Geforce 8800 GT och 9800 GTX kan vara defekta

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har ATI också haft problem med främst undermåliga kylare så man skall inte vara för sur på Nvidia men när man är stor så syns problemen mer då fler klagar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nu har ATI också haft problem med främst undermåliga kylare så man skall inte vara för sur på Nvidia men när man är stor så syns problemen mer då fler klagar.

HD48xx serien har inget problem med kylaren fortfarande o_O

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mitt 8800GTX (G80) känns mer och mer som det bästa köp jag nånsin gjort, fan så dyrt det var men så länge det har varit bra prestanda

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Gunnish
Idlar du hela tiden och kör kompressorkylning eller? [/QUOTE

3dmark06 med orginal kylning ifrån gainward.
gpu ligger på 29-30grader idle.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
HD48xx serien har inget problem med kylaren fortfarande o_O

Nej men andra kort har.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nu har ATI också haft problem med främst undermåliga kylare så man skall inte vara för sur på Nvidia men när man är stor så syns problemen mer då fler klagar.

Nu beror ju inte problemet på kylaren utan själva kretsen inte klarar av att värmas sedan kylas ner utan att lödingar spricker

och ingen vanlig kylare klarar att hålla rumstempraturen konstant

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Nu beror ju inte problemet på kylaren utan själva kretsen inte klarar av att värmas sedan kylas ner utan att lödingar spricker

och ingen vanlig kylare klarar att hålla rumstempraturen konstant

Ja men om man gör en dålig referensdesign så är det illa nog och ATI har gjort några dåliga sådana (Nvidia också!).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
men ändå vem vill ha ett så varmt grafikkort så man kan koka ägg på det?

Du är inte smart.

Om du har 2 kort som toppar 100 grader, båda på fläkten 30%

Sen drar du upp fläkten til 70% på ena kortet och tror du får kallare eller? Det enda du gör är att dra bort den varma luften från just det stället men det blir tamefan inte kallare i rummet eller i datorn ( om den inte blåser ut eller bort från alla komponenter och skit ) men still, lika varmt bara inte just där.

Så: istälet för att koka ägg på kortet kan du koka ägg i luften som går ut istället?

TILL DIG SOM SÄGER ATT KORTEN INTE VARVAR UPP:

Vid ca 95 grader gick min fläkt från 30% till ca 100 eller ngt... : - )

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk
Medlem

vad är normal värme för ett 9800gtx kort da?
och ungefär hur många grader ska man anse är lite för varmt för kortet?
(typ artifakter börjar bli vanliga eller att det kan va skadligt för kortet)

mitt Gigabyte 9800gtx ligger på 40-43grader i idle med fläkten på 60%, och stiger upp till ~65grader i load även fast fläkten då ligger på 80%.

har gjort rivatuner profiler så att den kör

60% upp till 59 grader
80% mellan 61-69 grader
100% 70+ grader

PS: kortet är oklockat

Permalänk
Medlem
Citat:

men ändå vem vill ha ett så varmt grafikkort så man kan koka ägg på det?

Det är därför man kan flasha ett bios som kör långsammare i idle om man vill(jag kör 160/500 i idle, fungerar kanon), och höja fläkten lite från de 23% som är default för idle. Jag kör fläkten i 32%(riktigt tyst!) och ingen del av kortet blir varmare än 60C enligt cpuz. Det är inte varmare än vad mitt G80 var i idle, och det hade(har) en riktig megakylare.

Alltså, inte speciellt varmt.

Faktum är ~50% på fläkten räcker för långa spelsessions, och överklockat, så fläkten är i alla fall inte underdimensionerad.

(tempsen ovan kommer att sjunka 20C till, och det kommer att bli ännu tystare, när jag monterat min Accellero S1 rev.2 men originalkylaren duger)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

´WTF! har ju 2st 8800gts g92" neh fyfan nvidia. ska köra över till ati igen.

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Dumheter,jag har haft ett 8800GTS(G80) 640MB och kör nu med HD4850,visst 4850 blir bra mycket varmare än nvidia kortet men då är det knäpptyst jämt också.Sen får man ju på köpet nästan dubbla prestandan för bara 1/3 av vad jag gav för mitt GTS(3600KR) också förra hösten,4850(1600KR) är helt klart det bästa snabbaste och billigaste kortet jag nånsin ägt.Och sen kan man som alltid köra med profiltricket i CCC för att öka fläkten på 4850 också om man har dåligt ventilerat chassi eller inte gillar värme.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Nvidia tillverkar ju inte sina kretsar själva, är det då deras fel? Varifrån kommer felen?

Permalänk

Till er som har problem med att fläkten inte varvar upp på era 8800GT så har de flesta tillverkarna släpps uppdaterade BIOS'ar som löser problemet. Jag reggade min produkt (XFX 8800GT) hos xfxforce.com och skapade en support ticket, efter någon timme fick jag en länk till ny bios. Nu ökar fläkten tidigare än förut men ligger fortfarande på 30% när man inte spelar, d.v.s kortet är fortfarande tyst.

Vi får väll se vad som händer härnäst. Om korten har någon defekt som gör att de går sönder i förtid så vill man ju så klart bli kompenserad. De ska ju hålla i en 5-10 år iaf.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nvidia tillverkar ju inte sina kretsar själva, är det då deras fel? Varifrån kommer felen?

Ja, det undrar jag oxå. Vart gick det snett nånstans?
Tror inte så jätte mycket på det här, eller vill inte tro då jag nyss införskaffat ett gx2:( hoppas att man inte behöver ångra det senare, hoppades att det skulle hålla 2 år eller nått sådant

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
men ändå vem vill ha ett så varmt grafikkort så man kan koka ägg på det?

Men skillnaden är fortfarande att det dör inte av det, bara ett bonus om man kan steka ägg på den medan den fortfarande lever än att den är död sen länge

Dock det här är ingen katastrof, byt kylare så dör det inte, jag byter alltid kylare på mina grafikkort.

Jag tycker att det ska säljas kylarlösa grafikkort men man kan välja till en kylare, tycker det är onödig kostnad med en kylare som ändå hamnar i någon låda och dammar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ja , där ser man
Själv har man lyckats få 3 st 8800GT av märket Leadtek som alla 3 gick sönder inom 2-4 veckor, artefakter överallt , oavsett spell eller windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nvidia tillverkar ju inte sina kretsar själva, är det då deras fel? Varifrån kommer felen?

De ansvarar för distributionen vilket gör dem delvis ansvariga för felet. Men visst, det suger ju ändå när nån annan har sjabblat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja och det har ATI gjort med mening då den GPUn klarar av höga temps Ljudnivån gick före att få löjligt låga temps på kortet så att den går i 80-85c i load är ingen fara.

Har du källa till detta påstående?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Som sagt... Charlie på Inq.. inte världens mest trovärdiga källa..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Kan tänka mig att tillverkaren av kylningen är densamma, om inte annat så är fläktkomponenterna väldigt lika.

Dessutom, bara för att jävlas, så låter inte ett grafikkort mer när det är varmt än när det är kallt. Faktum är att mitt grafikkort låter lika mycket när det är avstängt som när det är igång. Fläkten sätter däremot lite vibration i luften

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Jo Hela G9x-produklinjen är korrupt, tex G92 med +10% mer transistorer än G80 men ändå sämre prestanda. Nvidia får sota i sina misstag i vare sig de vill det eller inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Atis grafikkort låter ju som en slipmaskin, när de blir varma. Man märker ju verkligen alla fanboys här inne.

Yep, du erkänner direkt.

Skriver bara negativt om ATI fast nVIDIA är slagen igen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ju byta tillbaka till ATI igen... har ju kört endast med ATI kort innan jag köpte mitt nuvarande 9600 gt. Men de köptes endast för att de va de bästa jag hade råd med vid de tillfället. *Känns surt*

Hade ett hercules ATI 9800 pro 128 som gick på 15% i OC i ett drygt år utan problem med varken hårdvara eller mjukvara.

Så 4870 här kommer jag... sen får tiden utvisa om de blir 4870 cross eller 4870x2 efter som jag kör xp så blir man ju lite begränsad. *suck*

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

jag hade ett sketet ati kort och mor min har ett i sin dator.
Nu har jag ett Geforce och nöjd för det. Jag har inte mött några problem. Men bara för att jag köpt det så kommer massa artiklar som säger negativa saker De känns som att jag inte borde ha dator
hur som så har jag ett XFX 9800GTX funkar skit bra. blir knappt varmt heller. Tråkiga är att drivisarna från nvidas hemsida inte funka, fick tanka dem från XFXsida.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Referenskylaren till 8800GT har fått mycket kritik. Glidlagren på min började ge sig och jag köpte en 3:e parts istället. Med orginalkylaren så fick jag som många skrivit låsningar vid intensivt spelande. Satte därför alltid fläkten på 50% i rivatuner. Synd att man inte visste att tillverkaren hade flash uppgraderingar för att lösa fläktkontroller felet.

/mayo

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk

Detta förstärker mina misstankar om att mitt 8800GT är defekt.
Köpte ett demo-ex och det blir grafikfel i vissa spel, det hjälper dock att installera om drivrutinerna.

Kanske är det så att dålig hårdvara pajar mjukvaran?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Jag ställer mig skeptisk till uppgiften, tills det har blivit bekräftat från mer trovärdigt håll. (t.ex. redovisad RMA-statistik från de olika märkena)

Känns inte som någon större ide' att ens diskutera saken innan dess (the Inq får väl till det rätt i ungefär 50% av fallen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Kört med Leadtek's 8800GT sedan det kom och har inte haft några problem. Dock kan jag av egen erfarenhet säga att Gigabyte's 8800GT inkommer väldigt ofta på service pga defekta kretsar. Dock skall det ju inte vara någon skillnad...

Visa signatur

Riggen: Corsair 600T :: i7 2600K@4,8 - Thermalright Silver Arrow :: MSI Z77 MPOWER :: Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600MHz :: Corsair AX 850 Gold Modulär :: EVGA GTX580 SOC :: Corsair Force GT 120gb :: Samsung 830 120gb :: Samsung Ecogreen 2tbx2

Permalänk
Medlem
Citat:

Journalisten Charlie Demerjian på The Inquirer är ökänd för att publicera starkt kritiska artiklar om Nvidia som företag. Informationen bör därför tas med en nypa salt, åtminstone så länge källorna förblir anonyma.

Inte helt sant, Charlie är kritisk till hela branchen och bashar regelbundet både Intel, DAAMIT, MS, Apple och de andra lirarna.
Hoppas för både nVIDIA och oss konsumenter att han har fel dock annars kommer det bli hårda dagar för nVIDIA framöver.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams