så dom kan skrota vista... Dax att testa buggar igen då

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Vad tror ni DirectX 11 bjuder på då? 10:an gav ju typ nya skuggfunktioner på modeller samt nya speglingseffekter i vatten? Har jag fel?

möjligen Ray Tracing

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Microsoft planerar att presentera DirectX 11 om mindre än två veckor på utvecklingsmässan Gamefest 2008.
Det vore kul om det vore sant, men jag tvivlar.
Nvidia kan inte strunta i DX10.1, det krävs för att man klarar just DX10.1 för få ett godkänt DX11.
DX11 ryktas bjuda på hårdvarustöd för fysik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att begränsa DirectX till vissa versioner av Windows är ett väldigt bra försäljnings knep. (Jag skulle också ha gjort så om jag var Microsoft )

Sen att nVIDIA hoppar över DirectX 10.1 är helt förståligt om DirectX 11 kommer så snart.

:Lite off topic: Detta passar ju jätte bra efter som jag tänkte köpa ny dator vid Windows 7 lanseringen. nVIDIA kort med DirectX 11 stöd och ett fräscht windows, sweeet! imo

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

då antar jag att man måste köpa nytt grafikkort igen då med dx11 stöd men va tjänar det till när dx12 kommer efter kort stund då haha
katt och råtta lek

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Microsoft planerar att presentera DirectX 11 om mindre än två veckor på utvecklingsmässan Gamefest 2008.
Det vore kul om det vore sant, men jag tvivlar.
Nvidia kan inte strunta i DX10.1, det krävs för att man klarar just DX10.1 för få ett godkänt DX11.
DX11 ryktas bjuda på hårdvarustöd för fysik.

Hårdvarustöd för fysik fås redan genom CUDA på Geforce 8/9/GT200

PS
Jag tipsade om denna nyheten igår eftermiddag, men ingen credit (som vanligt). Ska sluta tipsa fr.o.m. nu.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hjälpsam

Jag menar ett standard-API som ger hårdvarustöd för fysik, PhysX eller Havoc är inte standard.
(Jag själv har redan hårdvarustöd för PhysX på min dator).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nu är det så att DirectX 11 bara kommer att gå att använda i nästa generation av Windows, och alla Vista ägare tvingas uppgradera, spå framtiden?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Hårdvarustöd för fysik fås redan genom CUDA på Geforce 8/9/GT200

PS
Jag tipsade om denna nyheten igår eftermiddag, men ingen credit (som vanligt). Ska sluta tipsa fr.o.m. nu.

Tyvärr är det så att många nyhetstips drunknar i mängden e-post vi får in. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt och lovar att vara noggrannare nästa gång!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Åh, ska bli spännande att se vad DirectX 11 har att erbjuda.

Skall det inte bli mer intressant och se vad DirectX10 kan göra till och börja med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Att begränsa DirectX till vissa versioner av Windows är ett väldigt bra försäljnings knep. (Jag skulle också ha gjort så om jag var Microsoft )

Sen att nVIDIA hoppar över DirectX 10.1 är helt förståligt om DirectX 11 kommer så snart.

:Lite off topic: Detta passar ju jätte bra efter som jag tänkte köpa ny dator vid Windows 7 lanseringen. nVIDIA kort med DirectX 11 stöd och ett fräscht windows, sweeet! imo

DirectX 11 kommer att komma till Vista.
Enligt var jag läst så har MS har redan valt att flytta lanseringen av DirectX 11 från Windows 7 lanseringen. De vill inte gör samma misstag som med Vista. Så att folk inte ska känna att de behöver ny hårdvara för att bara köra Windows 7.

DirectX 10.1 är mer en bugfix med prestanda förbättringar och en ny ljus effect och lite andra små grejer som de inte han med att fixa när Vista skulle komma ut.
Oavsett om du har ett DirectX 10.1 eller DirectX 11 kort i datorn när DirectX 11 spelen kommer. Så kommer du få bättre prestanda jämfört med ett kort som bara stödjer DirectX 10. Eftersom DirectX 11 stödjer allt som finns i DirectX 10.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Tyvärr är det så att många nyhetstips drunknar i mängden e-post vi får in. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt och lovar att vara noggrannare nästa gång!

Öronmärk en mailadress för nyhetstips och gör lite reklam för den borde göra saken enklare?

Permalänk
Medlem

Det är väll ingen skillnad på själva grafiken mellan 9.0c och 10.0 utan skillnaden ligger i biblioteketets API. Hur man programmerar. När de visar filmer 9 vs 10 side by side visar de en äldre version av nian.
Jag kan ha fel i det här, jag är inte så insatt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Det är väll ingen skillnad på själva grafiken mellan 9.0c och 10.0 utan skillnaden ligger i biblioteketets API. Hur man programmerar. När de visar filmer 9 vs 10 side by side visar de en äldre version av nian.
Jag kan ha fel i det här, jag är inte så insatt.

Du har fel! Finns massa nya ljus effekter m.m i dx10
Googla lite på jämförelse test dx9 mot dx10 i exempel Age of Conan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det verkar konsekvent i alla fall, om nu nvidia hoppar över DX10.1 och går direkt på DX11. Om det dessutom stämmer att DX11 skall lanseras snart, så klandrar jag dom faktiskt inte. Jag menar, hur länge har DX10.1 funnits? Ett halvår på sin höjd. Det går lite fort med nya versioner nu.

Håller med, Man hinner ju inte testa dom nya sakerna ju, swisch så är det en ny hype grej som kommer ut å försvinner på 1månad.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Inaktiv

Jag är ett NVIDIA-fan, men detta låter ärligt talat som om NVIDIA inte kan svälja sin stolthet och ta tillbaka de dem sa "DirectX 10.1 är oviktigt" och istället gå ut med en ny version av Directx 11 som inte behövs!