Permalänk
Medlem

sätta i processor+antistat

hej jag ska applicera min processor när jag kommer hem och undrar om det är svårt,har instruktioner både från intel och chassitillverkaren så själva tillvägagångssättet har man någorlunda koll på, men är det nåt som inte står i instruktionsboken man bör tänka på? samt hur viktigt är det med antistatarmband,vilket även det är införskaffat,och var brukar ni fästa antistatklämman när ni meckar? tack!

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Medlem

Du ska jorda antistatbandet, tror i chassit funkar, Element mm.

Jag personligen brukar inte använda antistat, håller på ett element med haden i några sek sen gör jag det jag ska och det har funkat än så länge.

Vill man inte riskera att en komponennt går sönder direkt eller i förtid så ska man självklart ha armbandet på sig.

Permalänk
Medlem

ok så man blir antistatad bara av att hålla i ett element så bra!

vilken fläkt ska jag använda, stock intel eller shuttle x48 processorkylare?

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad gäller att "jorda" sig själv så hjälper det inte särskilt mycket att ta i ett element om inte chassit också är jordat. Det är potentialskillnaden mellan dig och det du pillar med som kan orsaka urladdningar, så skall du koppla in dig i något är det samma punkt som du pillar med som är avgörande, i det här fallet chassit.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720