Permalänk
Medlem

Bildbehandlingskort!

Hej!

Jag söker ett bildbehandlingskort, som jag kommer jobba med i Photoshop etc.

Det skall funka utmärkt med CS4.

Jag vill även använda dubbla skärmar, alltså så jag kan dra musen i mellan dem och jobba med flera saker samtidigt.

Priset spelar ingen roll.

Jag är tacksam för alla svar!

MvH Oscar.

Permalänk
Medlem

Om det är ren CAD- och PhotoShop-prestanda du är ute efter så är Matrox-korten något för dig tror jag!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Har kollat på dessa kort på komplett, någon som har förslag ?

Permalänk

AIIN,
Glöm Matrox-korten. För länge länge länge sedan så hade Matrox' grafikkort bättre 2D-prestanda än konkurrenterna och det är en seglivad myt att det är så fortfarande.

CS4 är första versionen av Photoshop som faktiskt använder grafikkortets kapacitet – till tidigare versioner spelade det exakt noll roll vilket grafikkort du använde.

Det lilla jag läst indikerar att AMDs kort har mindre problem med CS4 än vad nVidias har så jag skulle satsa på ett AMD-kort. Hittills har jag inte sett några tester där man kommer fram till hur kraftiga kort som krävs alternativt kan utnyttjas, men du får ett AMD Radeon 4850 för 1500 spänn hos Komplett
och det är både officiellt stött från Adobe och levererar definitivt tillräckligt med beräkningskraft. Jag vet ärligt inte om du kan få samma prestanda med ett kort för tusenlappen eller kanske rentav en femhundring, men om priset inte var viktigt och du vill vara säker så gå på ett 4850. Se bara till att du kör med så nya drivrutiner som möjligt!

Lucius,
Hur i hela Hakefjorden fick du in CAD i ekvationen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack Kjell!

Då jag inte är alltför inne i det här, antar jag att 2xDVI betyder att det stöder att man kör med dubbla skärmar?

Tänkte om man kunde låna dig då till en annan fråga.

Fungerar det här kortet även bra till spel? Då vi skulle behöva ett spel kort till min son.

Permalänk

Radeom 4850 är ett av de bättre spelkorten som finns idag, så det ska nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel

Lucius,
Hur i hela Hakefjorden fick du in CAD i ekvationen?

Ooops! My bad! Så kan det gå när man läser fel mellan raderna!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Någon annan som har något att säga före jag beställer detta ?

Permalänk

Jag har ett tillägg: Hur ser datorn ut i övrigt? Framför allt, vad har du för nätagg i den idag, men CPU, minne och låda/kylning? Ett 4850 drar inte *så* mycket kräm, men om du sitter med en dator med ett dåligt nätagg så kanske det kan bli problem.

(Och ja, 2xDVI betyder att den har stöd för dubbla skärmar.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej AIIN,
Jag körde ett Matrox Parhelia 128 MB AGP fram tills i fredags. Visst det är jättefint att köra tripplehead men det finns ett bekymmer som jag har hört skall finnas med på alla grafikkort då problemet egentligen ligger i Windows. Det är att du inte kan kalibrera färgerna inviduellt mellan utgångarna. Detta gör att du helt enkelt får förlita dig på att du kan kalibera dom manuellt och med hjälp av inställningarna som finns i dina skärmar.

Jag köpte precis dubbla ATI HD4670 just för att jag vill kunna kalibrera dom inviduellt.

Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har inte riktigt fått igång min dator än så jag har inte hunnit klart med allt som jag tänkt.

Men det gick inte att installera mer än en färgprofil per monitor iaf i Windows XP. Vista vet jag ingeting om.

Lycka till!

Edit:

Givetvis går det inte att installera mer än en färgprofil per skärm. Vad jag menade var att det inte går att installera mer än en per kort. Ett kort+två skärmar=En okalibrerad och en kalibrerad.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem

Re: Bildbehandlingskort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Priset spelar ingen roll.

Jag är tacksam för alla svar!

MvH Oscar. [/B]

Om priset inte spelar någon roll skulle jag i din sits lägga ut lite extra på ett 4870 eller ett 4870x2 om du gillar o ha det absolut bästa för tillfället. Men sen vet jag inte vad du har för system i övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk

Re: Bildbehandlingskort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Hej!

Jag söker ett bildbehandlingskort, som jag kommer jobba med i Photoshop etc.

Det skall funka utmärkt med CS4.

Jag vill även använda dubbla skärmar, alltså så jag kan dra musen i mellan dem och jobba med flera saker samtidigt.

Priset spelar ingen roll.

Jag är tacksam för alla svar!

MvH Oscar.

Nu är ju CS4 den första versionen av vanliga 2D bildbehandlingsprogram som faktiskt utnyttjar grafikkortets beräkningskraft, som redan nämnts. Tidigare har det i stort sett inte spelat någon roll vilket grafikkort man har använt.

Dock är jag osäker på hurpass bra man utnyttjar kortet, vad jag har sett i recensioner så säger de bara att "om man har ett kort som stöder Open GL", så kan man få bättre prestanda i vissa operationer som zoomning och rotering av bild (det är alltså endast dessa två funktioner som nyttjar hårdvaruaccelerering).

Om det bara behövs ett kort som stöder OpenGL, så är det m.a.o. vilket hyfsat modernt grafikkort som helst. I så fall klarar du dig med ett budget eller mid-end kort som HD4670.
De flesta moderna kort har ju fler än en skärmkontakt, 2xDVI är att föredra om du har plattskärm, så ur den synpunkten så fungerar ett HD4670 utmärkt också.

HD4670 fungerar hyfsat till spel (medel-high inställningar), men om man vill ha bättre spelprestanda, så är HD4850, HD4870 eller GTX 260 att föredra. Om priset inte spelar roll, så är HD4870x2 bäst just nu.
Dock ger dessa kort endast bättre spelprestanda, prestandaskillnaden i Photoshop är försumbar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kjell, jag sitter med en HP dator, inga speciella delar alls. Just nu inbyggt moderkort och en P4 CPU. Inget speciellt alls, tror Agget e på 350W

Haseman, jag behöver bara kalibrera en av skärmarna, och där har jag en kalibrerar skärm.

Om jag hade läst det som alla skriver, och gör en sammanfattning så ska vi se om jag har förstått allt rätt

4850 duger jättebra till CS4.

Till spel så skulle ett 4870 / GTX 260 vara bättre.

Är det stor skillnad mellan 4850 och 4870?

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Tack för alla svar!

Haseman, jag behöver bara kalibrera en av skärmarna, och där har jag en kalibrerar skärm.

Om jag hade läst det som alla skriver, och gör en sammanfattning så ska vi se om jag har förstått allt rätt

4850 duger jättebra till CS4.

Till spel så skulle ett 4870 / GTX 260 vara bättre.

Är det stor skillnad mellan 4850 och 4870?

Tack!

Spelprestandamässigt så skiljer det en del mellan HD4850 och HD4870, men frågan är väl hur pass bra grafik du behöver och hur pass hög upplösning du kör i?

Ett HD4850 räcker långt. Du klarar höga upplösningar och god grafikkvalitet i de flesta spel. Det är väl bara i Crysis och något spel till som du får ställa ned bildkvaliteten till medium.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=1

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/sapphire-toxic...

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=6

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jag skulle ha satsat på ett 4850 då ett 4870 eller gtx 260 skulle begränsas så pass mycket utav din processor.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Upplösningen är 1024 x 1028.

Okej

Tack WrongTarget och Blom_Avesta.