EA: "Ingen bryr sig om kopieringsskydd"

Permalänk
Melding Plague

EA: "Ingen bryr sig om kopieringsskydd"

Enligt spelgiganten Electronic Arts är det en försvinnande liten del av alla datorspelare som bryr sig om DRM.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

utav okunskap i sådana fall

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Gamers i åldern 5-10 år då eller?
Tror inte på att detta stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är skitsnack att 0.2% bryr sig om det. Ifrån vilken vinkel då isåfall?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med kopieringsskydd om vartenda jävla spel dyker upp på internet ändå? När ska de lära sig att kopieringsskydd bara är en onödig kostnad för dem själva?

Spore fanns ju för farao på torrentsidor INNAN den officiella releasen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Jag tror att det är skitsnack att 0.2% bryr sig om det. Ifrån vilken vinkel då isåfall?

Snittat på hela jorden befolkning?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Det är klart folk inte bryr sig.... De vet ju inte om det. Köparna har bara hunnit installera spelet en - ett par ggr, men efter ett tag, när de inser att skivan inte funkar längre, då lär siffrorna ändras.

Visa signatur

[Asrock Z77 Extreme4] [Intel Core i5 3570k @ stock] [Powercolor Radeon 6850 @ Stock]
[8GB Corsair Ballistix @ 1866MHZ] [OCZ Agility 3 60GB] [1TB + 320GB HDD 7200RPM]
[In-Win Dragon Rider Chassi] [Fractal Design PSU 500W]

Permalänk
Inaktiv

Undra om dom lägger någon vikt på alla de supportärenden gällande kopieringsskydd som drabbar alla tänkbara speltillverkare. En hel del kompatibilitetsproblem har uppstått genom åren med kopieringsskydd; DRM lär inte göra något bättre.

Permalänk
Medlem

Som ni andra skriver, han vet inte vad han pratar om, hade han gått och frågat "tycker ni det är bra att ni bara får installera spelat 3 eller 5 gånger". Så hade såklart alla svarat nej.

Permalänk

detta är altså bara skitsnack!!!

min kompis köpte spore, men efter en ominstalation så funkade ej cd'n längre. han blev skit sur.

då, sickar jag honom en torrent med nedladdning för spore, så han laddar ned det och använder den verisionen istället.

sedan så finns det folk som har egna servrar att köra på, så det är bara att ladda ned och köra på dom

du kan även ha en egen server om du vill det, en server som klarar spore för en spelare är fanemej inte särskilt mycket dyrare än spore självt

Permalänk
Medlem

För mig så uppmuntrar DRM till piratkopiering.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk

Från orginalkällan:
"We implemented a form of DRM and it's something that 99.8 per cent of users wouldn't notice,’ claimed Riccitiello", han drog bara till med en siffra som nog inte många håller med.

För det finns användare som bryr sig både om för mycket om för lite skydd. För lite skydd så tänker många, varför betala flera hundra kronor för något som jag kan fixa precis lika bra helt gratis? För mycket skydd, varför betala för att få en "sämre version" än piratversionen?

Nå en stor del av alla som köper spel är inte insatta för 5:öre, precis som inom andra områden som tv-apparater, bilar etc. Bara det att man "måste" köpa olika versioner av ett spel beroende på om man ska ha det till en spelkonsol eller Pc är ett mysterium för vissa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

EA är dum i huvudet. EVIL!!

Permalänk

erhmm frågan om man bryr sig om kopieringsskyddet är dåligt fomulerad.

Bryr man sig om det så att man inte bryter mot det eller skiter man i det så att man bryter mot det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen sagt av Riccitiello
...accepterar kopieringsskydden är det ett pris värt att betala för att bekämpa piratkopiering.

Men det bekämpar ju inte piratkopieringen??? Vad jag vet tog det inte lång tid innan Spore var crackat och klart för nedladdning. Spelar ju ingen roll vad spelutvecklarna gör, det är ju alltid någon som lyckas komma runt det.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

"... it's something that 99.8 per cent of users wouldn't notice, but for the other 0.2 percent, it became an issue... "

Så tack vare att 0,2% fick problem med DRM med spelet så skulle de andra 99,8% inte märka eller ha något emot DRM? Vad är logiken i detta?

Självklart man kan ha något emot DRM även ifall man inte just hade något problem med det denna gång.

Och varför handlar artikeln enbart om ett korkat uttalande från tillverkaren av spelet? Det kan ju knappast bli mer intetsägande än så. Om något företag ville hitta 90% som tyckte att jorden var platt så hade de satt ihop en "marknadsundersökning" som sa just det.

"Tycker du jorden ser platt eller klotformad ut utanför ditt fönster? Svara ja eller nej"
"Ja"

EA: "90% av befolkning tycker jorden är platt"

Permalänk
Medlem

Så länge de får in pengar skiter de väl i andras åsikter. Alla (de allra flesta) stora företagen kör sitt race bara...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Alla restriktioner som gör att folk som KÖPER produkten får en SÄMRE produkt än de som laddar hem den torde ju avskräcka.

99,8% har säkert inga problem med DRM... för 90% av dem har ju såklart laddat hem det, UTAN DRM.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Silket skitsnack ur hans mun, Hur hjälper detta drm skydd piratkopiering?

Deras DRM skydd är det värsta någonsin och kommer inte hjälpa dem ett dugg mot piratkopiering. Dessutom bara irriterar det deras trogna köpare. Jag hade aldrig köpt spelet!!

Permalänk
Medlem

cd-keys för onlinespelande är helt ok för min del. paranoia-drm a'la EA suger dock elefant

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Here's an idea! om dom verkligen vill ta reda på vad folk tycker.
i själva installationen. så säg klart.

"Vi instalerar nu ett program på din dator som skickar oss information om hur många gånger du instalerar och om du gör det mer än tre gånger funkar det inte längre. är detta bra.
Programmet kan i vissa fall få problem. och göra så att det inte går att spela. finns ochså chans att det segar ner datorn lite.
men det är för att se till att ingen piratkopierar spelet.
dock är det bara du som måste stå ut med detta .. inte dom som piratkopierar.

vad tycker du om detta?"

vad tror ni folk skulle svara då?

"you the the paying customer has to put up with crap!. while those cheap people who dont buy our game get off scott free... remember that the DRM also makes this product more expensive then it could otherwise be!"

ugh!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför de bemödar sig, spelet är redan crackat, och de som piratkopierar fortsätter att piratkopiera medans de som köper spelet går iväg lidandes. när jag köper en produkt så vill jag äga den, inte premurera på ett antal installationer. hur fungerar det genom steam?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Kan man ha mer fel?

Skulle vara intressant att veta vilka de frågat.
De har säkert gått ut på stan, huggit nån gammal tant i 90-årsåldern -"Bryr du dig om kopieringsskydd?" -"va? vad är det?" -"inget viktigt" -"ja, om det inte är viktigt så, nej"

och kanske några ungar

-"Bryr du dig om kopieringsskydd?" -"MAMMA!!! *börjar gråta*" -"Va det ett nej? ... .. . Din tystnad tar jag som ett nej. Då va vi klara då"

Sen anser de sig, efter tio personer: John Riccitiello -"Wow inte ett enda nej. Det är vetenskapligt bevisat! Ingen bryr sig alltså, jätte bra genomfört test allihopa, jag är jätte nöjd med ert hårda arbete"

Pinsamt dåligt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
erhmm frågan om man bryr sig om kopieringsskyddet är dåligt fomulerad.

Bryr man sig om det så att man inte bryter mot det eller skiter man i det så att man bryter mot det?

VDn har aldrig användt ordvalet "folk bryr sig inte", utan han sa att folk inte märker av DRM. Det är custompc som skrev rubriken "99.8% of gamers don’t care about DRM, says EA" som Sweclockers översatte till "Ingen bryr sig om kopieringskydd". Det är ett felaktigt ordval, både av custompc och sweclockers. Det VDn säger är att 99.8 procent inte märker av drm skyddet, vilket betyder något helt annant än vad Sweclockers skriver.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon behöver gå om grundskolan.

"för att bekämpa piratkopiering."

DRM bekämpar inte piratkopiering på något sätt. Kanske fram till första gången någon knäcker det, men sen är det kört och de enda som sen lider av det är de ärliga köparna. Och med tanke på att så gott som alla spel hamnar på PB efter vad, 24h, så verkar ju grundskolematten halta lite... någon enstaka dags uppskov till kopieringen drar igång mot spelets livslängd i irriterade köpare är inte "värt det".

Hade DRM faktiskt fungerat så visst, då hade det hållt, men som det är idag? Inte ens nästan. Och sen är det väl kanske inte så konstigt att "ingen bryr sig" när majoriteten av målgruppen har ungefär samma principiella hållbarhet som en vecka gammal mjölk...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det står ju inte ens på fodralet att spelet är drm-skyddad, åtminstone kunde inte jag hitta något om det när jag kikade på det i game, inte konstigt att herr mamma eller pappa inte vet om det!

Permalänk

Dom borde lägga pengarna på anti-pirat skit på en billigare produkt och det skulle nog hjälpa mycket mera.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Piratskydd är som sagt helt värdelöst ,
från att ett par crackers fått tag i ett ex så kanske det håller i 1 dag .
vilket ändå kan vara 1 vecka innan spelet kommit ut på hyllorna , så det är helt meningslöst.

fattar inte hur företag kan betala folk för att snickra ihop DRM när det enda de kan skydda mot är 6 åringar som lånar ut skivan till en kompis som sedan bränner den .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Folk lär i alla fall störa sig på DRM när de upptäcker att inte spelet går att installera längre

Permalänk
Medlem

de kunde ju köra en poll på sin hemsida och kolla vad folk tycker om drm skydd. bara skrattar när jag tittar på bilden på honom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _genki
jag förstår inte varför de bemödar sig, spelet är redan crackat, och de som piratkopierar fortsätter att piratkopiera medans de som köper spelet går iväg lidandes. när jag köper en produkt så vill jag äga den, inte premurera på ett antal installationer. hur fungerar det genom steam?

Det jag tror många missar är att, jag tror inte begränsade installationer är till för att förhindra piratkopiering. Vad det däremot gör är handikappar byteshandeln, något som jag personligen anser man har rätt till då man köpt mjukvaran, genom att begränsa installationer så gör dom det hela mycket krångligare för kunden och gör köparen/affären osäker.

Vilket i mina ögon inte är bättre i Steam där du köper ett spel enbart för dig, du kan inte sälja eller flytta det till ett annat konto. Det som jag stör mig mest på är hur dom gnäller på att byteshandel och att tillverkning kostar dom pengar, men när dom förhindrar byteshandeln och distribuerar digitalt så kostar spelen likväl lika mycket, om inte mer för oss konsumenter. Då tar jag gärna en fysisk skiva som jag kan sälja.