Permalänk
Medlem

speldator ~9k

Ska inhandla en ny dator och behöver lite tips. Tanken är att jag ska klocka CPU/Minnena. Vad ska man välja mellan E8400 och E8500? Båda verkar ha potential för överklockning.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-d1.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/d2.JPG

Permalänk

E8400 har en multipel på 9x medan E8500 har en multipel på 9,5x.

Skillanden i pris är väldigt liten. Exempelvis om du överklockar E8400(från 333 i fsb tilll 400) så får du 3,6Ghz medan en E8500 kommer upp i 3,8Ghz. Är den skillnaden värd 150-200kr? Personligen tycker jag det.

De minnen du har valt klarar av fsb-klockning upp till 533Mhz utan att överklocka minnena men då krävs det en rejäl cpu-kylning. Dessutom bör du då sänka multipeln ett steg för att inte få för hög värmeutveckling.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
E8400 har en multipel på 9x medan E8500 har en multipel på 9,5x.

Skillanden i pris är väldigt liten. Exempelvis om du överklockar E8400(från 333 i fsb tilll 400) så får du 3,6Ghz medan en E8500 kommer upp i 3,8Ghz. Är den skillnaden värd 150-200kr? Personligen tycker jag det.

De minnen du har valt klarar av fsb-klockning upp till 533Mhz utan att överklocka minnena men då krävs det en rejäl cpu-kylning. Dessutom bör du då sänka multipeln ett steg för att inte få för hög värmeutveckling.

Så jag kommer i princip inte kunna utnyttja minnena fullt ut?

Kan du utveckla det där med att jag måste sänka multipeln för att det inte ska bli för varmt?

Permalänk
Hedersmedlem

Japp E8500 är bästa pris/prestanda d2d just nu sedan sissta sänkningen.

Det är dock helt klart möjligt att få med en Q9550 (nu/snart med e0 stepping)
i en dator för ca 9k.

Kan du inte beskriva lite vad du har för andra krav så kan jag bygga ett förslag

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
Så jag kommer i princip inte kunna utnyttja minnena fullt ut?

Kan du utveckla det där med att jag måste sänka multipeln för att det inte ska bli för varmt?

För varmt och varmt. Om du utnyttjar minnena fullt ut på en E8500 så kommer du upp i 5.06Ghz vid bibehållen multipel på 9,5. Om du istället sänker till 8,5 så får du 4,5Ghz vilket är mer stabilt och påfrestar systemet mindre.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]