Permalänk

utorrent-portning

Tjenare,

har efter ett drygt års tungt windooze-missbrukande nu installerat ubuntu igen, får säga att jag e imponerad över utvecklingen sen Feisty

Nåväl, jag dual-bootar med ett WinXP 64bit och kör µtorrent där, och ligger och seedar sådär cirka 100 torrents till och från. Nu vill jag att mitt µtorrent i Ubuntu ska fortsätta seeda samma torrents. Hur gör jag detta på ett smidigt sett?

Jag har viss erfarenhet av terminalen (bläddra i kataloger, skapa/ta bort filer, chmod etc. dvs basic-grejerna)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

µtorrent finns inte till linux men ska fungera i wine.
Första stegert kan vara att starta det ifrån winddows disken tvivlar på att det fungerar men värt ett test

Annars är Vuze kännd för klara flera plattformar.

Permalänk

Det gick inte alls så bra. Jag testade att starta med wine från windows-disken, men den ville bara installera på min wine-fejkade c:\ då...

Anyways, jag har hittat alla torrents i Application data på windows-disken, men jag har inte hittat motsvarande på min fejkade c:\ med wine. Tänkte annars att man kunde göra en mjuk länk till windows-disken och på så vis ladda in de torrentsen vid start, men om jag inte hittar var wine lägger det blir det ju svårt...

Permalänk
Medlem

en mjuk länk borde fungera men du behöver antagligen hitta någon typ av inställningar eller sessionsfiler för att utorrent ska veta var filerna ligger sparade när du ska seeda dem. bland annat information om hur mkt du seedat hittils, ratio, hashcheckar, lagringsplats och liknande måste lagras någonstans. dessutom måste du antagligen skapa mjuka länkar till lagringsplatsen där alla filerna ligger. bara mjuklänka till torrentfilerna tror jag inte räcker.

vill du gå över till att bara använda linux för att seeda så kan jag tipsa om rtorrent, bästa klienten jag någonsin använt. med rtorrent kan du lösa ditt problem. går att ställa in så att rtorrent letar efter nya torrentfiler i en mapp hela tiden och så fort det kommer en ny fil dit så startar den en nedladdning. sen går det att ställa in vilken katalog det skall laddas ner till. finns filen redan där så hash-checkar den och börjar seeda. då kan du helt enkelt peka rtorrent till windowsmappen med torrentfilerna och mappen där alla nedladdningarna ligger. ligger de nedladdade filerna i en massa olika mappar vet jag inte riktigt hur man gör...

rtorrent kräver lite mer arbete att förstå sig på gränssnittet och inställningarna men det finns väldigt bra information på den officiella hemsidan. ( http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommonTasks )
Finns väldigt många roliga saker man kan göra med inställningarna. Jag har tex fixat så att den laddar upp i max 20kb/sek mellan 09-01 på dagarna och hela natten så är det satt till 90kb/sek. bra att få lite bandbredd över till surfande och annat på dagarna men ändå kunna seeda så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Har inte pallat testa µtorrent genom wine i 8.10 än, funkade buggit i 8.04 iaf, ville inte komma upp från taskbaren, fick ge den ett eget skrivbord :/. Du kan ställa den att ladda torrents från samma mapp som i win och tanka till samma mapp som i win. Funkar, dock har jag märkt att det fragmenterar diskarna så helvetes när man tankar till ntfs-diskar i buntu, mer än att tanka i win. Men vafan, man ska va glad att det funkar, win läser ju inte extended 3 partitioner.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
[...] win läser ju inte extended 3 partitioner.

Inte?
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Ext3 i Windows funkar mycket bra - http://www.fs-driver.org/

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

En varning dock för ext2ifs, det är för närvarande inkompatibelt med truecrypt. Det enda som verkar funka tillsammans med truecrypt är ext2fsd.

Permalänk

okej, tror jag sätter mig in i att tanka med rtorrent, verkar smidigast i längden. Borde ju kunna fixa firefox så att den sparar torrents i min watchfolder automagiskt... Tack för alla svar =]

Permalänk
Medlem

Jag kör uTorrent på min. Inte för att jag kör Windows på samma burk men det funkar utmärkt.

Kör sedan en:

#!/bin/sh
wine "C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe" "z:$*"

för att plocka ner med Firefox.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max