Geforce 8800 GT och 9800 GTX kan vara defekta

Permalänk
Medlem

Nyheten bestod av 255 ord, varav 92 ord faktiskt var nyheten.
Det känns som att Sweclockers bara försöker spotta ut så många nyheter de kan, oavsett vad de är om.

Skärpning!

OT: Vi får väl se om mitt 8800GT överlever eller ej, men jag är inte vidare orolig

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
jag tror starkt på att det inte är sant

Samma här... om de nu är så vanligt att de e fel på G92/G94 kretsarna så borde ju en hand full användare här på SWEC märkt av detta. men jag har varken hört något eller märk något med mitt egna fabriks OC 9600 GT från XFX som jag själv har clockat i efterhand med STOCK KYLAREN utan att ens gå över 45*c idel och typ 65~70*c efter några timmars crysis på max i 1280*1024.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag har aldrig hört fläkten på mitt 9600gt varva upp, fläkten ligger på 25%
och jag har aldrig varit uppe i mer än 37 grader.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
Jag har aldrig hört fläkten på mitt 9600gt varva upp, fläkten ligger på 25%
och jag har aldrig varit uppe i mer än 37 grader.

Idlar du hela tiden och kör kompressorkylning eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
Jag har aldrig hört fläkten på mitt 9600gt varva upp, fläkten ligger på 25%
och jag har aldrig varit uppe i mer än 37 grader.

Det är väl det att materialet är av låg kvalité så uppvärmning och nedkylning får materialet att gå i sönder till slut. Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Har du sett hur varma 4850 blir då?

Ja och det har ATI gjort med mening då den GPUn klarar av höga temps Ljudnivån gick före att få löjligt låga temps på kortet så att den går i 80-85c i load är ingen fara.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet exakt vad som kan vara defekt? Är det bara kylaren som går för långsamt eller kan det vara något annat?
Någonting med mitt 8800gt är knasigt, jag ska testa flasha nytt bios sen någon gång. Men jag har Accelero S1 och värmen ska absolut inte vara några problem, men kortet kan hänga sig ibland. (Har skrivit om problemet en del i en tråd tidigare)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
luktar sabotage på långa vägar =/

nLuktar fanboy långa vägar, seriöst, tror du att någon sabbar deras material så korten går i sönder tidigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Har du sett hur varma 4850 blir då?

ATi använder material av tillräckligt god kvalité så den klarar hettan

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
nLuktar fanboy långa vägar, seriöst, tror du att någon sabbar deras material så korten går i sönder tidigare?

ATi använder material av tillräckligt god kvalité så den klarar hettan

men ändå vem vill ha ett så varmt grafikkort så man kan koka ägg på det?

Permalänk
Medlem

wtf? Nu igen!!! Vad håller Nvidia på med?!?!?!

snart kommer väll det en nyhet att "Alla Nvidia kort är defekta"

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Tills det dyker upp fler rapporter om problemet (helst med källan angiven) ska man nog ta det lugnt. Hoppas för nvidias skull att det inte är sant. Dom har problem så det räcker.

Visa signatur

BAS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Har du sett hur varma 4850 blir då?

Och de låter i jämnfört med vad hur mycket? Ljudlöst men varmt. Höja fläkten 5% = 10grader kallare. iaf på mitt 4870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
wtf? Nu igen!!! Vad håller Nvidia på med?!?!?!

snart kommer väll det en nyhet att "Alla Nvidia kort är defekta"

förstår du inte vad "ta det med en nypa salt" betyder?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Mja, jag iaf. inte orolig för min G92 88GT, kör med about ~ 50% fan cycle och ligger lite över 50 grader idle, vid load kan de köra enda upp till 70 grader vid mycket intensivt spelande.

Permalänk
Medlem

Självklart stämmer det i många fall. Mitt 8800GTS 512 låste sig och fick artifacts. Inte så konstigt dock då fläkten snurrade i 20%, även under belastning. Det blev temperaturer om 85+. Det är ju dock lätt fixat, men kanske inte för alla.
Jag skapade en fläktprofil i rivatuner. Nu är kortet knäpptyst i idle och fläkten varvar upp under spel. Då får jag inte högre temperatur än 65C. Förstår inte varför inte Nvidia och ATI gör detta själva. Man förstår inte hur de tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Och de låter i jämnfört med vad hur mycket? Ljudlöst men varmt. Höja fläkten 5% = 10grader kallare. iaf på mitt 4870.

Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Eller panik att få ut nya produkter snabbt

Du menar genom att släppa nya kort utan fungerande drivrutiner? nej just ja det var ATI, så bäst att låtsas som problemet inte finns.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

känns som att det inte gör nått att man har kvar sitt 8800gts med g80 kärnan när man hör allt det här men hur som helst så blir nästa kort ett ati kort fast det hade det nog blivit även utan nvidias problem.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Trams, tills dom får det från nvidia så är det inte sant, de vill säkert bara sabba deras rykte mer.

Permalänk

Usch, hoppas att det bara är en uppblåst nyhet. Är lite orolig för mitt 8800 GTS (G92). Även jag undrar lite mer specifikt vad det är som är knas med korten, är det bara för att fläkten inte ändrar hastighet som den ska, eller är det brister på något annat sätt på korten? Tycker att fläkthastigheten borde regleras automatiskt på BIOS-nivå. Man ska ju inte behöva ladda hem program som RivaTuner tycker man. =/

Mitt kort är nämligen rätt så tyst, men samtidigt inte allt för varmt heller. Fast saken är den att fläkten inte varvar upp (vad jag kan höra) när jag spelar t.ex Crysis. Tror inte att jag har varit över 75 grader celsius vid spelande, fast det ska kortet klara eller? 8800 GTS har ju en mycket bättre referenskylare än 8800 GT har i alla fall.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Du menar genom att släppa nya kort utan fungerande drivrutiner? nej just ja det var ATI, så bäst att låtsas som problemet inte finns.

...hellre bra grafikkort som inte går sönder med dåliga drivrutiner som kan fixas

Vissa fanboys börjar få panik nu

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Japp, mitt X1900XT lät som en slipmaskin, värre än det tillochmed. Mitt HD4870 låter minde än min CPUkylare.

Kylaren hörs INTE i mitt rum, utan musik. Snälla, läs det jag skrivit istället för att flaima mig direkt. Jag är ingen fanboy och köper jag nåt ska det vara tyst, kallt och det ska ha bra prestanda.

Jag hoppas att den här lilla jämnföringen hjälper så kan ni sluta gnälla! Jag tog upp kameramobilen, 10cm från fläkten utan chassie emellan på 33% idle, 33% spel (Gothic 3, sorry. Har inget annat spel atm) och sedan 50% idle med temp till:

http://rapidshare.com/files/137084612/50__flaekt.rar.html

Det är stora bildet så jag länkar dem inte med img tagen:

Fläkten på 50% efter 20sekunder. Tempen gick ner till ytteliggare 43grader efter några minuter.
http://s114.photobucket.com/albums/n273/Marabou_lll/?action=v...

Fläkten på 33% i Gothic 3 med cirka 50% GPU load efter 4 minuters spel. Tempen går normalt upp emot 63grader när jag spelar andra spel.
http://s114.photobucket.com/albums/n273/Marabou_lll/?action=v...

Filmerna är lätttolkade.
1) Ljud i idle med 33% fläkt.
2) Ljud i Gothic 3.
3) Ljud i idle med 50% fläkt.

MVH

Permalänk
Medlem

Hehe...

Jag har slutat tycka om nVidia.

Jag har ett 88GT, den trallar på hur bra som helst och spinner på när det behövs(Har ständigt hållt koll på temps och fläktvarv.)
Så jag har inte känt av något.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Är det någon som vet exakt vad som kan vara defekt? Är det bara kylaren som går för långsamt eller kan det vara något annat?
Någonting med mitt 8800gt är knasigt, jag ska testa flasha nytt bios sen någon gång. Men jag har Accelero S1 och värmen ska absolut inte vara några problem, men kortet kan hänga sig ibland. (Har skrivit om problemet en del i en tråd tidigare)

Jag har hört tre teorier:

1. GPU blir överhettad och BGA (lödningar) spricker/lossnar/går sönder.

2. BGA klarar inte av värmecyklerna och spricker/lossnar/går sönder (oavsett temperaturer).

3. Kiselmaterialet klarar inte av värmecyklerna och spricker/lossnar/går sönder (oavsett temperaturer).

Temperaturerna ska inte vara huvudproblemet i vilket fall som helst, utan lägre temps förlänger bara livslängden fram till en viss gräns.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia försökte mörka tidigare så varför skulle dom inte göra det samma nu så vi får se vad som är sant eller inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det är väll bara G92 och G94? Ni med G80 behöver väll inte bry er.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Ja, du måste ju vara en av dem

Om detta stämmer är det ju rent åt helvete. Känns dock som detta är fake, The Inquirer är ju motsvarigheten till aftonbladet som någon sa, dom har ju skrivit massa skitsnack förut. Sen att den som skrivit artikeln är starkt kritiskt till Nvidia gör det ju inte särskilt mer trovärdigt men å andra sidan med all skit som varit kring Nvidia den senaste tiden så kan det ju mycket väl stämma, vad vet man?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

kul för nvidia, kunde det komma mer opraktiskt? jag menar, nu när konkurrensen hårdnar.

vad beträffar ljudnivån på grafikkort, det går att köra med stora heatpipe-kylare med en stor 1000RPM fläkt så låter det nästan ingenting och det kyler riktigt bra. Nackdelen är att värmen stannar kvar i chassiet, men det finns bra chassien som leder bort varm luft bättre än andra.
För att göra lite reklam då för ATIs Sapphire Radeon HD3870 Untimate vars heatpipe sitter på andra sidan än vad man är van vid, så det ligger åt samma håll processorn befinner sig. Det är också där som det är enklast att få ett riktigt bra luftflöde.
Set jag något sånt för 4870-serien skulle jag nog anse det som en vettig uppgradering.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Tur att man slängde på en Zalman FC-ZV9 kylare och kylflänsar över minnen och spänningsregulatorer, ska väl få kortet att hålla tills nästa kort, som garanterat blir ett ATI. Jag är trött på dessa tjafs om kvalitetsproblem från nVidia, spelar ingen större roll om vilken utsträckning det handlar om, sådana här problem ska inte få förekomma.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Känns som om det kvittar. Har haft kortet i ett år snart och det blir ett 4870x2 förr eller senare ändå.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix